%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری سایبری در نوجوانان منطقه سه شهر تهران %J فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-6523 %A زارع, حسین %A علیمرادی, مهتاب %A رحمانیان, مهدیه %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 8 %N 2 %P 9-20 %! اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری سایبری در نوجوانان منطقه سه شهر تهران %K مهارت‌های زندگی %K فضای مجازی %K قلدری مجازی %K نوجوانان %R 10.30473/etl.2020.50601.3147 %X هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و قلدری مجازی در نوجوانان منطقه سه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری، دانش‌آموزان پسر مقطع دوم متوسطه منطقة سه شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 1398 تحصیل می‌کردند. از میان آنها سی نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش دوازده جلسة نود دقیقه‌ای آموزش مهارت‌های زندگی را دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکرد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و قلدری پاتچین و هیندوجا (2011) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مکرر در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. براساس این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های زندگی باعث کاهش وابستگی به فضای مجازی و قلدری مجازی می‌شود و می‌توان به‌عنوان یک روش آموزشی برای افراد مورد نظر توصیه شود. لازم به ذکر است که این آموزش دارای یک دورة پیگیری یک‌ماهه بود که نتایج آموزش این مهارت‌ها را مثبت نشان داد %U https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7270_625d39403f8f7aac29497bfcca2d8ac7.pdf