per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2014-11-22
1
3
9
18
1176
Research
مدل عِلّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی
Causal model of predicting virtual education students’ academic achievement: the role of intelligence beliefs, achievement goals and academic emotions
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.ir
1
دانشگاه پیام نور
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی در قالب مدل عِلّی به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور استان فارس به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای باورهای هوشی (دوپیرا و مارینه، 2005)، اهداف پیشرفت (میدلتن و میجلی، 1997) و هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. ضمنا معدل پایان ترم دانشجویان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی منظور گردید. به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از اثرات غیرمستقیم و متفاوت باور هوشی ذاتی و افزایشی بر پیشرفت تحصیلی میباشد. نتایج نشان داد که باور هوشی افزایشی از طریق واسطهگری اهداف تبحری و هیجانهای مثبت بر پیشرفت تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم و مثبت و باور هوشی ذاتی از طریق واسطهگری اهداف اجتناب-عملکرد، اهداف رویکرد-عملکرد و هیجانهای منفی بر پیشرفت تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و منفی میباشد. همچنین بر اساس نتایج اثر مستقیم باور هوشی ذاتی بر هیجانهای منفی معنیدار میباشد در حالی که اثر مستقیم باور هوشی افزایشی بر هیجانهای مثبت مورد تأیید قرار نگرفت.
The present study was accomplished with the purpose of predicting academic achievement based on intelligence beliefs, achievement goals and academic emotions in a causal framework through path analysis. To do this, 231 postgraduate students from Fars Payame Noor University were chosen via simple random sampling and answered to a self-report questionnaire consisted of intelligence beliefs (Dupeyrat & Marine, 2005), achievement goals (Middleton & Midgley, 1997), and academic emotions (Pekrun et al. 2005). The students’ GPA was considered as indicator of academic achievement. The results demonstrated the indirect and different effect of entity and incremental intelligence beliefs on academic achievement. The findings showed that incremental intelligence belief has indirect positive effect on academic achievement through the mediation of mastery goals and positive emotions. Moreover, the entity intelligence belief has indirect negative effect on academic achievement through the mediation of avoidance -performance and approach -performance goals and negative emotions. Also, based on the results, the direct effect of entity intelligence belief on negative emotions was significant; however, the direct effect of incremental intelligence belief on positive emotions was not confirmed.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1176_ab701df62ddc9034d638501b810291b6.pdf
باورهای هوشی
اهداف پیشرفت
هیجانهای تحصیلی
Intelligence Beliefs
achiev-ement goals
Academic emotions
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2014-11-22
1
3
19
28
1177
Research
روند پژوهشهای حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران با رویکرد فراتحلیل
The process of e-learning studies in Iran, adopting a meta-analytic approach
مهرانگیز علی نژاد
malinejad@mail.uk.ac.ir
1
دانشگاه شهید باهنر کرمان
هدف پژوهش حاضر بررسی روند پژوهشهای حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران با رویکرد فراتحلیل است. در دهه اخیر روند پژوهشهای انجام شده در حوزه یادگیری الکترونیکی، رشد چشمگیری داشتهاند. علاوه بر پژوهشهای ارائه شده در همایشها و کنفرانسهای ملی و بینالمللی در ایران، پژوهشهای زیادی سالانه در نشریههای معتبر به چاپ میرسد. حال پرسش مطرح شده این است که روند این پژوهشها از نظر موضوع، روش، سال چاپ، دانشگاه و حوزه علمی پژوهشگر به چه صورت است؟ آیا این ویژگیها با توجه به رشته تحصیلی پژوهشگر (حوزه علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی) متفاوت است؟ در این تحقیق با توجه به هدف پژوهش، از روش فراتحلیل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مقالههای چاپ شده در نشریهها و نمایه شده در پایگاههای اطلاعات نشریات علمی ایران: noormags, sid, magiran میباشد (237 مقاله). قابل ذکر است که مقالههای ارائه شده در همایش و کنفرانسها در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفتند. مقالهها براساس عنوان، روش پژوهش، جامعه آماری، نوع نمونهگیری، دانشگاه پژوهشگر، رشته تحصیلی پژوهشگر، محل چاپ (نشریه) و سال چاپ، طبقهبندی و کدگذاری شدند و سپس کدهای مشخص شده در نرمافزارSPSS وارد و با توجه به پرسشهای پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و با توجه به نتایج بهدست آمده از یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شد.
The present study was aimed at the investigation of the process of e-learning studies in Iran, adopting a meta-analytic approach. The recent decade observed a significant growth in studies on e-learning. In addition to the studies applied to national and international conferences held in Iran, numerous papers on this discipline are being annually published in credible journals. Now, the question to be answered is what is the process of these studies undergo in terms of subject, method, the year published, scientific area, and the studied university? Do these features alter depending on the researcher’s field of study (humanities, engineering, and medical sciences)? Considering the objective, meta-analysis was adopted for this study. The population included all the papers published in journals or indexed on the websites ‘magiran’, ‘sid’, and ‘noormags’ (237 items). Papers presented at conferences were not investigated in this study. The papers were categorized and coded by title, method, statistical population, sampling method, the researcher’s university, the researcher’s field of study, publication, and the year published. The codes were then entered into SPSS to be analyzed in terms of the research questions. Consequently, with regard to the findings, some suggestions were proposed.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1177_a417636bb91207888c67bbfc67c9de8b.pdf
یادگیری الکترونیکی
پژوهشها
فراتحلیل
مقالههای چاپ شده
E-Learning
studies
Meta-analysis
published papers
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2014-11-22
1
3
29
38
1178
Research
ساخت و هنجاریابی مقیاس کیفیت آموزش و یادگیری
Structure and standardization of scale in quality of teaching and learning
سعید طالبی
saeedtaleebi@gmail.com
1
دانشگاه پیام نور
ارائه تعریفی جامع و کامل از کیفیت آموزش و یادگیری امکانپذیر نیست زیرا کیفیت از یک نظریه عمومی یا یک الگوی کلی به دست نمیآید، همین امر موجب شد که دستیابی به یک اتفاق و اجماع بر روی ابعاد کیفیت با مشکلاتی مواجه شود لذا شاید بهتر باشد که به جای تأکید بر یک تعریف خاص، به مؤلفههایی پرداخته شود که هدف کیفیت است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری از نظر اعضای علمی دانشگاههای پیامنور فارس و علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه اعضای علمی دانشگاههای پیامنور فارس و علوم پزشکی شیراز میباشند. دادهها از طریق آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. عاملهای هفتگانه روی هم رفته، 152/64 درصد از کل واریانس کیفیت آموزش و یادگیری را تبیین میکند و پرسشهایی که بار عاملی کمتر از 45/0 داشتند، حذف شدند. مقدار کای اسکوئر و درجه آزادی مدل به ترتیب برابر 859/306 و 226 و مقدار P بزرگتر از 05/0 است که این امر نشاندهنده برازش خوب مدل است. از بین عوامل دهگانه، سه عامل حذف شدند و هفت عامل استفاده از اطلاعات و نتایج تحقیقات، ارزشیابی، برنامهریزی کیفیت، حمایت مسؤولان دانشگاه، آموزش، بهرهگیری از تجهیزات و مشتریمداری جز مؤلفههای هفتگانه پرسشنامه کیفیت آموزش و یادگیری است.
Presenting an exact and comprehensive definition of the quality of teaching and learning is not possible because the quality of a general theory or a general pattern is not accessible. For this reason, achieving a consensus on the characteristics of quality is hard. Therefore, it is better to place the emphasis on the quality, rather than on specific definition. This study aims to investigate the factors affecting the quality of teaching and learning from the viewpoints of faculty members of Fars Payame Noor University and Shiraz University of medical sciences. The research method is correlation. The statistical population of this research includes all the members of Fars Payame Noor University and University of Medical Sciences, Shiraz, Fars, and the data were assessed by the tests of exploratory and confirmatory factor analysis. The Seven factors explain 64.152 percent of the total variance in the quality of teaching and learning, and the questions loadings lower than 0/45 was excluded. The model chi-square and degrees of freedom are 306.859 and 226 and the P-value is greater than 0.05 which represent a good fit of the model. Of the ten factors, three factors were excluded and seven factors of the followings were involved: information and research, evaluation, planning, quality, university support, training, customer equipment and other components using the indexes of seven questions in the quality of education and learning.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1178_f295b98f949e32fb806f64ad2313cf74.pdf
تحلیل عاملی اکتشافی
تحلیل عاملی تأییدی
کیفیت
آموزش
یادگیری
Exploratory factor analysis
Confirmatory Factor Analysis
quality
Teaching
Learning
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2014-11-22
1
3
39
49
1179
Research
مدلیابی روابط عوامل خانوادگی مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران
Modeling of the Relationship of Family Factors Affecting on the Academic Moti-vation of High School Students in Tehran City
صادق نصری
nasrisadegh@gmail.com
1
روح اله تیموری
rtaymouri@gmail.com
2
مریم حمیدیمجلج
alierfan5246@yahoo.com
3
دانشگاه شهید رجائی
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد
دانشگاه شهید رجائی
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رابطه بین شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جو عاطفی خانواده و شیوههای فرزندپروری با انگیزش تحصیلی انجام شده است. برای انجام این تحقیق 600 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات، از چهار پرسشنامه انگیزش تحصیلی، جو عاطفی خانواده، شیوههای فرزندپروری و پرسشنامه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. بر اساس پیشینه تحقیقات انجام شده، مدل اولیهای برای بررسی روابط بین متغیرها در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد. نتایج نشان داد که جو عاطفی، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی و شرایط فرهنگی به ترتیب با مقدار اثر 86/0، 46/0، 15/0 و 41/0 بر شیوههای فرزندپروری تأثیر مستقیم و تأثیرگذار بودند. در حالی که از بین شرایط خانوادگی فقط شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر جو عاطفی تأثیر مستقیم داشت. تأثیر جو عاطفی با مقدار اثر 56/0 و شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر انگیزش به صورت مستقیم تأثیرگذار بود. شرایط اجتماعی، شرایط فرهنگی و جو عاطفی نیز به ترتیب با مقدار اثر 36/0، 39/0 و 89/0 بر انگیزش به صورت غیرمستقیم تأثیر داشتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرایط خانوادگی 19 درصد از متغیر انگیزش را تبیین و پیشبینی میکند.
The present study has been undertaken with the objective of modeling related to the relationship between the family’s social, economic, cultural conditions, emotional atmosphere of family and parenting styles with academic motivation. As shown that the research method was descriptive – correlational.For this research, 600 high school students in Tehran were selected by multistage cluster sampling. Four Academic Motivation Scales, emotional atmosphere of family, questionnaire related to the parenting styles and economic, cultural and social conditions were used in this research. Data were analyzed using descriptive statistics, path analysis method. According to the conducted research, the initial model was used to examine the relationships between variables affecting academic motivation. Data analysis showed that the model used in this study is very valuable. Also, it showed that emotional atmosphere, economic condition, social condition and cultural conditions had a direct and meaningful effect on parenting styles while the loss of family circumstances had a significant and direct effect only on emotional atmosphere. But the effect of emotional atmosphere and economic condition on academic motivation was meaningful. Cultural -social conditions and emotional atmosphere had a significant and indirect effect on academic motivation. The results indicated that family circumstances has explained and predicted 19% of the academic motivation variable.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1179_b9c0d0a205826fb2eab3702222bcd544.pdf
انگیزش تحصیلی
شرایط خانوادگی
جو عاطفی
شرایط اقتصادی
شرایط فرهنگی
شرایط اجتماعی و شیوههای فرزندپروری
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2014-11-22
1
3
50
70
1180
Research
تبیین دیدگاه مذهبی روسو و نقد درونی دلالتهای آن در آموزش دینی
Explanation of Rousseau's Religious viewpoint and it's internal critique in Reli-gious Instruction
محمدرضا سرمدی
sarmadi@pnu.ac.ir
1
آزاده زارع
azadezare7@gmail.com
2
محمد حسنی
azadezare78@gmail.com
3
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی مذهب از دیدگاه روسو و تحلیل نگاه منحصر به فرد وی به مذهب، ارتباط مذهب با حکومت و شیوههای آموزش مذهب از نظر این اندیشمند بوده است. این پژوهش به روش اسنادی- تحلیلی انجام گرفته و پژوهشگران پس از گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، به تحلیل اسناد گردآوری شده پرداختهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که روسو برخلاف آنچه به وی نسبت داده شده، فردی پایبند به اصول مذهبی بوده و علاوه بر ایمان قلبی به وجود پروردگار و اصول زیربنایی مذاهب آسمانی، بر لزوم تربیت مذهبی تأکید نموده است. روسو با دیدگاه اجتماعی منحصر به فرد خود، تأکید میکند که تمامی جوامع بشری همواره نیاز ایمان به خداوند را درک نموده و نسبت به ضرورت وجود دستورالعمل مذهبی آگاه بودهاند. او مراجع مذهبی را عالیترین مراجع قدرت اجتماعی دانسته و اظهار میدارد تضادهای اقتدار اجتماعی در پی از هم گسستن قدرت مذهبی و قدرت سیاسی (سکولاریسم) پدیدار گشته و بهترین راه اداره جامعه، پدید آمدن مرجعی یگانه از این دو شاخه قدرت است.
The purpose of recent research was investigation of religion in Rousseau's opinion and analysis of his unique attitude to Religion ,communication of religion to government, also manners of religion instruction in Rousseau's opinion. This research was done in base of analytic-documentary manner and researchers analyzed the collection of documents after collecting information in base of documentary. The results of research disclosed that Rousseau was bounded to religion principals against of things that was related to him, furthermore being dependant to God and based principals of heavenly religions to necessity of religion instruction. Rousseau's unique social attitude stressed that whole of societies have been understood the need of faith in God, also they have been known about necessity of religious instructions. Rousseau believed that religions, references to church had the highest social power , in addition he stated social power's conflicts appeared because of disconnecting to religious and political power (Secularism).the best way for governing of society is the emergence of specific references in based on policy and religion.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1180_fc8826b7bc675563623651e183ea7aff.pdf
روسو
مذهب طبیعی
دین مدنی
آموزش دینی
Rousseau
Natural Religion
civil religion
Religious Instruction
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2014-11-22
1
3
71
78
1182
Research
رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز
The relationship between multidimensional perfectionism and creativity among high school students in Shiraz city
قوام ملتفت
rezamoltafet@yahoo.com
1
سمیه ساداتی فیروزابادی
somayehsadati@yahoo.com
2
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یاسوج
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که روابط بین متغیرها را مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور از جامعه دانشآموزان شهر شیراز 354 نفر (186 دختر و 168 پسر دوره متوسطه) با روش خوشهای چندمرحلهای از مدارس شهر شیراز انتخاب شدند؛ شرکتکنندگان در پژوهش مقیاسهای خلاقیت عابدی (2002) و مقیاس کمالگرایی-تری شورت و همکاران (1995) را تکمیل کردند. مقیاس کمالگرایی دو بعد به نامهای کمالگرایی مثبت و کمالگرایی منفی را ارزیابی میکند که ضریب آلفا برای زیرمقیاسهای کمالگرایی مثبت و منفی به ترتیب 87/0 و 85/0 بهدست آمد و برای مقیاس خلاقیت ضریب 82/0 بهدست آمد. همچنین روایی این مقیاسها نیز تأیید شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که کمالگرایی مثبت بهصورت مثبت و کمالگرایی منفی بهصورت منفی، قابلیت پیشبینی خلاقیت را در کل گروه و گروه دختران دارد. اما در گروه پسران فقط کمالگرایی منفی بهصورت منفی قابلت پیشبینی خلاقیت را دارد. یافتههای این مطالعه از یک طرف شواهدی برای اثرگذاری کمالگرایی بر روی خلاقیت دانشآموزان فراهم میکند و از طرف دیگر نشان میدهد ابعاد کمالگرایی بهصورت متفاوتی خلاقیت را پیشبینی میکند و کمالگرایی منفی اثر منفی بر خلاقیت دانشآموزان دارد.
The purpose of this study is to investigate the relationship between perfectionism and creativity among high school student in Shiraz. Participants consisted of 354 high school students (boys 168 and girls 186). Those are selected by multistage cluster sampling in Shiraz city. Two scales were used: Try-short perfectionism scale that has two subscales included positive perfectionism and negative perfectionism. In addition, students completed Abedi Creativity questionnaire. The reliability of the measures verified by Chronbach alpha method and validity of those were confirmed through internal consistency. Data were analyzed via Pearson correlation coefficient, multiple regressions and analysis of variance. The results of multiple regressions showed that negative perfectionism negatively and positive perfectionism positively related to creativity among all students and girls group. while for boys students only negative perfectionism can predict creativity negatively. The findings of the study on the one hand provide good evidence on the effect perfectionism on creativity and other hand revealed that negative perfectionism related to creativity negatively while positive perfectionism related to creativity positively. so we should discourage negative competitive among students.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1182_6b641386067cb681b216c73f8def826b.pdf
بعاد کمالگرایی
خلاقیت
دانشآموزان
جنسیت
perfectionism dimensions
Creativity
students and gender
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2014-11-22
1
3
79
90
1183
Research
تحلیل شکاف پژوهشهای علوم انسانی در آموزش عالی
Analysis of gap of Humanities studies in higher education
روح اله باقری مجد
bmajd2012@gmail.com
1
حسن قلاوندی
r.b.magd@gmail.com
2
علی عباس میراقایی
bmajd2012@yahoo.com
3
ناصر صدقی بوکانی
r.b.magd@yahoo.com
4
امین باقری مجد
rbmagd@yahoo.com
5
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ارومیه
دانشگاه مازندران
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت موجود و مطلوب پژوهشهای علوم انسانی در آموزش عالی از نظر اعضا هیأت علمی دانشگاه ارومیه اجرا گردید. نوع تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی، کمی بوده است جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای شهر ارومیه بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 103 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن از نظر متخصصان و پایایی آن به وسیله آلفای کرانباخ (87/0) محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصههای آماری؛ فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t و تحلیل امتیازی (موجود، حداقل مطلوبیت و حداکثر مطلوبیت) مورد تحلیل قرار گرفت؛ که بین وضع موجود و مطلوب عوامل مدیریتی (که بین امتیازات وضع موجود 36 با حداقل مطلوب 54- و حداکثر مطلوب 64- شکاف وجود دارد)، ضوابط اداری (که بین امتیازات وضع موجود 53 با حداقل مطلوب 25- و حداکثر مطلوب 47- شکاف وجود دارد)، توانمندساز (که بین امتیازات وضع موجود 52 با حداقل مطلوب 42- و حداکثر مطلوب 48- شکاف وجود دارد)، فردی (که بین امتیازات وضع موجود 52 با حداقل مطلوب 36- و حداکثر مطلوب 48- شکاف وجود دارد)، اجتماعی و اقتصادی (که بین امتیازات وضع موجود 50 با حداقل مطلوب 32- و حداکثر مطلوب 50- شکاف وجود دارد) و امکانات پژوهشی (که امتیازات وضع موجود 40 با حداقل مطلوب 42- و حداکثر مطلوب 60- شکاف وجود دارد) در پژوهشهای علوم انسانی تفاوت وجود دارد.
The present study aimed at identifying current and ideal status in humanities studies in higher education in opinion of faculty members of Urmia University. The research combines qualitative-quantitative survey. The population is faculty members in humanities in the universities of Urmia city that based on random sample, 130 people were selected as the sample. The data collection tool was a questionnaire that its validity and reliability of the experts were calculated by Cronbach's alpha (87/0). The data using statistical indicators, frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test scores were analyzed by analysi (Current, minimum and maximum utility utility), that the status quo of optimal management (Between a minimum of 36 out of the-54 and the most desirable -64a gap there), administrative regulations (Between a minimum of 53 out of the 25 - and the most desirable 47 - a gap there), empowering the individual (Between a minimum of 52 out of the 42 - and the most desirable 48 - a gap there), social economic (Between a minimum of 50 out of the 32 - and the most desirable 50 - a gap there), and facilities humanities (The status quo out of 40 with minimum 42 - maximum 60 good - there are gaps) research study is significant.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1183_62fcc3a6ca342170ffd1d27ae8e2e1da.pdf
رشتههای علوم انسانی
فعالیتهای پژوهشی
وضع موجود و مطلوب
اعضا هیأت علمی
humanities
Research Activities
current and desired situation
Faculty Members