%0 Journal Article %T ویژگی‌های روانسنجی‌مقیاس یادگیری مادام‌العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان %J فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-6523 %A گیاهی, فاطمه %A رضایی, علی محمد %A کیان ارثی, فرحناز %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 7 %N 1 %P 69-78 %! ویژگی‌های روانسنجی‌مقیاس یادگیری مادام‌العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان %K خصوصیات روانسنجی %K یادگیری مادام‌العمر %K یادگیری %R 10.30473/etl.2019.6056 %X هدفاین پژوهش تعیین ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه یادگیری مادام­العمرکربی، کناپر، لامون و ایگناتوف (2010)، در بین دانشجویان دانشگاه سمنان بود.در این مطالعه­ی همبستگی، شرکت کنندگان 417 دانشجوی دانشگاه سمنان بودند (183 پسر و 234 دختر) که به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند .برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه­های اصلی استفاده شد.تحلیل عاملی یک ساختار دو عاملی را آشکار کرد. عامل های "خود جهت دهی و خود ارزیابی" و "به کار بردن دانش و مهارت ها". همچنین تحلیل داده­هانشانداد که همسانی درونی عامل خود­جهت­دهی و خود­ارزیابی (47/0) و عامل به کاربردن دانش و مهارت­ها (63/0) و ضریب پایاییمقیاس با روش بازآزمایی در فاصله زمانی دو هفته برای عامل خود­جهت­دهی و خود­ارزیابی(81/0) و به کار بردن دانش و مهارت­ها(70/0) بود. همبستگی منفی بین نمرات یادگیری مادام­العمر و فرسودگی تحصیلی (01/0>p؛ 46/0- (r= بیانگر روایی واگرا، همبستگی مثبت با یادگیری عمیق (01/0> p؛ 52/0r= )، انگیزه پیشرفت (49/0) و پیشرفت تحصیلی (16/0) بیانگر روایی همگرای این مقیاس بود. لذا مقیاس یادگیری مادام­العمر دارای روایی سازه، همگرا و واگرای مناسب و پایایی بازآزمایی مناسب است، اما به دلیل ناکافی بودن همسانی درونی نیاز به بررسی بیشتر دارد. پیشنهاد می­شود در پژوهش­های آتی مورد بازنگری قرار گرفته و با افزایش تعداد سوالات مناسب نسبت به اصلاح همسانی درونی آن اقدامات لازم صورت گیرد. %U https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6056_36889e66b0ab8bf08a51e4bd14684091.pdf