%0 Journal Article %T مدل عِلّی روابط انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای و فراشناختی کمک‌طلبی تحصیلی در یادگیری از طریق تلفن همراه %J فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-6523 %A عابدینی, یاسمین %A مختاری, محمدمهدی %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 3 %N 11 %P 7-16 %! مدل عِلّی روابط انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای و فراشناختی کمک‌طلبی تحصیلی در یادگیری از طریق تلفن همراه %K انگیزش پیشرفت زبان %K کمک‌طلبی تحصیلی %K یادگیری با تلفن همراه %K زبان انگلیسی %R %X یادگیری زبان انگلیسی مانند هر زبان دیگری نیازمند داشتن قابلیت‌های شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری است. هدف از پژوهش حاضر ارائة مدلی عِلّی از روابط میان انگیزش پیشرفت در زبان، انواع کمک‌طلبی (ابزاری و اجرایی)، یادگیری زبان انگلیسی از طریق تلفن همراه و عملکرد در درس زبان انگلیسی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شاهین‌شهر در سال 1391 بوده که 250 نفر از آنان به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. پرسش‌نامه‌های انگیزش پیشرفت در زبان انگلیسی (اشمیت و واتانابه، 2001)، ابعاد کمک‌طلبی ورهاسلت (2008) و نوع و میزان استفاده از تلفن همراه (امرایی، زمانی، عابدینی و میرزایی، 1390) مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان‌دهندۀ نقش واسطه‌ای استفادۀ آموزشی از تلفن همراه در ارتباط بین انواع کمک‌طلبی و عملکرد در زبان انگلیسی بود. همچنین مشاهده شده انواع کمک‌طلبی نقشی واسطه‌ای در ارتباط بین انگیزش پیشرفت در زبان انگلیسی و استفادۀ آموزشی از تلفن همراه دارد. می‌توان نتیجه گرفت که استفاده آموزشی از تلفن همراه برای یادگیری زبان انگلیسی نقشی فراشناختی داشته و یکی از راهبردهای خودتنظیمی برای مدیریت منابع به وسیلة دانش‌آموزان است.  %U https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2384_bf289cb38fccf382411a735523971163.pdf