@article { author = {Hussein Baglou biqlu, Kourosh and Piri, Moosa and Yari, Jahangir and Rezaei, Akbar}, title = {Designing a Multimedia Instruction based on Sweller's Cognitive Load Theo-ry And Determining Its Effect on the Engagement and Transfer of Math Learning Among Third Grade Primary School Learners}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {6}, number = {4}, pages = {31-44}, year = {2019}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2019.5792}, abstract = {The purpose of this study is to design a multimedia instruction based on the Sweller's Cognitive Load Theory and its impact on the engagement, and transfer of learning Math subject in the 3rd grade students of elementary school. The quasi pre-, post-test, with control group were used in this research. The statistical population were all of 3rd grade students of elementary school in Chaipareh (502 students) in 1396-1397 school year. According to the cluster sampling method two classes from two schools and 15 students from each class were selected randomly. These two groups, in its own, were also randomly assigned to experimental and control groups. The data were collected using of the academicl engagement questionnaire of Shufley & Becker (2006), and the test of transfer of learning in case of the Math (designed by the researcher). Analyzing hypotheses with MANCOVA and t test indicated that the teaching basis of a multimedia instruction based on the Cognitive Load Theory on the students has also a positive effect on the academic engagement including skills, commitment and absorbtion components and transfer of learning of math lesson. according to the findings of this research, it can be concluded that a multimedia instruction based on the Sweller's Cognitive Load Theory is possible to be regarded as one of the efficient ways for expand the level of learners' engagement in classroom learning process and transfers it to a newer and higher educational situations.}, keywords = {Multimedia Instruction Design,Sweller's Cognitive Load Theory,Academic Engagement,Transfer Of Learning}, title_fa = {طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی در فراگیران پایه سوم ابتدایی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی فراگیران پایۀ سوم ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی «پیش - پس‌آزمون با گروه گواه» استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانش‌آموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان چایپاره (502 نفر) در سال تحصیلی 1397- 1396بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 2 کلاس از دو مدرسه و از هر کلاس به صورت تصادفی 15 نفر انتخاب شد که به صورت تصادفی به گروه‌های آزمایش و کنترل منتسب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های درگیری تحصیلی شوفلی و بکر (2006) و آزمون انتقال یادگیری ریاضی (محقق ساخته) گردآوری شدند. برای تحلیل فرضیۀ 1، تحلیل کوواریانس چند متغیره و فرضیۀ 2 آزمون t مستقل به کار رفت. نتایج نشان داد که به کارگیری طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر بر درگیری تحصیلی، شامل مؤلفه‌های توانمندی، تعهد، جذب و انتقال یادگیری فراگیران در درس ریاضی تأثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر یکی از راه‌های افزایش میزان درگیری فراگیران در یادگیری کلاسی و انتقال آن به موقعیت‌های جدید می‌تواند به کار رود.}, keywords_fa = {طراحی آموزشی چندرسانه‌ای,نظریۀ بار شناختی سوئلر,درگیری تحصیلی,انتقال یادگیری}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5792.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5792_c09ba4c717f3240f63d4a29fb7ed356e.pdf} }