@article { author = {Erfani, Nasrolah}, title = {The Effect of Teaching the Quranic Stories by the Method of the Community of Inquiry on the Moral Judgment of Students of the Sixth Grade of Elemen-tary School of Hamedan}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {6}, number = {3}, pages = {9-20}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2019.5402}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effect of teaching the Quranic stories through the community of inquiry method on the moral judgment of students. The research method was semi-experimental by pretest-posttest with unequal control group design. A sample of 120 students was selected from the statistical population of the male and female students of the sixth grade of primary schools in Hamedan during the academic year of 2017-18. They were selected by multi-stage random sampling and randomly assigned to experimental and control groups were replaced. For data collection, the Moral Judgment Test of Sinha and Varma (1998) was used in the pretest and post-test. The experimental group received a course of teaching Quranic stories during 2.5 months in 10 ninety-minute sessions. The text book was the collection of stories from the prophets and great religious men from Sayegostar publication. The course was not provided for the education control group. To analyze the data, multivariate and simple covariance analysis was used. Data were analyzed with SPSS-24 software. The results showed that the mean scores of moral judgment and its components among the students of the experimental group were significantly higher than the control group. Therefore, the research hypothesis was confirmed. Also, the results showed that the gender and interactive effect of education on students' moral judgment scores was not significant. Therefore, it can be said that teaching the Quranic stories by method of the community of inquiry have a similar effect on the moral judgment of male and female students. Thus, it can be concluded that the teaching of Quranic stories through the method of the community of inquiry can be used to enhance the moral judgment of male and female students.}, keywords = {Quranic Stories,Community of Inquiry,Moral Judg-ment,student,Gender}, title_fa = {تاثیر آموزه‌های قصه‌های قرآنی به روش حلقه کندوکاو بر قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر همدان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزه­های قصه­های قرآنی به روش حلقه­ کندوکاو بر قضاوت اخلاقی دانش­آموزان بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. از بین جامعه آماری دانش­آموزان پسر و دختر پایه ششم دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصیلی 97-1396 نمونه­ای به حجم 120 نفر تعیین شد که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای گردآوری داده­ها از آزمون قضاوت اخلاقی سینها و وارما (1998) در پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. گروه‌ آزمایش طی سه ماه به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌‌ای هر هفته یک جلسه آموزش قصه‌های قرآنی به روش حلقه کندوکاو را بر اساس مجموعه داستان‌های پیامبران و بزرگان از انتشارات سایه‌گستر دریافت کرد، اما به گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و ساده استفاده شد. داده‌ها با استفاده نرم­افزار آماری SPSS 24 تحلیل شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات قضاوت اخلاقی و مولفه­های آن در بین دانش­آموزان گروه آزمایش از گروه کنترل به طور معنی­داری بیش­تر است. بنابراین فرضیه پژوهش تایید شد. هم­چنین نتایج نشان داد اثر تعاملی آموزش و جنسیت بر نمرات قضاوت اخلاقی دانش­آموزان معنی­داری نیست. از این رو می­توان گفت آموزه­های قصه­های قرآنی به روش حلقه­ کندوکاو بر قضاوت اخلاقی دانش­آموزان پسر و دختر تاثیر همسانی داشته است. پس می­توان نتیجه­گیری کرد از آموزش قصه­­های قرآنی به روش حلقه کندوکاو می­توان برای ارتقای قضاوت اخلاقی دانش­آموزان پسر و دختر استفاده کرد.}, keywords_fa = {قصه‌های قرآنی,حلقه کندوکاو,قضاوت اخلاقی,دانش‌آموز,جنسیت}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5402.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5402_aeb31670e7e500541cef3ad7d81ba9ae.pdf} } @article { author = {Rostami, Maryam and Bigdeli, Imanollah and Kianersi, Farahnaz}, title = {The Impact of Embodiment on Metacognitive Judgments and Memory Per-formance}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {6}, number = {3}, pages = {21-28}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2019.5525}, abstract = {Embodied Cognition as a perceptual experience claims all psychological processes are affected by the body morphology, sensorimotor systems and emotions. This study was an attempt to investigate the impact of metacognitive judgments and memory performance by sensorimotor experience of weight on word memorization. In this quasi-experimental study, 60 volunteer students were selected from among all undergraduate students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences at the University of Semnan, and they were assigned into three experimental conditions. Then participants were tested with 50 nouns taken from Robin and Friendly norms (1986) and provided with Lightweight clipboard (250 g), heavy weight clipboard (600 g) in experiment 1, lightweight pillow boxes (9 g) and heavy weight pillow boxes (13 g) in experiment 2, and lightweight pillow boxes (13 g) and heavy weight pillow boxes (63 g) in experiment 3 to examine the judgment of metacognition and memory performance. The results revealed that heavy weight had the highest mean value at Judgments of Learning test and memory performance test in all three experiments. Also, analysis of variance with repeated measures in experiment 1 showed that light weight and heavy weight in the clipboards had a significant difference in learning judgment (P <0.01) memory performance (P <0.001). In test 2, light and heavy weight of the pillow boxes did not show significant difference in the judgment and memory performance (P <0.01). In experiment3, weighted pillow boxes showed a significant difference in memory performance (P <0.001) but there was no significant difference in learning judgment (P <0.05). The results of this study indicate that perceptual experiences can be affected by emotional and sensorimotor experiences. Hence, the findings of this study can help teachers to care about physical efforts that affect students' attention to memorization and remembrance. Also the results will help researchers, educational psychologists and course designers in future studies on this issue.}, keywords = {Embodiment,Metacognition Judgments,Memory Performance}, title_fa = {بررسی اثرات تجسم بر قضاوت‌های فراشناخت و عملکرد حافظه}, abstract_fa = {شناخت تجسمی به عنوان یک تجربه ادراکی ادعا می‌کند همه فرایندهای روان‌شناختی تحت تاثیر مورفولوژی بدن، سیستم‌های حسی و حرکتی و احساسات قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف قضاوت‌های فراشناخت و عملکرد حافظه توسط تجربه حسی -حرکتی وزن در به یادسپاری لغات انجام شد. در این پژوهش شبه آزمایشی، 60 دانشجو که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند از کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان انتخاب و در سه موقعیت آزمایشی قرار گرفتند؛ سپس شرکت‌کنندگان با 50 اسم هنجار شده از رابین و فرندلی (1986) و تخته سبک به وزن (250 گرم)، تخته سنگین به وزن (600 گرم) در آزمایش اول، جعبه‌های وزنی سبک (9 گرم ) و سنگین ( 13 گرم) درآزمایش دوم و جعبه‌های وزنی سبک (13 گرم) و سنگین (63 گرم) در آزمایش سوم به منظور بررسی قضاوت‌های فراشناخت و عملکرد حافظه آزمایش شدند. نتایج نشان داد وزن سنگین هم در آزمون قضاوت یادگیری و هم در آزمون عملکرد حافظه در هر سه آزمایش دارای بالاترین میانگین بود؛ همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در آزمایش اول نشان داد وزن سبک و سنگین در تخته‌ها در قضاوت یادگیری (01/0>P) و عملکرد حافظه (001/0>P) تفاوت معناداری دارد. در آزمایش دوم وزن سبک و سنگین جعبه‌ها تفاوت معناداری در قضاوت و عملکرد حافظه نشان نداد (01/0P)؛ اما در قضاوت یادگیری تفاوت معناداری نشان نداد (05/0