@article { author = {Faramarzi, Salar and Moradi, Reza and ghalamzan, Shima}, title = {Effectiveness of Phoneme Play on the Dysorthographia of Students with Learning Disabilities}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {15}, pages = {9-14}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of phoneme plays on the dysorthographia of third-grade primary school male students with learning disabilities. The research method was experimental with pretest-posttest and the control group. The population of the research included male students with disability to learn spelling in the third-grade primary schools in Isfahan. To do the research, 30 students with disability to learn spelling were selected among the population of third-grade primary school students in the City of Isfahan who had inclusion criteria with stratified random sampling and then, they were randomly divided into two experimental and control groups. Instruments for collecting data were the spelling test and Raven's Advanced Progressive Matrices Test for Children. The obtained data were analyzed with ANCOVA. The results of the research indicated that there is a significant difference between dysorthographia of the control and experimental groups at the level p<0.001. Therefore, it can be concluded that phoneme plays are effective on the improvement of students’ dysorthographia and it can be used as an educational and therapeutic method. }, keywords = {Phoneme Plays,student,Dysorthographia,learning disability}, title_fa = {اثربخشی بازی‌های واجی بر نادرست‌نویسی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی‌های واجی بر میزان نادرست‌نویسی دانش‌آموزان پسر با ناتوانی‌های یادگیری پایۀ سوم ابتدایی صورت گرفت. روش پژوهش، آزمایشی و از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر با ناتوانی یادگیری املا در مقطع سوم ابتدایی شهر اصفهان بود. به‌منظور انجام این پژوهش، 30 نفر دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری املا از میان جامعۀ دانش‌آموزان پسر سوم ابتدایی شهر اصفهان که ملاک‌های ورود به پژوهش را دارا بودند به شیوة نمونه‌گیری چندمرحله‌ای، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون املا و ماتریس‌های هوشی پیش‌روندۀ ریون کودکان بود. داده‌های به‌دست ‌آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین نادرست‌نویسی گروه آزمایش و کنترل در سطح 001/0>p تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بازی‌های واجی بر بهبود نادرست‌نویسی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر است و به‌عنوان یک روش آموزشی و درمانی می‌توان از آن استفاده کرد. }, keywords_fa = {بازی‌های واجی,ناتوانی یادگیری,ناتوانی یادگیری املا}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3372.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3372_ef11eaaf3878129f802dcb523e82cea0.pdf} } @article { author = {Mortazavi, Mahbobeh and Jafarigohar, Manochehr and Rouhi, Afsar and Soleimani, Hasan}, title = {The Effect of Scaffolding through Structuring and Problematizing on EFL Learners’ Writing Self-regulatory Skills, Essay Writing Skill and Global Planning Time}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {15}, pages = {15-26}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {This study scrutinized the effect of structuring and problematizing scaffolding mechanisms and the possible moderating effect of the proficiency level on writing self-regulatory skills, essay writing ability, and global planning time among one hundred and twenty pre-intermediate and one hundred and twenty advanced Iranian English learners. Using two-way ANCOVA tests and taking the pre-test scores as covariates, the researchers compared the pretest and post-test results of the participants’ performance on a writing test and a writing self-regulation questionnaire. They also compared the time the participants spent planning the content and organization in the two administrations of the writing test. The results revealed that scaffolding mechanisms led to significant improvements in self-regulatory and writing skills. In addition, scaffolding mechanisms significantly increased the time the participants spent on global planning. On the whole, according to the results, scaffolding mechanisms have best effect when offered simultaneously. Besides, no significant moderating effect was detected for the proficiency level.}, keywords = {Scaffolding Mechanisms,Self-Regulation,Writing Skill}, title_fa = {تأثیر حمایت از طریق ساختاردهی و مسئله‌سازی بر روی مهارت‌های خودسازمان‌دهی نوشتار، توانایی نوشتن مقاله و زمان برنامه‌ریزی کلی زبان‌آموزان}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به بررسی تأثیر سازکارهای ساختاردهنده و مسئله‌ساز حمایت کننده بر روی مهارت‌های خودسازمان‌دهی نوشتار، توانایی نوشتن مقاله و زمان برنامه‌ریزی کلی در مرحله پیش نوشتار از مراحل نوشتن مقاله و همچنین بررسی نقش سطح زبان‌آموزان به عنوان متغیر تعدیل کننده در میان صد و بیست زبان‌آموز سطح پیش متوسط و صد و بیست زبان‌آموز سطح پیشرفته پرداخته است. پس از فرض نمرات پیش‌آزمون به عنوان همگام، محققان نتایج پیش‌آزمون و پس‌آزمون شرکت‌کنندگان را در یک آزمون مهارت نوشتار و یک آزمون مهارت خودسازمان‌دهی و همچنین زمان گزارش شده برای برنامه‌ریزی پیش از نوشتن مقاله در پیش‌آزمون و پس‌آزمون را مقایسه کردند. نتایج سه آنالیز کوواریانس دو سویه نشان داد که سازکارهای حمایت‌کننده به تغییرهای چشمگیری در مهارت‌های خودسازماندهی نوشتار و توانایی نوشتن مقاله انجامیدند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده سازکارهای ساختاردهنده و مسئله‌ساز حمایت کننده به طرز چشمگیری زمانی را که زبان‌آموزان بری برنامه‌ریزی قبل از نوشتار صرف می‌کنند، افزایش داد. نتایج نشان داد که در کل هنگامی که دو سازکار حمایت کننده با هم ارایه شدند، بهترین تأثیر را داشتند. همچنین هیچ تأثیر تعدیل‌کننده‌ای برای سطح زبان‌آموزان بر روی متغیرها مشاهده نشد. }, keywords_fa = {سازکارهای حمایت,خودسازماندهی,مهارت نوشتار}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3317.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3317_a569c63f7c82a3d036bc6423e19576f7.pdf} } @article { author = {Garavan, Hoshang and Kareshki, Hosein and Ahanchian, Mohammadreza}, title = {Testing the Structural Relationships P R between Researching Self-Efficacy, the Social Factors and Researching-Educational Environment with Researching-Educational Performance Students of Higher Education}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {15}, pages = {27-48}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {This study aimed testing the structural relationships between self-efficacy of researching, the social factors and researching-educational environment with researching-educational performance in students of higher education. The research method was descriptive and correlational. Statistical population includes all 4180 Graduate students Colleges of Dentistry, Medicine, Pharmacy and Nursing of Medical Sciences Mashhad through Cochran formula sample 183 students were determined and were selected through stratified random sampling method. For the collection of required data questionnaires self-efficacy of researching, educational-researching environment, social factors and educational-researching questionnaire were used. The correlation matrix, path analysis and Goodness of Fit Index with use of software Lisrel 8.5 were used for data analysis. With the implementation of structural equation modeling, It was found that the proposed model is a good fit (NNFI=0.92, RMSEA=0.067). Although the overall proposed model was a good fit but as the results showed Path coefficients g the social factors and researching-educational environment to self-efficacy of researching and performance were not significant, so that only coefficient β self-efficacy of researching to performance was significant. The results of this reserch supports of the mediating role of self-efficacy in relation the social factors and researching-educational environment with performance.}, keywords = {Educational-Research Environment,social factors,Self-Efficacy of Researching,Researching-educational Performance,Students of Higher Education}, title_fa = {آزمون روابط ساختاری بین خودکارآمدی پژوهشی، عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی دانشگاه با عملکرد آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف آزمون روابط ساختاری بین خودکارآمدی پژوهشی، عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی دانشگاه با عملکرد آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های دندان‌پزشکی، پزشکی، داروسازی و پرستاری و مامایی علوم پزشکی مشهد به تعداد 4180 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 183 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسش‌نامه‌های خودکارآمدی پژوهشی، محیط آموزشی- پژوهشی، عوامل اجتماعی و عملکرد آموزشی – پژوهشی استفاده شد. ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخص‌های نکویی برازش با نرم‌افزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. با اجرای الگوی معادلات ساختاری مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است (067/0=RMSEA ، 92/0=NNFI). هر چند مدل کلی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بود اما همان‌طور که نتایج نشان داد ضرایب مسیر g عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی به خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد معنادار نبودند، به طوری‌که فقط ضریب β خودکارآمدی پژوهشی به عملکرد معنادار بود. نتایج پژوهش از نقش میانجی‌گری خودکارآمدی در رابطه عوامل اجتماعی و محیط آموزشی- پژوهشی با عملکرد دانشجویان حمایت می‌کند.}, keywords_fa = {محیط آموزشی - پژوهشی,عوامل اجتماعی,خودکارآمدی پژوهشی,عملکرد آموزشی- پژوهشی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3321.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3321_0853084976f92ce18f4c02489ff7a266.pdf} } @article { author = {Farajollahi, Mehran and Hasani, Kazem and Safari, Sana and Moeinikia, Mehdi}, title = {Designing of the Organizational Structure of Open and Distance Universities: The Case Study of Payame Noor University}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {15}, pages = {49-64}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {This study aims at presenting a pattern for the organizational structure of open and distant universities with focusing on Payame Noor University (PNU). The population of the study consisted of all personnels working in three centers of PNU in Tehran, Kermanshah, and Kurdistan provinces located in Iran; among whom 400 persons were selected based on the purposive sampling. In order to measure the structural dimensions; Robbins’ organizational structure questionnaire was used; furthermore, for content dimensions measuring Cameron and Canon’s organizational Culture Inventory, William’s organizational environment, Daft’s organizational technology, and Farhady’s organizational strategies were utilized. The results of the study indicated that with regard to the structural dimensions, PNU has formality, complexity, and high focus and with respect to the content dimensions, it has a somewhat unpredictable environment, a fairly strong culture, Successful strategy and complex technology. The results of multiple regression indicated that culture, environment, technology and strategy are nice predictors for formality, complexity and focus. In conclusion, based on the somewhat unpredictable environment, the fairly strong culture and the complex technology, the managers need to pay close attention to reducing formality, complexity, and focus and attempt to design and implement the link structure, which is both stable and efficient and also easy and flexible, in PNU.}, keywords = {Organization,organizational structure,Organizational Content,Open and Distance Education,Payame Noor University}, title_fa = {طراحی الگوی ساختار سازمانی دانشگاه‌های باز و از دور (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور)}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگویی برای ساختار سازمانی دانشگاه‌های باز و از دور با تأکید بر دانشگاه پیام نور است. جامعۀ آماری این تحقیق را همۀ کارکنان دانشگاه پیام نور در سه استان تهران، کردستان و کرمانشاه تشکیل می‌دهند که چهارصد نفر از آنان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسش‌نامۀ ساختار سازمانی رابینز برای ابعاد ساختاری و برای ابعاد محتوایی از پرسش‌نامه‌های فرهنگ سازمانی کامرون و کانن، محیط سازمانی ویلیام، فناوری سازمانی دفت و استراتژی سازمانی فرهادی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که دانشگاه پیام نور در ارتباط با ابعاد ساختاری دارای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز بالا و در خصوص ابعاد محتوایی دارای محیطی تاحدی غیر قابل پیش‌بین، فرهنگی تاحدودی قوی، استراتژی موفق و فناوری پیچیده است. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که فرهنگ، محیط، فناوری و استراتژی پیش‌بینی کننده‌های خوبی برای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز هستند. در نتیجه با توجه به محیط تاحدی غیر قابل پیش‌بین، فرهنگی تاحدودی قوی وفناوری پیچیده، مدیران باید به کاهش (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) پرداخته و ساختار پیوندی که الگویی هم با ثبات و کارا و هم نرم و منعطف است را در دانشگاه پیام نور طراحی و اجرا کنند. }, keywords_fa = {سازمان,ساختار سازمانی,محتوایی سازمانی,آموزش باز و از دور,دانشگاه پیام نور}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3323.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3323_dabe5ef04a0038eea62a5b4893d9f7b0.pdf} } @article { author = {Hejazi, Elaheh and Namdari, Vahideh and Ghasemi, majid and Moghadamzadeh, Ali}, title = {Construction and Validation of the Scale Amount and Attitudes Toward the Use of Social Networks and It's Relation with Academic Performance}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {15}, pages = {65-78}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was construction and validation of the scale Amount and attitudes toward the use of social networks and it's relation with academic performance. To do so, 350 students (187 girls and 163 boys) of third-grade high school students, in region 5 of Tehran, were selected through stratified random sampling that responded to researcher-made questionnaire of using social networks. Data obtained by exploratory factor analysis with principal components and varimax rotation, Cronbach's Alpha and Pearson correlation, multiple regression and analysis of variance were used. On stage construction of the scale, after confirming the validity, content validity, exploratory analysis with principal components and varimax rotation the ultimate tool 30 questions that lead to the extraction of two factors: attitude to the use of social networks, and the use of social networks. Scale reliability through Cronbach alpha coefficient for the subscales attitude towards using social networks 81/0 and for the use of social networks 88/0 and 91/0 were obtained for the total scale. Academic performance was considered as a method for the convergent validity. The regression's results showed that the amount of utilizing the social networks could predict 0/18 of the variance of academic performance. The results showed that the scale of the use of social networks has Favorable reliability and validity, and the amount of and attitudes toward the use of such networks performance plays a decisive role on students' academic.  }, keywords = {Social Networks,validation,Academic Performance,Region 5 of Tehran,student}, title_fa = {طراحی و ساخت ابزار میزان و نگرش به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بررسی رابطۀ آن با عملکرد تحصیلی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس میزان و نگرش به استفاده از شبکه‌های اجتماعی، و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد ۳50 نفر (۱87 دختر و 163 پسر) از دانش‌آموزان مقطع سوم دبیرستان منطقه پنج شهر تهران که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده بودند، به پرسش‌نامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی جواب دادند. داده‌های به دست آمده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه اصلی و چرخش واریماکس، ضریب آلفای کرانباخ و همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس تحلیل گردید. در مرحلۀ ساخت مقیاس، پس از تأیید روایی صوری، روایی محتوایی، تحلیل اکتشافی با روش مؤلفۀ اصلی و چرخش واریماکس، ابزار نهایی 30 سؤال شده که منجر به استخراج دو عامل نگرش به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی گردید. اعتبار مقیاس از طریق ضریب آلفای کرانباخ برای خرده مقیاس نگرش به استفاده از شبکه‌های اجتماعی 81/0 و برای میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی 88/0 و برای کل مقیاس نیز 91/0 به دست آمد. عملکرد تحصیلی به عنوان روشی برای اعتبار همگرا در نظر گرفته شد. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی توانست 18/0 از واریانس عملکرد تحصیلی را پیش‌بینی کند. نتایج به دست آمده نشان داد که مقیاس میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میزان و نگرش به استفاده از این گونه شبکه‌ها در دانش‌آموزان، نقش تعیین کننده در عملکرد تحصیلی آنها دارد.}, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی,اعتبارسنجی,عملکرد تحصیلی,منطقه پنج تهران,دانش‌آموز}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3324.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3324_ca346435691989f8d0e1aec8ffb09d6f.pdf} } @article { author = {Saeed, Nasim and Azimi Hemat, Monireh}, title = {Designing a Fuzzy Expert System for Measurement the Satisfaction of Electronic Learner}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {15}, pages = {79-92}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {Student satisfaction of e-learning systems plays an important role in their academic performance as well as the success and effectiveness of this area. With regard to being qualitative the measurement of satisfaction, this research has designed a fuzzy expert system. Therefore, factors such as interactions, feedback, quality and usefulness of e-learning, is intended for student satisfaction. In order to determining the amount of each of these factors in the studied population, the fuzzy techniques are used. The priorities and importance of each of them in satisfaction obtained by using the analytic hierarchy process. After completing the knowledge base and benefit from expert opinion, the fuzzy rule base has been completed and the exact amount of satisfaction is obtained with the mamdani fuzzy inference. The sample in this study is the seventy Master students of Electronic PNU which after implemented the system with Matlab software, their satisfaction level obtained "high" and the exact amount of satisfaction is-estimated "0.75". Also, validation the model indicate high conformity of results and experts opinion in this felid.}, keywords = {Academic Satisfaction,Analytic Hierarchy Process,Electronic Learning,Fuzzy Expert System}, title_fa = {طراحی یک سیستم خبره فازی جهت سنجش میزان رضایتمندی یادگیرنده الکترونیکی}, abstract_fa = {مسئلۀ رضایتمندی دانشجویان از نظام آموزش الکترونیکی، نقش مهمی در عملکرد تحصیلی آنها و همچنین موفقیت و کارآمدی این حوزه ایفا می‌کند. با توجه به کیفی بودن مسئله سنجش میزان رضایتمندی، در این تحقیق به طراحی یک سیستم خبرۀ فازی پرداخته شده است. بدین منظور، شاخصه‌هایی نظیر تعاملات یادگیری، بازخوردها، کیفیت و مفید بودن یادگیری الکترونیکی، برای رضایتمندی یادگیرندگان در نظر گرفته شده است. میزان هرکدام از این شاخص‌ها در جامعۀ مورد مطالعه با استفاده از تکنیک‌های فازی تعیین شده و همچنین، اولویت و سهم هرکدام از شاخص‌ها در میزان رضایتمندی، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به دست آمده است. پس از به دست آوردن این اطلاعات و بهره گرفتن از نظر خبرگان، پایگاه قوانین اگر- آنگاه تکمیل و برای تعیین میزان دقیق رضایتمندی، از روش استنتاج فازی ممدانی استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، 70 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد الکترونیکی دانشگاه پیام نور هستند و پس از پیاده‌سازی سیستم با نرم‌افزار Matlab، سطح رضایتمندی آنها «زیاد» و به مقدار دقیق «75/0» برآورد شده است. همچنین، اعتبارسنجی مدل حاکی از انطباق بالای نتایج به دست آمده با نظر خبرگان این حوزه دارد.}, keywords_fa = {تحلیل سلسله مراتبی,رضایتمندی تحصیلی,سیستم خبره فازی,یادگیری الکترونیکی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3325.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3325_0686793aa02ab4479bc93032e86dd0a5.pdf} } @article { author = {Fooladi, Asma and Kajbaf, Mohammad bagher and Ghamarani, Amir}, title = {Effectiveness of Academic Buoyancy Training on Academic Meaning and Academic Performance of Third Grade Girl Students at the First Period of High School in Mashhad City}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {15}, pages = {93-103}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is studing effectiveness of academic buoyancy training on academic meaning and academic performance of girl students. The population includes all third grade girl students at the first period of high school of Mashhad city in academic years 2015-16. In an experimental design 40 students after being matched based on gender and academic grade were selected by multi-step cluster random sampling method and randomly assigned to two equal groups. Experimental group educated 12 sessions that each session was 70 minutes by academic buoyancy method. Each two groups completed the questionnaires of academic meaning (Henderson–King and Smith, 2006) and academic performance (Salehi, 2013) as a pre-test, post-test and follow-up. The data were analyzed by analysis of variance with repeated measure design. The findings showed that in the post-test and follow-up stages was a significant difference between experimental and control groups on the variables of academic meaning and academic performance of girl students. On the other words, in the post-test and follow-up stages academic buoyancy training led to increase academic meaning and academic performance of girl students (P<0/01). So we suggest using academic buoyancy training method to improve the characteristics of academic especially in academic meaning and academic performance.}, keywords = {academic buoyancy,Academic Meaning,Academic Performance,Girl Students}, title_fa = {اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانش‌آموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقه‌ای با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید. هر دو گروه پرسش‌نامه‌های معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392) را به عنوان پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند. داده‌ها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد در مراحل پس‌آزمون و پیگیری بین گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پس‌آزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر شد (01/0>P)؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از روش آموزش سرزندگی تحصیلی برای بهبود ویژگی‌های تحصیلی به ویژه معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی استفاده شود.}, keywords_fa = {سرزندگی تحصیلی,معنای تحصیلی,عملکرد تحصیلی,دانش‌آموزان دختر}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3339.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3339_f026149fb06a263dde41e2df1ff6dc84.pdf} }