%0 Journal Article %T اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر شفقت بر میزان پرخاشگری، خودتنظیمی‌ هیجانی وانگیزش تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی %J فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-6523 %A شاکرمی, محمود %A لطیفی, زهره %A موسوی, شکوفه %D 2020 %\ 01/01/2020 %V 7 %N 2 %P 77-87 %! اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر شفقت بر میزان پرخاشگری، خودتنظیمی‌ هیجانی وانگیزش تحصیلی دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی %K گروه درمانی متمرکز بر شفقت %K پرخاشگری %K خودتنظیمی هیجانی %K انگیزش. تحصیلی %R 10.30473/etl.2020.44787.2898 %X هدف اصلی این پژوهش، تعیین اثر بخشی شفقت درمانی گروهی بر میزان پرخاشگری، خودتنظیمی هیجانی و انگیزش‌ تحصیلی بود. این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی دو گروهی سه مرحله‌ای (پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری) بود. به منظور اجرای پژوهش از کلیۀ دانش‌آموزان پسر دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان خرم‌آباد در نیمه اول سال 1397، تعداد 30 نفر که تمایل به شرکت در طرح را داشتند به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند و به ‌‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند و پرسش‌نامه‌های پرخاشگری شهیم (1385)، پرسش‌نامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسش‌نامه تنظیم هیجانی کاشدان وهافمن (2010) به منظور اجرای پیش‌آزمون برای آنان اجرا شد. گروه آزمایش تحت 12 جلسه (به صورت هفته‌ای سه جلسه 45 دقیقه‌ای) درمان متمرکز بر شفقت قرار گرفتند و یک هفته پس از اتمام مداخله هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد پس‌آزمون واقع شدند. و پس از گذشت یک ماه پیگیری انجام شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه درمانی متمرکز بر شفقت بر میزان پرخاشگری وخودتنظیمی هیجانی دانش‌آموزان تأثیر معناداری دارد (01/0>p) و این نتایج طی گذر زمان نیز ثابت مانده‌اند. اما در متغیر انگیزش تحصیلی تفاوت معناداری بین سنجش‌های مکرر نبود لیکن اثربخشی مداخله درمانی بر این متغیر تایید نشد. بنابراین می‌توان این روش درمانی را جهت بهبود رفتارهای پرخاشگرانه و خودتنظیمی ‌هیجانی دانش‌آموزان به کار برد. %U https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6373_186ada4e29ccc554005dd7cf9a2b9741.pdf