روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
روح الله صالحی تبار؛ رحیم داوری؛ حسین ابراهیمی مقدم
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مدلیابی روابط فرسودگی تحصیلی و سبکهای-حلمسئله با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع طرحهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری این پژوهش کلیة دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی ۴۰۱ -۱۴۰۰ بود. تعداد ۳۰۴ دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مدلیابی روابط فرسودگی تحصیلی و سبکهای-حلمسئله با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع طرحهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری این پژوهش کلیة دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی ۴۰۱ -۱۴۰۰ بود. تعداد ۳۰۴ دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی مسلش (۲۰۰۲)، سبکهایحلمسئله کسیدی و لانگ (۱۹۹۶) و پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۸) استفاده شد. یافتهها نشان دادند که پایستگی تحصیلی و مولفههای اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر منفی و مولفههای درماندگی و اجتناب اثر مثبت بر فرسودگی تحصیلی دارند؛ اما اثر مستقیم مولفه مهارگری بر فرسودگی معنادار نبود. مولفههای اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر مثبت و درماندگی، اجتناب و مهارگری اثر منفی بر پایستگی تحصیلی دارند. همچنین مولفههای اعتماد، گرایش و خلاقانه اثر منفی و درماندگی، مهارگری و اجتناب اثر مثبت با نقش واسطهگری پایستگی تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی دارند. نتایج میتواند الگویی برای مداخله محسوب شود.
حوریه یایرام نژاد؛ یحیی یاراحمدی؛ حمزه احمدیان؛ مریم اکبری
چکیده
هدف این پژوهش تدوین مدل علی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان نقده تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین مدل علی رضایت از مدرسه بر اساس ادراک محیط کلاس و ادراک حمایت معلم با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهرستان نقده تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 550 نفر از دانشآموزان انتخاب شدند. پرسشنامههای رضایت از مدرسه اندرسون و بروک، ادراک محیط کلاس جنتری و همکاران، ادراک حمایت معلم لنت و همکاران، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش و درگیری تحصیلی ریو به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با دو نرمافزار SPSS و Amosانجام شد. یافتهها بیانگر تاثیر مستقیم و غیرمستقیم و معنادار ادراک حمایت معلم و ادراک محیط کلاس بر رضایت از مدرسه از طریق پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بود. همچنین پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی بر رضایت از مدرسه اثر مستقیم و معنادار دارند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع ادراک حمایت معلم و ادراک محیط کلاس میتواند پیشبین مناسبی برای رضایت از مدرسه دانشآموزان از طریق پایستگی تحصیلی و درگیری تحصیلی آنها باشد.