@article { author = {zare, hosein and arezi, sozan}, title = {The Effect of Teaching Methods of Puzzle on Students Learning}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {2}, number = {6}, pages = {7-16}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {For years, the conventional approach continues to provide the theoretical courses and both teacher and student performance and woozy effect are unsatisfied. Participa-tory training methods, such as jigsaw technique can be effective in learning quality improvement. Based on this study, the effect of teaching method of puzzle on learning of boys elementary students in sixth grade was done. Quasi - experimental method with pre-test and post - test control group, respectively. The population consisted of all students in the sixth grade boy was 93-92 in Kermanshah. Multi - stage cluster random sampling was conducted and two ckass as research sample of 50 subjects and courses in science, social studies, and writing with heavenly gifts jigsaw technique was taught to the group. Statistical analysis to determine differences between pre - test and post - test scores and calculated the experimental and control groups Mankva test was used. Covariance analysis showed that the effectiveness of teaching methods puzzles on learning elementary sixth grade students is significant. In other words, puzzles, teaching methods has had an effect on student learning.}, keywords = {teaching methods puzzle,Learning,students}, title_fa = {تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان}, abstract_fa = {سالهاست که ارایه دروس به شیوه متداول ادامه دارد و هر دو گروه معلم و دانش‌آموزان از کم بازدهی و کسل‌کنندگی کلاس‌ها ناراضی‌اند. روش‌های آموزش فعال، از جمله روش پازل، می‌توانند نقش مؤثری در ارتقاء کیفیت یادگیری فراگیران داشته باشند. بر این اساس این مطالعه با هدف تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش این مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه ششم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی93-92 بود. نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام گرفت و دو کلاس به عنوان نمونه تحقیق به تعداد 50 نفر انتخاب و دروس علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، هدیه‌های آسمانی و بنویسیم با روش پازل به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تحلیل داده‌های آماری جهت تعیین تفاوت و محاسبه و مقایسه نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه آزمایش و گواه از آزمون مانکوا استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی معنادار است. به عبارت دیگر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان تأثیر گذاشته است.}, keywords_fa = {روش تدریس پازل,یادگیری,دانش‌آموزان}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1561.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1561_a05c0a982f03bc45994c608ade9fbd6c.pdf} }