@article { author = {Elahi, Amineh and Aghdasi, Alinaghi and Hosseini nasab, Seyed Davoud}, title = {Comparison of the Effectiveness of Cognitive Motivational Multidimensional Intervention with Mind-Awareness-Based Stress Management on Educational Vitality and Target Orientation in Students}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {21-34}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2020.45648.2927}, abstract = {This study was aimed at comparisons of the Efficacy of cognitive motivational multidimensional intervention with mind-awareness-based stress management education on educational vitality and target orientation in students. This clinical trial design is pretest-posttest quasi-experimental research with two experimental and control groups among female ninth graders in Mahabad schools. 45 students were assigned randomly in 3 groups Using cluster sampling. The efficacy of interventions was evaluated by using the target orientation questionnaire and educational vitality Scale. The data was analyzed with covariance analysis method. The results showed that cognitive motivational multidimensional intervention and mind-awareness-based stress management education are statistically (p<0.05) significant on educational vitality and target orientation. Moreover cognitive motivational multidimensional intervention is more efficient than mind-awareness-based stress management education in both educational vitality and target orientation scales. cognitive motivational multidimensional intervention as a multidimensional method fosters a set of cognitive, motivational and behavioral abilities in students and has a high effectiveness on improving their performance.}, keywords = {Stress Management,Cognitive Motivational Multidi-mensional Intervention,Educational Vitality,Target Orientation}, title_fa = {مقایسه اثربخشی مداخله چند بعدی انگیزشی شناختی با آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهت‌گیری هدف در دانش‌آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهت‌گیری هدف دانش‌آموزان انجام شد. طرح این کارآزمایی از نوع طرح‌های نیمه تجربی همراه با پیش‌آزمون - پس‌آزمون با 2 گروه آزمایشی و گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل همه دانش‌آموزان متوسطه دوره اول دخترانه مهاباد بود. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 45 دانش‌آموز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند. کارایی روش‌های مداخله‌ای با استفاده از پرسش‌نامۀ جهت‌گیری هدف و مقیاس سرزندگی تحصیلی بررسی شد. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند و نتایج نشان داد که تاثیر مداخلات چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جهت‌گیری هدف و سرزندگی تحصیلی از نظر آماری (در سطح P<0/05) معنادار است. همچنین مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی در هر دو مفیاس جهت‌گیری هدف و سرزندگی تحصیلی موثرتر از آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی است. مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی به عنوان روشی چندبعدی مجموعه‌ای از توانمندی‌های شناختی، انگیزشی و رفتاری را در دانش‌آموزان پرورش می‌دهد و اثربخشی بالایی بر بهبود عملکردهای آنان دارد.}, keywords_fa = {مدیریت استرس,مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی,جهت‌گیری هدف,سرزندگی تحصیلی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6400.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6400_b1654ff166f7c1dac8f5c4321ead80d4.pdf} }