منوچهر جعفری گهر
چکیده
حمایت عبارت است از ارائة کمک به فراگیران و سپس کاهش تدریجی آن. این کاهش زمانی آغاز میشود که نشانههای پیشرفت در مهارت و دانش حمایت گیرنده بروز میکند و فرد نشان میدهد که توانایی پذیرش مسئولیت بیشتر در روند فراگیری را دارد. مطالعة حاضر به بررسی تاثیر حمایتهای فراشناختی بر سه جنبة اصلی مهارت شفاهی زبانی یعنی پیچیدگی، صحت و روانی ...
بیشتر
حمایت عبارت است از ارائة کمک به فراگیران و سپس کاهش تدریجی آن. این کاهش زمانی آغاز میشود که نشانههای پیشرفت در مهارت و دانش حمایت گیرنده بروز میکند و فرد نشان میدهد که توانایی پذیرش مسئولیت بیشتر در روند فراگیری را دارد. مطالعة حاضر به بررسی تاثیر حمایتهای فراشناختی بر سه جنبة اصلی مهارت شفاهی زبانی یعنی پیچیدگی، صحت و روانی میپردازد. هدف حمایتهای فراشناختی بالا بردن سطح سه فعالیت فراشناختی اصلی یعنی برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی است. در این پژوهش، مبنای اندازهگیری پیچیدگی محاسبه نسبت تعداد بندها به واحدهای تجزیه و تحلیل گفتاری شرکتکنندگان بود. از سوی دیگر، روانی کلام با تقسیم تعداد هجاهای تولید شده بر تعداد ثانیه ضرب در60 اندازهگیری شد. بهعلاوه صحت براساس نسبت تعداد بندهای عاری از خطاهای نحوی، صرفی و واژگانی به تعداد کل بندها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که حمایتهای فراشناختی به شکل معناداری مهارت شفاهی فراگیران را بر حسب پیچیدگی، صحت، و روانی افزایش میدهد. مفاهیم ضمنی یافتهها برای فعالیتهای آموزشی در مقاله ارائه شده است.
منوچهر جعفری گوهر؛ محبوبه مرتضوی
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1393، ، صفحه 101-114
چکیده
این تحقیق به بررسی تاثیر حمایتهای شفاهی متمرکز و غیر متمرکز بر روی دانش شناختی و سازماندهی شناختی گروهی از زبانآموزان مونث ایرانی پرداخته است. شش گروه از زبانآموزان به پنج گروه آزمون و یک گروه شاهد اختصاص داده شدند. همه گروهها بر دانش شناختی و سازماندهی شناختی خود از طریق پیشآزمون و دو پسآزمون، یکی بلافاصله پس از اتمام ترم ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی تاثیر حمایتهای شفاهی متمرکز و غیر متمرکز بر روی دانش شناختی و سازماندهی شناختی گروهی از زبانآموزان مونث ایرانی پرداخته است. شش گروه از زبانآموزان به پنج گروه آزمون و یک گروه شاهد اختصاص داده شدند. همه گروهها بر دانش شناختی و سازماندهی شناختی خود از طریق پیشآزمون و دو پسآزمون، یکی بلافاصله پس از اتمام ترم و دیگری دو هفته بعد از اتمام ترم، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل آماری (تحلیل کوارریانس) نشان داد که زبانآموزانی که حمایت دریافت کرده بود به طور قابل توجهی از گروه شاهد در پسآزمونها بهتر عمل کردند. نتایج همچنین نشان داد که حمایتهای غیر متمرکز در بالا بردن فراشناخت زبانآموزان، به خصوص سازماندهی شناختی، مؤثرتر عمل عملکردند. این مطالعه همچنین نشان داد که حمایتهای فراشناختی متمرکز، در مقایسه با انواع دیگر حمایتهای متمرکز، در بهبود فراشناخت دانشآموزان مؤثرتر بودند. پیامدها برای کلاسهای درس و توصیههایی برای تحقیقات بیشتر نیز بحث شده است.