ORIGINAL_ARTICLE
مدل عِلّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی در قالب مدل عِلّی به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 231 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه پیامنور استان فارس به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب و به پرسشنامه خودگزارشی متشکل از خرده مقیاسهای باورهای هوشی (دوپیرا و مارینه، 2005)، اهداف پیشرفت (میدلتن و میجلی، 1997) و هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. ضمنا معدل پایان ترم دانشجویان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی منظور گردید. به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از اثرات غیرمستقیم و متفاوت باور هوشی ذاتی و افزایشی بر پیشرفت تحصیلی میباشد. نتایج نشان داد که باور هوشی افزایشی از طریق واسطهگری اهداف تبحری و هیجانهای مثبت بر پیشرفت تحصیلی، دارای اثر غیرمستقیم و مثبت و باور هوشی ذاتی از طریق واسطهگری اهداف اجتناب-عملکرد، اهداف رویکرد-عملکرد و هیجانهای منفی بر پیشرفت تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و منفی میباشد. همچنین بر اساس نتایج اثر مستقیم باور هوشی ذاتی بر هیجانهای منفی معنیدار میباشد در حالی که اثر مستقیم باور هوشی افزایشی بر هیجانهای مثبت مورد تأیید قرار نگرفت.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1176_ab701df62ddc9034d638501b810291b6.pdf
2014-11-22
9
18
باورهای هوشی
اهداف پیشرفت
هیجانهای تحصیلی
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.ir
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
حجازی، الهه؛ رستگار، احمد؛ قربانجهرمی، رضا. (1387). الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، شماره، 28.
1
خیابانی، ناصر. (1381). بررسی مقایسهای رابطه باورهای هوشی و جهتگیری هدفی با راهبردهای یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر رشته روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 81-80. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
2
زارع، حسین؛ رستگار، احمد. (1391). رابطه باورهای معرفت شناختی و فرایندهای شناختی: بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت. فصلنامه روانشناسی، سال شانزدهم، شماره4.
3
محسنپور، مریم. (1384). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان سال سوم متوسطه (ریاضی) شهر تهران. پایاننامه تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
4
نیکدل، فریبرز. (1389). بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس و باورهای انگیزشی (جهتگیری هدف و خودپنداره تحصیلی) با هیجانهای تحصیلی و یادگیری خودگردان نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی. پایاننامه دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
5
Ames, C. & Archer, J. (1988). Achieve-ment goal in classroom: Student’ learning Blac-kwell, L. S., Trzesniewski, K., &Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78, 246–263.
6
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational psychology, 84, 261-271.
7
Braten, I., & Stromso, H. )2003(. Epistemological belief and implicit theories of intelligence as predictos of achievement goals. Contemporary Educational Psych-ology. 29, 371-388.
8
Church, M.A, Elliot, A.J & Gable, S, L, (2001). Perception of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology. 93(1), 43-54.
9
Church, M.A, Elliot, A.J & Gable, S, L, (2001). Perception of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology. 93(1), 43-54.
10
Daniels, L. M., & Stupnisky, R. H. (2012). Not that different in theory: Discussing the control-value theory of emotions in online learning environments. Internet and Higher Education, 15, 222–226.
11
Dupeyrat, C., & Marian, C. (2005(. Implicit theories of intelligence , goal orientation , cognitive engagement and achie-vement : A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary Educational psychology. 30, 43-59.
12
Dweck, C. S. (2011). Self-theories. In P. Van Lange, A. Kruglanski, & E. T. Higgins (Eds.), Handbook of theories in social psychology.
13
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988(. A social-cognitive approach to motivation personality.Psychological review,95,256-273.
14
Dweck, C. S., & Molden, D. C. (2005). Self-theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. Elliot,& C.S. Dweck (Eds.), The handbook of competence and motivation. New York: Guilford..
15
Elliot, A. & Church, M.A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance motivation. Journal of Personality and Social Psychology. 72(1), 218-232.
16
Elliot, A. & Harachkiewicz, J (1996). Approach and avoidance achievement goal and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 93(1), 43-54
17
Elliot, A.& McGregor, H.A. (1999). Test anxiety and hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology. 76(4), 628-644.
18
Elliot, A.& McGregor, H.A. (2001). A2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Psychology. 80(3), 501-519.
19
Elliot, E. &Dweck, C. S. (1988). Achieve-ment Goals: an approach for motivational engagement and perception of quality in distance education. Journal of Personality and Social Psychology. 54, 5-12
20
Frenzel, A. C., Thrash, T. D., Pekrun, R., &Goetz, T. (2007). Achievement emotions in Germany and China: A cross-cultural validation of the academic emotions questionnaireemathematics. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38, 302-309.
21
Goetz, T., Frenzel, A. C., Pekrun, R., Hall, N. C., & Lu¨dtke, O. (2007). Between- and within-domain relations of students’ academic emotions. Journal of Educational Psychology, 99, 715–733.
22
Harachkiewicz, J.M., Barron, K.E., Elliot, A.J., Carter, S.M. & Letho, A.T. (1997). Maintaining interest and making the grade. Journal of Personality and Social Psychology. 73(6), 1284-1295.
23
Harachkiewicz, J.M., Barron, K.E., Elliot, A.J., Carter, S.M. & Letho, A.T. (1997). Maintaining interest and making the grade. Journal of Personality and Social Psychology. 73(6), 1284-1295.
24
Harachkiewicz, J.M., Barron, K.E., Tauer, J., Carter, S.M. & Elliot, A.J. (2000). Short-term and long-term consequences of achievement goals: Predicting interest and performance over time. Journal of Educational Psychology. 92(3), 316-330.
25
Harachkiewicz, J.M., Barron, K.E., Tauer, J., Carter, S.M. & Elliot, A.J. (2000). Short-term and long-term consequences of achievement goals: Predicting interest and performance over time. Journal of Educational Psychology. 92(3), 316-330.
26
Huang, C. (2011). Achievement Goals and Achievement Emotions: A Meta-analysis. Educational Psychology Review, 23, 359-388.
27
King, R. B., McInerney, D. M., & Watkins, D. A. (2012). How you think about your intelligence determines how you feel in school: The role of theories of intelligence on academic emotions. Learning and Individual Differences, 22, 814–819.
28
Linnenbrink-Garcia, L., & Pekrun, R. (2011). Students' emotions and academic engag-ement: Introduction to the special issue. Contemporary Educational Psychology, 36, 1–3.
29
Middleton, M. J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack of ability: An underexplored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology, 89, 710–718.
30
Mouratidis, A., Vansteenkiste, M., Lens, W., & Vanden Auweele, Y. (2009). Beyond positive and negative affect: Achievement goals and discrete emotions in the elementary physical education classroom. Psych-ology of Sport and Exercise,10,336–343.
31
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.
32
Pekrun, R. (2009). Emotions at school. In K. R. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 575-604). New York: Routledge.
33
Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2009). Achievement Goals and Achieve-ment Emotions: Testing a Model of Their Joint Relations With Academic Performance. Journal of Educational Psychology, 101 (1), 115–135
34
Pekrun, R., Elliot, A. J., Maier, M. A. (2006). Achievement Goals and Discrete Achieve-ment Emotions: A Theoretical Model and Prospective Test. Journal of Educational Psychology, 98 (3), 583-597.
35
Pekrun, R., Frenzel, A. C., Goetz, T., & Perry, R. (2007). The Control-Value Theory of Achievement Emotions: An Integrative Approach to Emotions in Education. Amsterdam: Academic Press, 2007, pp. 13-36.
36
Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Stupniksy, R. H., & Perry, R. P. (2010). Boredom in Achievement Settings: Exploring Control–Value Antecedents and Performance Outcomes of a Neglected Emotion. Journal of Educational Psychology, 102 (3), 531-549.
37
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’self-regulated learning and achieve-ment: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91– 106.
38
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544–555.
39
Ryan, A.M., & Pintrich, P.R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attudes in adolescent‘s help seekingin math class. Journal of educational psychology. 2, 326-341.
40
Spinath , B., & Pelster , J S. (2003). Goal orientation and achievement: the role of ability self-concept and failure perception. Learning and Instruction .13, 403 – 422 (http//www. Sciencedirect. Com).
41
Stipec, D., & Gralinski, G. H. (1996). Children’s belief about intelligence and school performance. Journal of Educational psychology. 88, 397-407.
42
Turner. J. E., & Waugh, R. M. (2007). A dynamical systems perspective regarding students' learning processes: Shame reactions and emergent self-organizations, In p. A. Schutz and R Pekrun, (Eds.), Emotion in education, San Diego: Academic Press.
43
Vermetten, Y.J., Lodewijks, H.G & Vermunt, J.D. (2001). The role of personality traits and goal orientation in strategy use. Contemporary Educational Psychology. 26, 149-170. (http://www.sciencedirect .com).
44
Wolters, C.A., YU, S. L. & Pintrich, P.R. (1996). The relation between goal orientation and students’ motivational belief and self regulated learning. learning and individual Differenses.8, 211-238.
45
ORIGINAL_ARTICLE
روند پژوهشهای حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران با رویکرد فراتحلیل
هدف پژوهش حاضر بررسی روند پژوهشهای حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران با رویکرد فراتحلیل است. در دهه اخیر روند پژوهشهای انجام شده در حوزه یادگیری الکترونیکی، رشد چشمگیری داشتهاند. علاوه بر پژوهشهای ارائه شده در همایشها و کنفرانسهای ملی و بینالمللی در ایران، پژوهشهای زیادی سالانه در نشریههای معتبر به چاپ میرسد. حال پرسش مطرح شده این است که روند این پژوهشها از نظر موضوع، روش، سال چاپ، دانشگاه و حوزه علمی پژوهشگر به چه صورت است؟ آیا این ویژگیها با توجه به رشته تحصیلی پژوهشگر (حوزه علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی) متفاوت است؟ در این تحقیق با توجه به هدف پژوهش، از روش فراتحلیل استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مقالههای چاپ شده در نشریهها و نمایه شده در پایگاههای اطلاعات نشریات علمی ایران: noormags, sid, magiran میباشد (237 مقاله). قابل ذکر است که مقالههای ارائه شده در همایش و کنفرانسها در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفتند. مقالهها براساس عنوان، روش پژوهش، جامعه آماری، نوع نمونهگیری، دانشگاه پژوهشگر، رشته تحصیلی پژوهشگر، محل چاپ (نشریه) و سال چاپ، طبقهبندی و کدگذاری شدند و سپس کدهای مشخص شده در نرمافزارSPSS وارد و با توجه به پرسشهای پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و با توجه به نتایج بهدست آمده از یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1177_a417636bb91207888c67bbfc67c9de8b.pdf
2014-11-22
19
28
یادگیری الکترونیکی
پژوهشها
فراتحلیل
مقالههای چاپ شده
مهرانگیز
علی نژاد
malinejad@mail.uk.ac.ir
1
دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
آتشک، محمد. (1386). مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 43 :151 -134.
1
جدیدیان، احمدعلی؛ پاشاشریفی، حسن؛ گنجی، حمزه. (1391). فراتحلیل اثر بازیهای رایانهای خشن و غیرخشن بر پرخاشگری. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی.7: 107-127.
2
خدادادحسینی، سیدحمید؛ فتحی، سعید. (1390). بررسی ارتباط بین آمادگی الکترونیکی کشور و اثربخشی کاربرد فنآوری اطلاعات در بنگاهها با رویکرد فراتحلیل. مدیریت فنآوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.3(8): 81- 96.
3
خلخالی، علی؛ شکیبایی، زهره؛ آندش، مهدی. (1390). فراتحلیل اثر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علومتربیتی. 1(3):165-181
4
رضائیان، محسن. (1385). واژهنامه توصیفی (فراتحلیلها). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 16: 143-145.
5
زاهدی، شمسالسادات؛ محمدی، ابوالفضل. (1385). فراتحلیل راهی به سوی شناسایی ارزشیابی ترکیب و تلخیص پژوهشهای گذشته. فصلنامه مطالعات مدیریت.4:131-159
6
سراجی فرهاد؛ عطاران، محمد. (1389). روششناسی پژوهشهای مربوط به یادگیری الکترونیکی: مقایسه پژوهشهای ایرانی و خارجی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شمارة 36، سال نهم. صص 78-51.
7
قربانیزاده، وجهالله؛ نانگیر، سیدطه حسن؛ رودساز، حبیب. (1392). فراتحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش فنآوری اطلاعات در ایران. فصلنامه مدرس علوم انسانی (پژوهشهای مدیریت در ایران). 80: 177-196.
8
کیا، علیاصغر. (1388). آیندهپژوهی در ارتباطات، با تاکید بر آموزش مجازی. اطلاعرسانی و کتابداری. 130: 4-9.
9
محمودی، جعفر؛ نالچیگر، سروش؛ ابراهیمی، بابک؛ صادقی، رضا. (1387). بررسی چالشهای توسعه مدارس هوشمند در کشور. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی. 27 (7): 78-61
10
محمودی، یاسمن. (1390). این مدرسه هوشمند که میگویند یعنی چه؟ رشد مدیریت مدرسه. 10( 6 )7-3 .
11
مهدیون، روحالله؛ قهرمانی، محمد؛ فراستخواه، مقصود؛ ابوالقاسمی، محمود. (1390). کیفیت یادگیری در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاهی؛ مطالعهای کیفی. فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. 58:100-77.
12
Adeisna .Ayodeji.( 2013).virtual learning process environment : a BPM- based learning process management architecture. A Thesis for the Degree of Doctor of Philosophy. Dublin City University. School of Electronic Engineering.
13
Henley Blair F. (2009) Developing eLearning: A Case Study of Tennessee High School, A dissertation presented to the faculty of the Department of Educational Leadership and Policy Analysis East Tennessee State University for the degree Doctor .
14
Hussein ,H.B (2012.) Assessing Elearning Teaching Quality of Faculty Members in Teachers’ College at King Saud University: Students Perspectives .3rd. International Conference on New Horizons in Education. Volume 55, 5 October 2012, Pages 945–95.
15
Shen, L. Wang, M., Shen, R(.2009) Affective e-Learning Using “Emotional” Data to Improve Learning in Pervasive Learning Environment. Educational Technology & Society, 12 (2): 176–189.
16
Simpson, Cheryl M .( 2009) Distance Education at a U.S. Public, Land Grant Institution: A Case Study of Faculty Reward for Junior Faculty Who Teach Via Distance.A dissertation for the degree of Doctor of Philosophy.The University of Michigan.
17
Tennyson, J. (2010) . A study of student satisfaction in a blended e-learning system environment, Robert D. b , Tzyh-Lih Hsiac Computers & Education . 55 :155–164.
18
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و هنجاریابی مقیاس کیفیت آموزش و یادگیری
ارائه تعریفی جامع و کامل از کیفیت آموزش و یادگیری امکانپذیر نیست زیرا کیفیت از یک نظریه عمومی یا یک الگوی کلی به دست نمیآید، همین امر موجب شد که دستیابی به یک اتفاق و اجماع بر روی ابعاد کیفیت با مشکلاتی مواجه شود لذا شاید بهتر باشد که به جای تأکید بر یک تعریف خاص، به مؤلفههایی پرداخته شود که هدف کیفیت است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری از نظر اعضای علمی دانشگاههای پیامنور فارس و علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه اعضای علمی دانشگاههای پیامنور فارس و علوم پزشکی شیراز میباشند. دادهها از طریق آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. عاملهای هفتگانه روی هم رفته، 152/64 درصد از کل واریانس کیفیت آموزش و یادگیری را تبیین میکند و پرسشهایی که بار عاملی کمتر از 45/0 داشتند، حذف شدند. مقدار کای اسکوئر و درجه آزادی مدل به ترتیب برابر 859/306 و 226 و مقدار P بزرگتر از 05/0 است که این امر نشاندهنده برازش خوب مدل است. از بین عوامل دهگانه، سه عامل حذف شدند و هفت عامل استفاده از اطلاعات و نتایج تحقیقات، ارزشیابی، برنامهریزی کیفیت، حمایت مسؤولان دانشگاه، آموزش، بهرهگیری از تجهیزات و مشتریمداری جز مؤلفههای هفتگانه پرسشنامه کیفیت آموزش و یادگیری است.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1178_f295b98f949e32fb806f64ad2313cf74.pdf
2014-11-22
29
38
تحلیل عاملی اکتشافی
تحلیل عاملی تأییدی
کیفیت
آموزش
یادگیری
سعید
طالبی
saeedtaleebi@gmail.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
دمینگ، ادوارد. (1375). خروج از بحران. ترجمه: درداری، نوروز. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
1
طالبی، سعید. (1384). "زمینهیابی پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر در بین اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران "پایاننامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تربیت معلم.
2
طیبی، سیدجمالالدین. (1376). لزوم تحول در مدیریت آموزش عالی در راستای تحقق آرمانهای توسعه ملی. مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
3
قاضی طباطبایی، محمود. (1377). "ارزیابی اعتبار سازهای: نخستین گام ضروری در مطالعات بین فرهنگی"، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز.
4
منصوری، رضا. (1383). دانشگاه و تعریف آن. فصلنامه رهیافت، شماره24، بهار و تابستان 1383.
5
هومن، حیدرعلی. (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، تهران: سمت.
6
Adomaitiene, Roma and Ruzevicius, Juozas. (2003). " TQM Implementation in Lithuanian Institutions", http://www. blwe b. it/esoe / tqmhe2/37. Pdf.
7
Ahire, S.L., Golhar, D.Y., and Waller, M.W. (1996). Development and validation of TQM implementation constructs. Decision Sciences, 27(1), 23-56.
8
Antony,J & Leung,K and Knowles, G. (2002). Critical success factors of TQM implementation in Hong Kong industries, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 19 No. 5, 2002, pp. 551-566.
9
Kalra, N & Pant, A. (2013). Critical success factors of total quality management in the Indian automotive industry (NCR), International Journal of Economy, Management and Social Sciences, vol. 2, No. 8, August 2013, Pages: 620-625
10
Kanapathy, K. (2008). Critical factors of quality management used in research questionnaires: a review of litrature, Sunway Academic Journal, vol. 5.
11
Markland, D. (2006). Latent variable modeling: An introduction to confirmatory factor analysis and structural equation modeling.University of Wales, Bangor. Available at http://www.bangor.ac.uk/
12
Nitin,S & Dinesh,K & Paul, S. T. (2011). TQM for manufacturing excellence: Factors critical to success, International journal of applied engineering research, Volume 2, No 1, 2011.
13
Svensson M. (2004). "TQM-Based Self –Assessment in Educational Organization. http://epubl.luth.se/14021544/2004 /40/
14
Tamimi, N. (1998), ``A second-order factor analysis of critical TQM factors’’, International Journal of Quality Science, Vol. 3 No. 1, pp. 71-9.
15
U. C, J & Kumar, S. (2011). Critical success factors (CSFs) of TQM: A literature review & analysis, Oxford Business & Economics Conference Program.
16
Zeitz G., Johannesson R., & Ritchie J.E. Jr. (1997). An employee survey measuring total quality management practices and culture. Group and Organization Management, 22(4), 414–444.
17
Zhang, Z., Waszink, A. and Wijngaard, J. (2000). An instrument for measuring TQM implementation for Chinese manufacturing companies. International Journal of Quality and Reliability Management, Vol. 17, No. 7, pp. 730-755
18
ORIGINAL_ARTICLE
مدلیابی روابط عوامل خانوادگی مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رابطه بین شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جو عاطفی خانواده و شیوههای فرزندپروری با انگیزش تحصیلی انجام شده است. برای انجام این تحقیق 600 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات، از چهار پرسشنامه انگیزش تحصیلی، جو عاطفی خانواده، شیوههای فرزندپروری و پرسشنامه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. بر اساس پیشینه تحقیقات انجام شده، مدل اولیهای برای بررسی روابط بین متغیرها در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد. نتایج نشان داد که جو عاطفی، شرایط اقتصادی، شرایط اجتماعی و شرایط فرهنگی به ترتیب با مقدار اثر 86/0، 46/0، 15/0 و 41/0 بر شیوههای فرزندپروری تأثیر مستقیم و تأثیرگذار بودند. در حالی که از بین شرایط خانوادگی فقط شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر جو عاطفی تأثیر مستقیم داشت. تأثیر جو عاطفی با مقدار اثر 56/0 و شرایط اقتصادی با مقدار اثر 41/0 بر انگیزش به صورت مستقیم تأثیرگذار بود. شرایط اجتماعی، شرایط فرهنگی و جو عاطفی نیز به ترتیب با مقدار اثر 36/0، 39/0 و 89/0 بر انگیزش به صورت غیرمستقیم تأثیر داشتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرایط خانوادگی 19 درصد از متغیر انگیزش را تبیین و پیشبینی میکند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1179_b9c0d0a205826fb2eab3702222bcd544.pdf
2014-11-22
39
49
انگیزش تحصیلی
شرایط خانوادگی
جو عاطفی
شرایط اقتصادی
شرایط فرهنگی
شرایط اجتماعی و شیوههای فرزندپروری
صادق
نصری
nasrisadegh@gmail.com
1
دانشگاه شهید رجائی
AUTHOR
روح اله
تیموری
rtaymouri@gmail.com
2
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد
LEAD_AUTHOR
مریم
حمیدیمجلج
alierfan5246@yahoo.com
3
دانشگاه شهید رجائی
AUTHOR
باقری، م. (1372). بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری با انگیزه پیشرفت و رابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
1
بحرانی، م. (1384). مطالعه انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن.نشریه علوم انسانی و علوم اجتماعیدانشگاه شیراز.دوره 2 شماره 4 زمستان 1384. ص. 155-104.
2
تاجوند، ا. (1377). بررسی رابطه بین هوش، نیاز به پیشرفت، سبکهای فرزندپروری و زمان عضویت با عملکرد دانشآموزان در اهواز.کارشناس ارشد روانشناسی عمومی. اهواز. دانشگاه شهید چمران.
3
جوانبخت، ف. (1384) بررسی رابطه بین سبکهای فرزندپروری و نیاز به پیشرفت.کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
4
حقیقی، ج؛ شکرکن، ح؛ شوشتری، م. (1381). شیوههای فرزندپروری. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال نهم و. شماره 1 و 2. ص. 108-79.
5
ریو، م. (2005). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی، سیدمحمدی، (1386). Reeve, J. (2005). تهران. انتشارات ویرایش. چاپ چهارم.
6
سیف، ع. (1386). روانشناسی تربیتی. تهران. انتشارات آگاه
7
مولوی, پ؛ رستمی، خ؛ فدایینائینی, ع؛ محمدنیا, ح. (1386). بررسی عوامل مؤثر در کاهش انگیزه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. نشریه علمی سازمان نظام پزشکی اسلامی ایران. جلد 25. شماره 1.
8
نریمانی، م. (1384). بررسی انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. اردبیل. دانشگاه محقق اردبیلی.
9
هومن، ح. (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. انتشارات سمت.
10
Busato, V; Prisb, F; Elshouta, J; Hamakera, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality ,achievement motivation and academic success of pcychology students in higher education. Personal and Individual Differences. Volume. 29. Issue 6.
11
Cassidy, T. (2000). Social background, achievment motivation, optimism and health:A longitudinal study. Counselling psychology Quartery. Volume. 12. Issue 4.
12
Clarke, N. (2010). Emotional intelligence and learning in teams. Journal of Workplace Learning Volume. 22. Issue. 3 .
13
Fontyne, P ; Sarrazin ,P.,& Famose, J .P. (2001). Culture and achievement motivation in sport: Agualitative comparative study between Maghrebian. Volume. 12. Issue. 2 .
14
Koutsoulis, M., & Ambell, J. (2001). Family processes affect students motivation, and science and math achievement in Cypriot high schools: Structural Equation Modeling. Personal and Individual Differences. Volume. 31. Issue 7.
15
Oriahi. C. (2009).Influence of motivation on student a performance. The Social Sciences.4(1),3-36
16
Pintrich, P; Schunk, H. (2011). Motivation in education (theory, research and applications), Mehrnaz Shahrarai. Tehran: ELM Publication. second edition.
17
Ryan, R; Deci , L. (2000). "Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology. Volume. 3. Issue.5.
18
Sirin .S. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A meta-analytic review of research. Review of Educational Research. Volume 2. Number 6. pp.417-453.
19
Tucker, C; Zayco, R; Herman, K. (2002). Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low-income Africa American children. Psychology in the School. Volume 3. Number 12.
20
Vallerend, R; Pelletier, L; Blais, M; Briere, N; Senecal, C & Vallieres, E. (1992). The Academic Motivation Scale:A measure of intrinsic, extrinsic, and A motivation in education. Journal of Educational and Psychological Measurement. Volume 3. Number 12.
21
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین دیدگاه مذهبی روسو و نقد درونی دلالتهای آن در آموزش دینی
هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی مذهب از دیدگاه روسو و تحلیل نگاه منحصر به فرد وی به مذهب، ارتباط مذهب با حکومت و شیوههای آموزش مذهب از نظر این اندیشمند بوده است. این پژوهش به روش اسنادی- تحلیلی انجام گرفته و پژوهشگران پس از گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، به تحلیل اسناد گردآوری شده پرداختهاند. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که روسو برخلاف آنچه به وی نسبت داده شده، فردی پایبند به اصول مذهبی بوده و علاوه بر ایمان قلبی به وجود پروردگار و اصول زیربنایی مذاهب آسمانی، بر لزوم تربیت مذهبی تأکید نموده است. روسو با دیدگاه اجتماعی منحصر به فرد خود، تأکید میکند که تمامی جوامع بشری همواره نیاز ایمان به خداوند را درک نموده و نسبت به ضرورت وجود دستورالعمل مذهبی آگاه بودهاند. او مراجع مذهبی را عالیترین مراجع قدرت اجتماعی دانسته و اظهار میدارد تضادهای اقتدار اجتماعی در پی از هم گسستن قدرت مذهبی و قدرت سیاسی (سکولاریسم) پدیدار گشته و بهترین راه اداره جامعه، پدید آمدن مرجعی یگانه از این دو شاخه قدرت است.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1180_fc8826b7bc675563623651e183ea7aff.pdf
2014-11-22
50
70
روسو
مذهب طبیعی
دین مدنی
آموزش دینی
محمدرضا
سرمدی
sarmadi@pnu.ac.ir
1
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
آزاده
زارع
azadezare7@gmail.com
2
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
محمد
حسنی
azadezare78@gmail.com
3
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
آشفته تهرانی، امیر. (1374). «بررسی جامعه شناختی اندیشههای سیاسی ژان ژاک روسو درباره حاکمیت قانون». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. شماره 133، صفحات 269-2
1
ال.گوتک، جرالد. (1383). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت. تهران: سمت.
2
استراترن، پل. (1389). آشنایی با ژان ژاک روسو، ترجمه کاظم فیروزمند. تهران: مرکز.
3
بریه، امیل. (1390). تاریخ فلسفه قرن هجدهم، ترجمه اسماعیل سعادت. تهران: هرمس.
4
دیرکس، هانس. (1391). انسانشناسی فلسفی، ترجمه محمدرضا بهشتی. چ 4. تهران: هرمس.
5
روسو، ژان ژاک. (1388). اعترافات، ترجمه مهستی بحرینی. چ 4. تهران : نیلوفر.
6
روسو، ژان ژاک. (1389). قرارداد اجتماعی، ترجمه مرتضی کلانتریان. چ 5. تهران: آگه.
7
روسو، ژان ژاک. (1390). امیل، ترجمه غلامحسین زیرکزاده. چ 6. تهران: ناهید.
8
زارتسکی، رابرت. (1391). جدال فیلسوفان: روسو، هیوم و حدود فهم انسان، ترجمه هدی زمانی. تهران: ققنوس.
9
زارع، آزاده. (1391). تألیف یک رمان با زمینه پراگماتیسم، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور تهران جنوب.
10
شاراک، آندره. (1386). واژگان روسو، ترجمه یاسمن مَنو. تهران: نی.
11
علوی، سیدحمیدرضا؛ شریعتمداری، علی. (1385). « بررسی تطبیقی آراء تربیتی ژان ژاک روسو و اسلام». مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره 3، سال 13، شماره 2، صص 1-30.
12
کاردان، علیمحمد. (1387). سیر آراء تربیتی در غرب. چ 3. تهران: سمت.
13
کرباسیزاده، علی؛ سلیمانی دهنوی، فاطمه. (1387). «مبانی روشنگری در اندیشه روسو». مجله حکمت و فلسفه، سال 4، شماره (پیاپی 16)4، صص 27-44.
14
Boyd, W. (1975). Emile For Today. The Emile of Jean-Jacques Rousseau. London: Heinmann.
15
Daniel Mornet (Professeur a la Sorbonne: Rousseau: L’Homme et L’Oeuvre(, Boivin et C., 5, Rue Platine, Paris VI page 101
16
J.J.Rousseau. )1762). Lettres ecrites de la Montagne, huitieme letter, O.C.,T.III pp. 842-843
17
Ulich, R. (1962). History of Educational Thought. New York: Harvard University, D. Van Nostrand Company.
18
Wise, E. J. (1964). The History of Education. New York: Sheed and Ward.
19
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است که روابط بین متغیرها را مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور از جامعه دانشآموزان شهر شیراز 354 نفر (186 دختر و 168 پسر دوره متوسطه) با روش خوشهای چندمرحلهای از مدارس شهر شیراز انتخاب شدند؛ شرکتکنندگان در پژوهش مقیاسهای خلاقیت عابدی (2002) و مقیاس کمالگرایی-تری شورت و همکاران (1995) را تکمیل کردند. مقیاس کمالگرایی دو بعد به نامهای کمالگرایی مثبت و کمالگرایی منفی را ارزیابی میکند که ضریب آلفا برای زیرمقیاسهای کمالگرایی مثبت و منفی به ترتیب 87/0 و 85/0 بهدست آمد و برای مقیاس خلاقیت ضریب 82/0 بهدست آمد. همچنین روایی این مقیاسها نیز تأیید شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که کمالگرایی مثبت بهصورت مثبت و کمالگرایی منفی بهصورت منفی، قابلیت پیشبینی خلاقیت را در کل گروه و گروه دختران دارد. اما در گروه پسران فقط کمالگرایی منفی بهصورت منفی قابلت پیشبینی خلاقیت را دارد. یافتههای این مطالعه از یک طرف شواهدی برای اثرگذاری کمالگرایی بر روی خلاقیت دانشآموزان فراهم میکند و از طرف دیگر نشان میدهد ابعاد کمالگرایی بهصورت متفاوتی خلاقیت را پیشبینی میکند و کمالگرایی منفی اثر منفی بر خلاقیت دانشآموزان دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1182_6b641386067cb681b216c73f8def826b.pdf
2014-11-22
71
78
بعاد کمالگرایی
خلاقیت
دانشآموزان
جنسیت
قوام
ملتفت
rezamoltafet@yahoo.com
1
دانشگاه یاسوج
LEAD_AUTHOR
سمیه
ساداتی فیروزابادی
somayehsadati@yahoo.com
2
دانشگاه یاسوج
AUTHOR
البرزی، محبوبه. (1386). تبیین واسطهگری باورهای انگیزشی در مدل خلاقیت کودکان با رویکرد به متغیرهای خانوادگی، مدرسهای و باورهای اسنادی در دانشآموزان مقطع ابتدایی. رساله دکتری منتشر نشده دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز.
1
بشارت، محمدعلی. (1382). قابلیت اعتماد (پایایی) و اعتبار (روایی) مقیاس کمالگرایی مثبت ومنفی. مجله علوم روانشناختی، 8، 346- 359.
2
حقیقت، شهربانو. (1382). بررسی عوامل خانوادگی (نگرشها و شیوههای فرزندپروری، ارزشهای والدین، طبقه اجتماعی) و آموزشگاهی (جو سازمانی مدرسه) مؤثر در خلاقیت در گروهی از دانشآموزان سال چهارم و پنجم ابتدائی در کانون پژوهشی منطقه چهار استانهای اصفهان، بوشهر، چهارمحال بختیاری، فارس و کهکیلویه و بویراحمد. شورای تحقیقات آموزشی استان فارس.
3
عابدی، جمال. (1372). خلاقیت و شیوهای نو در اندازهگیری آن. پژوهشهای روانشناختی،2،1 46-54.
4
Abedi, J. (2002). A Latent- Variable Modeling Approach to Assessing Reliability and Validity of a Creativity Instrument. Creativity Research Journal, 14, 2, 267-276.
5
Amabile, T.M. (1983). The social psychology of creativity: a componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology. 45, (2): 357-376
6
Amabile, T.M. (1979). Effects of External evaluation on artistic creativity. Journal of Personality on Social Psychology, 37, 2, p.p. 221-233.
7
Amabile, T.M. (1985). Motivational and creativity: Effects of motivational orientation on creative writers. Journal of Personality and Social Psychology, 48, p.p. 393-399.
8
Amabile, T.M. (2001). Beyond Talent: John Irving and the Passionate Crafe of Creativity. American Psychologist, 56, 4, 333-336.
9
Amabile, T.M. (1982a). Children’s artistic creativity: detrimental effects of competition in a field setting. Personality and Social Psychology Bulletin, 8, (3), 573-57.
10
Amabile, T.M. (1982b). The social psychology of creativity: A Consensual Assessment Technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 997-1013.
11
Brolin, C. (1992). "Kreativitet och kritiskt tandande.Redsckap for framtids beredskap " [ Creativity and critical thinking. Tools for preparedness for the future]. In Krut, 53, 61-74.
12
Costa, P.T. & Mccrae, R.R. (1992). Revised NEO personality Inventory (NEO- P.I- R) and NEO five-factor Inventory professional manual. Odessa, FI: Psychological Assessment Resources.
13
Eysenck, M.W. (2000). Cognitive Psychology A Student’s Handbook. First published by psychology press Ltd.
14
Flett, G.L., Hewitt, P.L., Blankstein. K.R. & Dynin, S.W. (1991). Perfectionism, self-actualization, and personal adjustment. Journal of Social Behavior and Personality, 6, 147-160.
15
Flett, G.L., & Hewitt, P.L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. In P. L.Hewitt, & G.L. Flett (Eds.), Perfectionism: Theory, Research, and Treatment (pp. 5-31).Washington, DC: American Psychological Association.
16
Flett, G.L., & Hewitt, P.L. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science, 14, 14-18.
17
Flett, G.L., & Hewitt, P.L. (2006). Positive versus negative perfectionism in psychology: A comment on Slade and Owens’s dual process model. Behavior Modification, 30, 472-495.
18
Frost, R.O., Marten, P.A., Lahart, C., and Rosenblate, R. (1990). The dimensions if perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-468.
19
Hamachek, D.E. (1978). Psychodynamics of normal and neurotics perfectionism. Psychology,15, 27-33.
20
Harris, R. (1998). Decision Simplification Techniques. http.: // www. Virtual salt. Com/ crebok 6a. htm.
21
Haase, A.M. & Prapavessis, H. (2003). Assessing the factor structure and composition of the Positive and Negative Perfectionism Scale in sport, Journal of Personality and Individual Differences , 36, 1725-1740.
22
Hewitt, P.L., Newton, J., Flett, G.L., & Callander, L. (1997). Perfectionism and suicide ideation in adolescent psychiatric patients. Journal of Abnormal Child Psychology, 25, 2, 95-107.
23
Jeffrey, B., and Craft, A. (2001). The universalization of creativity. In Craft, A., Jeffrey, B., and Leibling, M. (Eds.) Creativity in education Continuum.
24
Kim, J. & Michael, W.B. (1995). The relationship of creativity measures to achievement and to preferred learning and thinking style in a sample of Korean high school students. Educational and Psychological Measurement, 5, 60-70.
25
Parker, W.D. (2002). Perfectionism and adjustment in gifted children. In G.L. Flett & P.L. Hewitt, (Eds.). Perfectionism: Theory, Research and Treatment. Pg 133-148. Washington, DC: American Psychological Association.
26
Pacht, A. R. (1984). Reflections on perfection. American Psychology, 39, 386-390.
27
Runco, M. (2007). Creativity: theories and themes : research, development and practice. Elsevier academic press.
28
Ryhammar, L., and Brolin, C. (1999). Creativity research: historical considerations and main lines of development. Scandinavian Journal of Educational Research, 43, 3, 259-273.
29
Sternberg, R.J. (2001). What is the common thread of creativity ? Its dialectical relation to intelligence and wisdom. American Psychologist, 56, pp. 360-362.
30
Stampf, H. & Parker, W.D. (2000). A Hierarchical structural analysis of perfectionism and its relation to other personality characteristics. Journal of Personality and Individual Differences, 28, 837-852.
31
Terry- Short, L.A., Owens, R. G., Slade, P.D., & Dewey, M.E. (1995). Positive and Negative Perfectionism. Journal of Personality and Individual Differences, 18, 663- 668.
32
Weisberg, R. (1992). Creativity Beyond the Myth of Genius. Freeman Company. New York.
33
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل شکاف پژوهشهای علوم انسانی در آموزش عالی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت موجود و مطلوب پژوهشهای علوم انسانی در آموزش عالی از نظر اعضا هیأت علمی دانشگاه ارومیه اجرا گردید. نوع تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی، کمی بوده است جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای شهر ارومیه بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 103 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن از نظر متخصصان و پایایی آن به وسیله آلفای کرانباخ (87/0) محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصههای آماری؛ فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t و تحلیل امتیازی (موجود، حداقل مطلوبیت و حداکثر مطلوبیت) مورد تحلیل قرار گرفت؛ که بین وضع موجود و مطلوب عوامل مدیریتی (که بین امتیازات وضع موجود 36 با حداقل مطلوب 54- و حداکثر مطلوب 64- شکاف وجود دارد)، ضوابط اداری (که بین امتیازات وضع موجود 53 با حداقل مطلوب 25- و حداکثر مطلوب 47- شکاف وجود دارد)، توانمندساز (که بین امتیازات وضع موجود 52 با حداقل مطلوب 42- و حداکثر مطلوب 48- شکاف وجود دارد)، فردی (که بین امتیازات وضع موجود 52 با حداقل مطلوب 36- و حداکثر مطلوب 48- شکاف وجود دارد)، اجتماعی و اقتصادی (که بین امتیازات وضع موجود 50 با حداقل مطلوب 32- و حداکثر مطلوب 50- شکاف وجود دارد) و امکانات پژوهشی (که امتیازات وضع موجود 40 با حداقل مطلوب 42- و حداکثر مطلوب 60- شکاف وجود دارد) در پژوهشهای علوم انسانی تفاوت وجود دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1183_62fcc3a6ca342170ffd1d27ae8e2e1da.pdf
2014-11-22
79
90
رشتههای علوم انسانی
فعالیتهای پژوهشی
وضع موجود و مطلوب
اعضا هیأت علمی
روح اله
باقری مجد
bmajd2012@gmail.com
1
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
حسن
قلاوندی
r.b.magd@gmail.com
2
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
علی عباس
میراقایی
bmajd2012@yahoo.com
3
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ناصر
صدقی بوکانی
r.b.magd@yahoo.com
4
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
امین
باقری مجد
rbmagd@yahoo.com
5
دانشگاه مازندران
AUTHOR
احمدی دستجردی، داوود؛ انوری، صدور. (1383). نقش دانشگاه و پژوهش در توسعه ملی، دایرهالمعارف آموزش عالی (جلد اول)؛ تهران: بنیاد دانشنامه فارسی، ص 59-53.
1
آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور. (1384). آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم، انسانی دانشگاهها (سمت).
2
بقایی، عبدالمهدی؛ اویسقرن، ش.؛ نوعدوست، ب.؛ محمدی، م.؛ عسگریمقدم، م. و شکرچیزاده، م. (1378). موانع پژوهش در علوم پزشکی از دیدگاه مسؤولان پژوهشی و اعضاء هیأت علمی، مجموعه مقالات اولین کنفرانس علمی بررسی مسائل پژوهشی کشور 28 و 29 اردیبهشت ماه، 154- 143.
3
پاریاد، رحمان؛ نصر، احمدرضا؛ لیاقتدار، محمدجواد. (1382). بررسی موانع ساختاری پژوهش در بین اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی علوم انسانی دانشگاههای اصفهان و منطقه غرب کشور، مجموعه مقالات آموزش عالی و توسعه پایدار، جلد دوم، تهران، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، 105-93.
4
تصویری قمصری، فاطمه؛ جهاننما، محمدرضا .(1385). بررسی وضعیت تولیدات علمی پژوهشگران پژوهشکده مهندسی، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، ج10، ش2، ص124-107.
5
خبرگزاری فارس{برداشت 3/3/1390}
6
دفتر امور پژوهشی معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی. (1370). کارنامه پژوهش: دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی وابسته.
7
شریعتمداری، علی. (1377). جایگاه نظریه در تحقیق، فصلنامه پژوهشهای تربیتی، جلد ششم، شماره3 و4، صفات 16-11.
8
شمس، ناصر. (1380). بررسی اعتبارات جاری مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در برنامههای اول و دوم توسعه، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش22-21، ص172-135.
9
صبوری، علیاکبر. (1389). تولید علم ایران در سال 2010، فصلنامه رهیافت، شماره 43، صص31-21.
10
طایفی، علی. (1380). موانع فرهنگی توسعه تحقیق در ایران، مقدمهای بر اندیشهورزی واندیشهسوزی در ایران، تهران، انتشارات آزاداندیشان.
11
ظهور، علیرضا؛ فکری، علیرضا. (1381). موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، فصلنامه پایش، سال دوم، ش2، ص 120-113.
12
علمداری، علیکرم؛ افشون، اسفندیار. (1382). موانع موجود در انجام فعالیتهای پژوهشی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر یاسوج، ارمغان دانش، سال هشتم، ش29، ص 35-27.
13
فعلی، سعید؛ پزشکی راد، غلامرضا؛ چیذری، محمد. (1385). بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فعالیتهای پژوهشی و تولید علم، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال دوازدهم، شماره 4، (پیاپی42)، صص 106-93.
14
کمالی، محمدباقر. (1385). تحقیقات مشارکتی: رهیافتها، تجربیات و پیشنهادها، فصلنامه روستا و توسعه، سال نهم، ش4، صص 247-217.
15
کمیته شناسایی موانع تحقیق و نوآوری. (1382). شناسایی موانع تحقیق و نوآوری در کشور (برنامه بلندمدت و کوتاهمدت)، فصلنامه رهیافت، شماره 31، صص35-26.
16
کیانپور، مریم؛ بهمنزیاری، پروانه؛ آرتی، سارا؛ ناجی، همایون. (1384). بررسی موانع پژوهش در نظام علوم پزشکی از دیدگاه، مسؤولان، اعضای هیأت علمی و کارشناسان، نشریه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ش28، صص 14-6.
17
محمدیان ساروی، محسن. (1385). راههای تقویت انگیزش و علایق پژوهشی در بین استادان دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه علمی ترویجی مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، سال سوم، شماره 4.
18
مهراد، جعفر. (1392). خبرگزاری انا، واقع در سایت: http://www.ana.ir
19
مهراد، جعفر. (1392). خبرگزاری ایران کنفرانس، واقع در سایت: http://www.iranconferences.ir
20
21
Bennis, W. (1999). Changing Organization, New York, MC graw-Hill.
22
Carrion, M. & P. Woods & I. Norman. (2004). "Barriers to Research Utilisation Among Forensic Mental Health Nurses", International Journal of Nursing Studies, 4, P.613–619.
23
Catenhusen,F. (2000). Gene research, Deuuseh-land, magazine on politics, culture, business, and science No .4. August / September E 1, P. 108-119.
24
Cohen, M.D. & S.G. Jenning. (2002). Agreement and Reproduucibility of Subjective Method of Mesuring Faculity Time Distribution, Academic Radiology, 9, P.1201-8.
25
Cook, D. (2001). Research Management of What Nature is the Concept?, Ohio State niversity.
26
Gething L. & Thaephin B. Leelar. (2000). Strategies for Promorning Research Participation Among Nurses Employed as Achdemies in the University Sector", Nurse Educ Today, 20(2), P.54-147.
27
Hemsley-Brown, J.V. (2004). Facilitating Research Utilisation: a Cross-Sector Review of the Research Evidence", International Journal of Public Sector Management, Vol.17 No.6, P.534-52.
28
Kotrlik, J., Bartlett, J. , Higgins C. & Williams H. (2002). Factors Associated With Research Productivity of Agricultural Education Faculty; 28th Annual National Agricultural Education Research Conference, December, 195-206.
29
Park, H., & Leydesdorff, L. (2010). Longitudinal trends in networks of university–industry–government relations in South Korea: The role of programmatic incentives, Research Policy. 39(5) 640-649.
30
Watty,k., Bellamy,S., and Morely,C. (2008). Changes in higher education and valuing the job: The views of accounting in Australia . Journal of Higher Education policy and management ,30(2),139-151.
31
Wichian, S. N.,Wongwanich, S. and Bowarn-kitiwong, s. (2009). Factors Affecting Research productivity of faculty members in Government universities: Lisrel and Neural Network Analyses. 30:67-78. www.Theais-cienc.info [31/01/-2011]
32