مریم رستمی؛ ایمان ا... بیگدلی؛ فرحناز کیان ارثی
چکیده
شناخت تجسمی به عنوان یک تجربه ادراکی ادعا میکند همه فرایندهای روانشناختی تحت تاثیر مورفولوژی بدن، سیستمهای حسی و حرکتی و احساسات قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف قضاوتهای فراشناخت و عملکرد حافظه توسط تجربه حسی -حرکتی وزن در به یادسپاری لغات انجام شد. در این پژوهش شبه آزمایشی، 60 دانشجو که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند از کلیه دانشجویان ...
بیشتر
شناخت تجسمی به عنوان یک تجربه ادراکی ادعا میکند همه فرایندهای روانشناختی تحت تاثیر مورفولوژی بدن، سیستمهای حسی و حرکتی و احساسات قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف قضاوتهای فراشناخت و عملکرد حافظه توسط تجربه حسی -حرکتی وزن در به یادسپاری لغات انجام شد. در این پژوهش شبه آزمایشی، 60 دانشجو که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند از کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان انتخاب و در سه موقعیت آزمایشی قرار گرفتند؛ سپس شرکتکنندگان با 50 اسم هنجار شده از رابین و فرندلی (1986) و تخته سبک به وزن (250 گرم)، تخته سنگین به وزن (600 گرم) در آزمایش اول، جعبههای وزنی سبک (9 گرم ) و سنگین ( 13 گرم) درآزمایش دوم و جعبههای وزنی سبک (13 گرم) و سنگین (63 گرم) در آزمایش سوم به منظور بررسی قضاوتهای فراشناخت و عملکرد حافظه آزمایش شدند. نتایج نشان داد وزن سنگین هم در آزمون قضاوت یادگیری و هم در آزمون عملکرد حافظه در هر سه آزمایش دارای بالاترین میانگین بود؛ همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در آزمایش اول نشان داد وزن سبک و سنگین در تختهها در قضاوت یادگیری (01/0>P) و عملکرد حافظه (001/0>P) تفاوت معناداری دارد. در آزمایش دوم وزن سبک و سنگین جعبهها تفاوت معناداری در قضاوت و عملکرد حافظه نشان نداد (01/0P)؛ اما در قضاوت یادگیری تفاوت معناداری نشان نداد (05/0<P). نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تجربههای ادراکی میتواند از تجارب حسی- حرکتی و احساسات تاثیر بگیرد. از این رو یافتههای این پژوهش میتواند به معلمان کمک کند که به تلاشهای فیزیکی که توجه دانشآموزان را در به یادسپاری و یادآوری تحت تاثیر قرار میدهد، اهمیت دهند. همچنین نتایج آن میتواند پژوهشگران، روانشناسان تربیتی و برنامهریزان درسی را در بررسیهای آتی در این زمینه یاری دهد.
حسین زارع؛ محمدرضا سرمدی؛ مهران فرج الهی؛ عثمان آچاک
دوره 2، شماره 8 ، خرداد 1394، ، صفحه 89-98
چکیده
ویژگیهای آزمون، در کنار ویژگیهای شخصیتی پاسخگویان میتواند باعث بهبود بازیابی مطالب باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطح پردازش سؤالات در آزمونهای بازشناسی و یادآوری بر عملکرد حافظه دانشجویان است. روش تحقیق آزمایشی با دو عامل (نوع سؤال و سطح پردازش سؤال) است. تعداد 128 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده ...
بیشتر
ویژگیهای آزمون، در کنار ویژگیهای شخصیتی پاسخگویان میتواند باعث بهبود بازیابی مطالب باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سطح پردازش سؤالات در آزمونهای بازشناسی و یادآوری بر عملکرد حافظه دانشجویان است. روش تحقیق آزمایشی با دو عامل (نوع سؤال و سطح پردازش سؤال) است. تعداد 128 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده و به صورت تصادفی ساده به چهار گروه آزمایشی منتسب شدند. گروهها از نظر تست حافظه بالینی وکسلر تفاوتی با هم نداشتند. ابزار تحقیق شامل محتوای آموزشی درباره فیزیک کوانتومی بود. هر یک از گروهها به تناسب یکی از سؤالات (بازشناسی- سطحی، بازشناسی - عمقی، یادآوری - سطحی، یادآوری - عمقی ) را دریافت کردند. روایی و پایایی متن و آزمونها تأیید شد. نتایج نشان داد که تأثیر عامل پردازش سؤال بر عملکرد حافظه معنادار است (05/0P<& 344/3f=). عملکرد حافظه در سؤالات با پردازش عمیق بهتر از عملکرد در سؤالات با پردازش سطحی بود. پیشنهاد میشود طراحان آزمون از سؤالات با پردازش عمقیتر مخصوصاً در آزمونهای بازشناسی استفاده نمایند.