ORIGINAL_ARTICLE
نقش ویژگیهای شخصیتی و ابعاد محیط ارتباطی خانواده در درگیری تحصیلی با واسطهگری اشتیاق
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و ابعاد محیط ارتباطی خانواده در درگیری تحصیلی با واسطهگری اشتیاق بود. بدین منظور 375 دانشآموز دوره دوم متوسطه (200 دختر و 175 پسر) از دبیرستانهای ناحیه دو استان یزد که در سال تحصیلی 97_1396 مشغول به تحصیل بودند، به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی NEO-FFI (کاستا و مککری، 1992)، پرسشنامه محیط ارتباطی خانواده FCEI (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، پرسشنامه درگیری تحصیلی (شوفیلی و همکاران، 2002) و پرسشنامه شور و اشتیاق (والرند و همکاران، 2003) استفاده شد. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که وظیفهشناسی از بین ویژگیهای شخصیتی و بیانگری خانواده اثر مثبت مستقیم و غیرمستقیم (با واسطهگری اشتیاق) بر درگیری تحصیلی دارند. برونگرایی از بین ویژگیهای شخصیتی و سنتگرایی ساختاری از محیط ارتباطی خانواده نیز تنها اثر مثبت غیرمستقیم (با واسطهگری اشتیاق) بر درگیری تحصیلی دارند. بنابراین میتوان متغیر مکنون اشتیاق را به عنوان یک واسطه مؤثر در مسیر اثرگذاری ابعاد شخصیتی و خانوادگی بر متغیر مکنون درگیری تحصیلی معرفی نمود.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6345_6a02609cabe29cec5b567b27b5d27f00.pdf
2020-01-01
9
20
10.30473/etl.2019.46396.2965
ویژگیهای شخصیتی
محیط ارتباطی خانواده
درگیری تحصیلی
اشتیاق
غزاله
قدمی
ghazal.gdm@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
AUTHOR
مریم
زارع
maryamzare@yazd.ac.ir
2
استادیار، روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
مهدی
رحیمی
mehdirahimi@yazd.ac.ir
3
دانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
AUTHOR
سبزیان، سعیده، قدمپور، عزتالله و میردریکوند، فضلالله (1396). تدوین مدل علّی تقلب تحصیلی بر اساس عوامل فردی و بافتی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(3)، 66-43.
1
عبدی، هدی و درخشانی، سوران (1395). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، اعتیاد به اینترنت و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهر اهواز. فصلنامه فناوری اطالعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 39-57.
2
موسوی، سیده ماهرخ، کیامنش، علیرضا و اخوان تفتی، مهناز (1397). بررسی پیشرفت تحصیلی با واسطه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه در دو سطح دانشآموز و معلم). فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5 (4)، 24-9.
3
میرشرفالدین، علیرضا و حسینی، سیده مریم (1396). رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(15)، 42-31.
4
Allen, T. A., & DeYoung, C. G. (2017). Personality neuroscience and the five factor model. In T. A. Widiger (Ed.), Oxford handbook of the five factor model (pp. 319–352). New York: Oxford University Press.
5
Alm, S., Olsen, S. O., & Honkanen, P. (2015). The role of family communication and parents’ feeding practices in children’s food preferences. Appetite, 89, 112-121.
6
Appleton, J. J., Christenson, S. L. & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in The Schools, 45(5), 369-386.
7
Archambault, I., Janosz, M., Fallu, J. S. & Pagani, L. S. (2009). Student Engagement and Its Relationship with Early High School Dropout. Journal of Adolescence, 32(3), 651-670.
8
Bakker, A, B. & Demerouti, E. (2008). Towards a model of work engagement. Career Development International, 13(3): 202-22.
9
Balon, S., Lecoq, J. & Rime, B. (2012). Passion and personality: Is passionate behavior a function of personality. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 63(1), 59-65.
10
Balta Onate, C., Segovia Ulloa, P. & Tabilo Maluenda, J. (2013). Family factors, achievement goals and academic motivation in latin American students. Annual International Interdisciplinary Conference, 23-24.
11
Bonneville-Roussy, A., Vallerand, R. J. & Bouffard, T. (2013). The roles of autonomy support and harmonious and obsessive passions in educational persistence. Learning and Individual Differences, 24, 22-31.
12
Cobb-Clark, D. A. & Schurer, S. (2012). The stability of big-five personality traits. Economics Letters, 115(1), 11-15.
13
Costa, P. T. & McCrea, R. R. (1992). The NEO PIR professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
14
Digman, J. M. (1990). Personality structure: Emergence of the five factor model. Annual Review of Psychology, 41, 417-440.
15
Faranz, A.S., McClelland, D.C. & Weinberger, J. (1991). Childhood antecedents of conventional social accomplishment in midife adults: A 36-year prospective study. Journal of personality and social psychology, 24, 71-81.
16
Fitzpatrick, M. A. & Ritchie, L. D. (1994). Communication schemata within the family. Human Communication Research, 20(3), 275-301.
17
Hanson, T. A., & Olson, P. M. (2018). Financial literacy and family communication patterns. Journal of behavioral and experimental finance, 19, 64-71.
18
Haren, E.G. & Mitchell, C.W. (2003). Relationships between the five factor personality model and coping styles Psychology & Education,40,38-49
19
Huang, L.N. (2009). family communication patterns and personality characteristics. Journal of Communication Quarterly, 47(2), 230-243.
20
Jensen, E. (2013). How poverty affects classroom engagement: Students from low-income households are more likely to struggle with engagement–for seven reasons. Educational Leadership, 70(8), 2430.
21
Kandel, D. B. (1990). Parenting styles, drug use and children adjustment in families of young adults. Journal of marriage and the family, 52, 183-196.
22
Kemmelmeier, M., Danielson, C., & Bastten, J. (2005). What’s in a grade? Academic success and political orientation. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 1386-1399.
23
Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2002). Understanding family communication patterns and family functioning: The roles of conversation orientation and conformity orientation. Annals of the International Communication Association, 26(1), 37-69.
24
Koerner, A. F. & Fitzpatrick, M. A. (2004). Communication in intact families. In A. L. Vangelisti (Ed.), The Handbook of Family Communication, 177-195. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
25
Komarraju, M., Karau, S. J. & Schmeck, R. R. (2009). Role of the Big Five personality traitsin predicting college students’ academic motivation and achievement. Learning and Individual Differences, 19, 47-52.
26
Kraft, M. & Dougherty, S. (2013). The effect of teacher-family communication on student engagement: Evidence from a randomized field experiment. Journal of Research on Educational Effectiveness, 6, 199-222.
27
Kuh, G. D. & Umbach, P. D. (2004). College and Character: Insights from the National Survey of Student Engagement. New Directions for Institutional Research, 122, 37-54.
28
Mageau, G. A., Carpentier, J. & Vallerand, R. J. (2011). The role of self-esteem contingencies in the distinction between obsessive and harmonious passion. European Journal of Social Psychology, 41, 720-729.
29
Mageau, G. A., Vallerand, R. J., Charest, J., Salvy, S. J., Lacaille, N., Bouffard, T. & Koestner, R., (2009). On the development of harmonious and obsessive passion: the role of autonomy support, activity specialization, and identification with the activity. Journal of Personality, 77(3), 601-646.
30
Martınez, I. M., Youssef-Morgan, C. M., Chambel, M. J., & Marques-Pinto, A. (2019). Antecedents of academic performance of university students: academic engagement and psychological capital resources. Educational Psychology, 39(8), 1047–1067.
31
McCrae, R. R. & Costa, P. T. (1987). Validation of the five factor model of personality across instruments and observation, Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81-90.
32
Mutch, C. & Collins, S. (2012). Partners in learning: Schools’ engagement with parents, families, and communities in New Zealand. School Community Journal, 22(1), 167-187.
33
Olivier, M., & Herve, M. (2015). The big five questionnaires for children (BFQ-C): a french validation on 8-to 14-yearold children. Pers Individ Dif, 87, 55-58.
34
Ouweneel, E., Le Blanc, P. M. & Schaufeli, W. B. (2013). Do-it-yourself: An online positive psychology intervention to promote positive emotions, self-efficacy, and engagement at work. The Career Development International, 18(2), 173-195.
35
Ouweneel, E., Le Blanc, P. M. & Schaufeli, W. B. (2014). On being grateful and kind: Results of two randomized controlled trials on study-related emotions and academic engagement. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 148(1), 37-60.
36
Petska, K.S. (2007). Using personality variables topredict academic success inpersonalized system of instruction. Degree of Doctor of Philosophy. University of Nebraska-Lincoln.
37
Picton, C., Kahu, E. R., & Nelson, K. (2018). ‘Hardworking, determined and happy’: First-year students’ understanding and experience of success. Higher Education Research & Development, 37(6), 1260-1273.
38
Redmond, B. F. (2010). Self-efficacy theory: Do I think that I can succeed in my work.
39
Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K. (2014). School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 137-151.
40
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B. & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: Across-national study. Educational and Psychological Measurement, 66, 701-71.
41
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-romá, V. & Bakker, A. B. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71-92
42
Schellenberg, B. J. I. & Bailis, D. S. (2017). Lay theories of passion in the academic domain. An International Journal of Experimental Educational Psychology, 37(9), 1029-1043
43
Schultz, D. P. & Schultz, S. A. (2008). Theories of Personality Hardcover. National library of Australia.
44
Schulze, S. & Lemmer, E. (2017). Family experiences, the motivation for science learning and science achievement of different learner groups. South African Journal of Education, 37(1).
45
Seligman, M. E. P. (2012). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. New York, NY: Free Press.
46
Soric, I., & Penezic, Z., & Buric, I. (2017). The big five personality trait, goal orientation, academic achievement. Learning and individual differences, 54, 126-134.
47
Steinmayr, R., Bipp, T., & Spinath, B. (2011). Goal orientations predict academic perfor-mance beyond intelligence and personality. Learning and Individual Differences,21(2), 196–200.
48
Stoeber, J., Childs, J. H., Hayward, J. A. & Feast, A. R. (2011). Passion and motivation for studying: Predicting academic engagement and burnout in university students. Educational Psychology, 31(4), 513-528.
49
Stoeber, J., Childs, J. H., Hayward, J. A. & Feast, A. R. (2011). Passion and motivation for studying: Predicting academic engagement and burnout in university students. Educational Psychology, 31(4), 513-528.
50
University of Pennsylvania. Retrieved from: www.Cms.psu.edu.
51
Upadyaya, K. & Salmela-Aro, K. (2013). Development of school engagement in association with academicsuccess and well-being in varying social contexts: A review of empirical
52
Vallerand, R. J. (2012). The role of passion in sustainable psychological well-being. Psychology of Well-Being. Psychology of Well-Being: Theory, 2(1).
53
Vallerand, R. J. (2015). The Psychology of Passion: A Dualistic Model. New York: Oxford University Press.
54
Vallerand, R. J., Blanchard, C. M., Mageau, G. A., Koestner, R., Ratelle, C. & Léonard, M., et al. (2003). Les passions de l'âme: On obsessive and harmonious passion. Journal of Personality and Social Psychology, 85(4), 756-767.
55
Vallerand, R. J., Rousseau, F. L., Grouzet, F. M. E., Dumais, A. & Grenier, S. (2006). Passion in sport: A look at determinants and affective experiences. Journal of Sport & Exercise Psychology, 28(4), 454-478.
56
Vallerand, R. J., Salvy, S. J., Mageau, G.A., Elliot, A.J., Denis, P.L., Grouzet, F. M. E. & Blanchard, C. (2007). On the role of passion in performance. Journal of Personality, 75(3), 505-534.
57
VanUden, J. M., Ritzen, H., & Pieters, J. M. (2014). Engaging students: The role of teacher beliefs and interpersonal teacher behavior in fostering student engagement in vocational education. Teaching and Teacher Education, 37, 21-32.
58
Wagerman, S. A. & Funder, D. C. (2007). Acquaintance reports of personality and academic achievement: A case for conscientiousness. Journal of Research in Personality, 41, 221-229.
59
Wang, C. H. & Yang, H. W. (2008). Passion for Online Shopping: The Influence of Personality and Compulsive Buying. Social Behavior and Personality, 36(5), 693-706.
60
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی مداخله چند بعدی انگیزشی شناختی با آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهتگیری هدف در دانشآموزان
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سرزندگی تحصیلی و جهتگیری هدف دانشآموزان انجام شد. طرح این کارآزمایی از نوع طرحهای نیمه تجربی همراه با پیشآزمون - پسآزمون با 2 گروه آزمایشی و گروه کنترل و جامعه آماری آن شامل همه دانشآموزان متوسطه دوره اول دخترانه مهاباد بود. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 45 دانشآموز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 3 گروه قرار گرفتند. کارایی روشهای مداخلهای با استفاده از پرسشنامۀ جهتگیری هدف و مقیاس سرزندگی تحصیلی بررسی شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند و نتایج نشان داد که تاثیر مداخلات چندبعدی انگیزشی شناختی و آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر جهتگیری هدف و سرزندگی تحصیلی از نظر آماری (در سطح P<0/05) معنادار است. همچنین مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی در هر دو مفیاس جهتگیری هدف و سرزندگی تحصیلی موثرتر از آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی است. مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی به عنوان روشی چندبعدی مجموعهای از توانمندیهای شناختی، انگیزشی و رفتاری را در دانشآموزان پرورش میدهد و اثربخشی بالایی بر بهبود عملکردهای آنان دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6400_b1654ff166f7c1dac8f5c4321ead80d4.pdf
2020-01-01
21
34
10.30473/etl.2020.45648.2927
مدیریت استرس
مداخله چندبعدی انگیزشی شناختی
جهتگیری هدف
سرزندگی تحصیلی
آمینه
الهی
elahi.amineh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
AUTHOR
علی نقی
اقدسی
alinaghi.aghdasi@yahoo.com
2
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
سید داوود
حسینی نسب
info@kamal.ac.ir
3
استاد، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
AUTHOR
اخلاقی، مهری و طالع پسند، سیاوش (1394). اثربخشی مداخلات چندبعدی انگیزشی- شناختی بر ارزش تکلیف، جهتگیری هدف تبحری و خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(36)، 111-129.
1
اکبری بورنگ، محمد و رحیمی بورنگ، حسن (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۶، ۲۲۲- 231.
2
بشرپور، سجاد؛ محمّدی، نسیم؛ اسدی شیش هگران، سارا (1397). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطافپذیری شناختی و سبکهای مقابلهای زنان سرپرست خانوار. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، (35) 9، 60- 49.
3
پورعبدل، سعید؛ صبحی قرامکی، ناصر و عباسی، مسلم (1394). مقایسه اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص، مجله ناتوانیهای یادگیری، ۱۱۴، ۳۸-25.
4
دهقانی زاده، محمدحسین و حسین چاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 8، 48 -21.
5
فرهادی، علی؛ قدم پور، عزت اله و خلیلی گشنیگانی، زهرا (1395). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9 (4)، 290-265.
6
کشاورزی، سمیه؛ فیروزبخت، سمیرا و فولادچنگ، محبوبه (1390). بررسی نقش ادراک جهتگیری هدف والدین و الگوی ارتباطی خانواده در جهتگیری هدف دانشآموزان، فصلنامه خانواده پژوهی، (28) 7، 477- 463.
7
یاوری، هانیه؛ درتاج، فریبرز و اسدزاده، حسن (1395). بررسی اثربخشی آموزش امید بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه. پژوهش در نظامهای آموزشی، 8 (35)، 33- 21.
8
Amado, D., Del Villar, F., Miguel Leo, F., Sánchez-Oliva, D., Sánchez-Miguel, P. A., García-Calvo, T. (2014). Effect of a Multi-Dimensional Intervention Programme on the Motivation of Physical Education Students. PLoS ONE, 9(1): e85275.
9
Ashnani, E. M., & Mostolizade, Z. (2014). The role of School Factors in strengthen vitality and happiness (mirthfulness) of Isfahan primary school students. Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business and Management Review, 3(12), 232.
10
Baer, R. (2015). Ethics, values, virtues, and character strengths in mindfulness-based interventions: A psychological science perspective. Mindfulness, 6(4), 956-969.
11
Baruch, Y., Grimland, S., & Vigoda-Gadot, E. (2014). Professional vitality and career success: Mediation, age and outcomes. European Management Journal, 32(3), 518-527.
12
Cayoun, B., Simmons, A., & Shires, A. (2017). Immediate and Lasting Chronic Pain Reduction Following a Brief Self-Implemented Mindfulness-Based Interoceptive Exposure Task: a Pilot Study. Mindfulness, 1-13.
13
Comerford, J., Batteson, T., Tormey, R. (2015). Academic Buoyancy in Second Level Schools: Insights from Ireland. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Procedia - Social and Behavioral Science, 197, 25, 98-103.
14
Duijn, M., Rosenstiel, I.V., Schats, W., Smallenbroek, C., & Dahmen, R. (2011). Witality and health: A lifestyle programmer for employees. European Journal of Integrative Medicine, 10, 3, 97.
15
Flaxman, P. E., & Bond, F. W. (2010). Worksite stress management training: Moderated effects and clinical significance. Journal of Occupational Health Psychology, 15(4), 347.
16
Ghandi, F., Sadeghi, A., Bakhtyari, M., Imani, S., Abdi, S., & Banihashem, S. S. (2018). Comparing the Efficacy of Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy with Emotion Regulation Treatment on Quality of Life and Symptoms of Irritable Bowel Syndrome. Iranian journal of psychiatry, 13(3), 175.
17
Gouda, S., Luong, M. T., Schmidt, S., & Bauer. J. (2016). Students and Teachers Benefit from Mindfulness-Based Stress Reduction in a School-Embedded Pilot Study. Front Psychol, 7: 590.
18
Johnson, S. K., Putter, S., Reichard, R. J., Hoffmeister, K., Cigularov, K. P., Gibbons, A. M., & Rosecrance, J. C. (2018). Mastery Goal Orientation and Performance Affect the Development of Leader Efficacy During Leader Development. Journal of Leadership & Organizational Studies, 25(1), 30-46.
19
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic buoyancy and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43 (3), 267- 282.
20
Martin, A. J. (2008). Enhancing student motivation and engagement: The effects of a multidimensional intervention. Contemporary educational psychology, 33(2), 239-269.
21
Matousek, R. H., & Dobkin, P. L. (2010). Weathering storms: a cohort study of how participation in a mindfulness-based stress reduction program benefits women after breast cancer treatment. Current Oncology, 17(4), 62.
22
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121.
23
Op den Kamp, E. M., Tims, M., Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2018). Proactive vitality management in the work context: development and validation of a new instrument. European Journal of Work and Organizational Psychology, 27(4), 493-505.
24
Payne, S. C., Youngcourt, S. S., & Beaubien, J. M. (2007). A meta-analytic examination of the goal orientation nomological net. Journal of applied psychology, 92(1), 128.
25
Pooragha Roodbarde, F., Talepasand, S., and Rahimian Boogar, I. (2017). The Effect of Multidimensional Motivation Interventions on Cognitive and Behavioral Components of Motivation: Testing Martin's Model. Iran J Psychiatry, 12(2): 118–127.
26
Raitano, R. E., & Kleiner, B. H. (2004). Stress management: Stressors, diagnosis, and preventative measures. Management Research News, 27(4/5), 32-38.
27
Reich, R. R., Lengacher, C. A., Alinat, C. B., Kip, K. E., Paterson, C., Ramesar, S., ... & Budhrani-Shani, P. (2017). Mindfulness-based stress reduction in post-treatment breast cancer patients: immediate and sustained effects across multiple symptom clusters. Journal of pain and symptom management, 53(1), 85-95.
28
Sen, S., Yilmaz, A., & Yurdagül, H. (2014). An Evaluation of the Pattern between Students' Motivation, Learning Strategies and Their Epistemological Beliefs: The Mediator Role of Motivation. Science Education International, 25(3), 312-331.
29
Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D, Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of Educational Research, 83(3), 357-385.
30
Vandewalle, D., Nerstad, C. G., & Dysvik, A. (2019). Goal Orientation: A Review of the Miles Traveled and the Miles to Go. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 6, 115-144.
31
Vibe, M., Solhaug, I., Tyssen, R., Friborg, O., H Rosenvinge, J., Sørlie, T., & Bjørndal, A. (2013). Mindfulness training for stress management: a randomised controlled study of medical and psychology students. BMC Med Educ, 13 (6): 107.
32
Wimmer, S., Lackner, H. K., Papousek, I., & Paechter, M. (2018). Goal orientations and activation of approach versus avoidance motivation while awaiting an achievement situation in the laboratory. Frontiers in psychology, 9 (12), 1552.
33
Zimmermann, F. F., Burrell, B. & Jordan, J. (2018). The acceptability and potential benefits of mindfulness-based interventions in improving psychological well-being for adults with advanced cancer: a systematic review. Complementary therapies in clinical practice, 30 (3), 68-78.
34
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی رویکردهای یادگیری براساس هیجانات پیشرفت و باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رویکردهای یادگیری براساس هیجانات پیشرفت و باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر مهاباد است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزن مقطع متوسطه دوم بودند که به کمک نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 372 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه هیجانات مثبت و منفی تحصیلی پکران، گوتز، تیتز و پری (2002)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999)، پرسشنامه رویکردهای مطالعه تیت و ایتویستل (1998). دادهها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که هیجانات مثبت شامل لذت، امیدواری و غرور با رویکرد و انگیزش عمیق رابطه مثبت معنادار (P≤0.05 و P≤0.01) و با رویکرد و انگیزش سطحی، رابطه منفی معنادار وجود دارد (P≤0.05 و P≤0.01). رابطه هیجان غرور با انگیزش سطحی معنادار نیست. هیجانهای منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) با رویکرد عمیق رابطه منفی معنادار (01/0) دارند . رابطه این متغیرها با رویکرد و انگیزش سطحی مثبت (01/0) است. رابطه شرم با انگیزش عمیق معنادار نیست؛ خشم نیز با رویکرد سطحی رابطه معناداری ندارد. رابطه هر چهار خرده مقیاس باورهای خودکارآمدی تحصیلی با رویکرد و انگیزش عمیق مثبت (01/0) و با رویکرد و انگیزش سطحی منفی (01/0) است. هیجانات پیشرفت 4/13 درصد واریانس رویکردهای یادگیری را پیشبینی میکند. باورهای خودکارآمدی۳۳/۱درصد واریانس رویکردهای یادگیری را پیشبینی میکند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6346_dca97da9461a2e68ae8b83835abc785a.pdf
2020-01-01
35
42
10.30473/etl.2019.44169.2879
هیجانات پیشرفت
باورهای خودکارامدی تحصیلی
رویکردهای یادگیری
علی
مصطفائی
a_mostafaei@pnu.ac.ir
1
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.ir
2
استاد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنور
AUTHOR
اسمعیلی نیلوفر، شکری امید، فتح آبادی جلیل، حیدری محمود (1394). آزمون روابط ساختاری بین باورهای خود کارآمدی تحصیلی، الگوهای اسنادی، راهبردهای مقابله، هیجانهای پیشرفت و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان. پژوهش در نظامهای آموزشی. 9(30): 63—122.
1
رضایی، اکبر (1390). رابطه باورهای معرفتشناختی و تصورات دانشجویان از یادگیری با رویکردهای سطحی و عمقی یادگیری. تازههای علوم شناختی. 13 (1): 14-1.
2
زارع، حسین (1394). رابطه باورهای هوشی با خودگردانی در یادگیری. مجله روانشناسی، 4(76): 330-345.
3
زارع حسین، صفاری نیا مجید، رضایی پریسا (1392). مقایسه راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمالگرایی و انگیختگی شناختی بین رتبههای برتر و سایر داوطلبان امتحانات ورودی سراسری دانشگاهها. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 1(51): 53-62.
4
زارع، حسین؛ رستگار، احمد (1393). مدل علیّ پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی. شناختی اجتماعی، 2(6): 19-32.
5
زارع حسین، رضائی اکبر، مصطفائی علی (1395). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
6
زارع حسین، فرمانی اعظم (1396). نقش مولفههای صبر در پیشبینی رویکردهای یادگیری با واسطهگری انعطافپذیری شناختی. روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی). 13(45): 1-20.
7
زارع حسین، نهروانیان پروانه (1396). اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبکهای حل مسئله و یادگیری خودراهبر. تازههای علوم شناختی، 19(2): 85-96.
8
زغیبی قناد سیمین (1392). رابطه علی هیجانهای پیشرفت و انگیزش تحصیلی با مشغولیت تحصیلی با میانجیگری سرسختی تحصیلی در دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر دزفول. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
9
سیف، علی اکبر (1398). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش)، ویرایش هفتم. تهران: نشر دوران.
10
شکری امید، کدیور پروین، فرزاد ولی اله، دانشور زهره (1385) رابطة سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. تازههای علوم شناختی. 8(2): 52-42
11
شکری امید، فاتحی پیکانی زهرا (1393). نقش میانجیگر هیجانات پیشرفت در رابطه باورهای خودکارآمدی تحصیلی و رویکردهای یادگیری. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 2(3): 110-89.
12
لواسانی مسعود؛ راستگو لیلا، آذرنییاد آرش، احمدی طاهر (1393). اثر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و استرس تحصیلی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 2(3): 18-1.
13
مصطفائی، علی (1387) بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی مبتنی بر مدل پینتریچ بر خودکارآمدی، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستان. تهران: رساله دکتری دانشگاه علامه طباطبائی: منتشرنشده.
14
مصطفائی علی، امین پور حسن (1394). شیوههای تغییر و اصلاح رفتار. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
15
مصطفائی علی، محمدی عزیز (1395). بررسی اثربخشی خودگویی مثبت بر میزان خودکارآمدی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(12): 71-77.
16
مصطفائی علی، محمدخانی محی الدین (1397). تاثیر خودگویی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11): 117-134.
17
محمدی رزگار، فیضی ایوب، یاوری شلیر (1396). بررسی تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی پرسشنامۀ رویکردهای مطالعه برای دانشآموزان دورۀ متوسطه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی؛ 11(1): 95-113.
18
منصوری پریسا، سلطانی شیرازی علیرضا، راهمی فهیمه، موسوی نسب شمسی و آیت الهی مسعود (1382). مقایسه رویکرد یادگیری و مطالعه دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 3 (10)، 39-39.
19
نوری زهره، فتح آبادی جلیل، پرند کوروش (1389). پیشبینی اضطراب ریاضی در دانشآموزان رشتههای ریاضی، انسانی و تجربی دوره متوسطه بر اساس متغیرهای خودکارآمد پنداری و جهتگیری هدفی. مطالعات روانشناسی تربیتی. 7(11): 125-141.
20
Biggs, J., Tang, C. (2011). Teaching for the quality learning at university: What the student does. Buckingham: Open University Press.
21
Camacho-Morlesa J., Slemp G.R., Oades L.G., Morrish L., Scoular C. (2019). The role of achievement emotions in the collaborative problem-solving performance of adolescents, Learning and Individual Differences, 70, 169-181.
22
Caprara, G.V.; Steca, P.; Gerbino, M.; Paciello, M. & Vecchio, G. Maria. (2006); Looking for adolescents' well-being: self-efficacy beliefs as determinants of positivethinking and happiness, Epidemiology and Psychiatric Sciences, 15 (1), 30-43
23
Danker, B. (2015). Using Flipped Classroom Approach to Explore Deep Learning in Large Classrooms. Journal of Education, 3, 171-186.
24
Eggen, P, Kauchak, D. (2013). Educational Psychology: Windows on classrooms (9th Ed). Boston: Pearson.
25
Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 72(4), 224-230.
26
Kizilgunes, B., Tekkaya,C. & Sungur, S (2009). Modeling the Relations Among Students’ Epistemological Beliefs, Motivation, Learning Approach, and Achievement.The Journal of Educational Research, 4,243-256.
27
Komarraju, M., & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and Individual Differences, 25, 67-72.
28
Pekrun, R.; Goetz, T.; Titz, W. & Perry, R. P. (2002). Positive emotions in education. In E. Frydenberg (Ed.), beyond coping: Meeting goals, visions, and challenges (pp. 149-174). Oxford, UK: Elsevier.
29
Sakiz, G. (2007). Does teacher affective support matter? An investigation of the relationship among perceived teacher affective support, sense of belonging, academic emotions, academic self-efficacy beliefs, and academic effort in middle school mathematics classrooms. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in the Graduate School of the Ohio State University.
30
Swanberg, A., & Martinsen, O. (2010). Personality, approaches to learning and achievement. Educational Psychology, 30(1), 75–88
31
Tait, H., Entwistle, N. J., & McCune, V. (1998). ASSIST: A reconceptualisation of the approaches to studying inventory. Improving student learning: Improving students as learners, 262-271.
32
ORIGINAL_ARTICLE
رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه سطوح تفکر تاملی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم
پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه سنجش سطح تفکر تاملی انجام گرفت. این پژوهش در زمره تحقیقات غیرآزمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی و مقطعی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان ثبت نام کرده در دورههای کارورزی تربیت معلم شهر تهران که در سال تحصیلی 1396-1395 به تحصیل اشتغال داشتند، بودند که حجم نمونهایی به تعداد 680 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهایی، انتخاب شدند و به پرسشنامه تفکر تاملی کمبر و همکاران (2000) پاسخ دادند که از آن میان 636 پرسشنامه قابل تحلیل بود. دادهها با نرمافزار spss21 و Lisrel8.8 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که پرسشنامه سنجش سطح تفکر تاملی از روایی صوری و محتوایی قابل قبولی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفههای اصلی علاوه بر عامل کلی تفکر تاملی، چهار مولفه تحت عناوین، سطح عمل عادتمند (بدون تامل)، مفهومی، تامل و تامل انتقادی، را تایید نمود که این 4 عامل 59/51 درصد از واریانس کلی را تبیین میکنند. نتایج بررسی روایی عاملی پرسشنامه با روش تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تایید میکنند (χ2/df=1/855 در نتیجه میتوان گفت نسخه ترجمه شده پرسشنامه تفکر تاملی برای استفاده در پژوهشهای مربوط به توسعه حرفهای، در بین فراگیران ایرانی، مقیاس قابل قبولی است. از این پرسشنامه به عنوان ابزار سنجش و یادگیری هم میتوان استفاده کرد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6347_65d783cdf934e96524e288b1eceaf3bc.pdf
2020-01-01
43
54
10.30473/etl.2019.46589.2977
تامل
سطوح تامل
پایایی
روایی عاملی
پرسشنامه تفکر تاملی
اسماعیل
عظیمی
azimiesmail@yahoo.com
1
دانش آموخته دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عباس
تقی زاده
ataghizade672@gmail.com
2
دکتری تخصصی، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
عبداللهی عدلیانصار, وحیده, فتحیآذر, اسکندر, عبدالهی, نیدا (1394). ارتباط تفکر انتقادی با خلاقیت، باورهای خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی،2(7)،41-52.
1
جعفری ثانی, حسین, علوی لنگرودی, سید کاظم, پاکمهر, حمیده (1395). تعیین سهم پیشپراکندگی رویکردهای برنامه درسی در گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان علوم انسانی. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی،3(12)، 37-46.
2
Azimi, E., Kuusisto, E., Tirri, K., & Hatami, J. (2018). The quality of student teachers’ reflection on their practice through the use of guided reflective narrative method. In Teacher education policy in Erurope (pp. 84–85). university of Minho. Retrieved from www.tepe2018.com
3
Clarà, M. (2015). What Is Reflection? Looking for Clarity in an Ambiguous Notion. Journal of Teacher Education, 66(3), 261–271. https://doi.org/10.1177/0022487114552028
4
Davis, E. A. (2006). Characterizing productive reflection among preservice elementary teachers: Seeing what matters. Teaching and Teacher Education, 22(3), 281–301. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.11.005
5
Dewey, J. (1933). How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process Vol. 8. Lexington, MA: Heath.
6
Fund, Z., Court, D., & Kramarski, B. (2002). Construction and application of an evaluative tool to assess reflection in teacher-training courses. Assessment & Evaluation in Higher Education, 27(6), 485–499.
7
Gelfuso, A., & Dennis, D. V. (2014). Getting reflection off the page: The challenges of developing support structures for pre-service teacher reflection. Teaching and Teacher Education, 38, 1–11. https://doi.org/10.-1016/j.tate.2013.10.012
8
Grossman, P., Thompson, C., Kaste, J. A., Shin, S., Brush, T. A., Glazewski, K. D., Yinon, H. (2015). Scaffolding individual and collaborative game-based learning in learning performance and intrinsic motivation. Teaching and Teacher Education, 46(2), 1201–1212. https://doi.-org/10.1016/j.chb.2015.03.010
9
Hatton, N., & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: Towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11(1), 33–49. https://doi.org/-0742-051 X(94)00012-3
10
Jones, EG, Kay M. Instrumentation in cross-cultural research. NursRes 1992;41: 186–8.
11
Kember,D., Leung,D., Jones, A., Loke, A.Y., McKay,J., Sinclair,K., Tse,H., Webb,C., Wong, F., Wong, M. & Yeung,E. (2000) Development of a Questionnaire to Measure the Level of Reflective Thinking, Assessment & Evaluation in Higher Education, 25:4, 381-395, DOI: 10.1080/713611442
12
Kember, D., McKay, J., Sinclair, K., & Wong, F. K. Y. (2008). A four‐category scheme for coding and assessing the level of reflection in written work. Assessment & Evaluation in Higher Education, 33(4), 369–379.
13
Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York, New York: Guilford Press.
14
Korthagen, F. A. J. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.92.1562
15
Korthagen, F. A. J. (2016). Pedagogy of teacher education. In M. L. Loughran, J., & Hamilton (Ed.), International Handbook of Teacher Education (pp. 311–346). Springer Singapore.
16
la Velle, L. (2013). Masterliness in the teaching profession: Global issues and local developments. Journal of Education for Teaching, 39(1), 2–8. https://doi.org/10.-1080/02607476.2012.733186
17
Lee, H.-J. (2005). Understanding and assessing preservice teachers’ reflective thinking. Teaching and Teacher Education, 21(6), 699–715.
18
Leijen,A.,Valtna,K.,Leijen,D.A.J.,&Pedaste,M.(2012).How to determine the quality of students reflections? Studied in Higher Education: Vol. 37, No.2,pp.203-207
19
Mattsson, M., Eilertsen, T. V., & Rorrison, D. (2011). What is Practice in Teacher Education? In M. Mattsson, T. V. Eilertsen, & D. Rorrison (Eds.), A practicum turn in teacher education (pp. 1–15). Roterdam: Sense.
20
Nguyen, Q. D., Fernandez, N., Karsenti, T., & Charlin, B. (2014). What is reflection? A conceptual analysis of major definitions and a proposal of a five-component model. Medical Education, 48(12), 1176–1189. https://doi.org/10.1111/medu.12583
21
Reigeluth, C. M., Karnopp, J. R. (2013). Reinventing schools: It’s time to break the mold. R&L Education: R&L Education
22
Schon, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
23
Tutticci,N.Coyer,F.Lewis,P.A &Ryan.M. (2017) Validation of a reflective thinking instrument for third-year undergraduate nursing students participating in high-fidelity simulation, Reflective Practice, 18:2, 219-231, DOI: 10.1080/14623943.2016.-1268115
24
Ward, J. R., & McCotter, S. S. (2004). Reflection as a visible outcome for preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 20(3), 243–257. https://doi.org-/10.1016/j.tate.2004.02.004
25
Yuen Lie Lim, L. A. (2011). A comparison of students’ reflective thinking across different years in a problem-based learning environment. Instructional Science, 39(2), 171–188. https://doi.org/10.1007/s11251-009-9123-8.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شنیداری مجازی چندرسانهای خانوادهمحور نوایش بر میزان عملکرد ادراک شنیداری و گفتاری کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه توانبخشی شنیداری مجازی چند رسانهای خانواده محور نوایش بر میزان عملکرد ادراک شنیداری و گفتاری کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده بوده است. این پژوهش، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. در این پژوهش، 40 نفر از کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده بین 2 تا 7 ساله از مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسول اکرم شهر تهران به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه اختصاص یافتند. در مرحله اول طراحی سامانه اینترنتی، تدوین و طبقهبندی تکالیف بر اساس برنامه نوایش در قالب چندرسانهای (متن، صوتی، تصویری) به صورت برخط و نابرخط صورت گرفت. در مرحله دوم مادران آزمودنیهای گروه آزمایش که نمیتوانستند با کودک خود به مرکز توانبخشی مراجعه و برنامه را هفتگی دریافت کنند، از طریق سامانه، کانالهای پیامرسان و آپارات طی 80 جلسه برنامه را دریافت کردند. برای بررسی مهارتهای ادراک شنیداری و گفتاری از ابزارهای طبقهبندی عملکرد ادراک شنیداری و شاخص وضوح گفتار استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که برنامه مذکور منجر به تفاوت معناداری را در عملکرد شنیداری و گفتاری در گروه آزمایش شد، در حالی که چنین تفاوتی در گروه کنترل دیده نشد (001/0p<). بر اساس یافتههای این پژوهش، برنامه توانبخشی شنیداری مجازی چند رسانهای خانوادهمحور نوایش، عملکرد ادراک شنیداری و گفتاری کودکان ناشنوا کاشت حلزون شده را بهبود بخشید.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6348_578dc02358d1e65eac9548a17f12dfdd.pdf
2020-01-01
55
64
10.30473/etl.2019.45244.2910
روانبخشی شنیداری
مجازی
ادراک شنوایی
گفتاری
کاشت حلزون شنوایی
ناشنوا
زهرا
عباسیان نیک
z.abbasiannik@gmail.com
1
دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
سعید
حسن زاده
shasanz@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
فرهادی
farhadi@ent-hns.org
3
استاد گوش، حلق و بینی و جراحی سر و گردن، مرکز تحقیقات گوش، گلو، بینی و سر و گردن، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
AUTHOR
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
4
استاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
بذرافشان، صابره؛ علیخانی، مرتضی و رستگار پور، حسن (1393). بررسی اثر آموزش از طریق محتوای الکترونیکی (چند رسانهای آموزشی) بر یادگیری درس علوم پایه ششم دانشآموز دختر آسیب دیده شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی، 4(3)،17- 21.
1
پوشنه، کامبیز؛ خسروی، علی اکبر و مهدوی، مریم (1390). آموزش علوم به شیوه مجازی: یک مطالعه آزمایشی با دانشآموزان مبتلا به نارسایی شنیداری. روانشناسی افراد استثنایی، 1(1)،99-112.
2
حسن زاده، سعید و نیکخو، فاطمه (1395). اثربخشی برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش بر رشد مهارتهای ارتباطی اولیه و زبانی کودکان ناشنوای 0 تا ۲سال. فصلنامه توانبخشی ،17 (4)،148-159.
3
حسن زاده، سعید (1393). بررسی ویژگیهای روان سنجی نسخه فارسی مقیاسهای طبقهبندی عملکرد ادراک شنوایی و درجهبندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون شده. شنوایی شناسی،23(6)،76-84.
4
رفیعی، مجتبی، غفاری، هادی، خرمی، میثم (1396). ارزیابی کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در آموزش منابع انسانی: مطالعه موردی دانشگاه پیام نور استان مرکزی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(16)،71-84.
5
شریفی، محمد، فتح آبادی، جلیل، شکری، امید و پاکدامن، شهلا (1398). تجربه آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فرا تحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(1)،9-24.
6
مرادی، رحیم و زارعی زوارکی، اسماعیل (1393). کاربرد آموزش فناوری چند رسانهای در حیطه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان اتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی، 1(123)،57-65.
7
موسوی کیاسری، نقی؛ بیانی، علی اصغر و راستی، مریم (1394). تاثیر نرمافزار چند رسانهای زبان بر آموزش زبان و گفتار کودکان با آسیب شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی، 15(6)،15-21.
8
نجفی، حسین (1390). تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری. فصلنامه پیک نور، 9(1)،51-59.
9
یارایی شهمیرزادی، دانیال؛ اعتمادی نسب، طیبه و حسینی اشلقی، سید محمود (1392). مقایسه تاثیر نرمافزار چند رسانهای با روش سنتی بر اموزش زبان و گفتار کودکان با آسیب دیده شنوایی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،3(4)، 23- 40.
10
Allen, C., Nikolopoulos, T.P., Dyar, D. & O'Donoghue, G.M. (2001). Reliability of a rating scale for measuring speech intelligibility after pediatric cochlear implantation. Otology and Neurotology, 22(5),631–633.
11
Allen, M. C., Nikolopoulos, T.P. & O’ Donoghue, G.M. (1998). Speech intelligibility in children after cochlear implantation. American Journal of Otology, 19(6),742–746.
12
Archbold, S., Lutman, M. E. & Nikolopolous, T.P. (1998). Categories of auditory perfofmance: inter user reliability. British Journal of Audiology, 32(1),7-12.
13
Archbold, S., Lutman, M. E. & Marshalll, D. H. (1995). Categories of auditory perfofmance. Rhinology and Laryngology, 104(166), 312-314.
14
Baldassari, C.M., Schmidt, C., Schubert, C.M., Srinivasan, P., Dodson, K.M. & Sismanis, A. (2009). Receptive language outcomes in children after cochlear implantation. Pediatric Otolaryngology, 140(1),114–119.
15
Cheng, Y. (2010). Exploring the social competence of student with autism spectrum conditions in a collaborative virtual learning environment-the pilot study. Computer& education,54(6), 1068-1077.
16
Christa C, Meghana K, Deborah J. (2015). Enhancing parent-child communication and parental self-esteem with a video-feedback intervention: Outcomes with prelingual deaf and hard of hearing children. J Deaf Stud Deaf Educ. 20(3): 266-274.
17
Daneshi, A., Hassanzadeh, S. & Farhadi, M. (2005). Cochlear implantation in children with Waardenburg syndrome. The Journal of Laryngology & Otology,119 (9), 719-723.
18
Deker, K.B. & Vallotton, C.D. (2016). Early Intervention for Children With Hearing Loss. Information Parents Receive about Supporting Children’s Language. Journal of Early Intervention,38(3),151-169.
19
Engelbrecht, E. (2005). Adapting to changing expectations: Post graduate students experience of an e- learning tax porgram. Computers & Education, 45(2), 217-229.
20
Erbasi, E., Scarinci, N.,Hickson, L. & Ching, T.Y.C. (2016). Factors that influence parental involvement in the care and intervention of children with hearing loss .Journal of deaf studies and deaf education, 21(5),1-12.
21
Fernald, A. & Weisleder, A. (2011). How and why early experience is so crucial in learning language. Paper presented at the LENA Users Conference, Denver.
22
Hedman, E., Ljótsson, B., Rück, C., Bergström, J., Andersson, G., Kaldo, V. & Lindefors, N. (2013). Effectiveness of Internet based cognitive behaviour therapy for panic disorder in routine psychiatric care. Acta Psychiatrica Scandinavica, 128(6), 457–467.
23
Henshaw, H. & Ferguson, M.A. (2013). Efficacy of Individual Computer-Based Auditory Training for People with Hearing Loss: A Systematic Review of the Evidence.Plos One, 8(5),1-18.
24
Jerger, J .(2011). Aural Rehabilitation and the Internet. Journal of the American Academy of Audiology, 22) 5(, 252.
25
Kinboon, N., Suwannoi, P. & Koul, R. (2014). Thai Secondary School of Representation about ICT Understanding. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 143, 799 – 803.
26
Malmberg, M., Lunner, T., Kahari, K. & Andersson, G. (2017). Evaluating the short- and long-term effectsof an internet-based aural rehabilitation programforhearing aid user’s in general clinical practice: arandomized, controlled trial. BMJ Open,7(5), 1-12.
27
Meadan, H., Snodgrass, M. R., Meyer, L. E., Fisher, K. W., Chung, M. Y., & Halle, J. W. (2016). Internet-Based. Parent-Implemented. Intervention for Young Children.With Autism: A Pilot Study. Journal of Early Intervention,38(1), 3–23.
28
Zait A, Young R. (2008). Parental involvement in the habilitation process following children’s cochlear implantation: An action theory perspective. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 13(2):193-214.
29
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه آموزش با روش سنتی و آموزش با نرمافزار آموزشی در سطوح یادگیری دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم در دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر خرم آباد
امروزه دنیای آموزش و پرورش نقطه توجه خود را از تدریس به یادگیری معطوف کرده است و چنین رویکردی با توجه به دانش گسترده فناوری اطلاعاتی و فنی آوری غنی به دست میآید. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه آموزش با روش سنتی و آموزش با نرمافزار آموزشی در سطوح یادگیری دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم در دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر خرم آباد بوده است. شرکت کنندگان در این پژوهش شامل دانشآموزان پایه ششم میباشد. این پژوهش بر روی دو کلاس پایه ششم از دو مدرسه یکی با نرمافزار آموزشی و دیگری بدون نرمافزار آموزشی انجام شده است، که برای این منظور تعداد 60 نفر دانشآموز پایه ششم ابتدایی شهر خرم آباد به روش نمونهگیری خوشهای از جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سطوح یادگیری بلوم بود، که به منظور سنجش سطح یادگیری دانشآموزان در سطح دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم طراحی شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین آموزش سنتی و آموزش با نرمافزار در سطوح دانش، فهمیدن و کاربرد در درس ریاضی و علوم تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نیز نشان داد بین روش آموزش سنتی و روش آموزش با نرمافزار در سطوح یادگیری در درس علوم و ریاضی در سطح فهمیدن درس ریاضی و سطح دانش درس علوم تفاوت معنادار وجود دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6349_8c454935595de7fe542279e7242af084.pdf
2020-01-01
65
76
10.30473/etl.2019.48112.3041
نرمافزار آموزشی
روش سنتی
سطوح یادگیری
دانش
فهمیدن
کاربرد
درس ریاضی
درس علوم
فتانه
فتحی
fathi.fatane@yahoo.com
1
دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
رسول
کردنوقابی
rkordnoghabi@gmail.com
2
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
LEAD_AUTHOR
ابوالقاسم
یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
3
استاد گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
AUTHOR
خسرو
رشید
khosrorashid@yahoo.com
4
دانشیار گروه روانشناسی. دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه بوعلی سینا. همدان ایران.
AUTHOR
احمدی، پروین (1390). طراحی و سازمان دهی محتوای برنامه درسی: رویکرد بین رشتهای در برنامه درسی تلفیقی. تهران: نشر آییژ.
1
احمدیان چاشمی، سانا، رستگارپور، حسن و موسوی، یعقوب (1391). تاثیر الگوی راهبرد آموزشی تکلیفمحور مریل بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی. فصلنامه مهندسی آموزشی، سال اول، شماره اول، 1-8.
2
حاتمی، حجت (1393). مقایسه اثربخشی روشهای تدریس سنتی و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر مقطع دوم راهنمایی. رساله دکتری. دانشگاه علوم تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی.
3
حاجی رستملو، حوریه، امیرتاش، علی محمد و صفانیا، علی محمد (1395). تاثیر دو روش تدریس سنتی و تلفیقی درس تربیت بدنی بر یادگیری درس ریاضی و مهارتهای بنیادی دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی. فصلنامه پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، دوره دوم، شماره 5، 1-12.
4
دهقان زاده، حجت و دهقان زاده، حسین (1396). ارزیابی نرمافزارهای آموزشی علوم تجربی سوم ابتدایی بر اساس عناصر انگیرش درونی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال سیزدهم، شماره 45، 1-25.
5
دهقان زاده، حسین، علی آبادی، خدیجه و دهقان زاده، حجت (1395). تدوین چهارجوب طراحی بازیهای رایانهای آموزش موضوعات شناختی در سطح خرد با روش تحلیل محتوا استقرایی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری مفاهیم. مجله پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال چهارم، شماره 13، 1-18.
6
سیف، علی اکبر (1395). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: نشردوران.
7
سیف، علی اکبر (1395). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
8
صالحی نژاد، نسرین، درتاج، فریبرز، سیف، علی اکبر و فرخی، نورعلی (1396). اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشه ذهنی بر مهارتهای شناختی درس علوم در دانشآموزان دختر پایه هشتم. پژوهش در نظام آموزشی، دوره 11، شماره 38، 1-18.
9
صفاریان، سعید، فلاح، وحید و میرحسینی، سید حمزه (1389). مقایسه تاثیر آموزش به کمک نرمافزار آموزشی و روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی. نشریه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. دوره 1، شماره 2، 1-15.
10
طاهری، مجید، عباسی، محمود، محمدی، مهری، محمدبیگی، ابوالفضل، جوکار، ابوالفضل، مختاری، محسن و الماسی حشیانی، امیر (1395). مقایسه دو رویکرد سخنرانی و یادگیری الکترونیکی بر یادگیری شناختی بر اساس نظریه بلوم. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دوره 24، شماره6، 1-10.
11
عسگری، اکرم و عسگری، محسن (1395). تاثیر کاربرد نرمافزارهای آموزشی (چندرسانهای آموزشی) بر یادگیری و یادسپاری درس ریاضی دوره ابتدایی. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی.
12
قاسمی سامنی، متین و فلاحی، مریم (1394). اثربخشی نرمافزارهای آموزشی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان درس ریاضی. اولین همایش ملی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیبشناسی جامعه.
13
کرمی، زهرا (1388). ICT آموزش موضوعات درسی. ماهنامه آموزشی رشد مدرسه فردا، 6، 32-42.
14
محمودیان هریس، علی، حامد سلیم پور، فرهاد طاهری مقدم و شاهین هریسچیان (1394). مطالعه تاثیر استفاده از نرمافزار در امر آموزش درس علوم تجربی، بر پارامترهای مهارت، یادگیری و تعامل دانشآموزان، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
15
مسعودی، صدیقه و شفیع زاده، حمید (1395). اثربخشی نرمافزارهای درسی دانشآموزان در میزان یادگیری دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 4، 1-20.
16
نوروزی، داریوش، ضامنی، فرشید و شرف زاده، سهیلا (1393). تاثیر به کارگیری نرمافزار آموزشی بر یادگیری فعال دانشآموزان در درس ریاضی (با رویکرد ساختنگرایی). فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال چهارم، شماره سوم، 5-23.
17
واشیان، حسین (1395). ارتباط دو سویه ریاضی با سایر علوم. کنفرانس آموزش ریاضی ایران. دوره 6، 1-10.
18
Alan, C.K. Cheung a, Robert E. Slavin, b (2013). The Chinese University of Hong Kong, Department of Educational Administration and Policy, Shatin, Hong Kong b Johns Hopkins University, The Center for Research and Reform in Education, United States Educational Research Review, 9 , 88–113.
19
Blummer, B. (2008). Digital literacy practies among youth populations: A review of the literature. Education Libraries, 31(1), 38-45.
20
Atiyah, J. M., Sherbiny, M. El., & Guirguis, K. S. (2015). Evaluation of E-Learning Program versus Traditional Education Instruction for Undergraduate. International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology Vol. 2, Issue 7, 123-135/
21
Hadjerrouit, S. (2010). Developing web-based learning resources in school education: A user-centered approach. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 6, 115-135. Hraste, M., Giorgio, A. D., Jelaska, P. M., Padulo, J., Granic, I. (2018). When mathematics meets physical activity in the school-aged child: The effect of an integrated motor and cognitive approach to learning geometry. PLoS One, 13(8), 115-224. Hraste, M., Giorgio, A. D., Jelaska, P. M., Padulo, J., Granic, I. (2018). When mathematics meets physical activity in the school-aged child: The effect of an integrated motor and cognitive approach to learning geometry. PLoS One, 13(8), 115-224.
22
Jaschik, S. (2010). Educause constituent groups online and face to face discussions on topics of interest. Retrieved from http://www.-educause.edu.
23
Karamustafaoglu, S. (2010). Evaluating the Science Activities Based On Multiple Intelligence Theory. Journal of Turkish Science Education, 7(1), 3-12.
24
Lee, Y., Hsiao, C., & Ho, C. H. (2014). The effects of various multimedia instructional materials on students’ learning responses and outcomes: A comparative experimental study. Computers in Human Behavior, 40, 119–132. doi:10.1016/j.chb.2014.07.041.
25
Lessani, A., Yunus, A. S., & Bakar, K . B. A. (2017). Comparison of New mathematics teaching methods with traditional method. Journal of Social Scienca, 3(2), 1285-1297.
26
Mahayukti, G. A. (2018). The effectiveness of mathematics software aided learning tool with performance assessment on student independence and student learning outcomes. Journal of Physics: Conference Series, 1040(1): International Conference on Mathematics and Natural Sciences, DOI: 10.1088/1742-6596/1040/1/012029.
27
Nielsen, D. L. (2012). Effect of active learning theory on the motivation of school blindness and low vision in Texas. LID Academy - 2012 Texas Active Learning Conference, TX, June (19-20). Retrieved from http://www.-tsbvi.edu.
28
Randel, B., Beesley, A. D., Apthorp, H., Clark, T. F., Wang , X., Cicchinelli, L. F., et al. (2011). Classroom assessment for student learning: Impact on elementary school mathematics in the central region. National Center for Education Evaluation and Regional Assistance (NCEE): U.S. Department of Education. Retrieved from http://ies.ed.-gov/ncee/edlabs/regions/central/pdf/REL_20114005.pdf. Sedrakyan, G., Malmberg, J., Verbert, K., Jarvela, S., Kirschner, P. A. (2018). Linking learning behavior analytics and learning science concepts: Designing a learning analytics dashboard for feedback to support learning regulation. Computer in Human Behavior, 6, 222-234.
29
Witte, K. De, Haelemans, C., & Rogge, N. (2015). The effectiveness of a computer-assisted math learning program. Journal of Computer Assisted Learning, 31(4), 314-329.
30
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی گروه درمانی متمرکز بر شفقت بر میزان پرخاشگری، خودتنظیمی هیجانی وانگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی
هدف اصلی این پژوهش، تعیین اثر بخشی شفقت درمانی گروهی بر میزان پرخاشگری، خودتنظیمی هیجانی و انگیزش تحصیلی بود. این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی دو گروهی سه مرحلهای (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) بود. به منظور اجرای پژوهش از کلیۀ دانشآموزان پسر دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان خرمآباد در نیمه اول سال 1397، تعداد 30 نفر که تمایل به شرکت در طرح را داشتند به صورت هدفمند مبتنی بر ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند و پرسشنامههای پرخاشگری شهیم (1385)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسشنامه تنظیم هیجانی کاشدان وهافمن (2010) به منظور اجرای پیشآزمون برای آنان اجرا شد. گروه آزمایش تحت 12 جلسه (به صورت هفتهای سه جلسه 45 دقیقهای) درمان متمرکز بر شفقت قرار گرفتند و یک هفته پس از اتمام مداخله هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد پسآزمون واقع شدند. و پس از گذشت یک ماه پیگیری انجام شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه درمانی متمرکز بر شفقت بر میزان پرخاشگری وخودتنظیمی هیجانی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد (01/0>p) و این نتایج طی گذر زمان نیز ثابت ماندهاند. اما در متغیر انگیزش تحصیلی تفاوت معناداری بین سنجشهای مکرر نبود لیکن اثربخشی مداخله درمانی بر این متغیر تایید نشد. بنابراین میتوان این روش درمانی را جهت بهبود رفتارهای پرخاشگرانه و خودتنظیمی هیجانی دانشآموزان به کار برد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6373_186ada4e29ccc554005dd7cf9a2b9741.pdf
2020-01-01
77
87
10.30473/etl.2020.44787.2898
گروه درمانی متمرکز بر شفقت
پرخاشگری
خودتنظیمی هیجانی
انگیزش. تحصیلی
محمود
شاکرمی
mahmodshakarami@gmail.com
1
کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
زهره
لطیفی
h.yalatif@gmail.com
2
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
شکوفه
موسوی
h.yalatif@yahoo.com
3
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
اسماعیلیان، نسرین؛ طهماسیان، کارینه؛ دهقانی، محسن؛ موتایی، فرشته (1394). اثربخشی شناخت درمانی بر ذهن آگاهی بر تنظیم هیجانی، توجه آگاهانه و پذیرش در فرزندان طلاق. دستاوردهای روانشناسی بالینی، 1(2): 45-66.
1
آریافر، حسین؛ رزقیشیرسوار،هادی. (1392). رابطه انگیزش تحصیلی و راهبردهای خود تنظیمیبا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسرمقطع متوسط شهرستان قرچک. فصلنامۀ مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 2(4): 87-103.
2
بخشیپور، بابالله؛ رمضانزاده، ثریا. (1392). بررسی تأثیر درمان کوتاهمدت راهحلمحور بر پرخاشگری کودکان ونوجوانان. مطالعات روانشناختی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء. 12(3): 156-142.
3
بهبودی، معصومه؛ شاهآبادی، سمیرا؛ انصاریمقدم، اکرم؛ احمدی، نسترن؛ شامحمدی، مرتضی. (1394). بررسی اثر مداخلات نوروفیدبک بر میزان کاهش رفتارهای پرخاشگری در نوجوانان. مجله علمیپژوهشی توانبخشی نوین، 9(2): 62-68.
4
جهاندیده، میلاد. (1396). خودکارآمدی و نقش آن در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم وتکنولوژی، آلمان، برلین.
5
زمانی، مهناز؛ طالعپسند، سیاوش. (1396). تأثیر مداخلات چندبعدی انگیزشی-رفتاری بر انگیزه پیشرفت، عملکرد و انگیزه تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هفتم. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 12(1)، 109-92.
6
سیدصالحی، محمد؛ یونسی، جلیل. (1394). تبیین نقش خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی مبتنی بر حمایت اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی: مدلسازی معادلات ساختاری. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(9)، 7-20.
7
سیدمحرمی، ایمان؛ پاشیب، ملیحه؛ تاتاری، مریم؛ محمدی، سمیه. (1395). تأثیر گروهدرمانی شناختی –رفتاری بر انگیزه پیشرفت و افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله طنین سلامت، 4(1): 23-17.
8
شکوهییکتا، محسن؛ زمانی، نیره؛ محمودی، مریم؛ پورکریمی، جواد؛ اکبریزردخانه، سعید. (1393). تأثیر مداخلات شناختی–رفتاری بر کنترل خشم دانشآموزان دبیرستانی. دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد. 21(11): 61-70.
9
شهیم، سیما. (۱۳۸۵). پرخاشگری آشکار و رابطهای در کودکان دبستانی. مجله پژوهشهایروانشناختی، 9(1و2): ۴۴-۲۷.
10
صالحی، منیره؛ کارشکی، حسین؛ آهنچیان، محمدرضا. (1394). اعتباریابی مقدماتی مقیاس انگیزش پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فصلنامه مطالعات روانشناختی، 11(1): 51-74.
11
ظهیری ناو، بیژن؛ رجبی، سوران (1388). بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی. مجله دانشور رفتار، 16(36): 69-80.
12
علیجانزاده، محمد؛ مکوندحسینی، شاهرخ؛ کیانارثی، فرحناز. (1393). اثربخشی رفتاری درمانی دیالکتیکی گروهی (مبتنی بر آموزش مهارتها) بر پرخاشگری نوجوانان. مجله روانشناسی بالینی، 6(3): 23-33.
13
قریشی، منصوره؛ بهبودی، معصومه. (1396). اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی بر تنظیم هیجان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر. فصلنامه ؟، 4(3): 238-249.
14
گلی، رحیم؛ هدایت، سعیده؛ دهقان، فاطمه؛ حسینیشورابه، مریم. (1394). اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و پرخاشگری دانشجویان. مجله سلامت ومراقبت، 3، 270-258.
15
گیلبرت، پائول. (1395). درمان متمرکز برشفقت. ترجمه: مریم اثباتی. تهران: انتشارات ابن سینا.
16
مصطفائی، علی؛ زارع، حسین. (1398). پیشبینی رویکردهای یادگیری براساس هیجانات پیشرفت و باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(2)، 35-42.
17
نیکبخت، الهام؛ عبدخدائی، محمدسعید؛ حسنآبادی، حسین. (1393). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان، مجلۀ پژوهشهای روانشناسی بالینی ومشاوره، 3(2)، 81-94.
18
Reffrences:
19
Berger, K. (2006). The developmenting childhood and adolescence,Seventh Edition USA: Worth publisher.
20
Darling-Hammond, L., Flook, L., Cook-Harvey, Ch., Barron, B. & Osher, D. (2019). Implications for educational practice of the science of learning and development, Applied Developmental Science, DOI: 10.1080/10888691.2018.1537791
21
Hoffman, S.G. Kashdan. (2010). The effective style questionnaire: Development and Psychometric properties. Journal of psychopathology and Behavioral Assessment, 32(2), 255-63.
22
Naismith, L. (2016). Compassion focused therapy techniques for anger aggression and personality disorder. Doctoral Thesis (volume1) University College London.
23
Wibroski, C. R., Mattews, W. K., Kitsantas, A. (2016). The role of a skill leaning support program on First-Generation college student self-regulation, Journal of Research theory practice, ?.
24
Zandi, A. Moradi, O. (2016). The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on reducing procrastination and academic achievement in secondary school students first city saghez. International journal of philosophy and social-psychological sciences. Science Arena publication, 2(1), 29-35.
25
Zuffiano, A., Alessandri, G., Gerbino, M., Kanacri, B. P. L., DiGiunta, L., Millioni, M. & Capara, G. V. (2013). Academic achievement: the unique contribution of self – efficacy beliefs in self-regulated learning beyond intelligence personality traits and self-esteem. Journal of Learning and individual Differences, 23, 158-162.
26