ORIGINAL_ARTICLE
آسیبشناسی الگوی ارزشیابی توصیفی به منظور ارائه الگوی مناسب در دوره ابتدایی
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی الگوی ارزشیابی توصیفی پیشرفت تحصیلی به منظور ارائه الگوی مناسب در دوره ابتدایی ناحیه دو شهر یزد بود. روش پژوهش، روشی ترکیبی بوده که در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی و در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل معلمان و والدین دانشآموزان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر یزد بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و نیز جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 160 نفر از معلمان و از جامعه والدین با روش نمونهگیری هدفمند 100 نفر مرد و 100 نفر زن انتخاب گردیدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه سازمانیافته و پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرات معلمان و سنجش نظرات والدین بود، روایی محتوایی ابزارها بر اساس نظر متخصصان برنامهریزی درسی تعیین و تأیید شد و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 93/. و 87/. به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمونهای ناپارامتریک کولموگراف - اسمینوروف و آزمون میانه و در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد مشکلات مربوط به مقوله طراحی ارزشیابی توصیفی از نظر معلمان و والدین تا حدودی (در سطح متوسط) وجود دارد، مشکلات اجرا از نظر معلمان در حد زیاد و از نظر والدین تا حدودی (در سطح متوسط) وجود دارد و در نهایت مشکلات پس از اجرای ارزشیابی توصیفی از نظر معلمان در حد زیاد و از نظر والدین تا حدودی وجود دارد. بر اساس یافتههای بخش کیفی الگویی به نام ارزشیابی تلفیقی ارائه شد. از یافتهها نتیجه گرفته میشود که در کل ارزشیابی توصیفی از وضعیت خوبی در اجرا برخوردار نیست و الگوی تلفیقی ارائه شده میتواند بسیاری از مشکلات اجرایی الگوی جاری ارزشیابی توصیفی را بر طرف نماید.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2183_9c3262007e81e896b42055ce52be6846.pdf
2015-11-22
7
16
ارزشیابی توصیفی
دوره ابتدایی
ارزشیابی تلفیقی
عباس
قلتاش
gholtash578@yahoo.com
1
گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
احمدرضا
اوجینژاد
aoji62@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
علیرضا
دهقان منگابادی
alireza4710@gmail.com
3
دانشجوی دکترای، برنامهریزی درسی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
ابومحمدی، مرضیه؛ خانقایی، بیبی ملیحه. (1383). "بررسی دیدگاه معلمین دوره ابتدایی پیرامون ارزشیابی توصیفی در استان یزد". شورای تحقیقات آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان یزد.
1
اصلانپور، سخاوت. (1391). "بررسی چگونگی کاربرد ابزارهای ارزشیابی کیفی توصیفی توسط معلمان مجری در دبستانهای بندر انزلی". پایاننامه کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی- گرایش برنامهریزی درسی. دانشگاه پیام نور، مرکز تهران.
2
برزگربفرویی، کاظم؛ دانافر، عباسعلی. (1391). "مقایسه الگوهای یادگیری سازگار در مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی". فصلنامه علمی - ترویجی راهبردهای آموزش. سال دوم، شماره 3، صص103-95.
3
بنیاسدی، حسین. (1384). آشنایی با طرح ارزشیابی توصیفی: پایههای اول، دوم و سوم دبستان. تهران: آثار معاصر.
4
بیرمیپور، علی؛ نصر، احمدرضا. (1387). "مدلهای اجرای تغییر برنامه درسی". گزیده مقالات همایش سازمان آموزش و پرورش استان لرستان اردیبهشت 1387، خرمآباد: شاپور خواست.
5
بیرمیپور، علی. (1389). "بررسی تحلیلی ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی کشور و ارائه یک چارچوب نظری برای اجرای مناسب آن". پایاننامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان.
6
حامدی، هاجر. (1388). "ارزشیابی از اجرای برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی در استان سمنان". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
7
حبیبی، فرزانه. (1387). "بررسی موانع و چالشهای پیش روی بهکارگیری ارزشیابی توصیفی". گزیده مقالات همایش سازمان آموزش و پرورش استان لرستان اردیبهشت 1387، خرمآباد: شاپورخواست.
8
حسنی، محمد؛ احمدی، حسین. (1383). "گزارش اجرایی آزمایش طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس منتخب کشور در سال تحصیلی 83-1382". تهران: دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی.
9
حسنی، محمد؛ احمدی، حسین. (1384). ارزشیابی توصیفی الگویی نو در ارزشیابی تحصیلی. تهران: انتشارات مدرسه.
10
حیدری، جعفر. (1388). "بررسی مشکلات اجرای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی پایه اول تا چهارم مدارس ابتدایی استان ایلام در سال تحصیلی 88-1387". پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیتمعلم تهران.
11
خوشخلق، ایرج؛ شریفی، حسنپاشا. (1386). "ارزشیابی اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور (85-1384)". فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره 4، سال 22، صص 133-120.
12
شریفی، حسنپاشا. (1382). "سنجش عملکرد در فرآیند یاددهی - یادگیری. مجموعه مقالات همایش ملی - مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش". تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، صص 341-323.
13
کریمی، علی. (1384). "تأثیر روش جدید ارزشیابی توصیفی بر اختلالات رفتاری دانشآموزان دوره ابتدایی مدارس شیراز". گزارش پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استان فارس.
14
کیامنش، علیرضا؛ نوری، علی. (1377). یافتههای سومین مطالعه بینالمللی تیمز. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
15
کیامنش، علیرضا. (1370). "ارزشیابی آموزشی چه هست و چه نیست". نشریه علوم تربیتی، سال 14، شماره 4-1، صص 123-118.
16
مرتضایینژاد، عصمت. (1384). "بررسی نگرش معلمین و والدین در خصوص کاربست ارزشیابی توصیفی در پایههای اول و دوم ابتدایی شهر تهران در سال 84-1383". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری.
17
مرکز ملی مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز. (1387). تحلیلی بر نتایج و یافتههای مطالعات ملی و بینالمللی تیمز 2007 و پرلز 2006. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
18
ملایی دستجردی، سمیه. (1389). "بررسی مشکلات ارزشیابی توصیفی کیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
19
نادری، مهین. (1388). "بررسی چالشها و چشماندازهای طرح ارزشیابی توصیفی از دیدگاه مدیران، معلمان و کارشناسان مجری در مدارس ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان.
20
ناهوکی، عبدالسلام نصرت. (1391). "بررسی مقایسهای رابطه بین عزتنفس و یادگیری دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در مدارس با طرح ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی شهر سراوان در سال تحصیلی91-1390". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند.
21
Berry, R. (2004). Teacher's perceptions of their roles and their student's roles in the formative assessment process. Australian Association for Research in Education (AARE) Conference, 2004. Retrieved April 15, 2013, from http://publications.aare.edu.au.
22
Black, P. & Willam, D. (1998). Assessment and Classroom learning. Assessment in Education: principles policy and practice 14, N5, pp: 7-73.
23
Black, P. (2004). Working inside the black box .Phi Delta Kaplan. September, 12(4).
24
Cowie, B. & Bell, B. (2005). A model of formative assessment in science education. Assessment in Education. V6, N6, pp: 101-116.
25
Gioka, D. (2008). Teacher or examiner? The tensions between formative and summative assessment in the case of science course work. Research in Science Educational Journal. V 34, N 4, pp: 411-428.
26
Grosso Dean, C.D. (2009). Curricular change process: A case study. Unpublished doctoral dissertation. University of Alabama, Birmingham Retrieved February 20, 2010 from http://proquest.umi.com.
27
Hebdige, R. (2003). Teacher portfolio assessment. ERIC: ED 385608.
28
Leahy, S.; Lyon, C.; Thompson, M. & Williams, D. (2005). Classroom assessment: minute by minute, day by day. Educational leadership. V 63, pp: 19-24.
29
Macciomei, N.R. (1995). The effects of portfolio assessment on academic achievement and intrinsic motivation for students with specific learning disabilities. Doctoral Dissertation. University of South Carolina.
30
Moya, N. & Malley, G. (1999). A portfolio assessment model for ESI .Educational Issues. Spring, pp: 18-36.
31
Ozogul, G.; Sullivan, H. & Olina, Z. (2006). Teacher, self and peer evaluation of lesson plans written by preserves teachers’. Educational Technology Research and Development Journal. V 56, N 2, pp: 181-201.
32
Ozogul, G. & Sullivan, H. (2007). Student performance and attitudes under formative evaluation by teacher, self and peer evaluators. Educational Technology Research and Development Journal. V 57, N 3, pp: 393-410.
33
Priestley, M. (2005). Making the most of the curriculum review: Some reflection on supporting an sustaining change in schools. Scottish Educational Review. 37(10): 29-38.
34
Seals, G.L. (2001). The effects of portfolio use as a learning tool on algebra II students achievement and their toward mathematics. Doctoral Dissertation, the University of Mississippi.
35
Shepard, L.A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Research. V29, N12, pp: 1-14.
36
Turner, C.E. (2000). Investigating Wash back from empirically derived rating scales: Background and initial step in a study focusing on ESL speaking at the secondary level in Quebec schools. Paper presented at the annual language testing research colloquium, Vancouver, BC. 22’nd.
37
Waddell, C.A. (2004). The effects of negotiated written feedback. Within formative assess-ment on fourth - grade student's motivation and goal orientations. Doctoral Dissertation, University of Missouri- Saint Louis.
38
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین الگوی جامعة یادگیرنده حرفهای در نظام آموزش عالی
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی جامعة یادگیرندة حرفهای در نظام آموزش عالی و با روش همبستگی و اجرا با پرسشنامههای رهبری تحولی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و جامعة یادگیرندة حرفهای بر 226 عضو هیئت علمی (از بین 351 عضو) دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران در سال 94-1393 که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای و سپس نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. تحلیلها، پایایی و روایی مطلوبی را برای ابزارها نشان داد. روش معادلات ساختاری در پژوهش شامل یک سازة نهفتة برونزای رهبری تحولی و سه سازة نهفتة درونزای فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و جامعة یادگیرندة حرفهای است. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم رهبری تحولی بر فرهنگ سازمانی (61/0γ=) بر ساختار سازمانی (82/0γ=)، بر جامعة یادگیرندة حرفهای (39/0γ=)، تأثیر معنادار و غیرمستقیم فرهنگ سازمانی بر ساختار سازمانی (08/0-=β)، تأثیر معنادار و مستقیم فرهنگ بر جامعة یادگیرندة حرفهای (72/0β=)، تأثیر غیرمعنادار ساختار سازمانی بر جامعة یادگیرندة حرفهای در الگو است. نتایج بیانگر تأثیر مستقیم رهبری تحولی با مضامین تأثیر ایدهآل رفتاری و اسنادی، انگیزش الهامبخش و ملاحظه فردی بر فرهنگ سازمانی یعنی انسجام و تعلقخاطر و الگوهای ارتباطی و بر ساختار سازمانی با وضعیتهای ارگانیکی و صراحت سلسله مراتب سازمانی و نظارت حداکثر و بر جامعة یادگیرندة حرفهای با مضمون مسئولیتپذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفهای و نیز تأثیر مستقیم فرهنگ سازمانی بر جامعة یادگیرندة حرفهای و تأثیر دو سازه در شکلگیری دانشگاه به عنوان جامعة یادگیرندة حرفهای است.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2184_876b392f4bd4972d801a12055a2807f6.pdf
2015-11-22
17
38
جامعة یادگیرندة حرفهای
فرهنگ سازمانی
ساختار سازمانی
رهبری تحولی
نظام آموزش عالی
اعظم
پهلوانصادق
a.pahlevansadegh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی. دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
بیژن
عبدالهی
bijan.abdollahi33@gmail.com
2
دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
عبدالرحیم
نوهابراهیم
naveh1954@yahoo.com
3
استاد، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
حسنرضا
زینآبادی
hzeinabadi@yahoo.com
4
دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
احمدیان، محمد. (1384). "بررسی نارساییهای ساختاری ادارات دولتی استان لرستان". پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران.
1
تسلیمی، محمدسعید؛ بازرگان، عباس؛ موسیخانی، محمد؛ الوداری، حسن. (1390). "تدوین الگوی توسعه رهبری تحولآفرین در دانشگاههای کشور در راستای تعدیل بیگانگی شغلی (مورد مطالعه دانشگاه پیام نور)". نشریه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 3(8)، 19 – 38.
2
حریری، نجلا؛ جعفری، مهناز. (1391). "رابطه فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران". فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 90، 122- 138.
3
حسینی، فرشید؛ رایج، حمزه؛ استیری، مهرداد؛ شریفی، سید مهدی. (1389). "بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری تحولآفرین و مبادله رهبر- عضو". نشریه مدیریت دولتی، 2(4)، 55 - 72.
4
رابینز، استیفن پی. (1390). رفتار سازمانی؛ مفاهیم نظریهها کاربردها. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
5
رابینز، استیفن، پی.؛ جاج، تیموتی، ای. (1390). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه سید محمد اعرابی و محمد تقیزاده مطلق. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
6
رمزدن، پال. (1380). یادگیری رهبری در آموزش عالی. ترجمه عبدالرحیم نوهابراهیم و همکاران. ناشر: دانشگاه علوم پایه دامغان با همکاری موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
7
شیخعلیزاده، محبوب؛ تجاری، فرشاد. (1392). "تأثیر رهبری تحولگرا و فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای ورزشی". مطالعات مدیریت ورزشی، 17، 43- 58.
8
قاضی طباطبایی، محمود. (1381). "فرایند تدوین، اجرا و تفسیر ستادههای یک مدل لیزرل: یک مثال عینی". سالنامه پژوهش و ارزشیابی در علوم اجتماعی و رفتاری، دانشگاه علامه طباطبایی، 1، 85- 125.
9
نقیزاده، مجید؛ آزاده، فریدون؛ درگاهی، حسین؛ قاضی میرسعید، سیدجواد؛ حسنزاده، محمد؛ خوانساری، جیران. (1387). "بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی در ارتباط با بهکارگیری مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1387". مجله دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، 2(3)، 42- 49.
10
هومن، حیدرعلی. (1390). تحلیل دادههای چندمتغیری در پژوهش رفتاری. تهران: پارسا.
11
هومن، حیدرعلی. (1391). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: سمت.
12
یزدخواستی، علی. (1388). "رابطه بین نوع فرهنگ سازمانی با رهبری". پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 9، 113- 126.
13
Ang, S. & Inkpen, A.C. (2008). Cultural intelligence and offshore outsourcing success: A framework of firm-level intercultural capability. Decision Sciences, 39(3), 337-358.
14
Available at: http://www.aare.edu.au/data/pu-blications/2000/pha00224.pdf
15
Available at: http://www.store.ectap.ro/articole-/339.pdf.
16
Bass, B.M. & Avolio, B.J. (2000). MLQ Multifactor Leadership Questionnaire (2nd Ed.). Redwood City, CA: Mind Garden.
17
Bass, B.M. & Riggio R.E. (2006). Transformational leadership. Lawrence Erlbaum Associates, Inc, Publishers.
18
Biswas, S. (2009). Impact of interaction between organizational culture and organizational structure on HR practices. Asia-Pacific Business Review, 5(2), 102-108.
19
Bolam, R., McMahon, A., Stoll, L., Thomas, S., Wallace, M., Greenwood, A., Hawkey, K., Ingram, M., Atkinson, A. & Smith, M. (2005). Creating and Sustaining Effective Professional Learning Communities. University of Bristol.
20
Bush, T. (2011). Theories of educational leadership and management. Fourth Edition. SAGE Publication. Ltd. Culture & Psychology, 17(3), 359–377.
21
Daniels, H. (2011). Analysing trajectories of professional learning in changing workplaces.
22
Delbecq, A.L., Bryson, J.M. & Van, A.H. (2013). University governance: Lessons from an innovative design for collaboration. Journal of Management Inquiry, 22(4), 382-392.
23
Gallucci, C.H., Van Lare, M.D., Yoon, I.H. & Boatright, B. (2010). Instructional coaching: Building theory about the role and organizational support for professional learning. American Educational Research Journal, 47(4), 919-963.
24
Geijsel, F.P., Sleegers, P.J.C., Stoel, R.D. & Kruger, M.L. (2009). The effect of teacher psychological and school organizational and leadership factors on teachers’ professional learning in Dutch schools. The Elementary School Journal, 109(4), 406-427.
25
Giles, C. & Hargreaves, A. (2006). The sustainability of innovative schools as learning organizations and professional learning communities during standardized reform. Educational Administration Quarterly, 42(1), 124-156.
26
Giles, D.V. (2002). Advanced research methods in psychology. First published 2002 by Routledge.
27
Gilley, A. & McMillan, H. (2009). Organizational change and characteristics of leadership effectiveness. Journal of Leadership & Organizational Studies Volume, 16(1), 38-47.
28
Harris, A. & Jones, M. (2010). Professional learning communities and system improvement. Improving Schools, 13(2), 172-181.
29
Hicks, H.G., & Aiken, M. (1979). The management of arganizations: Organization structure. Canada: McGill.
30
Ivancevich, J.M. (2011). Organizational behavior and management. New York. McGraw Hill.
31
Kandalla, H.V. & Krishnan, V.R. (2004). Impact of follower personality and organizational structure on transformational leadership. Global Business Review, 5(1), 15-25.
32
Kilbane. J.F. (2010). Factors in Sustaining Professional Learning Community. NASSP Bulletin. 93(3) 184– 205.
33
Koller, O. (2001). Mathematical world views and achievement in advanced mathematics in Germany: Findings from Timss population 3. Studies in educational evaluations, 27(1), 65-78.
34
Lefter, V., Prejmerean, M. & Vasilache, S. (2008). The dimensions of organizational intelligence in Romanian companies; a human capital perspective. Journal of Theoretical and Applied Economics, 39-52.
35
Lunenburg, F. & Ornstein, A. (2008). Educational Administration: Concepts and Practices. Thomson Learning, Inc.
36
Moon, T. (2010). Organizational cultural intelligence: Dynamic capability perspective. Group & Organization Management, 35(4), 456-493.
37
Nazari, R., Yektayar, M. & Yousefi, J. (2014). The model of relationship between communication skills with leadership styles and its role on organizational culture and organizational effectiveness in sport organizations. European Journal of Experimental Biology, 4(3),414-421.
38
Phan, H. & Walker, R. (2000). The predicting and meditational role of mathematics self-efficacy: A path analysis.
39
Puni, A. & Ofei, S. (2014). The effect of leadership styles on firm performance in Ghana. International Journal of Marketing Studies, 6(1), 177-185.
40
Rasool, H. & Bashir, F. (2010). Pre-Training motivation and the effectiveness of transformational leadership training: An experiment. Academy of Strategic Management Journal, 9(2), 13-19.
41
Robbins, S.P. (1991). Organizational behavior: Structure, design, application. New Jersey: Prentice, Hall International.
42
Sarros, J., Cooper, B. & Santora, J. (2008). Building a climate for innovation through transformational leadership and organizational culture. Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(2), 145-158.
43
Sashkin, M. & Morris, W.C. (1984). Organizational behaviors (concepts and experiences). Reston, Via: Reston Publishing Company, Inc.
44
Schechter, C.H. & Atarchi, L. (2013). The meaning and measure of organizational learning mechanisms in secondary schools. Educational Administration Quarterly, 49(5), 1-33.
45
Senge, P. (2006). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. Doubleday/currency, New York.
46
Sheng, X. & Sun, L. (2007). Developing knowledge innovation culture of libraries. Library management, 28(1/2), 36-52.
47
Stoll, L. & Louis, K.S. (2007). Professional learning communities: Divergence, depth and dilemmas. Open University Press.
48
Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M. & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: A review of the literature. Journal of Educational Change, 7(4), 221-258.
49
Thompson, S.C., Gregg, L. & Niska, J.M. (2004). Professional learning communities, leadership, and student learning. Research in Middle Level Education Online, 28(1), 231-260.
50
Thoonen, E.J., Sleegers, P.J.C., Oort, F.J., Peetsma, T.D. & Geijsel, F.P. (2011). How to improve teaching practices: The role of teacher motivation, organizational factors, and leadership practices. Educational Administration Quarterly, 47(3), 496-538.
51
Tinsley, H.E.A. & Brown, S.D. (2000). Handbook of applied multivariate statistics and mathematical modeling. Academic Press.
52
Vera, D. & Crossan, M. (2004). Strategic leadership and organizational learning. Academy of Management Review, 29(2), 222-240.
53
Voet, J. (2015). Change leadership and public sector organizational change: Examining the interactions of transformational leadership style and red tape. American Review of Public Administration, 56(2), 1-23.
54
Voulalas, Z.D. & Sharpe, F.G. (2005). Creating schools as learning communities: obstacles and processes. Journal of Educational Administration, 43 (2), 187-208.
55
Wells, C. & Feun, L. (2007). Implementation of Learning Community Principles: A Study of Six High Schools. NASSP Bulletin, 91(2), 141-160.
56
Wolf, E.J., Harrington, K.M., Clark, S.L. & Miller, M.W. (2013). Sample size requirements for structural equation models: An evaluation of power, bias, and solution propriety. Educational and Psychological Measurement, 73(6), 913-934.
57
Xenikou, A. & Simosi, M. (2006). Organizational culture and transformational leadership as predictors of business unit performance. Journal of Managerial Psychology, 21(6), 566-579.
58
Zheng, W., Yang, B. & McLean, G.N. (2009). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63(7), 763-771.
59
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مؤلفههای مؤثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل مفهومی مناسب
این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به روش توصیفی- پیمایشی به منظور شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای مؤثر بر هوشمندسازی مدارس انجام گرفته است. جامعة آماری این پژوهش کلیة مدیران، معاونین آموزشی و دبیران مدارس دخترانه دورة متوسطه 2 منطقة 13 شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 است که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد در مقیاس لیکرت با پنج گزینه (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) که (یک) کمترین اهمیت و (پنج) بیشترین اهمیت است تنظیم گردید و مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصله از اجرای آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، t تک نمونهای، ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن، تحلیل عاملی تائیدی، تحلیل مسیر و تحلیل واریانس و... یک مدل مفهومی از مؤلفههای مؤثر در هوشمندسازی مدارس که شامل: برنامهریزیهای آموزشی، بسترسازی فرهنگی، امکانات و منابع مالی و آموزش نیروی انسانی است ارائه شده است. در پایان پیشنهادهایی جهت اجرای این مدل مفهومی در راستای بهینهسازی طرح هوشمندسازی مدارس ارائه شده است.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2186_140bbf8ac865bd8ae16ab16a703fe8f0.pdf
2015-11-22
39
48
مؤلفههای مؤثر
هوشمندسازی
مدل مفهومی
بهارک
شیرزاد کبریا
bsherzad86@yahoo.com
1
استادیار، گروه علوم تربیتی، رودهن، ایران
LEAD_AUTHOR
سیده زینب
سیدمحمدی
z_rayaneh@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، رودهن، ایران
AUTHOR
اجاقی سارجلو. یوسف. (1386). بررسی مؤلفههای به کارگیری فنآوری اطلاعات در آموزش دروس متوسطه از نظر دبیران شهر تهران. (پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز).
1
تافلر، ال، تانمر، ه. (1376). به سوی تمدن جدید سیاست در موج سوم. ترجمه محمدرضا جعفری. تهران: سیمرغ. (سال اصلی اثر چاپ شده 1996).
2
جلالی، علیاکبر، حسینی، محمود؛ زارع، محمدامین. (1388). نقشه راه مدارس هوشمند، تهران: دانش آفرین.
3
جی گانی سیلور و همکاران. (1380). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. ترجمة غلامرضا خوی نژاد. تهران: سمت. (سال اصلی اثر چاپ شده 1999).
4
زمانی، بیبیعشرت. (1385). راهکارهای نوین به آموزشگران برای کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش علوم، فصلنامه آموزش مهندسی، (8) 32 ، 10.
5
سند راهبردی مدارس هوشمند. (1390). سایت رسمی وزارت آموزش و پرورش.
6
شاکری اصل. ذکری. (1391). بررسی مشکلات و موانع مدارس هوشمند مقطع ابتدایی شهر تهران در دستیابی به اهدافشان. (پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز).
7
عباسزاده، هدیه. (1391). امکانسنجی تأسیس مدارس هوشمند در مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه 2 تهران از دیدگاه مدیران زن. (پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر).
8
عطاران، محمد. (1383). فنآوری اطلاعات بستر اصلاحات در آموزش و پرورش. تهران: عروج.
9
مسعودی مقدم، مهدی. (1391). بررسی میزان انطباق مدارس هوشمند شهر تهران با استانداردهای ملی و جهانی. (پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز).
10
معین، محمد. (1385). فرهنگ فارسی جیبی (چاپ سوم). گردآوری عزیز الله علیزاده، تهران: راه رشد.
11
Abbot, A. (2008). Achieving a national vision for ICT in schools. Strategic Plan to guide the implementation of the Digital Education Revolution initiative and related initiatives.
12
Foullan, M. (2001). The impact of information and communication technology (ICT) on the management practices of Malaysian smart schools, international journal of education development.
13
Kamaruddin, Norfadilah. (2011). Practices of interactive courseware at Malaysia primary smart school: usage standing and causes attributing Design Principles and Practices.
14
Trouter, Piter. (2004). The North American Council for Online Learning and the Partnership for 21st Centry “Virtual Schools and 21st Century Skills.
15
Zaynall, Onil, (2008). Smart School Qualification Standards. MSC Malaysia.
16
ORIGINAL_ARTICLE
برآورد پارامترهای سؤالهای چندگزینهای در ارزشیابی نظامهای آموزشی مجازی
مطالعة حاضر با عنوان «برآورد پارامترهای سؤالهای چندگزینهای در ارزشیابی نظامهای آموزشی مجازی» روی آزمونهای ریزشی برای ممانعت از تکرار آزمون انجام پذیرفت. برای برآورد پارامترهای سؤالها، پاسخنامههای 49 آزمون نهایی دانشجویان ریزشی یک نیمسال تحصیلی بررسی گردید. در مدل کلاسیک، درجه دشواری هر سؤال (p) نسبت پاسخهای درست به کل آزمودنیها و قدرت تشخیص (Rpbis) ضریب همبستگی دو رشتهای نقطهای با کل آزمون در نظر گرفته میشود، محاسبات نشان داد: 1- در 7/89% آزمونها حتی یک سؤال خیلی آسان و روا مشاهده نگردید. 2- در 26/63% آزمونها حتی یک سؤال خیلی سخت و روان مشاهده نگردید. 3- فقط 04/2% آزمونها بدون سؤال ناروا است. پس از حذف سؤالهای ناروا، دوباره نمرة دانشجویان تعیین و حدود 11/15% افراد از کمند ریزش جستند. به این ترتیب با حذف مادههای ناروا، درصد آزمونهای ریزشی به شدت کاهش مییابد، از اتلاف منابع جلوگیری میشود، ملاک پیشرفت تحصیلی دانشجویان واقعیتر و مبنای تصمیمگیریهای بهتر را برای دانشگاه فراهم میآورد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2190_d04e38eeeb937a8e6f619049eaeef5ea.pdf
2015-11-22
49
58
مدل کلاسیک
آزمون چندگزینهای
درجة دشواری سؤال
قدرت تشخیص سؤال
مرکز آزمون دانشگاه پیام نور
محمود
اکرامی
m32.ekrami@gmail.com
1
دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
نگار
الهامیان
negarelhamian@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
سمیه
رجبزاده
s.rajabzade19@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، برنامهریزی از دور، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
اکرامی، محمود. (1389). "ارزیابی دورههای آموزشی غیرحضوری ضمن خدمت کارکنان دولت در استان تهران"، طرح پژوهش با استفاده از اعتبارات استانداری نهران انجام شده است. چاپ نشده.
1
آلن، مری جی.؛ ین، وندی ام. (1387). مقدمهای بر نظریههای اندازهگیری (روانسنجی) (ترجمه علی دلاور)، چاپ سوم. تهران: نشر ذره.
2
امیریان، سحر (1391). "تعیین پارامترهای سهگانه آزمونهای چهارگزینهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر پایه مدل IRT"، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه پیام نور تهران، چاپ نشده.
3
امین، محمد مهدی؛ شایان، شهرام؛ هاشمی، حسن؛ پورصفا، پریناز؛ ابراهیمی، افشین. (1389). "تجزیه و تحلیل آزمون دروس دانشجویان کارشناسی بهداشت با استفاده از برنامه نرمافزاری آنالیز سؤالات چندگزینهای بر اساس نظریه تستی کلاسیک (CTT)"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژهنامه توسعه آموزش)، شماره 5.
4
ایبل، رابرت ال. فریزبی، دیوید دی. (1381). اصول اندازهگیری در علوم تربیتی (ترجمه حسین سپاسی). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
5
تقی زاده، تهمینه. (1390). "ارزیابی دورههای کوتاهمدت دفتر آموزش و پژوهش استانداری تهران"، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور تهران، چاپ نشده.
6
دلاور، علی؛ زهراکار، کیانوش. (1387). سنجش و اندازهگیری در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، چاپ اول. تهران: نشر ارسباران.
7
ربانی، علی؛ فرزیانپور، فرشته؛ زمانی، غلامرضا. (1385). "ارزیابی درونی در گروه بیماریهای کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران"، مجله بیماریهای کودکان ایران، دوره 16 شماره 3.
8
سامشریفی، اسماعیل؛ دلاور، علی؛ بلوکی، آزاده؛ شعبانی، سمیه. (1391). ارزشیابی آزمون نظری آزمون گواهینامه رانندگی بر اساس نظریه سؤال – پاسخ و مقایسه آن با نظریه کلاسیک آزمون.
9
سیف، علیاکبر. (1381). روشهای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، ویرایش دوم. تهران: نشر دوران.
10
سیف، علیاکبر. (1386). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، ویرایش چهارم. تهران: نشر دوران.
11
شریفی، حسنپاشا. (1381). اصول روانسنجی و روان آزمایی، چاپ هفتم. تهران: انتشارات رشد.
12
کرم دوست، نوروزعلی. (1383). "بررسی رابطه ارزشیابی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی از تدریس استادان با میانگین نمرات آنان از درس استادان در سال تحصیلی 77-78 تا 80-79"، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 34، ص76-57.
13
کیامنش، علیرضا. (1382). روشهای ارزشیابی آموزشی. چاپ دهم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
14
مقدمی، نجمه. (1392). "برآورد پارامترهای سؤالهای چهارگزینهای در آزمونهای نهایی دستیاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد"، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه پیام نور تهران، چاپ نشده.
15
هومن، حیدرعلی. (1370). اندازهگیری روانی و تربیتی و فن تهیه آزمون و پرسشنامه. تهران: انتشارات پیک فرهنگ.
16
هومن، حیدرعلی. (1373). "مقایسه مدل تک پارامتری راش و مدل دو پارامتری"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده.
17
Brennan, R.L. (1989) Introduction to Problems, and, Practical Lssvesin Equating. Applied Psychological Measurement, VOL.17,NO 3
18
Brennan, R.L. (1989). Introduction to Problems, and, Practical Lssvesin Equating. Applied
19
Cook, L.L. & Peterson, N.S. (1987) Problems Reacted to the use of conventional and Item
20
Hambletow, R.K. & Cook, L.L. (1977). Latent trait models and their use in the analysis of educational test data. Journal of Educational measurement, 14, 75-96.
21
Hambletow, R.K. & Cook, L.L. (1983). The robustness of item response models effects of test length and sample size owe the precisiow of ability estimates. In D Jweis (ED) New horizons in testing (pp.31-94). New York: ACADEMIC PRESS.
22
MacDonald. & Paun0nen, S.V. (2002). A Monte Carlo comparison of Item and person satisfies Based on Item Response theory versus classical test theory. Educational and psychological measurement vole 62 no.6, pp.921-943. University …. Wester ontazio.
23
Mony, H. (2006). A multilevel Bayesian item response. Theory method for scaling socioeconomic status in international studies of Education Journal Educational and Behavioral states ties,vol,31,no.1,pp.63-79.
24
Oshima, T.C.O. (1994). The effect of speediness on parameter estimation in item response theory. Journal of Educational measurement, 31,200-219.
25
Quereshe. M.Y.T.L. Fisher (1997). The effect speediness on parameter estimation in item response theory. Journal of Educational measurement .31.200-219.
26
Response Theory Equating Methods in Less than optimal Circumstances. Applied Psychological Measurement, VOL.17
27
Stage, C. (2000). A comparison between item analgim Based o w Item Response theory and classical test theory. A study of the sweat subset ERC.
28
Z.JR. Slater. (1992). An analysts of the utility of item response theory for the practitioner in a university departmental seething. Source: DAI-A54:03, p.872, Sep 1993.
29
ORIGINAL_ARTICLE
نقش راهبردهای مدیریت منابع یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه
این مقاله حاصل پژوهشی به منظور بررسی نقش راهبردهای مدیریت منابع یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه است. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش را دانشآموزان دورۀ متوسطه شهرستان سمنان به تعداد 29351 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری خوشهای، چند مرحلهای بود. حجم نمونة آماری بر اساس جدول کرجسی - مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α؛ و خوشهای بودن روش نمونهگیری، قریب به 400 نفر در نظر گرفته شد که پس از تکمیل و پالایش، تعداد 389 پرسشنامه قابل تحلیل بود. برای جمعآوری دادهها؛ از پرسشنامۀ راهبردهای مدیریت منابع پینتریچ، اسمیت، گارسیا و مککیچی (1993) بازنویسی شده به وسیلة دانکن و مککیچی (2005) استفاده شد که شامل 19 گویه در قالب 4 زیرمقیاس است. مقادیر پایایی برای زیرمقیاسها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بیشتر از 61/0 محاسبه شده است. معدل کل دانشآموزان در پایان سال تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه - مدل ورود همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که زیرمقیاسهای مؤلفۀ راهبردهای مدیریت منابع یادگیری شامل مدیریت زمان و محیط مطالعه، تنظیم تلاش، یادگیری از همدرسان و کمک طلبی با اطمینان 99 درصد به گونۀ معنیداری توان تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی را به میزان 31 درصد دارا هستند (55/0=R، 1/42=(384 و 4)F و 01/0>P).
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2194_91713d6eb7bc63e0f7a3733540dcd985.pdf
2015-11-22
59
64
راهبردهای مدیریت منابع یادگیری
یادگیری از همدرسان
مدیریت زمان و محیط مطالعه
پیشرفت تحصیلی
مهران
فرجاللهی
farajollahim@yahoo.com
1
* دانشیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور
LEAD_AUTHOR
حجازی، الهه؛ رستگار، احمد؛ جهرمی، حسن. (1387). "الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی". فصلنامة نوآوریهای آموزشی، شماره 28، 29-46.
1
خدام، حمیرا؛ کلاگری، فاطمه. (1388). "تأثیر آموزش کارگاهی مهارتهای مدیریت زمان بر میزان کاربرد آن به وسیلة سرپرستان". پژوهش پرستاری، 4 (2 و 1)، 63-69.
2
سیف، دیبا؛ لطیفیان، مرتضی؛ بشاش، لعیا. (1385). "رابطۀ خودنظمدهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی". مجلة روانشناسی، 10(1)، 106-122.
3
صالحی، محمد؛ عنایتی، ترانه. (1388). "ارتباط مؤلفههای اصلی استراتژیهای مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران". فصلنامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (3)، 145-162.
4
معینیکیا، مهدی. (1390). "مطالعة رابطة مستقیم و غیرمستقیم کیفیت خدمات اصلی و پشتیبانی یادگیری از طریق راهبردهای انگیزش برای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور". رسالۀ دکتری، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور. تهران، ایران.
5
Arnold, E. & Pulich, M. (2004). Improving productivity through more effective time management. The Health Care Manager, 23(1), 65-70.
6
Artino, A.R. (2009). Online learning: Are subjective perceptions of instructional context related to academic success? The Internet and Higher Education, 12(3, 4), 117-125.
7
Boud, D., Cohen, R. & Sampson, J. (Eds.) (2001). Peer learning in higher education: Learning from and which other. London: Kogan Page.
8
Boyle, F., Kwon, J., Ross, C. & Simpson, O. (2010). Student-student mentoring for retention and engagement in distance education. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 25(2), 115-130.
9
Campbell, M.M. (2007). Motivational systems theory and the academic performance of college students. Journal of College Teaching & Learning, 4(7), 78-85.
10
Chen, C.S. (2002). Self- regulated learning strategies and achievement in an introduction to information syste m course. Information Technology, Learning, and performance Journal, 20(1), 11-24.
11
Duncan, T. G. & McKeachie, W. J. (2005). The Making of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Psychologist, 40(2), 117-128.
12
Filcher, C. & Miller, G. (2000). Learning strategies for distance education learners. Journal of Agricultural Education, 41(1), 41-53.
13
Garrison, D. R. (2005). Quality and access in distance education: theoretical considerations. In D., Keegan (Ed.) Theoretical principles of distance education, (Pp. 8—18), London and New York, Routledge.
14
Gran-Moravec, M.B. & Hughes, C.M. (2005). Nursing time allocation and other considerations for staffing. Nursing Health and Sciences, 7, 126-133.
15
Havnes, A. (2008). Peer mediated learning beyond the curriculum. Studies in Higher education, 33(2), 193-204.
16
Kivinen, K. (2003). Assessing motivation and the use of learning strategies by secondary school students in three international schools. Unpublished Dissertation, University of Tampere, Finland. Retrieved June 15, 2009, from http://acta.uta.fi/-pdf/951-44-5556-8.pdf.
17
Kosnin, A.M. (2007). Self- regulated learning and academic achievement in Malaysian undergraduates. International Education Journal, 8(1), 221-228.
18
LaPointe, D.K. & Gunawardena, C.N. (2004). Developing, testing and refining of a model to understand the relationship between peer interaction and learning outcomes in computer-mediated conferencing. Distance Education, 25(1), 83-106.
19
McGorry, S.Y. (2003). Measuring quality in online programs. The Internet and Higher Education, 6(2), 159-177.
20
Osman, G. & Herring, S.C. (2007). Interaction, facilitation, and deep learning in cross-cultural chat: A case study. The Internet and Higher Education, 10(2), 125.141.
21
Pintrich, P.R. & DeGroot, E.V. (1990). Motivation and self- regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational psychology, 82, 33-40.
22
Pintrich, P.R. & Garcia, T. (1991). Students Goal Orientation and Self-regulation in the College Classroom. In M. L. Maer, & P. R. Pintrich (Eds.), Advances in motivation and achievement: Goals and self-regulatory processes (pp. 371-42), Greenwich, CT: JAI Press.
23
Pintrich, P.R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 451-02). San Diego: Academic.
24
Pintrich, P.R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667-686.
25
Pintrich, P.R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16, 385-407.
26
Pintrich, P.R. & Schunk, D.H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications. NJ:Prentice-Hall, Inc.
27
Pintrich, P.R., Smith, D. A.F., Garcia, T. & Mckachie, W.J. (1993). Reliability and predictive validity of the motivated Strategies for learning questionnaire (M.S.L.Q). Educational and Psychological Management, 53, 801-813.
28
Rickwood, D., Deane, F.D., Wilsons, C.J. & Ciarrochi, J. (2005). Young people’s help-seeking for mental health problems. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 4 (3), 512-517.
29
VanEerde, B.J. (2003). Teaching time and organizational management Skills to first year health science students: Does training make a difference? Journal of Further and Higher Education, 28, 261-276.
30
Weinstein, C.E. & Palmer, D.R. (2002). User's manual for those administering the learning and study strategies inventory. H & H Publishing Company.
31
Yukselturk, E. & Yildirim, Z. (2008). Investigation of interaction, online support, course structure and flexibility as the contributing factors to student satisfaction in an online certificate program. Educational Technology & Society, 11(4), 51-65.
32
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه عدالت آموزشی در تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازندهگرایی
عدالت آموزشی همواره کانون توجه متخصصان تعلیم و تربیت بوده است. رشد نظریات فلسفی و آموزشی جدید نیز، به امکان تحقق بیشتر عدالت آموزشی کمک کرده است، بر این اساس؛ هدف از این مقاله بررسی جایگاه عدالت آموزشی در تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازندهگرایی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، عدالت آموزشی را در دو پارادایم پوزیتیویستی دنیای مدرن و پارادایم سازندهگرایی دنیای پستمدرن امروز مورد بررسی قرار میدهد. نتایج پژوهش نشان داد که اگرچه عدالت آموزشی در جامعه مدرن با بهرهگیری از پارادایم پوزیتیویسم از طریق قوانین عام و تعمیمپذیر و دسترسی همگانی به آموزش تا حدودی تحقق یافت، اما ناکارآمد بودن آن، سبب شد تا در جامعة پست مدرن، با بهرهگیری از پارادایم سازندهگرایی و با استفاده از موضعگیریهای نظریه نقادی و با توجه خاص به اصالت انسان و تفاوتهای فردی او به عنوان یک پارادایم نو ظهور در تعلیم و تربیت، فشارهای اجتماعی و بیعدالتیهای ناشی از عدم توجه به تفاوتهای فردی، به مقدار زیادی کاهش یابد؛ بنابراین به نظر میرسد تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازندهگرایی در عصر حاضر عدالت آموزشی را بیش از پیش تحقق بخشیده است.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2195_0456f60c2afe963e8ad6193e37ca3f7c.pdf
2015-11-22
65
72
عدالت آموزشی
اثباتگرایی
سازندهگرایی
محمدرضا
سرمدی
ms84sarmadi@yahoo.com
1
استاد، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
مرجان
معصومیفرد
mmf587@gmail.com
2
استادیار، برنامه ریزی آموزشی از راه دور، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ثناگو، اکرم؛ نوملی، مهین؛ جویباری، لیلا. (1390). "تبیین عدالت آموزشی در دانشجویان علوم پزشکی: بررسی دیدگاهها و تجربیات دانشجویان علوم پزشکی". دو فصلنامه افق توسعه آموزش پزشکی. دوره 4، شماره 3.
1
دهقانی، سعیده. (1384). "بررسی فرصتهای آموزشی در استان فارس در برنامه دوم و سوم توسعه". پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
2
رضایی، محمدهاشم؛ پاکسرشت، محمدجعفر. (1387). "تأثیر دیدگاههای معرفتشناسی بر فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور". اندیشههای نوین تربیتی، شماره 4.
3
سرمدی، محمدرضا؛ پاکسرشت، محمدجعفر؛ صفاییمقدم، مسعود؛ مهرعلیزاده، یداله. (1388). "نقدی بر انسانشناسی تیلوریسم و پیامدهای آن در مدیریت آموزشی". مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. دورة دهم، شماره، 1.
4
عبدوس، میترا. (1381). "بررسی عوامل مؤثر در فرصتهای آموزشی نابرابر بین دختران و پسران". خلاصه مقالات مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش. پژوهشکده تعلیم و تربیت. تهران.
5
فردانش، هاشم، شیخی فینی، علیاکبر. (1381). "درآمدی بر سازندهگرایی در روانشناسی و علوم تربیتی". فصلنامة علوم انسانی دانشگاه الزهرا. سال دوازدهم، شماره 42.
6
گوتک، جرالدلی. (1935). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمة محمدجعفر پاکسرشت، 84، تهران: انتشارات سمت.
7
محمدی، محمدعلی؛ دهقان، حسین. (1383). آموزش و پرورش و گفتمانهای نوین. پژوهشکدة تعلیم و تربیت. تهران.
8
نیکنام، زهرا؛ مهرمحمدی، محمود. (1385). "ساخت و سازگرایی دیالکتیکی و ارائه چارچوب نظری مبتنی بر آن". فصلنامه مطالعات برنامه درسی. سال اول. شماره 2.
9
Buchanan, R. (2001). Design Research and the New Learning. Design Issues, 17(4), 3-23.
10
Chen, Chi-der. (2000). Constructivism in general education, Ph.D Thesis, University of Illinois, 2001.
11
Findeli, A. (2001). Rethinking Design Education for the 21st Century: Theoretical, meth-odological, and Ethical Discussion.Design Issues. 17(1),5-17.
12
Fuss. D. (1999). Essentially speaking: feminism, nature and difference. Routhledge. New York. P.18
13
Jonas, W. (2001). A Scenario for Design. Design Issues. 17(2), 64-80.
14
Lai, K. (1999). Teaching, Learning, and Professional Development: The Teacher Matters Most. In Lai, K. (Ed.). Net-Working: Teaching, Learning & Professional Develop-ment with the Internet. (pp. 7-24). New Zealand: Univ. of Otago Press.
15
Levy, R. (1990). Design Education: Time to Reflect. Design Issues, 7(1), 42-52.
16
Margolin, V. (1989). Introduction. In Margolin, V. (Ed.). Design Discourse. (pp. 3-30). Chicago: Univ. of Chicago.
17
Slattery, P. (2000). Postmodernism as a challenge to Dominant Representations of Curriculum. In E. Glanz & L.S.Behar-Horenstein (Eds.) Paradigm Debates in Curriculum and Supervision. (pp. 132-151). Westport: Bergin & Garvey.
18
UNESCO. (2003). Education for rural people.
19
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش افسردگی دانشجویان دانشگاه پیام نور
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش افسردگی دانشجویان دانشگاه پیام نور بوکان بود. بدین منظور 40 نفر انتخاب و بهعنوان نمونه منظور گردیدند. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود و از مقیاس هامیلتون (1960) بهعنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برنامه آموزش خودکنترلی هیجانی طی 10 جلسۀ 60 دقیقهای و در مدت پنج هفتة متوالی به دانشجویان ارائه گردید. بدین منظور نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروه آزمایشی، تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفت، درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کوواریانس) بهوسیلۀ نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس و در سطح 05/0> pبرای گروه وابسته به منظور تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی نشان داد که این کاربندی توانسته است بهعنوان مداخلهای مؤثر موجب کاهش افسردگی دانشجویان هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری شود.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_2196_b104b499159cdc5ecc85a3b6543b9d02.pdf
2015-11-22
73
80
خودکنترلی هیجانی
افسردگی
دانشگاه پیام نور
طاهر
محبوبی
m_taher858@yahoo.com
1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
حسین
سلیمی
salimyhossein@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
AUTHOR
سید عدنان
حسینی
adnan1671@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
AUTHOR
کمال
محبوبی
k.mahboobi@yahoo.com
4
کارشناس ارشد، برنامهریزی آموزشی، مدرس مدعو دانشگاه پیام نور
AUTHOR
تاجیکزاده، فخری؛ صادقی، راضیه. (1392). "بررسی سبکهای کنترل هیجانی پیشبینی در پرخاشگری دانشجویان دختر". فصلنامه علمی پژوهش زن و جامعه، 4 (4)، 113-97.
1
صالحی، اعظم؛ باغبان، ایران؛ بهرامی، فاطمه؛ احمدی، سید احمد. (1391). "تأثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرآیند گراس و رفتاردرمانی دیالکتیک، بر علائم مشکلات هیجانی". مجلة تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 14، 2، 55-49.
2
علوی، خدیجه؛ مدرس غروی، مرتضی؛ امینیزدی، سید امیر؛ صالحی فدردی، جواد. (1390). "اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوۀ گروهی (با تکیه بر مؤلفههای هوشیاری فراگیر بنیادین، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانههای افسردگی دانشجویان". مجلۀ اصول بهداشت روانی، 13 (2)، 35-34.
3
محمدی، مسعود؛ فرنام، رابرت؛ محبوبی، پریسا. (1390). "رابطه بین سبکهای دلبستگی و دشواری در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی در معلمان جزیره کیش". فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، 2(7)، 9-20.
4
منتظری، علی؛ موسوی، سیدجواد؛ امیدواری، سپیده؛ طاووسی، محمود؛ هاشمی، اکرم؛ رستمی، طاهره. (1392). "افسردگی در ایران: مرور نظاممند متون پژوهشی". فصلنامه پایش، 12 (6)، 594 – 567.
5
موتابی، فرشته، فتی، لادن و همکاران. (1386). آموزش مهارتهای زندگی «مدیریت استرس و مقابلههای سازگارانه». تهران: دفتر امور زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی
6
ناصری، حسین. (1386). مهارتهای زندگی ویژۀ دانشجویان. تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.
7
Berking, M. & Wupperman, P. (2012). Emotion regulation and health: state of the art. Current Opinion in Psychiatry, 25, 128e134.
8
Berking, M., Wirtz, C.M., Svaldi, J. & Hofmann, S.G. (2014). Emotion regulation predicts symptoms of depression over five years. Behavior research and therapy, 57, 13-20.
9
Buckholdt, K.E., Parra, G.R. & Jobe -Shields, L. (2009). Emotion regulation as amediator of the relation between emotion socialization and deliberate self-harm. The American Journal of Orthopsychiatry, 79(4), 482–490.
10
Butler, E.A., Egloff, B., Wilhelm, F.H., Smith, N.C., Erickson, E.A. & Gross, J.J. (2003). The social consequences of expressive suppression. Emotion, 3, 48–67.
11
Chambers, R., Gullone, E. & Allen, N.B. (2009). Mindful EmotionRegulation: on Integrative Review, Clinical Psychology Review, 29, 560- 572.
12
Cisler, J. M., Olatunji, B.O., Feldner, M.T. & Forsyth, J.P. (2010). Emotion regulation and the anxiety disorders: An integrative review. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 32(1), 68–82.
13
Cole, P.M. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2/3), 73–100.
14
Fosca, G.M. (2008). Beyond the Parent-child Dyad: Testing Family Systems Influences on Children’s Emotion Regulation, Doctoral Dissertation of Philosophy, Marquette University, Milwauke, Wiscansin.
15
Gratz, K.L., Rosenthal, M.Z., Tull, M.T., Lejuez, C.W. & Gunderson, J.G. (2006). Anexperimental investigation of emotion dysregulation in borderline personality disorder. Journal of Abnormal Psychology, 115(4), 850–855.
16
Greenberg, L.S., Elliott, R. & Pos, A.E. (2007). Emotion-focused therapy: An overview.
17
Gross, J.J. (2007). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford press.
18
Hamilton, M.A. (1960). A Rating Scale for Depression. Journal Neurol Neurosurg Psychiatr, 23:56-62.
19
Heppner, W.L., Kernis, M.H., Lakey, C.E., Campbell, W.K., Goldman, B.M., Davis, P.J., et al. (2008). Mindfulness as a means of reducing aggressive behavior: Dispositional and situational evidence. Aggressive Behavior, 34(5), 486–496.
20
Hwang, J. (2006). A processing model of emotion regulation: insights from the attachment system. Doctoral dissertation, College of Arts and Sciences, Georgia State University.
21
Kun, B. & Demetrovics, Z. (2010). Emotional intelligence and addictions: A systematic review. Substance Use & Misuse, 45(7–8), 1131–1160.
22
Leahy, Robert L., Dennis, D. Tirch, & Lisa A. Napolitano. (2012). Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. New York: Guilford press.
23
Liverant, G.I., Brown, T.A., Barlow, D.H. & Roemer, L. (2008). Emotion regulation in unipolar depression: The effects of acceptance and suppression of subjective emotional experience on the intensity and duration of sadness and negative affect. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1201-1209.
24
Patron, E., Messerotti Benvenuti, S., Favretto, G., Gasparotto, R. & Palomba, D. (2014). Depression and reduced heart rate variability after cardiac surgery: The mediating role of emotion regulation. Autonomic Neuroscience, 180, 53-58.
25