per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
1970-01-01
5
3
9
20
4495
Research
تجارب دانشجویان دختر از مفهوم جنس در کتب درسی: پژوهشی پدیدارشناسانه
Experience of Female Students from Gender Concept Reflection in School Textbooks: Phenomenological Research
ژیلا کاردان
n_kardan2000@yahoo.com
1
اسکندر فتحی آذر
fathiazar@yahoo.com
2
یوسف ادیب
yadib@tabrizu.ac.ir
3
دانشجوی دکترا، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
استاد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
دانشیار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
با توجه به نقش کتابهای درسی در مفهوم جنسیت، این پژوهش با هدف درک تجربه دانشجویان دختر از انعکاس مفهوم جنس در کتابهای درسی دورۀ متوسطه انجام گرفت. پژوهش حاضر، از نوع کیفی بوده و بر پارادایم تفسیری استوار است که با پژوهش پدیدارشناسی به اجرا درآمده است. شیوه گردآوری داده ها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که با هفده نفر از دانشجویان دختر سال اول و دوم مقطع کارشناسی تا رسیدن اطلاعات به حالت اشباع انجام یافته است. در این مطالعه برای اعتبار و اعتمادبخشی به دادهها از قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و قابلیت تأیید استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای مصاحبه از روش ون منن (تجزیه و تحلیل درونمایهای) استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش، مشتمل بر سه درون مایه است که عبارتند از: «احساس نابرابری جنسیتی»، «نقش و ویژگیهای زن» و «پیامدهای نابرابری جنسیتی». یافتههای پژوهش نشان میدهد احساس نابرابری جنسیتی دارای دو درون مایه فرعی «شغلی» و «سیاسی» است. «نقش فردی»، «نقش اجتماعی»، «ویژگی جسمانی» و «ویژگی عاطفی» درون مایههای ویژگیهای زن میباشند و پیامدهایی نظیر «افزایش انگیزه پیشرفت و تحرک اجتماعی»، «کاهش منزلت اجتماعی زنان» و «بحران هویت جنسیتی» را به همراه دارد.
According to the role of the textbooks in the concept of gender, this research was conducted by the aim of the investigation on the perception of the female students’ experiences perception on the gender concept in the high school textbooks. This research is qualitative and it is based on the interpretative paradigm conducted by the phenomenology research. The data were collected by semi-structured interviews with twelve female students of first and second years of Bachelor of Science degree in order to complete data collection. In this study, for measuring of the reliability of the data, the validity and reliability of the data, transferability and dependability were used. For analysis of the interview data Van Mannen method was used. The results of this research are based on three themes of feeling of gender inequality, the role and characteristics of woman and gender inequality consequences. The results show that feeling of gender inequality has two secondary occupational and political themes. Personal role, social role, physical characteristics and emotional characteristics are secondary themes of the role and characteristics of woman and consequences including increase of progress motivation and social dynamicity lead to reducing of the women social status and gender identity crisis.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4495_2b21c0ff0ce2806e0fe43de410e307f0.pdf
کتاب درسی
پدیدارشناسی
نابرابری جنسیتی
پیامدهای نابرابری
Textbook
Phenomenology
gender inequality
Ine-quality Consequences
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
1970-01-01
5
3
21
32
4496
Research
پیشبینی نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه براساس کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از کلاس درس
Prediction attitude towards school based on the quality of school life and perception of the classroom
مهدی معینیکیا
m_moeinikiauma@ac.ir
1
عادل زاهد بابلان
zaheduma@ac.ir
2
رقیه جبارنژاد شوطی
rjabarnezhad@gmail.com
3
احسان عظیم پور
azimpour_e@tabrizu.ac.ir
4
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناسی ارشد رشته مشاوره گرایش مشاوره مدرسه دانشگاه محقق اردبیلی
دکترا، برنامه ریزی، دانشگاه تبریز
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه براساس کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از کلاس درس است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری مربوط به این تحقیق، شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان شوط در سال تحصیلی 93- 92 به تعداد کل 1750نفر میباشد که تعداد 313 نفر از آنان به عنوان نمونه براساس روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامهی 39 سوالی کیفیت زندگی در مدرسه، پرسشنامهی 56 سوالی ادراک از کلاس و پرسشنامهی 35 سوالی نگرش نسبت به مدرسه استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامهها، توسط صاحبنظران تایید و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار 16 SPSS انجام گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین مولفههای کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از کلاس به نگرش نسبت به مدرسه رابطه وجود دارد. 17 درصد از نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه براساس مولفههای کیفیت زندگی در مدرسه و 43 درصد از نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه براساس مولفههای ادراک از کلاس تعیین شد.
Aim present study is Prediction attitude towards school based on the quality of school life and the perception of the classroom. Research method in terms of purpose, Practical and the method of data collection is descriptive of correlation type. The sample for this study consisted of all of boy and girl high schools students in the city Shot .The total number of 1750 persons, 313 of them were selected as the sample by Using two stage cluster sampling method. For measure the variables of the questionnaire of 39 questions the quality of school life, perception of class questionnaire with 56 questions and a questionnaire of 35 questions was used attitude towards school. The content validity of the questionnaire, confirmed by experts for determining the internal reliability questionnaires quality of school life, perception of class and attitude towards school, Cronbach's alpha coefficient was used to determine the of reliability. The data analyses was done by using the SPSS 16 softwares. for analyze the data was used descriptive and inferential statistical methods including correlation, multiple regression at the same time and structural equation modeling. The results showed, there is relationship among the components of the quality of school life and the perception of class With attitudes toward school. 17 percent of the students' attitude towards school based on components of the quality of life at school and 43 percent of the students' attitude towards school was determined based on perception components class.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4496_26af695e6208489f55e896ce6e54f3cd.pdf
کیفیت زندگی
ادراک از کلاس
نگرش به مدرسه
دانشآموزان
The quality of school life
perception of class
atti-tude to school
students
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
1970-01-01
5
3
33
42
4591
Research
مقایسه نیمرخ حافظه و توجه در دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی- کاستی توجه، اختلال نافرمانی- مقابلهجویانه و اختلال ارتباط (عملی) اجتماعی با دانشآموزان عادی
A Comparison of the Memory and Attention Profiles in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder and Social (Pragmatic) Communication Disorder with Normal Students
فاطمه بیانفر
f.bayanfar@yahoo.com
1
علی مصطفایی
a_mostafaei@pnu.ac.ir
2
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
هدف پژوهش حاضر مقایسه نیمرخ حافظه و توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه بیشفعال و اختلال نافرمانی مقابلهجویانه و اختلال ارتباط (عملی) اجتماعی (پراگماتیک) با دانشآموزان عادی و روش پژوهش علی- مقایسهای است؛ بدین ترتیب که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، چهار گروه 15 نفری (از هر گروه 15 نفر) از منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب و همتا شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از مصاحبه بالینی بر مبنای DSM-5، مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان و آزمون عملکرد پیوسته (CPT) بود و داده ها با MANOVA و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد گروهها در میزان توجه و توانائی حافظه با یکدیگر تفاوت معناداری دارند (P<0/001). دانشآموزان عادی در مقایسه با سایر گروههای دارای اختلال، از میزان توجه و توانائی حافظه بالاتری برخوردارند (P<0/001). دانشآموزان SCD نیز در توجه و حافظه از دو گروه دیگر بالاترند (P<0/001).
The aim of this study was comparison of memory and attention’s profile in students with attention deficit/hyperactivity disorder, Oppositional Defiant Disorder and Social (Pragmatic) Communication Disorder with normal students. The research method is causal-comparative. Using simple random sampling method, four groups of 15 subjects (from each group 15 people) were selected from one of the educational district of Tehran. Tools used in this study include Continuous Performance Test (CPT), Wechsler Intelligence Scale for children revised, clinical interview and cheek-list based on Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition (DSM-5). Data analyzed by MANOVA and Benfroni. The results showed that the groups had a significant difference in attention and memory abilities (P<0.001). Normal students were higher in attention and memory ability, than other groups with disorder.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4591_f794078d6be406ff96fb461ae96b3c49.pdf
نیمرخ حافظه
توجه
کاستی توجه- بیشفعالی
نافرمانی- مقابلهجویانه
ارتباط عملی- اجتماعی (پراگماتیک)
Memory Profile
Attention
Attention - Deficit/ Hyperactivity
Oppositional Defiant
Social communication disorder
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
1970-01-01
5
3
43
66
4498
Research
تدوین مدل علّی تقلب تحصیلی بر اساس عوامل فردی و بافتی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی
The causal model academic cheating based on individual and contextual factors with the mediating role academic Self-Efficacy
سعیده سبزیان
sabzian1989@yahoo.com
1
عزتاله قدمپور
eghadampour@yahoo.com
2
فضلاله میردریکوند
f.mirderikvand@yahoo.com
3
روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
دانشیار، روانشناسی تربیتی، خرم آباد، کمالوند، دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
استادیار روانشناسی عمومی، خرم آباد، کمالوند، دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علّی تقلب تحصیلی بر اساس عوامل فردی و بافتی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد به تعداد 9981 نفر بود که از طریق قاعده سرانگشتی کلاین حجم نمونه 240 نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای درگیری تحصیلی زرنگ (1391)؛ اخلاق تحصیلی حسینینژاد و همکاران (1394)؛ رفتار مدنی- تحصیلی گلپرور (1387)؛ عمل به باورهای دینی گلزاری (1380)؛ نگرش مذهبی گلریز و براهنی (1383)؛ ادراکات کیفیت کلاسی جنتری، گابل و ریزا (۲٠٠۲)؛عدالت آموزشی گلپرور (1387)؛ جو عاطفی خانواده هیل برن (1964)؛ انعطافپذیری خانواده شاکری (1382)؛ انسجام خانواده سامانی (1381)؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) و تقلب تحصیلی علیوردی نیا، جانعلی زاده و عمرانی (1394) استفاده شد. ماتریس همبستگی، مدل معادلات ساختاری و شاخصهای نکویی برازش با نرم افزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که عوامل فردی بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی اثر مستقیم و با میانجیگری خودکارامدی اثر غیرمستقیم بر تقلب دارد اما عوامل بافتی بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی اثر مستقیم ندارد ولی با میانجیگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم بر تقلب تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی اثر مستقیم بر تقلب تحصیلی ندارد. نتایج پژوهش از اثر مستقیم عوامل فردی بر خودکارآمدی و تقلب تحصیلی و نقش میانجی گری خودکارآمدی در رابطه ساختاری بین عوامل فردی و بافتی با تقلب تحصیلی دانشآموزان حمایت می میکند.
This study aimed to provide the causal model of academic cheating based on individual and contextual factors with the mediating role academic self-efficacy. Methods: This study was descriptive and correlational. Statistical population includes all upper secondary girl students in khorramabad citythat 9981 was of through the rules of thumb kline the sample size of 240 person determination and through stratified random sampling method were selected. To collect the required data from questionnaires academic engagement zerang (1391), academic ethics hosseini nezad & et al (1394), educational citizenship behaviours golparvar (1387), religious beliefs performance golzarei (1380), religious attitude golreiz & berahani (1383), perceptions of classroom quality Gentry, Gable and Rizza (2002), educational justice golparvar (1387), family emotional climate questionnaire of Hill Berne (1964), family adaptability shakeri (1382), family adaptability cohesion samani (1381), Morgan and Jinks academic self-efficacy (1999) and academic cheating aliverdini, janalizade & amrani (1394) was used. The correlation matrix, structural equation modeling and goodness of fit index with use of software lisrel 8.5 was used for data analysis. Results: The results of path analysis showed that individual factors on academic self-efficacy and academic cheating direct impact and with self-efficacy mediation indirect impact but contextual factors on academic self-efficacy and academic cheating has no direct effect but mediated by self-efficacy indirect effect it had. Also academic self-efficacy has no direct effect on academic cheating. Conclusion: The results of the direct effect individual factors on academic self-efficacy and academic cheating and the mediating role of self-efficacy in structural relationship between individual factors and contextual factors with students' academic cheating provides support.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4498_3f70631de16de8dbe00e37aafad6d56f.pdf
عوامل فردی
عوامل بافتی
خودکارآمدی تحصیلی
تقلب تحصیلی
دانشآموزان
individual factors
contextual factors
Academic self-efficacy
academic cheating
students
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
1970-01-01
5
3
67
72
4499
Research
اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان
Effectiveness of motivation management training on students’ academic buoyancy and self-concept
رمضان حسنزاده
rhassanzadehd@yahoo.com
1
لیلا وطن دوست
2
استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران
دانشجوی دکترای روانشناسی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر سرزندگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است. روش پژوهش آزمایشی است. طرح تحقیق نیمه آزمایشی (شبه تجربی) با طرح پیشآزمون و پس آزمون است. جامعه آماری دانش آموزان دوره ی متوسطه ی شهر ساری است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای میباشد. دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گرد آوری داده ها ازپرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و خودپندره تحصیلی در پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش توصیفی (محاسبه میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریارنس) از طریق برنامه نرم افزاری spss20 استفاده شده است. یافته ها نشان داد آموزش مدیریت انگیزش منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی شده است. همچنین، یافته ها نشان داد آموزش مدیریت انگیزش منجر به افزایش خودپنداره تحصیلی شده است. آموزش مدیریت انگیزش، سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را ارتقا میبخشد. همچنین ،آموزش مدیریت انگیزش، خودپنداره تحصیلی دانشآموزان را ارتقا میبخشد.
This study examined the efficacy of motivation management training on students’ academic buoyancy and self-concept. The pretest–posttest quasi-experimental. The population in this study included all high school students in Sari city study used a cluster random sampling method to select subjects for the experimental (20 subjects) and control (20 subjects) groups. First, a pretest was conducted with both groups. Then, only the experimental group received the motivation management training. Finally, a posttest was conducted with both groups to determine the effect of the training. For the purpose of data collection, the researchers administered two questionnaires An academic achievement and academic self-concept questionnaire (grade point average requirement) was used for the pretest and posttest. The results showed that the motivation management training increased academic buoyancy. Also the results showed that the motivation management training increased self-concept.Motivation management training can improve academic buoyancy. Also motivation management training can improve self-concept.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4499_df08bdebfff75b02059d5b24ea1893c7.pdf
مدیریت انگیزش
خودپنداره تحصیلی
سرزندگی تحصیلی
دانش آموزان
motivation management
academic buoyancy
self-concept
students
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
1970-01-01
5
3
73
84
4500
Research
ارائه مدل علّی نقش عوامل مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری دبیران
presentinga causal model of factors affecting high school teachers΄ techno-logical pedagogical content knowledge (TPACK)
محمد حسن صیف
etl.journalpnu@gmail.com
1
احمد رستگار
rastegar_ahmad@yahoo.com
2
اعظم ظهیری
amzahiri8@gmail.com
3
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علّی نقش عوامل مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری دبیراناست. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری و تحلیل دادهها از نوع توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران مقطع متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی94-93می باشد که تعداد آن ها 5824 نفر (زن و مرد) است .حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شد و تعداد 255 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش ترکیبی از پرسشنامههای ساهین (2011) جهت سنجش متغیرهای دانش محتوا، دانش تربیتی، دانش محتوای تربیتی و دانش محتوای فناوریو پرسشنامه چای و همکاران (2011) جهت سنجش متغیرهای دانش فناوری، دانش تربیتی فناوری و دانش محتوایی تربیتی فناوری است. جهت بررسی فرضیههای پژوهش از روش تحلیل مسیر استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین همۀ حوزههای دانش محتوایی تربیتی فناوری همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و دانش محتوا، دانشتربیتی، دانش محتوای فناوری، دانش تربیتی فناوری، دانش محتوای تربیتی بر دانش محتوایی تربیتی فناوری اثر مستقیم دارند. علاوه بر این دانش فناوری، دانش محتوا و دانش تربیتی به طریق غیر مستقیم بر دانش محتوایی تربیتی فناوری تأثیر دارند و بیشترین اثر کل مربوط به دانش محتواست.
The purpose of this study is presenting a causal model of factors affecting high school teachers΄technological pedagogical content knowledge (TPACK).In terms of objectives,this study is an applied research and in terms of method of collecting and analyzing data it is a descriptive and correlational research. The participants were 255 high school teachers in Shiraz(based on Cochran Formula) who were selected through stratified random and cluster sampling method among 5824 in service teachers in Shiraz in 1393-1394.This study employed a combination of two instruments tocollect data: theTechnological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) instrument developed and validated by Sahin(2011) for evaluatingCK, PK, PCK, and TCK andChai, et al,(2011) questionnairefor assessing TK, TPK and TPACK.The path analysis was used to examine the research hypotheses. Findings showed thatSignificant positive correlationsexist between the TPACK constructs .CK and PK had direct and indirect effects onTPACK, while TK had only indirect effect on TPACK. Content Knowledge had the greatest total effect on TPACK.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4500_80001a83d6e88daced126b546b6f9434.pdf
دانش محتوا
دانش تربیتی
دانش فناوری
دانش محتوایی تربیتی فناوری (TPACK)
Content Knowledge
Pedagogical Knowledge
Techno-logical Knowledge
TPACK
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
1970-01-01
5
3
85
100
4501
Research
نقش خودتعیینگری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس متوسطه تهران: نقش میانجی درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی
The Role of Self-determination on Academic Performance in Adolescent students with Mediating Academic Engagement and Attitude toward E-learning
مرضیه مدرسی حجتآبادی
marziemodaressi@yahoo.com
1
ولیالله فرزاد
vfaarzad@yahoo.com
2
شیرین کوشکی
akbariafzal1369@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد
دانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد
دانشیار، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد
عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشاندهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خودتعیینگری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی بود. طرح پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. از کلیه نوجوانان 12 تا 14 ساله مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 تعداد 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای خودتعیینگری لاگاردیا و همکاران، درگیری تحصیلی فردریکز و مککلوسکی و نگرش به یادگیری الکترونیکی پیلی و همکاران را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که خودتعیینگری، درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری دارند. همچنین نتایج مدل نشان داد که خودتعیینگری (81/0)، درگیری تحصیلی (31/0) و نگرش به یادگیری الکترونیکی (22/0) اثر مستقیمی بر عملکرد تحصیلی دارند. افزون بر آن خودتعیینگری به واسطه درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی بر عملکرد تحصیلی (45/0) اثر غیرمستقیمی داشته است. در نهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است متغیرهای خودتعیینگری، درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی میتوانند اثر مثبت و معنیداری بر عملکرد تحصیلی داشته باشند و از آنها جهت تقویت عملکرد تحصیلی دانشآموزان بهره برد.
Academic performance in each society indicates the success of the educational system in targeting and paying attention to individual needs. Therefore, the purpose of this study was to the role of self-determination on academic performance in adolescent students with mediating academic engagement and attitude toward e-learning. The present research is an applied and correlation research method by Structural Equation Modeling. A total of 300 people (150 females and 150 males) were selected by multi-stage cluster sampling from all adolescents aged 12 to 14 years old in public and non-profit schools in Tehran. All of them completed La Guardia et al self-identification questionnaires, Fredricks, & McColskey academic engagement, and Pilli et al attitude toward E-learning. For data analysis, Pearson correlation and structural equation modeling have been used. The results showed that self-determination, educational conflict and attitude toward e-learning and educational performance were significantly correlated. Also, the results of the model showed that self-determination (0.81), educational conflict (0.31) and attitude toward E-learning (0.22) have a direct effect on academic performance. In addition, self-determination due to educational conflict and attitude toward e-learning on academic performance (0.45) had indirect effect. Finally, the results of this study have shown that self-determination, academic engagement and attitude toward E-learning can have a positive and significant effect on academic performance and use them to enhance the academic performance of students.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4501_7c3999c20a4197d91ca3a57e326518b0.pdf
خودتعیینگری
درگیری تحصیلی
نگرش به یادگیری الکترونیکی
عملکرد تحصیلی
Self-determination
Academic Engagement
Attitude toward E-learning
Academic Performance
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
1970-01-01
5
3
101
109
4502
بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با باورهای انگیزشی و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور
Examining the relationship between hidden curriculum, motivational beliefs, and entrepreneurship of students in Payame Noor University
طاهر محبوبی
m_taher858@yahoo.com
1
سید بهاالدین کریمی
bkarimi20@yahoo.com
2
کمال محبوبی
k.mahboobi@yahoo.com
3
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری، برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز
کارشناسی ارشد، برنامهریزی آموزشی، مدرس مدعو دانشگاه پیام نور
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامهدرسی پنهانباباورهایانگیزشی و کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجانغربی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور مراکز استان آذربایجان غربی میباشد، که در سالتحصیلی 95-94 درمقطع کارشناسی به تحصیل مشغول بودند.در این تحقیق 1000 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی بهعنوان نمونه و به صورتخوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. به این منظور با تهیه فهرست مراکز استان آذربایجانغربی 5 مرکز بهصورت تصادفی ساده شامل مراکز ارومیه، خوی، بوکان، نقده و مهاباد انتخاب گردیدند و بعد از تهیه آمار دانشجویان هر مرکز با استفاده از نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم هر مرکز، نمونه مناسبانتخابشد.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد برنامهدرسی پنهان (تقی پور و غفاری، 1389)، آزمون کارآفرینی روبینسون وهمکاران (1991) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی پینتریچ و دی گروت (1990) است. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی چون میانگین،واریانس و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین برنامهدرسی پنهان بهطورکلی و مولفههای آن از جمله: کنش متقابل، ساختارسازمانی، جو اجتماعی و ساختار فیزیکی با باورهای انگیزشی و کارآفرینی دانشجویان در سطح 01/ رابطه معنی داری وجود داشت.
This study examined the relationshipbetweenhidden curriculum, motivational beliefs, and entrepreneurship among students of Payam Noor University (PNU) of Western Azerbaijan Province. The research method is descriptive-correlational. The population included all undergraduate students of PNU centers in Azerbaijan Province in the academic year of 2016-2017. Out of this population, 1,000 undergraduate students at the PNU centers of West Azerbaijan Province Were selected based on multi stage cluster as the sample of the study. In so doing, among all PNU centers of Western Azerbaijan Province some centers were selected randomly. Then among the selected centers the participants of the study were selected through stratified random sampling method. Research instruments included a standard hidden curriculum questionnaire( Taghipoor and Ghafari, 2010), entrepreneurship test (Robinson et al., 1991) and motivational strategies questionnaire (Pintrich and Degroot ,1990). For data analysis, initially descriptive statistics including mean, variance, and standard deviation were calculated. Then multiple regression was run for inferential statistics. The results showed that there was significant relationship between hidden curriculum components including interaction, organizational structure, social environment and physical structure and the motivational beliefs and entrepreneurship of the PNU students at 0.01 level.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4502_4440eef73395890d0f5a6457dbedd001.pdf
برنامه درسی پنهان
باورهای انگیزشی
کارآفرینی
Hidden Curriculum
motivational beliefs
entrepreneur-ship