ایرج فیروزفر؛ علیرضا فقیهی؛ نصراله عرفانی
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مدل اندازهگیری پرسشنامه اخلاق زیستمحیطی انجام شد. روش تحقیق همبستگی بوده و در قالب مدل اندازهگیری به انجام رسید. جامعة آماری همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان به تعداد 14391 نفر بودند. حجم نمونه که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند، 986 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین مدل اندازهگیری پرسشنامه اخلاق زیستمحیطی انجام شد. روش تحقیق همبستگی بوده و در قالب مدل اندازهگیری به انجام رسید. جامعة آماری همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان به تعداد 14391 نفر بودند. حجم نمونه که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند، 986 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اخلاق زیست محیطی محقق ساخته (1398) مشتمل بر پنج مؤلفة آب، خاک، هوا، گیاهان و جانوران بود. پرسشنامة اولیه بر اساس مبانی نظری و پیشینة پژوهشی به تعداد 130 گویه تدوین شد. روایی محتوایی پرسشنامه به روش CVR بررسی شد و گویههایی که ضرایب نسبی روایی کمتر از 29/0 داشتند (26 گویه)، حذف گردیدند. همچنین طی یک مطالعة مقدماتی پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در اجرای اصلی پرسشنامه، نتایج نشان داد مدل اندازهگیری اخلاق زیست محیطی از برازش قوی برخوردار است (614/0=GOF). در ضمن نتایج بیانگر آن بود که تمامی سؤالات پرسشنامه اثر معناداری بر روی مؤلفه خود داشتند. همچنین نتایج مدل نشان داد مؤلفة آب بیشترین اثر را بر اخلاق زیست محیطی داشته و مؤلفة هوا کمترین اثر را بر آن دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد، میان مؤلفههای اخلاق زیست محیطی، همبستگی درونی بالایی وجود دارد. در نتیجهگیری کلی میتوان گفت پرسشنامة اخلاق زیست محیطی محقق ساخته (1398) از مشخصات روانسنجی لازم برای سنجش اخلاق زیست محیطی برخوردار است.
نصراله عرفانی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزههای قصههای قرآنی به روش حلقه کندوکاو بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین جامعه آماری دانشآموزان پسر و دختر پایه ششم دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصیلی 97-1396 نمونهای به حجم 120 نفر تعیین شد که به شیوه نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزههای قصههای قرآنی به روش حلقه کندوکاو بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین جامعه آماری دانشآموزان پسر و دختر پایه ششم دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصیلی 97-1396 نمونهای به حجم 120 نفر تعیین شد که به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها از آزمون قضاوت اخلاقی سینها و وارما (1998) در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آزمایش طی سه ماه به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای هر هفته یک جلسه آموزش قصههای قرآنی به روش حلقه کندوکاو را بر اساس مجموعه داستانهای پیامبران و بزرگان از انتشارات سایهگستر دریافت کرد، اما به گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و ساده استفاده شد. دادهها با استفاده نرمافزار آماری SPSS 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات قضاوت اخلاقی و مولفههای آن در بین دانشآموزان گروه آزمایش از گروه کنترل به طور معنیداری بیشتر است. بنابراین فرضیه پژوهش تایید شد. همچنین نتایج نشان داد اثر تعاملی آموزش و جنسیت بر نمرات قضاوت اخلاقی دانشآموزان معنیداری نیست. از این رو میتوان گفت آموزههای قصههای قرآنی به روش حلقه کندوکاو بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان پسر و دختر تاثیر همسانی داشته است. پس میتوان نتیجهگیری کرد از آموزش قصههای قرآنی به روش حلقه کندوکاو میتوان برای ارتقای قضاوت اخلاقی دانشآموزان پسر و دختر استفاده کرد.