%0 Journal Article %T بررسی شاخص‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ هیجان‌های تحصیلی- ریاضی در جامعۀ دانش‌آموزان دورۀ متوسطه %J فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-6523 %A رضائی, اکبر %D 2017 %\ 04/21/2017 %V 4 %N 16 %P 85-95 %! بررسی شاخص‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ هیجان‌های تحصیلی- ریاضی در جامعۀ دانش‌آموزان دورۀ متوسطه %K هیجان‌های تحصیلی- ریاضی %K پایایی %K روایی درونی %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی از جمله روایی درونی و پایایی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ هیجان‌های تحصیلی- ریاضی (پکران، گوئتز و فرنزل، 2005) در جامعه دانش‌آموزان دورۀ متوسطه شهر تبریز بود. این پرسش‌نامه هیجان‌های‌ تحصیلی لذت، غرور، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی دانش‌آموزان را در ارتباط با سه موقعیت تحصیلی (یعنی هنگام حضور در کلاس، یادگیری و آزمون‌دهی) مورد سنجش قرار می‌دهد. در این پژوهش، پرسش‌نامۀ هیجان‌های تحصیلی- ریاضی بعد از ترجمه به زبان فارسی و مطالعۀ مقدماتی، بر دانش‌آموزان پایۀ نهم شهر تبریز به تعداد 457 نفر (236 دختر و 221 پسر) اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها در این پژوهش از آزمون آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که مقیاس‌های پرسش‌نامه هیجان‌های تحصیلی- ریاضی به‌صورت قابل قبولی پایا هستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که همه مقیاس‌های پرسش‌نامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ هیجان‌های تحصیلی- ریاضی را به‌عنوان یک ابزار اندازه‌گیری روا و پایا می‌توان برای اهداف پژوهشی و تشخیصی در محیط‌های کلاسی به کار برد.  %U https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3652_7a83cfac10be50a3efafdff212f74ae9.pdf