per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2016-02-20
3
11
7
16
2384
Research
مدل عِلّی روابط انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای و فراشناختی کمکطلبی تحصیلی در یادگیری از طریق تلفن همراه
A Causal Model of the Relation between Achievement Motivation and English Language Performance: the Mediator and Meta Cognitive Role of Academic Help Seeking in learning by Cell Phone
یاسمین عابدینی
y.abedini@edu.ui.ac.ir
1
محمدمهدی مختاری
2
گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی
یادگیری زبان انگلیسی مانند هر زبان دیگری نیازمند داشتن قابلیتهای شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری است. هدف از پژوهش حاضر ارائة مدلی عِلّی از روابط میان انگیزش پیشرفت در زبان، انواع کمکطلبی (ابزاری و اجرایی)، یادگیری زبان انگلیسی از طریق تلفن همراه و عملکرد در درس زبان انگلیسی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان دختر دبیرستانی شاهینشهر در سال 1391 بوده که 250 نفر از آنان به روش خوشهای چند مرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای انگیزش پیشرفت در زبان انگلیسی (اشمیت و واتانابه، 2001)، ابعاد کمکطلبی ورهاسلت (2008) و نوع و میزان استفاده از تلفن همراه (امرایی، زمانی، عابدینی و میرزایی، 1390) مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشاندهندۀ نقش واسطهای استفادۀ آموزشی از تلفن همراه در ارتباط بین انواع کمکطلبی و عملکرد در زبان انگلیسی بود. همچنین مشاهده شده انواع کمکطلبی نقشی واسطهای در ارتباط بین انگیزش پیشرفت در زبان انگلیسی و استفادۀ آموزشی از تلفن همراه دارد. میتوان نتیجه گرفت که استفاده آموزشی از تلفن همراه برای یادگیری زبان انگلیسی نقشی فراشناختی داشته و یکی از راهبردهای خودتنظیمی برای مدیریت منابع به وسیلة دانشآموزان است.
English language learning like learning of any other language requires to have cognitive, Meta - cognitive, motivational, and behavioral capabilities. The purpose of this study is to provide a casual model which shows the relationship among language learning motivation, all types of help seeking behavior (instrumental, executive), English language learning through the mobile phone, and performance in English language course. The statistical population of this study includes: all high school female students in Shahinshahr during 1391-1392 educational years. Further, by using cluster multi stage random sampling, 250 students were selected for this study. Data collected through questioners of achievement motivation for English language (Schmidet and Watabane, 2001), help seeking dimensions (Verhastel, 2008), and mobile phone usage type and level, (Amraee, Zamani, Abedini, and Mirzaee, 1390). Later, by using path analyses statistical method, the data was analyzed. Findings indicated that, educational mobile phone usage has a mediator role related to all kinds of help seeking behavior, and performance in English language course. It was also observed that, all types of help seeking behavior has a mediator role related to achievement motivation for English language learning, and mobile phone educational usage. Thus, it can be concluded that mobile phone educational usage has a Meta cognitive role and it is considered as one of the self-regulatory strategies for time management.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2384_bf289cb38fccf382411a735523971163.pdf
انگیزش پیشرفت زبان
کمکطلبی تحصیلی
یادگیری با تلفن همراه
زبان انگلیسی
Achievement Motivation
Academic Help Seeking
Mobilephone Learning
English language learning
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2016-02-20
3
11
17
24
2385
Research
پیشبینی مهارتهای مدیریت زمان انجام تکالیف درسی بر اساس مدل کوپر در دانشآموزان دختر دورة متوسطة اول تبریز
Predicting Homework Time Management Skills based on Cooper’s Model in First High School Female Students in Tabriz
رحیم بدری گرگری
badri_rahim@yahoo.com
1
پریناز منصوری
mansoori@yahoo.com
2
فاطمه فرجیان
farajian@yahoo.com
3
روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
یکی از مهارتهای لازم برای موفقیت تحصیلی دانشآموزان مدیریت زمان است. این مهارت از جمله مؤلفههای خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نقش عوامل مختلف مدل کوپر در مهارت مدیریت زمان دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی با روش همبستگی انجام گرفت. آزمودنیهای پژوهش، شامل 400 دانشآموز دختر بودند که به وسیلة نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از نواحی آموزش و پرورش تبریز انتخاب شدند. از پرسشنامة پسخوراند فراهم شده از طرف معلمان (تراوتین و همکاران، 2006)، جهتگیری انگیزشی (ژو، 2010)، مقیاس تنظیم محیط (ژو، 2010) و مقیاس مدیریت زمان تکالیف (ماکان، 1994) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روشهای آماری آزمون معناداری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابتکار عمل در تنظیم محیط، پسخوراند فراهم شده از طرف معلمان و جهتگیری انگیزشی یادگیری مطالب درسی پیشبینیکنندۀ مهارت مدیریت زمان تکالیف درسی دانشآموزان است. این متغیرها 26 درصد واریانس مهارت مدیریت زمان تکالیف درسی را تبیین میکنند.
The time management is one of the skills needed for academic success of students. This is one of the components of self-regulated learning skills of students. This research was conducted to study the predictive role of various variables of Cooper’s model in prediction of homework time management skills. 400 female secondary school students were selected from districts of Tabriz Office of Education with multi-stage cluster random sampling method. Data were gathered through Teacher Feedback Scale, Reasons for Doing Homework Questionnaire, Arranging the Environment Scale, and Homework Time management Scale. Data was analyzed by multiple regression method in SPSS software. The results showed that arranging the environment, Teacher feedback, and Learning-oriented reasons were important predictive factors of homework time management skills of students. In addition, it was found that 26% of the variance of homework time management skills accounted by these variables. The findings can be used to guide school students.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2385_e1f5fba8df96cfdd699b1fdce5dc4b08.pdf
مدیریت زمان
تنظیم محیط
بازخورد
جهتگیری انگیزشی
Time Management
Arranging the Environment
Feedback
Learning - Oriented Reasons
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2016-02-20
3
11
25
40
2386
Research
بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی
The Study of Reading Speed and Comprehension in Computer - based Reading and Paper - based Reading
بهمن زندی
zandi@pnu.ac.ir
1
مرضیه گرامی طیبی
gerami.mrz@gmail.com
2
بلقیس روشن
sh.melikana@yahoo.com
3
علیاصغر کاکوجویباری
aaki47@yahoo.com
4
گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور
زبانشناسی، دانشگاه پیام نور
زبانشناسی، دانشگاه پیام نور
روانشناسی، دانشگاه پیام نور
این پژوهش با هدف بررسی تمایز خواندن در متون چاپی و الکترونیکی در زبان فارسی انجام گرفت. در این تحقیق، درک و سرعت خواندن در دو نوع ابزار، اندازهگیری و سپس مقایسه شده است. روش تحقیق، آزمایشی است که با طرح آزمونی جهت جمعآوری اطلاعات به منظور سنجش سرعت و درک خواندن انجام میگیرد. جامعة آماری تحقیق شامل نود و چهار دانشجو از میان حجم نمونه 2000 نفری دانشگاه پیام نور فیروزآباد است که به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول آزمون را با ابزار رایانه و گروه دوم با ابزار کاغذ انجام دادند. نمرات آزمون، معیاری برای درک خواندن و زمان صرف شده برای آزمون، معیاری برای سرعت در نظر گرفته شده است. در پیشآزمون سؤالاتی برای سنجش تأثیر عوامل بافتی انجام گرفت و سپس به بررسی تأثیر هرکدام از عوامل بافتی بر سرعت و درک خواندن متون چاپی و الکترونیکی پرداخته شد. سپس از نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید. در تحلیل دادهها از روش آزمون تی و رگرسیون همزمان استفاده شد. تحلیلها نشان دادند درک خواندن به طرز چشمگیری تحت تأثیر ابزار خواندن است. نمرات دانشجویان حاکی از عملکرد بهتر در ابزار کاغذ است. از سوی دیگر بررسیسرعتخواندننشاندادتفاوتقابلملاحظهایمیانسرعتخواندندر دو ابزار دیده نشده است. در بررسی عوامل بافتی میزان مطالعه هفتگی، نرخ روزانه ارتباط با فنآوری خواندن و ارجحیت ابزار، این عوامل بر درک خواندن بیتأثیرند اما بر سرعت خواندن متون الکترونیکی و کاغذی اثری قابلتوجه دارند.
The purpose of the study was to examine differences in reading performance when an Electronic format with a scrolling text mode on a LCD monitor and a traditional paper format were used to present reading. The method which is used is experimental method and the research population consists of students of PayameNoor University in FirouzAbad.This study consists of 94 individuals that have been chosen by Random Sampling method. They were randomized into two groups, where the first group read text in print, and the other group read the same texts as PDF on a computer screen. Main findings of analyzing by using T-test measurement showed that students who read texts in print scored significantly better on the reading comprehension test than students who read the texts digitally. In addition, in this study, no significant differences between matched computer and paper-based text in terms of the time taken to study, on the other hand Main findings of analyzing by using Enter regression measurement showed context factors significant effect on reading speed and no effect on reading comprehension. These findings have strong implications for educators, educational administrators, policymaking and test development.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2386_4413351cd34b069368018e530bb3925c.pdf
خواندن
درک خواندن
سرعت خواندن
متون چاپی
متون الکترونیکی
Reading Comprehension
Reading Speed
Computer - based Reading
Paper - based Reading
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2016-02-20
3
11
41
48
2387
Research
تحلیل محتوای کتابهای درسی فارسی و علوم اجتماعی پایه ششم ابتدایی از حیث توجه به هویت ملی بر محور استانداردهای مصوب
Analysis of Farsi and Social Sciences Textbooks’ Content of Sixth Grade of Elementary School from Viewpoint of Attention to National Identity on basis of Authorized Standard
اکبر جدیدی محمدآبادی
a.jadidi@pnu.ac.ir
1
عضو هیئتعلمی، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
این پژوهش به تحلیل کتب درسی از حیث توجه به هویت ملی در پایه ششم ابتدایی پرداخته میشود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که در گروه تحقیقات کاربردی است. برای بررسی مؤلفهها، تحلیل محتوایی که یکی از روشهای علمی برای بررسی محتوای مدارک اسنادی است، استفاده شد. کتابهای درسی فارسی و علوم اجتماعی پایه ششم ابتدایی به عنوان جامعة آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شامل: جدول فراوانی، میانگین، رتبه درصدی) استفاده شد. یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر دلالت بر آن دارد که در کتابهای اجتماعی و فارسی بخوانیم به برخی نمادها مثل جغرافیا و مکان طبیعی _ ملی، مشاهیر ایرانی و فرهنگ در حد نسبتاً مناسب توجه شده است. برخی نمادها مثل پرچم، سرود ملی، تقویم رسمی، قومیت، ادبیات ملی، اساطیر ایرانی، مکان تاریخی و ملی و هنر ایرانی کم توجه شده است و به برخی نمادها مثل دین اصلاً توجه نشده است؛ بنابراین طبق نتایج این پژوهش محتوای (متن و تصویر) کتابهای اجتماعی و فارسی بخوانیم به طور متعادل و متوازن به موضوع نمادهای هویت ملی نپرداخته است.
This study is analyzing school texts with paying attention to national identity in sixth grade of elementary school. The research is a descriptive study in applied researches group. For studying components, content analyzing was used that is a scientific method for studying documentary contents. The population is Farsi and social sciences textbooks in sixth grade of elementary school. For data analysis, descriptive statistics (including frequency distribution, percentage, mean and charts) were used. The obtained results from the present study shows that there is paying attention in the books Social Sciences and Farsi to some symbols like Geography, natural - national places, Iranian celebrities and culture. Some symbols like flag, national anthem, official calendar, ethnicity, national literature, Iranian myths, historical and national places and Iranian art are not paid enough attention. Some symbols like religion are not paid attention at all. So, according to the results of this study, the content of (text and image) in Social Sciences and Farsi didn’t pay attention to the subject of national identity symbols suitably.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2387_8258be75983762be315e9cab34665193.pdf
تحلیل محتوا
هویت ملی
فارسی
علوم اجتماعی
content analysis
National identity
Farsi
Social Sciences
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2016-02-20
3
11
49
58
2388
Research
آموزش رو در رو در مقابل آموزش الکترونیکی: تحقیق درباره عملکرد دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش رو در رو و آموزش الکترونیکی رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه پیام نور
Face to Face versus E-learning: An Investigation into the Performance of TEFL Master's Students of Payame Noor University
فاطمه همتی
hematitefl@gmail.com
1
آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور
هدف از این مطالعه مقایسه عملکرد دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی در سیستم آموزش الکترونیکی و آموزش رو در رو در دانشگاه پیام نور، بزرگترین دانشگاه دولتی ایران و بزرگترین موسسه آموزش از راه دور خاورمیانه بود. به این منظور، عملکرد 1254 دانشجوی کارشناسی ارشد شامل 678 دانشجوی آموزش رو در رو و 576 دانشجوی الکترونیکی در 5 درس مقایسه شد. همچنین عملکرد 158 دانشجوی مرد با 418 دانشجوی زن در آموزش الکترونیکی برای پیدا کردن تفاوت قابلتوجه در عملکرد آنها مقایسه شد. نتایج نشان داد که دانشجویان آموزش الکترونیکی زن و مرد در امتحانات پایان ترم تفاوت قابلملاحظهای ندارند. همچنین دو گروه دانشجویان رو در رو و آموزش الکترونیکی در سه درس از پنج درس مقایسه شده تفاوت قابلملاحظهای نداشتند. اما در دو درس دانشجویان آموزش رو در رو به طور قابلملاحظهای از دانشجویان الکترونیکی پیشی گرفتند. دلایل اختلاف بین دو گروه دانشجویان میتواند به عواملی مثل اختلاف در دو نحوه آموزش، کیفیت نرمافزار و سختافزار در آموزش الکترونیکی، و تعداد زیاد دانشجویان در کلاسهای الکترونیکی باشند که لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان به این آموزش در دانشگاه پیام نور را میطلبد. بر اساس نتایج کاربردهای نظری و عملی ارائه شد.
This study aimed at investigating the performance of face-to-face and e-learning Master's students of Teaching English as a Foreign Language (TEFL) at Payame Noor University, the biggest distance education institute and public university in Iran and the Middle East. To achieve this, the performance of 1254 MA (678 face-to-face and 576 e-learning) students in the final exams of five courses were compared. In another comparison, the final scores of male (n=158) and female (n=418) e-learning students were compared to find any significant differences in their performances. The results revealed no significant difference between the achievements of male and female students. Furthermore, the face-to-face and electronic students performed similarly in three courses and differed significantly in two other ones. That is, the former group outperformed the latter in two courses. The reasons might be due to some factors such as differences in the two modes of learning, the quality of hardware and software, and the number of students in e-learning courses which highlight the necessity of paying more attention to this mode of learning. Some theoretical and pedagogical implications emerged from the study.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2388_1dcee4e91c103eca1e85a32671480d33.pdf
آموزش الکترونیکی
آموزش رو در رو
عملکرد
E-Learning
Face-to-face Learning
performance
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2016-02-20
3
11
59
66
2395
Research
نقش جهتگیری اهداف در موفقیت تحصیلی دانشآموزان (مورد مطالعه: دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم)
The Role of Goal-Orientation on Students’ Educational Improvements (Case Study of Female Students in higher education)
شکوفه شریعتپناه
shokufeshariatpanah@yahoo.com
1
علی مشهدی
mashhadi@um.ac.ir
2
کارشناس ارشد، مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
با توجه به اینکه بررسی آگاهانه عوامل مرتبط با عملکرد تحصیلی میتواند به بهبود بخشی کارایی دانشآموزان و در نتیجه افزایش بهرهوری تحصیلی آنان کمک کند؛ پژوهش حاضر با هدف نقش اهداف پیشرفت در موفقیت تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر مشهد بودند (سال تحصیلی 93-92). تعداد 332 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و مقیاس جهتگیری هدف را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها: 1. رابطه اهداف عملکردی - گرایشی ...
These days, students’ educational improvement is regarding as one of the most significant factors for evaluating the educational systems; therefore, it is inevitable to consider the impact of educational improvement evaluation on upgrading productivity and improve the effectiveness of educational system. The present study was done with the focus on investigating the roles of implicational intelligence theories and on students’ educational improvement. The research method is descriptive and the research plan is a kind of correlational plans which was done in ...
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2395_fd124e413795ea57eb8afa5708e50eb5.pdf
پیشرفت تحصیلی
اهداف
نظریه جهتگیری هدف
Theory of Goal - Achievement
Goals
Educational Improvement
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
2016-02-20
3
11
67
81
2390
Research
بررسی چگونگی کاربست مؤلفههای آموزش و پرورش انسانگرایانه با تأکید بر افزایش انگیزة تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی تهران
A Ssurvey on the Quality of Using Humanistic Education Components with Focusing on Elementary Student’s School Motivation Achievement in Tehran
پریناز پورعلی
purali.sky@gmail.com
1
مریم سیف نراقی
eznaderi@hotmail.com
2
عزتالله نادری
3
فلسفه تعلیم تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
پژوهش حاضر، به منظور بررسی چگونگی کاربست مؤلفههای آموزش و پرورش انسانگرایانه، با تأکید بر افزایش انگیزة تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی منطقه دو تهران در سال تحصیلی 94-93 از منظر مجریان و معلمان ذیربط انجام شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و شیوة انجام آن زمینهای است. جامعة پژوهش را دو گروه مجریان (مدیران و معاونان) و معلمان مدارس ابتدایی دولتی، غیردولتی (پسرانه، دخترانه) منطقه دو شهر تهران تشکیل میدهند. گروه نمونه بر اساس جدول کوکراین و مورگان 183 نفر از مجریان (مدیر و معاونان) و 295 نفر از مربیان است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. با مطالعة ادبیات تحقیق در حوزة آموزش پرورش انسانگرا، پرسشنامة محقق ساخته در چهار مؤلفه، جهت گردآوری دادهها تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان دانشگاهی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (824/0) مشخص شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری ناپارامتریک خی دو مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان کاربست هر چهار مؤلفه در حد مطلوب نیست؛ بنابراین پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت آموزش و پرورش انسانگرایانه در رشد همهجانبة دانشآموزان، دورههایی تحت همین عنوان جهت ارتقای علمی مجریان و مربیان از سوی سازمان آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.
The present article is a survey on the quality of using humanistic education components with focusing on elementary student’s school motivation achievement according to the teachers and principals of 2nd education district of Tehran. This is an applied research and is done as a field study research. The research community included two groups from 2nd district in Tehran in educational year 93-94: Principals & Teachers in public and private primary schools (boys and girls schools). The sample groups, chosen according to Cochran-Morgan table, consisted of 183 Principals (managers & assistants) and 295 teachers that were chosen through stratified random sampling. Studying the literature review in humanistic education field, the questionnaire prepared by the researcher was formed in four different components to gather data. Face and content validity of the research were determined with the help of university professors and its reliability was determined through Cronbach's Alpha (0.824). The gathered data was analyzed with SPSS software and non-Parametric Chi square Tests. The results show that the using of all four components is not satisfactory, therefore, regarding to the importance of humanistic education in comprehensive growth, it is suggested that certain courses with the same titles be hold by the Education Organization to promote the educational level of principals and teachers.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2390_299b7131161224148e15ab4be81d2cd3.pdf
آموزش و پرورش انسانگرایانه
انگیزة تحصیلی
دورة ابتدایی
Humanistic Education
Academic Motivation
Elemen-tary School