ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی بازیهای واجی بر نادرستنویسی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای واجی بر میزان نادرستنویسی دانشآموزان پسر با ناتوانیهای یادگیری پایۀ سوم ابتدایی صورت گرفت. روش پژوهش، آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری املا در مقطع سوم ابتدایی شهر اصفهان بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 30 نفر دانشآموز با ناتوانی یادگیری املا از میان جامعۀ دانشآموزان پسر سوم ابتدایی شهر اصفهان که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند به شیوة نمونهگیری چندمرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون املا و ماتریسهای هوشی پیشروندۀ ریون کودکان بود. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین نادرستنویسی گروه آزمایش و کنترل در سطح 001/0>p تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بازیهای واجی بر بهبود نادرستنویسی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر است و بهعنوان یک روش آموزشی و درمانی میتوان از آن استفاده کرد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3372_ef11eaaf3878129f802dcb523e82cea0.pdf
1970-01-01
9
14
بازیهای واجی
ناتوانی یادگیری
ناتوانی یادگیری املا
سالار
فرامرزی
salarfaramarzy@yahoo.com
1
دانشیار، روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
رضا
مرادی
rezamoradipsy@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری، روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
شیما
قلمزن
salarfaramarzi@gmail.com
3
کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
آقابابایی، سارا (1389). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و بازداری پاسخ) بر بهبود در کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا پایۀ سوم دبستان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
1
آناستازی، آنا (1379). روانآزمایی. ترجمۀ محمدتقی براهنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
2
رحمانی، جواد (1386). پایایی، روایی و هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشروندۀ پیشرفته در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد خوراسگان. مجلۀ دانش و پژوهش در روانشناسی. 34، 74-6.
3
سوسا، دیوید ای (1388). روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه، ترجمۀ احمد یارمحمدیان و محمد باقر کجباف، اصفهان: انتشارات دانشگاه.
4
عریضی، حمیدرضا و عابدی، احمد (1383). بررسی و مقایسهای اثربخشی روشهای آموزش ریاضی به دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری دورۀ ابتدایی. تهران. فصلنامۀ نوآوری آموزشی، سال سوم، 8.
5
عزیزینژاد، بهاره (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت تحصیلی از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال چهارم. 13(2). 57-68.
6
هاردمن، م، ام؛; درو، گ و اگن، ام، و (1388). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی جامعه، مدرسه و خانواده. ترجمۀ حمید علیزاده، کامران گنجی، مجید یوسف لویه، فریبا یادگاری. ویراست هفتم، تهران: نشر دانژه.
7
Anderson JD, Wagovich SA. (2006). Hall NE. Nonword repetition skills in young children who do and do not stuttr. J Flueny Disord. (31): 177-199.
8
Baddeley AD. (2002). Working memory and language processing. Advances in Cognitive Science. (4): 5-14.
9
Bajaj A. (2007). Working memory involvement in stuttering: Exploring the evidence and research implications. J Fluency Disorder. (32): 218-238.
10
Briscoe J, Rankin PM. (2009). Exploration of a double jeopardy hypothesis within working emory profiles for children with specific language impairment. J Common Disorder. (44): 236-250.
11
Fletcher, J.M., Reidlyon. G., Fuchs. L.S. & Barnes, A.M. (2007). Learning Disabilities. Frame Identification to Intervention, New York: The Gulford press.
12
Gathercole SE, Pickering SD, Ambridge B,Wearing H. (2004). The structure of working memory from to 15 years of age. Dev Psychol. (40): 177-190.
13
Hakim HB.; Ratner NB. (2004). Nonword repetition abilities of children who stutter: an exploratory study. J Fluency Disord. (29): 179-199.
14
Jefferies, E., Sage, K. & Lambon, M. (2007). Do deep dyslexia, dysgraphia and dysphasia share a common phonological impairment. Nouropsychological, 45; 1553-1570.
15
Key, J. (2006). Diagnosis and intervention strategies for disorders of written language.
16
Lorusso, M.A., Facoetti, A., Molteni, M. (2004). "Hemispheric, attentional, and processing speed factors in the treatment of developmental dyslexia." Brain and Cognition, 55,341-348.
17
Romani ,C. Olson, A. & Dibetta, A. (2005). Spelling disorder. The science of reading. Oxford, UK: Black well.
18
Swanson, H.L. & Jerman, O. (2006). Math disabilities: A selective meta-analysis of literature. Rev educ Res. (76): 249-251.
19
Virginia, H.M., Aisling, M.M. & Holly, R. (2008). Orthographic processing and visual sequential memiry in unexpectedly poor spellers. Journal of Research in Reading, 31; 115-136.
20
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر حمایت از طریق ساختاردهی و مسئلهسازی بر روی مهارتهای خودسازماندهی نوشتار، توانایی نوشتن مقاله و زمان برنامهریزی کلی زبانآموزان
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر سازکارهای ساختاردهنده و مسئلهساز حمایت کننده بر روی مهارتهای خودسازماندهی نوشتار، توانایی نوشتن مقاله و زمان برنامهریزی کلی در مرحله پیش نوشتار از مراحل نوشتن مقاله و همچنین بررسی نقش سطح زبانآموزان به عنوان متغیر تعدیل کننده در میان صد و بیست زبانآموز سطح پیش متوسط و صد و بیست زبانآموز سطح پیشرفته پرداخته است. پس از فرض نمرات پیشآزمون به عنوان همگام، محققان نتایج پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان را در یک آزمون مهارت نوشتار و یک آزمون مهارت خودسازماندهی و همچنین زمان گزارش شده برای برنامهریزی پیش از نوشتن مقاله در پیشآزمون و پسآزمون را مقایسه کردند. نتایج سه آنالیز کوواریانس دو سویه نشان داد که سازکارهای حمایتکننده به تغییرهای چشمگیری در مهارتهای خودسازماندهی نوشتار و توانایی نوشتن مقاله انجامیدند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده سازکارهای ساختاردهنده و مسئلهساز حمایت کننده به طرز چشمگیری زمانی را که زبانآموزان بری برنامهریزی قبل از نوشتار صرف میکنند، افزایش داد. نتایج نشان داد که در کل هنگامی که دو سازکار حمایت کننده با هم ارایه شدند، بهترین تأثیر را داشتند. همچنین هیچ تأثیر تعدیلکنندهای برای سطح زبانآموزان بر روی متغیرها مشاهده نشد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3317_a569c63f7c82a3d036bc6423e19576f7.pdf
1970-01-01
15
26
سازکارهای حمایت
خودسازماندهی
مهارت نوشتار
محبوبه
مرتضوی
mortazavi.0m@gmail.com
1
گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
منوچهر
جعفریگهر
jafarigohar2007@yahoo.com
2
گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
افسر
روحی
afsar.rouhi@gmail.com
3
گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
حسن
سلیمانی
arshia.soleimani@gmail.com
4
گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
Azevedo, R. & Hadwin, A.F. (2005). Scaffolding self-regulated learning and metacognition – implications for the design of computer-based scaffolds. Instructional Science, 33, 367–379.
1
Azevedo, R., Moos, D.C., Greene, J.A., Winters, F.I. & Cromley, J.G. (2008). Why is externally-facilitated regulated learning more effective than self-regulated learning with hypermedia? Educational Technology Research and Development, 56(1), 45–72.
2
Bell, P. & Davis, E.A. (2000). Designing methodd: scaffolding students’ reflection and argumentation using a cognitive software guide. In S. O’Connor-Divelbiss (Ed.), Proceedings of the 4th International Conference of the Learning Sciences (pp. 142–149). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
3
Cho, K. & Schunn, C. (2007). Scaffolded writing and rewriting in the discipline: A web-based reciprocal peer review system. Computers and Education, 48(3), 409–426.
4
Deatline-Buchman, A, & Jitendra, A. K. (2006). Enhancing argumentative essay writing of fourth-grade students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 29(1), 39–54.
5
Devolder, A, van Braak, J, & Tondeur, J. (2012). Supporting self-regulated learning in computer-based learning environments: systematic review of effects of scaffolding in the domain of science education. Journal of Computer Assisted Learning, 1–17.
6
Elson, J. M. (2011). A process-genre approach to teaching argumentative writing to grade nine learners, (a master’s thesis), University of Rhodes, Grahamstown, South Africa.
7
Erfani, N. (2016). developing measurement model of cognitive and metacognitive learning strategies. Journal of Research in School and Virtual Learning, 12, 7–16.
8
Galvis. L.A.P. (2014). Fostering self-efficacy for descriptive writing in a group of participants from the six grade in A1 level through scaffolding strategies, (a master’s thesis), University of Sabana, Chía, Colombia.
9
Gilmore, A. (2009). Using online corpora to develop students’ writing skills. ELT Journal, 63(4), 363–372.
10
Graham, S. & Harris, K. R. (2000). The role of self-regulation and transcription skills in writing and writing development. Educational Psychologist, 35, 3–12.
11
Hammann, L.A. (2005). Self-regulation in academic writing tasks. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 17(1), 15–26.
12
Hassan, M. K., & Akhand, M. M. (2010). Approaches to writing in EFL/ESL context: balancing product and process in writing class at tertiary level. Journal of NELTA, 15 (1), 77–88.
13
Hayes, J.R. & Flower, L.S. (1980). Identifying the organization of writing processes. In L. W. Gregg, & E. R. Steinberg (Eds.). Cognitive Processes in Writing (pp. 3–30). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
14
Hyland, K. (1990). A genre description of the argumentative essay. RELC Journal, 21(1), 67–78.
15
Jafarigohar, M., Mortazavi, M. (2015). The differential impact of focused and unfocused oral scaffolds on EFL learners' cognitive knowledge and cognitive regulation. Research in School and virtual learning. 2(7), 101–114.
16
Kamimura, T. (2000). Integration of process and product orientations in EFL writing instruction. RELC Journal, 31(2), 1–28.
17
Kanlapan, T. C. E., and Velasco, J. C. (2009). Constructing a self-regulation scale contextualized in writing. TESOL Journal, 1, 79–94.
18
Lai, G., & Calandra, B. (2010). Examining the effects of computer-based scaffolds on novice teachers’ reflective journal writing. Education Tech Research Development, 58, 421–437.
19
Miao, Y., Badger, R., & Zhen, Y. (2006). A comparative study of peer and teacher feedback in a Chinese EFL writing class. Journal of Second Language Writing, 15, 179–200
20
Molenaar, I., van Boxtel, C., & Sleegers, P.J.C. (2011). The effects of scaffolding metacognitive activities in small groups. Computers in Human Behavior, 26, 1727–1738.
21
Molenaar, I., Roda, C., van Boxtel, C., Sleegers, P J. C. (2012). Dynamic scaffolding of socially regulated learning in a computer-based learning environment. Computers and Education, 59, 515–523.
22
Panahi, P., Birjandi, P., & Azabdaftari, B. (2013). Toward a sociocultural approach to feedback provision in L2 writing classrooms: the alignment of dynamic assessment and teacher error feedback. Language Testing in Asia, 3(13), 1–10.
23
Poorasghar, N., Kiamanesh, A.R. Sarmadi, M. R. (2016). The prediction model of academic performance of students of distance education based on individual variables self - regulation strategies and motivational beliefs. Research in School and Virtual Learning, 2(14), 7–22.
24
Qian, L. (2013). A comparative genre analysis of English argumentative essays written by English major and non-English major students in an EFL context. Arab World English Journal, 4(1), 213–223.
25
Reiser, B. (2004). Scaffolding complex learning: the mechanisms of structuring and problematizing student work. The Journal of the Learning Science, 13(3), 273–304.
26
Riazei, M. (2012). Mediated learning experience: Teacher vs. peer scaffolding modes in L2 writing classes. The Iranian EFL Journal, 8(1), 71–96.
27
Ruan, Zh. (2005). A metacognitive perspective on the growth of self-regulated EFL student writers. Reading Working Papers in Linguistics, 8, 175–202.
28
Rollinson, P. (2005). Using peer feedback in the ESL writing class. ELT Journal, 59(1), 23–30.
29
Salimi, A, & Fatollahnejad, S. (2012). The effects of strategic planning and topic familiarity on Iranian intermediate EFL learners’ written performance in TBLT. Theory and Practice in Language Studies, 2(11), 2308–2315.
30
Sasaki, M. (2000). Toward an empirical model of EFL writing processes: An exploratory study. Journal of Second Language Writing, 9(3), 259–291.
31
Smit, J., A. A., van Eerde, H., & Bakker, A. (2012). A conceptualization of whole-class scaffolding. British Educational Research Journal, 39(5), 817–834.
32
Troia, G. A., & Graham, S. (2002). The effectiveness of a highly explicit, teacher-directed strategy instruction routine: Changing the writing performance of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35, 290–305.
33
Veerappan, V.A.L., Suan, W.H. & Sulaiman, T. (2011). The Effect of scaffolding technique in journal writing among the second language learners. Journal of Language Teaching and Research, 2(4), 934–940.
34
Vyotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.
35
Woo, M., Chu, S., Ho, A. & Li, X. (2011). Using a wiki to scaffold primary-school students' collaborative writing. Educational Technology and Society, 14(1), 43–54.
36
Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). Role of tutoring in problem-solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 17(2), 89–100.
37
Zamel, V. (1982). Writing: the process of discovering meaning. TESOL Quarterly, 12(2), 195–209.
38
Zimmerman, B.J. (2000). Attaining self-regulation: A social-cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, and M. Zeidner, (Eds.), Handbook of Self-Regulation, (pp. 13–39). San Diego: Academic Press.
39
Zimmerman, B.J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 42(2), 64–72.
40
ORIGINAL_ARTICLE
آزمون روابط ساختاری بین خودکارآمدی پژوهشی، عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی دانشگاه با عملکرد آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
پژوهش حاضر با هدف آزمون روابط ساختاری بین خودکارآمدی پژوهشی، عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی دانشگاه با عملکرد آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و پرستاری و مامایی علوم پزشکی مشهد به تعداد 4180 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 183 نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای خودکارآمدی پژوهشی، محیط آموزشی- پژوهشی، عوامل اجتماعی و عملکرد آموزشی – پژوهشی استفاده شد. ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با نرمافزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. با اجرای الگوی معادلات ساختاری مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است (067/0=RMSEA ، 92/0=NNFI). هر چند مدل کلی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بود اما همانطور که نتایج نشان داد ضرایب مسیر g عوامل اجتماعی و محیط آموزشی - پژوهشی به خودکارآمدی پژوهشی و عملکرد معنادار نبودند، به طوریکه فقط ضریب β خودکارآمدی پژوهشی به عملکرد معنادار بود. نتایج پژوهش از نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه عوامل اجتماعی و محیط آموزشی- پژوهشی با عملکرد دانشجویان حمایت میکند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3321_0853084976f92ce18f4c02489ff7a266.pdf
1970-01-01
27
48
محیط آموزشی - پژوهشی
عوامل اجتماعی
خودکارآمدی پژوهشی
عملکرد آموزشی- پژوهشی
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
هوشنگ
گراوند
hoshanggaravand@gmail.com
1
دانشجوی دکترای، روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان
AUTHOR
حسین
کارشکی
kareshki@um.ac.ir
2
دانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
محمدرضا
آهنچیان
rezaahanchian@gmail.com
3
استاد، علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
امینپور، فرزانه (1390). بررسی سهم مشارکت مجلات علمی پژوهشی در تولیدات علمی دانشگاه. مجلۀ دانشکده پزشکی اصفهان. سال بیست و نهم، شماره 134، صص 375-367.
1
پارسامهر، مهربان (1389). نقش عوامل جامعهپذیری بر مشارکت دختران نوجوان در فعالیتهای ورزشی- با تأکید بر نقش دوستان. تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)، شماره 104، 139-156.
2
پارسامهر، مهربان (1389). نقش عوامل جامعهپذیری بر مشارکت دختران نوجوان در فعالیتهای ورزشی - با تأکید بر نقش دوستان. تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)، شماره 104، 139-156.
3
تابعی، سید ضیاءالدین؛ محمودیان، فرزاد (1386). اخلاق در پژوهشگری. فصلنامۀ اخلاق در علوم و فناوری، سال دوم، شماره 1 و 2، ص 54-49.
4
تایلستون، داناواکر (1384). در جستجوی ده فعالیت تدریس برتر. ترجمه دکتر محمد امینی، چاپ اول، کاشان: انتشارات مرسل.
5
تایلستون، داناواکر (1384). در جستجوی ده فعالیت تدریس برتر. ترجمۀ دکتر محمد امینی، چاپ اول، کاشان: انتشارات مرسل.
6
توکل، محمد (1370). جامعهشناسی علم. انتشارات قومس، تهران.
7
توکل، محمد (1370). جامعهشناسی علم. انتشارات قومس، تهران.
8
توکل، محمد (1370). علم و تعیین اجتماعی. فصلنامۀ سیاستهای علمی و پژوهشی. سال اول. شماره2، 39-34.
9
توکل، محمد (1370). علم و تعیین اجتماعی. فصلنامۀ سیاستهای علمی و پژوهشی. سال اول. شماره2، 39-34.
10
جانسون، جیمز، ان (1373). روشهایی برای کاربستن یافتههای پژوهشی، ترجمۀ محمد مهرمحمدی، شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش، تهران.
11
خنیفر، حسین (1385). ارکان و ویژگیهای نظام پژوهشی کارآمد در حوزۀ علوم دین و معارف اسلامی. مجلۀ پژوهشهای دینی. سال دوم. شماره پنجم. ص121-89.
12
راوالی، جیمز؛ دی لوهان، هرمن؛ دولنس، مایکل جی (1382). تغییر راهبردی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی: برنامهریزی برای بقا و موفقیت (حمیدرضا آراسته، مترجم). تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
13
ساکی، رضا (1373). نگرش معلمان در مورد علل شکست و موفقیت تحصیلی دانشآموزان و ارتباط آن با میزان موفقیت آنان در تدریس. فصلنامۀ تعلیم و تربیت، سال دهم، شماره 3و 4، 127-142.
14
ساکی، رضا (1373). نگرش معلمان در مورد علل شکست و موفقیت تحصیلی دانشآموزان و ارتباط آن با میزان موفقیت آنان در تدریس. فصلنامۀ تعلیم و تربیت، سال دهم، شماره 3و 4، 127-142.
15
سلیمانپور، جواد (1380). مهارتهای تدریس و یادگیری. چاپ اول، تهران: انتشارات احسن.
16
صالحی، منیره (1390). میزان و عوامل مؤثر بر خودکارآمدی و انگیزش پژوهشی دانشجویان بر اساس نظریه شناختی – اجتماعی بندورا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
17
صالحی، منیره (1390). میزان و عوامل مؤثر بر خودکارآمدی و انگیزش پژوهشی دانشجویان بر اساس نظریه شناختی – اجتماعی بندورا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
18
طایفی، علی (1380). موانع فرهنگی توسعه تحقیق در ایران. تهران: آزاداندیشان.
19
عزیزینژاد، بهاره (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. فصلنامۀ علمی- پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال چهارم، شماره سیزدهم: 57-68.
20
فتحی واجارگاه، کورش؛ عارفی، محبوبه؛ جلیلینیا، فروز (1389). بررسی برنامههای درسی پنهان در پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامۀ مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال 1، شماره 1، ص 96-118.
21
قاضی طباطبائی، محمود؛ مرجایی، هادی (1380). «بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران». فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره91، 31- 58.
22
قاضی طباطبائی، محمود؛ مرجایی، هادی (1380). «بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران». فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره91، 31- 58.
23
قانعیراد، محمد امین (1383). مشکلات اجتماعی: توسعه ناموزون آموزش عالی: بیکاری دانشآموختگان و مهاجرت نخبگان. رفاه اجتماعی، شماره 15، 167-208.
24
قانعیراد، محمد امین (1385). تعاملات دانشجویان، انگیزش و کنشگری رشتهای. مجلۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره 40، 1-22.
25
قانعیراد، محمد امین (1385). نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی. مجلۀ جامعهشناسی ایران، شماره 25، 3- 29.
26
قانعیراد، محمد امین (1385). تعاملات دانشجویان، انگیزش و کنشگری رشتهای. مجلۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره 40، 1-22.
27
قانعیراد، محمد امین (1385). نقش تعاملات دانشجویان و اساتید در تکوین سرمایه اجتماعی دانشگاهی. مجلۀ جامعهشناسی ایران، شماره 25، 3- 29.
28
کارشکی، حسین (1387). نقش الگوهای انگیزشی و ادراکات محیطی در یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان پسر پایۀ سوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامۀ درجۀ دکتری دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
29
کارشکی، حسین (1387). نقش الگوهای انگیزشی و ادراکات محیطی در یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان پسر پایۀ سوم دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامۀ درجۀ دکتری دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران.
30
کاوسیان، جواد؛ کدیور، پروین (1384). نقش برخی عوامل خانوادگی در خودپنداره خانوادگی دانشآموزان دبیرستانی. رفاه اجتماعی، شماره 19، 91- 112.
31
گداگز و علیزاده اقدم (1385). مطالعه عوامل مؤثر بر تولید علم در بین اعضای هیئت علمی دانشگاهها. مجلۀ علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 2 ، 123-148.
32
گداگز و علیزاده اقدم (1385). مطالعه عوامل مؤثر بر تولید علم در بین اعضای هیئت علمی دانشگاهها. مجلۀ علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 2، 123-148.
33
نیلی، محمدرضا؛ نصر، احمدرضا؛ اکبری، نعمتالله (1386). بررسی کیفیت راهنمایی پایاننامههای دورۀ کارشناسی ارشد. دانشور رفتار، سال 14، شماره 24، 122- 111.
34
نیلی، محمدرضا؛ نصر، احمدرضا؛ اکبری، نعمتالله (1386). بررسی کیفیت راهنمایی پایاننامههای دورۀ کارشناسی ارشد. دانشور رفتار، سال 14، شماره 24، 122- 111.
35
Academic Board Higher Degree Research Committee. (2007). Minimum Facilities for UNE Postgraduate Research Students. Retrived at 7, 2, 2008, from http://www-.une.edu.au/policies/pdf/minfacilities postgrad researchstudent.pdf.
36
Arshadi, N. (2009). Motivational Traits and Work Motivation: Mediating Role of Self-Efficacy. Journal of Education & Psychology, 3(2), 67-80.
37
Bakken, L.L., Byars-Winston, A., Gundermann, D.M., Ward, E.C., Slattery, A., King, A., et al. (2010). Effects of an educational intervention on female biomedical scientists’ research self-efficacy. Advances in health sciences education, 15(2), 167-183.
38
Balaram, P. (2000). Research Facilities. Current Sciece, 78( 4), 355-356.
39
Baltes, B., Hoffman-Kipp, P., Lynn, L. & Weltzer-Ward, L. (2010). Students’ research self-efficacy during online doctoral research courses. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 3(3), 51-58.
40
Bandura, A & Jourdan, F.J. (1991). Self-regulatory mechanisms governing the impact of social comparison, on complex decision-making. Journals of personality and social psychology.60.941-951
41
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action; Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
42
Bard, C.C., Bieschke, K.J., Herbert, G.T., Eberz, A.B. (2000). Predicting research intrest among rehabilitation counseling students and faculty. Rehabil Couns Bull,44,48-55
43
Bieschke, K.J. (2006). Research self-efficacy beliefs and research outcome expectations: Implications for developing scientifically minded psychologists. Journal Of Careeer Assessment,14, 77-91
44
Bussell, Mark E. (n.d). ResearchInfrastture at predomintalyundersraduate Institutions. Retrived at 21, 2, 2008, fromhttp://abacus.-bates.edu/acad/depts/chemistry/twenzel/infrastructure.pdf.
45
Eisner, E. (2006). The Satisfaction (how we teach is ultimately a reflection of why we teach). Pub Routledge, education leadership. Vol 5, 2486
46
Gao, Z., Lee, A.M. & Harrison, L. (2008). Understanding students' motivation in sport and physical education: From the expectancy-value model and self-efficacy theory perspectives. QUEST - ILLINOIS-NATIONAL ASSOCIATION FOR PHYSICAL EDUCATION IN HIGHER EDUCATION, 60(2), 236.
47
Hanson, J. (2003). “Encouraging Lecturers to Engage with New Technologies in Learning and Teaching in a Vocational University: the Role of Recognition Reward. Journal of Higher Education Management and Policy, Vol. 15, P. 3.
48
Kahn, J.H. & Gelso, C.J. (1997). Factor Structure of the Research Training Environment Scale-Revised. The Counseling Psychologist, 25(1), 22-37.
49
Kahn, J.H. & Scott, N.A. (1997). Predictors of research productivity and science-related career goals among counseling psychology doctoral students. The Counseling Psychologist, 25(1), 38.
50
Kahn, J.H. (2000). Research Training Environment Changes: Impacts on Research Self-Efficacy and Interest Paper presented at the Annual Conference of the American Psychological Association. (Washington, DC, August 4-8, 2000).
51
Kenrick, M. & Luker, K.A. (1996). An Exploration of the Influence of Managerial Factors on Research Utilization in District Nursing Practice. Journal of Advanced Nursing, 23: 697–704.
52
King, Margaret. (2000). "The Mentoring of Graduate Students"Ethics in Science and Engineering National Clearinghouse. Paper 295.
53
Lambie, G.W. & Vaccaro, N. (2011). Doctoral Counselor Education Students' Levels of Research Self-Efficacy, Perceptions of the Research Training Environment, and Interest in Research. Counselor Education and Supervision, 50(4), 243-258.
54
Lent, R.W., Sheu. H., Singley, D., Schmidt, J.A., Schmidt, L.C., Gloster, C.S. (2008). Longitudinal relations of self-efficacy to outcome expectations, interests, and major choice goals in engineering students. Journal of Vocational Behavior, 73, 328–335
55
Lev, E.L., Kolassa, J. & Bakken, L.L. (2010). Faculty mentors’ and students’ perceptions of students’ research self-efficacy. Nurse Education Today, 30(2), 169-174.
56
Moorefield-Lang, H.M. (2010). Arts Voices: Middle School Students and the Relationships of the Arts to their Motivation and Self-Efficacy. The Qualitative Report, 15(1), 1-17.
57
Mullikin, E.A., Bakken, L.L., Betz, N.E. (2007). Assessing research self-efficacy in physician-scientists: the clinical research appraisal inventory. Journal Of Career Assessment, 15, 367–387
58
Nilsen, H. (2009). Influence on student academic behaviour through motivation, self-efficacy and valueexpectation: an action research project to improve learning. Issues in Informing Science and Information Technology, 6, 545-556.
59
Pajares, F. (2007). Current Directions in Self-efficacy Research. Advances in motivation and achievement.10,1-49: http://www.des-.emory.edu/mfp/effchapter.html
60
Russell, S.H., Hancock, M.P. & McCullough, J. (2007). Benefits of undergraduate research experiences. Science, 316(5824), 548-549.
61
Salami, S.O. (2008). Psychopathology and Academic Performance among Nigerian High School Adolescents: The Moderator Effects of Study Behaviour, Self-Efficacy and Motivation.Indian Journal of the Social Sciences, 16(2), 155-162.
62
Sawtelle, V., Brewe, E. & Kramer, L.H. (2011). Sequential Logistic Regression: A Method to Reveal Subtlety in Self-Efficacy.COERC 2011, 216.
63
Schunk, D.H. (1991). Self-efficacy and academic. Journal Educational Psychologist, Volume. 26. Issue 384.jun.pp: 207-231
64
Taraban, R. & Logue, E. (2012). Academic factors that affect undergraduate research experiences. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. doi:10.1037/a0026851, 1-16.
65
Teo, T. & Koh, J.H.L. (2010). Assessing the dimensionality of computer self-efficacy among pre-service teachers in Singapore: a structural equation modeling approach. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 6(3), 7-18.
66
Thornton, R. and Nardi, P.M. (1975). The dynamics of role acquisition". American Journal of Sociology, 80(4), pp. 870–885.
67
Vaccaro, N. (2009). The relationship between research self-efficacy, perceptions of the research training environment and interest in research in counselor education doctoral students: An ex-post-facto, cross-sectional correlational investigation. ProQuest. Dissertation.
68
Woods, F. (1990). "Factors Influencing Research Performance of University Staff. Journal of Higher Education, Vol.19, pp.81-100.
69
Yegidis, B.L., Weinbach, R.W. & Morrison-Rodriguez, B. (1999). Research methods for social workers: Allyn and Bacon Boston, MA.
70
Zhang, LF. (2001). Do thinking styles contribute to academic achievement beyond self-rated abilities? J Psychol. 135(6): 621-637.
71
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی ساختار سازمانی دانشگاههای باز و از دور (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور)
هدف از انجام این تحقیق، ارائه الگویی برای ساختار سازمانی دانشگاههای باز و از دور با تأکید بر دانشگاه پیام نور است. جامعۀ آماری این تحقیق را همۀ کارکنان دانشگاه پیام نور در سه استان تهران، کردستان و کرمانشاه تشکیل میدهند که چهارصد نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامۀ ساختار سازمانی رابینز برای ابعاد ساختاری و برای ابعاد محتوایی از پرسشنامههای فرهنگ سازمانی کامرون و کانن، محیط سازمانی ویلیام، فناوری سازمانی دفت و استراتژی سازمانی فرهادی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که دانشگاه پیام نور در ارتباط با ابعاد ساختاری دارای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز بالا و در خصوص ابعاد محتوایی دارای محیطی تاحدی غیر قابل پیشبین، فرهنگی تاحدودی قوی، استراتژی موفق و فناوری پیچیده است. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که فرهنگ، محیط، فناوری و استراتژی پیشبینی کنندههای خوبی برای رسمیت، پیچیدگی و تمرکز هستند. در نتیجه با توجه به محیط تاحدی غیر قابل پیشبین، فرهنگی تاحدودی قوی وفناوری پیچیده، مدیران باید به کاهش (رسمیت، پیچیدگی و تمرکز) پرداخته و ساختار پیوندی که الگویی هم با ثبات و کارا و هم نرم و منعطف است را در دانشگاه پیام نور طراحی و اجرا کنند.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3323_dabe5ef04a0038eea62a5b4893d9f7b0.pdf
1970-01-01
49
64
سازمان
ساختار سازمانی
محتوایی سازمانی
آموزش باز و از دور
دانشگاه پیام نور
مهران
فرج الهی
farajallahim@yahoo.com
1
دانشیار، علوم تربیتی، استاد راهنما، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
کاظم
حسنی
k.hasanipnu.ac@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، برنامهریزی آموزش از دور، مربی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
ثنا
صفری
safari.sana@gmail.com
3
استادیار، علوم تربیتی، استاد مشاور، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
مهدی
معینی کیا
mmmm@gmail.com
4
استادیار، علوم تربیتی، استاد مشاور، دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی؛ حیدری، مژگان (1387). عوامل مؤثر بر نظام مدیریتی دانشگاههای باز و از راه دور در مقایسه با دانشگاههای مرسوم. فصلنامۀ آموزش عالی، شماره 1، صص 87-74.
1
اعرابی، محمد (1379). طراحی ساختار سازمانی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2
اکرامی، محمود؛ فرجپور عادله (1395). پیشبینی مؤلفههای یادگیری سازمانی بر پایۀ بینش کارکنان دانشگاه پیام نور. مجلۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال چهارم، شماره دوم، ص 53-64.
3
الوانی، سید مهدی (1390). مدیریت عمومی. چاپ دوم. تهران: نشرنی.
4
جهانیزاده، فاطمه (1384). بررسی رابطه بین استراتژیهای رقابتی و ساختار سازمانی در بانکهای ملت و رفاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
5
جوهچ، ماری (1390). تئوری سازمان. ترجمۀ حسن داناییفرد، تهران: نشر افکار.
6
حبیبپور، کرم؛ صفری، رضا (1391). راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی. تهران: چاپ پنجم، موسسه راهبرد پیمایش.
7
حریری، نجلا؛ جعفری، مهناز (1391). بررسی رابطۀ فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. نشریۀ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 90، صص 126-114.
8
خلیل، طارق (1392). مدیریت فناوری. ترجمۀ باقر سید کامران و ماهور ملتپرست، تهران: انتشارات پیام متن.
9
دفت، ریچارد. ال (1390). تئوری سازمان و طراحی ساختار. ترجمة علی پارساییان و سید محمد اعرابی، جلد دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
10
دواس. دی.ای (1390). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
11
رابینز، استیفن (1387). تئوری سازمان. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن داناییفرد، تهران: انتشارات صفار.
12
ریچاد اچ. جی. فیلد (1393). اثربخشی سازمانی، ساختار و فناوری. ترجمۀ اصغر ناصری، سایت گوگل.
13
زهراییان، زهرا سادات (1380). بررسی نگرش هئیت علمی دانشگاه اصفهان در مورد ارتباط رفتارهای مدیریتی با مؤلفههای ساختار سازمانی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
14
صابونچی، رضا؛ هادوی، فریده؛ مظفری، سید احمد (1389). تبیین ساختار سازمانی سازمان تربیت بدنی کشور. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. سال هفتم، شماره 13، صص 144- 137.
15
صمدی میار کلایی، حسین؛ علی آقاجانی، حسین؛ صمدی میار کلایی، حمزه (1391). مدل معادلات ساختاری ارتباط میان ساختار سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان (اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر و بهنمیر. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره 1، صص 165- 149.
16
عامری، سیدحسن؛ عرضه، کیوان؛ محرمزاده؛ مهرداد (1387). «بررسی رابطه عوامل سازمانی (ساختار و تکنولوژی) سازمان تربیت بدنی کشور با استراتژی مدیریت دانش». سایت www.magiran.com.
17
فاطمی، عادل؛ فیضالهی، صادق؛ شیرمحمدی، علیرضا (1391). بررسی ارتباط بین عدم قطعیت محیطی، قابلیت مدیریت دانش و ساختار سازمانی. مجلۀ فراسوی مدیریت، شماره 23، صص 71- 55.
18
قدمی، ایران محسن؛ مرزبان، اسماعیل؛ قدمی، مینا (1392). رابطۀ فرهنگ با پیچیدگی ساختار سازمانی (موردکاوی صدای جمهوری اسلامی). مجلۀ مدیریت فرهنگی، سال هفتم، شماره نوزدهم، ص 26.
19
مجیبی، تورج؛ میلانی، منا (1390). بررسی رابطه بین استراتژی و ساختار سازمانی در شرکت توزیع برق نواحی استان تهران. فصلنامۀ مدیریت، سال هشتم، شماره 22، صص 14- 23.
20
مقیمی، محمد؛ رمضان، مجید (1390). مبانی سازمان و مدیریت، پژوهشنامه مدیریت 3 و 11 ، انتشارات راه دانش.
21
منوریان، عباس قربانی (1387). فرهنگ سازمانی با تکیه بر مدل دنیسون. مرکز نشر دانشگاه شیراز.
22
مینتز برگ، هنری (1374). سازماندهی: پنج الگوی کارساز. ترجمۀ ابوالحسن فقیهی و حسین وزیری سابقی، تهران: مرکزآموزش مدیریت دولتی.
23
واعظی، رضا؛ سبزیکاران، اسماعیل (1389). بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره3، صص 178-153.
24
یزدی، محمد رضا؛ سلیمانی، افشار؛ رحمت، ناصر؛ نرگسیان، جواد (1393). تحلیل کانونی رابطه بین هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی. مجلۀ مدیریت دولتی، دورۀ 6، شماره 1، 66-45.
25
Aland, M. (2013). Organization Starategy, Structure, and Process University of California, Berkeley, This content downloaded from 2.185.243.92 on Sat, 8 Jun, 13:28:49 PM.
26
Alper, E. (2012). The impacts of organizational culture firm characteristics external environment of firms on management accounting practices: an empirical research on industrial firms in Turkey. (5 ), 372 – 376.
27
Bezweek, S. & Egbu, C. (2010). The Impact of Information Technology to Facilitate Communication Collaboration in Libyan PublicOrganisations, in: 'CIB World Congress 2010', school of built.
28
Child, J. (2008). Organization structure, environment, and performance: the role of strategic choice. Sociology, v6, PP 1-22.
29
Clyton, B. (2015). Structures and cultures: A review of the literature Australian Government.
30
Glisson, C. (2008). “Therapist Turnover and New Program Sustainability in Mental Health Clinics as a Function of Organizational Culture, Climate, and Service Structure”, A dm Policy Ment Health.
31
Gordon, L.A. & Narayanan, V.K. (2007). Management accounting systems, perceived environmental uncertainty and organizational structure: an empirical investigation. Acc Organ Soc: 33–47.
32
Hofst, G. (2001). Cultures and Organizations. New York: McGraw-Hil.
33
March, J. & Simon, H. (2009). Organizations, Blackwell, Cambridge, MA, PP 195-324.
34
Ogbonna, M. & Lloyd, C.H. (2004), Innovative organizational Structures and Performance: A case Study of Structural Transformation to "Groovy Community Centers. Journal of Organizational Change Management: Volume: 16(5), 512-533.
35
Organ, D.W.; Podsakoff, P.M.; MacKenzie, S.B. (2006). Organizational citizenship behavior: Its nature,antecedents, and consequences. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 12(2), 319-332.
36
Patrick, B. & Frantz, R. (2012). Strategizing information systems-enabled organizational transformation: A transdisciplinary review and new directions. Journal of Strategic Information Systems. 21(104), 103–124.
37
Pipek, V. & Wulf, V. (2009). Infrastructuring: toward an integrated perspective on the design and use of information technology. Journal of the Association for Information Systems 10(6),447–473.
38
Shakibaei, Z.; Khalkhal, A.; Salari, S. (2012). Relationship between organizational culture type and empowering. staff in manufacturing companies of Iran. Procedia - Social and Behavioral Sciences 46 (4 2886 – 2889).
39
Shmuel, S. & Dov, E. (2002). Quality management of organizational referents A structural analysis. International Journal of Manpower, Vol. 23 No. 4, pp 362-375.
40
Tata, J. & Prasad, S. (2004). Team self-management, organizational structure, and judgment of team effectiveness. Journal of Managerial Issues, 16(2), 248-263.
41
Wei, Z. (2005) The Impact of Organizational Culture, Structure and Strategy on Knowledge Management Effectiveness and Organizational Effectiveness, PhD, Dissertation. University of Minnesota, 12(4), 321-336
42
William, M.F. (2009). Organizational structure and home team performance. Team Performance Management ,Vol. 15 No. 3/4 (4),pp 158-171.
43
Williams, R.S. (2002). Managing employee performance: Design and implementation in organizations. London (8). 133.
44
Yin, G. & Chen, Y. (2008). IT organizational transformation, knowledge integration, and IT assimilation: a case study. Tsinghua Science and Technology 13 (3), 400–407.
45
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و ساخت ابزار میزان و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی و بررسی رابطۀ آن با عملکرد تحصیلی
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس میزان و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی، و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی بود. بدین منظور تعداد ۳50 نفر (۱87 دختر و 163 پسر) از دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان منطقه پنج شهر تهران که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، به پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی جواب دادند. دادههای به دست آمده از طریق تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه اصلی و چرخش واریماکس، ضریب آلفای کرانباخ و همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس تحلیل گردید. در مرحلۀ ساخت مقیاس، پس از تأیید روایی صوری، روایی محتوایی، تحلیل اکتشافی با روش مؤلفۀ اصلی و چرخش واریماکس، ابزار نهایی 30 سؤال شده که منجر به استخراج دو عامل نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی گردید. اعتبار مقیاس از طریق ضریب آلفای کرانباخ برای خرده مقیاس نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی 81/0 و برای میزان استفاده از شبکههای اجتماعی 88/0 و برای کل مقیاس نیز 91/0 به دست آمد. عملکرد تحصیلی به عنوان روشی برای اعتبار همگرا در نظر گرفته شد. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توانست 18/0 از واریانس عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند. نتایج به دست آمده نشان داد که مقیاس میزان استفاده از شبکههای اجتماعی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میزان و نگرش به استفاده از این گونه شبکهها در دانشآموزان، نقش تعیین کننده در عملکرد تحصیلی آنها دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3324_ca346435691989f8d0e1aec8ffb09d6f.pdf
1970-01-01
65
78
شبکههای اجتماعی
اعتبارسنجی
عملکرد تحصیلی
منطقه پنج تهران
دانشآموز
الهه
حجازی
ehejazi@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
AUTHOR
وحیده
نامداری
v.namdari66@gmail.com
2
کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران
AUTHOR
مجید
قاسمی
gmajid13@gmail.com
3
دانشجوی دکتری، برنامهریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
علی
مقدم زاده
amoghadamzadeh@ut.ac.ir
4
استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
AUTHOR
امانزاده، آمنه؛ نعماناف، منصور (1393). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاههای استان مازندران. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(9)، 68-57.
1
امیری، عبدالرضا؛ نوری مرادآبادی، یونس؛ بساطیان، محمد (1390). بررسی رابطۀ استفاده از شبکههای ماهوارهای و گرایش بهرهبرداران به آسیبهای اجتماعی در بین جوانان شهر کرج. فصلنامۀ نظم و امنیت انتظامی، شماره4(4)، 142-117.
2
بشیر، حسن؛ افراسیابی، محمدصادق (1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعۀ موردی بزرگترین جامعۀ مجازی ایرانیان. فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، شماره 1(5)، 62-31.
3
جوادینیا، سید علیرضا؛ عرفانیان، مرتضی؛ عابدینی، محمدرضا؛ بیجاری، بیتا (1391). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجلۀ آموزش در علوم پزشکی، 12(8)، 598 – 606.
4
خدایاری، گلثوم؛ دانشور حسینی، فاطمه؛ سعیدی، حمیده (1393). میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجاز (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه مشهد). فصلنامۀ پژوهشهای ارتباطی، شماره 77، 192-167.
5
خلیلی آذر، هایده (1392). شناخت ویژگیهای شبکههای اجتماعی و اثرهای آنها بر روابط بین فردی نوجوانان. فصلنامۀ پژوهشهای ارتباطی، سال بیستم، شماره3، 181- 155.
6
دهقانزاده، حسین؛ علیآبادی، خدیجه؛ دهقانزاده، حجت (1395). تدوین چهارچوب طراحی بازیهای رایانهای آموزشی موضوعات شناختی در سطح خرد با روش تحلیل محتوا استقرایی و بررسی میزان اثربخشی آن در یادگیری مفاهیم. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 20-7.
7
صدیق بنای، هلن (1387). آشنایی با شبکههای اجتماعی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزنامه همشهری.
8
ضیاییپرور، حمید؛ عقیلی، سیدوحید (1388). بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی در میان کاربران ایرانی. فصلنامۀ علمی – ترویجی علوم اجتماعی، 80، 23- 42.
9
عابدینی، یاسمین؛ مختاری، محمد مهدی (1394). مدل علّی روابط انگیزش پیشرفت و عملکرد زبان انگلیسی: نقش واسطهای و فراشناختی کمکطلبی تحصیلی در یادگیری از طریق تلفن همراه. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(11)، 16-7.
10
کاستلز، مانوئل (1380). عصر ارتباطات و پایان هزاره. ترجمه ناصر موفقیان، جلد اول، انتشارات علمی و فرهنگی.
11
مرادی، مریم (1390). بررسی میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات در تولید محتوای رسانههای اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
12
میرمحمد صادقی، میلاد (1391). تحلیل شبکههای اجتماعی با Nodexl، تهران:کیان.
13
نصرتی، محمد (1391). جشن جهانی شبکههای اجتماعی. روزنامه اعتماد، 2431، 9.
14
Becker, M.W.; Alzahabi, R. & Hopwood, C.J. (2012). Media multitasking is associated with symptoms of depression and social anxiety. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(2), 132–135.
15
Boyd, D.M. & Ellison, N.B. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer- Mediated Communication, 13(1), 210-230.
16
Burak, L. (2012). Multitasking in the university classroom. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(2), 1–12.
17
Farahani HA, Kazemi Z, Aghamohamadi S, Bakhtiarvand F.; Ansari, M. (2011). Examining mental health indices in students using Facebook in Iran. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 28, 4-811.
18
Gerlich, R., Browning, L. & Westermann, L. (2010). The social media affinity scale: Implications for education. Contemporary Issues in Education Research, 3(11), 35-41.
19
Hansen, D.L.; Shneiderman, B. & Smith, M.A. (2011). Analyzing Social Media Networks With NodeXL: Insights From a Connected World.
20
Internet World Stats. (2010). Jenkins-Guarnieri, M.A., Wright, S.L. & Johnson, B. (2013a). Development and validation of a social media use integration scale. Psychology of Popular Media Culture, 2(1), 38–50.
21
Johnson, G.M. (2010). Internet use and child development: The technomicrosystem. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 10, 32–43.
22
Junco, R. (2013). Comparing actual and self-reported measures of Facebook use. Computers in Human Behavior, 29, 626–631.
23
Kirschner, PA. & Karpinski, AC. (2010). Facebook and academic performance. Computers in Human Behavior, 26(6), 37-45.
24
Kolek, EA. & Saunders, D. (2008). Online disclosure: An empirical examination of undergraduate Facebook profiles. NASPA Journal, 45(1), 1-25.
25
Marks, G. (2010). What aspects of schooling are important? School effects on tertiary entrance performance. School Effectiveness and School Improvement, 21(3), 267-287.
26
Mazer, J.P.; Murphy, R.E. & Simonds, C.J. (2009). The effects of teacher self-disclosure via facebook on teacher credibility. Learning, media and technology, 34(2), 175-183.
27
Michael A.; Jenkins, G.; Stephen, L.; Wright, and Brian, J. (2013). Development and Validation of a Social Media Use Integration Scale. Psychology of Popular Media Culture, Vol 2, No 1, 38–50.
28
Moreno, M.A.; Jelenchick, L.; Koff, R. & Eikoff, J. (2012a). Depression and Internet use among older adolescents: An experience sampling approach. Psychology, 3, 743–748.
29
O'Brien, SJ. (2011). Facebook and other Internet use and the academic performance of college students. [Dissertation]. Temple University; Available from: http://udini.proquest.com/-view/ facebook-and-other-internet.
30
Pasek, J.; More, E. & Hargittai E. (2009). Facebook and academic performance: Reconciling a media sensation with Data. First Monday. 14(5).
31
Putnam, R.D. (2000). Bowling Alone. NY: Simon & Schuster.
32
Rheingold, H. (2002). The virtual community, homesteadin on the electronic frontier, Addison- Wesley publishing company reading, ma.
33
Rosen, L.D.; Whaling, K.L.M.; Carrier, N.A. & Cheever, J.R. (2013). The Media and Technology Usage and Attitudes Scale: An empirical investigation. Computers in Human Behavior, 29, 2501–2511. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/-comphumbeh.
34
Venkatesh, V.; Thong, J.Y.T. & Xu. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. MIS Quarterly, 36(1), 157–178.
35
Wang, Q.; Chen, W.; Liang, Y. (2011). The Effects of Social Media on College Students. Johnson & Wales University, 111. ScholarsArchive@JWU,111. http:// scholarsarchive. Jwu.Edu/mba_student.
36
Wang, Z. & Tchernev, J.M. (2012). The ‘‘myth’’ of media multitasking: Reciprocal dynamics of media multitasking, personal needs, and gratifications. Journal of Communication, 62, 493–513.
37
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی یک سیستم خبره فازی جهت سنجش میزان رضایتمندی یادگیرنده الکترونیکی
مسئلۀ رضایتمندی دانشجویان از نظام آموزش الکترونیکی، نقش مهمی در عملکرد تحصیلی آنها و همچنین موفقیت و کارآمدی این حوزه ایفا میکند. با توجه به کیفی بودن مسئله سنجش میزان رضایتمندی، در این تحقیق به طراحی یک سیستم خبرۀ فازی پرداخته شده است. بدین منظور، شاخصههایی نظیر تعاملات یادگیری، بازخوردها، کیفیت و مفید بودن یادگیری الکترونیکی، برای رضایتمندی یادگیرندگان در نظر گرفته شده است. میزان هرکدام از این شاخصها در جامعۀ مورد مطالعه با استفاده از تکنیکهای فازی تعیین شده و همچنین، اولویت و سهم هرکدام از شاخصها در میزان رضایتمندی، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به دست آمده است. پس از به دست آوردن این اطلاعات و بهره گرفتن از نظر خبرگان، پایگاه قوانین اگر- آنگاه تکمیل و برای تعیین میزان دقیق رضایتمندی، از روش استنتاج فازی ممدانی استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، 70 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد الکترونیکی دانشگاه پیام نور هستند و پس از پیادهسازی سیستم با نرمافزار Matlab، سطح رضایتمندی آنها «زیاد» و به مقدار دقیق «75/0» برآورد شده است. همچنین، اعتبارسنجی مدل حاکی از انطباق بالای نتایج به دست آمده با نظر خبرگان این حوزه دارد.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3325_0686793aa02ab4479bc93032e86dd0a5.pdf
1970-01-01
79
92
تحلیل سلسله مراتبی
رضایتمندی تحصیلی
سیستم خبره فازی
یادگیری الکترونیکی
نسیم
سعید
n.saied@pnu.ac.ir
1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
منیره
عظیمی همت
m.azimihemat@gmail.com
2
مربی، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
الهی، شعبان؛ رشیدی، مصطفی؛ صادقی، محمود (1394). طراحی سیستم خبرة فازی برای مدیر عالی حریم خصوصی در حوزة تبادلات الکترونیکی دولت و کسب و کارها. مجلۀ مدیریت فناوری اطلاعات، دورة 7، شمارة 3، ص511 -530.
1
اوتارخانی، علی؛ دلاوری، وحید (1391). سنجش رضایت دانشجویان از سیستمهای آموزش الکترونیکی. نشریۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات، سال چهارم شماره 11: 19 25.
2
برزده، سید محمد؛ تقوی فرد، محمد (1392). طراحی و توسعة یک سیستم خبره فازی مبتنی بر قانون برای ارزیابی اعتباری مشتریان شرکتهای تجاری (مورد مطالعه: شرکت توزیع و پخش البرز(. مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 2، ص .17-46.
3
بودجازیف، جرج (1381). منطق فازی و کاربرد آن در مدیریت، تهران، انتشارات ایشیق، چاپ اول 25، ص، 128.
4
پوراصغر، نصیبه؛ کیامنش، علیرضا؛ سرمدی، محمدرضا (1395). مدل پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش از دور بر اساس متغیرهای فردی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. فصلنامۀ علمی- پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال چهارم، شماه دوم، ص22-7.
5
حکیم، اشرفالسادات (1392). مؤلفههای تاثیرگذار بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از رشته تحصیلی. آموزش پرستاری، دوره 2, شماره 2 (پیاپی 4); از صفحه 10 – 20. زارع، حسین؛ سرمدی، محمدرضا؛ فرجاللهی، مهران؛ آچاک، عثمان (1394). بررسی تأثیر نوع سؤال و سطح پردازش سؤالات در آزمونهای بازشناسی و یادآوری بر عملکرد حافظه دانشجویان. فصلنامۀ علمی - پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال دوم، شماره هشتم، ص 88-98. طاهری، سید محمود (1386). غیر فازیسازی، ششمین کنفرانس سیستمهای فازی ایران و نخستین کنفرانس سیستمهای فازی در جهان اسلام، ص 279.
6
قاسمنژاد مقدم، نیما؛ نریمانیراد، محمد (1391). طراحی یک سیستم خبره فازی جهت سنجش میزان رضایت شغلی (با تاکید بر عوامل چهارگانه رابینز). نشریۀ علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال یازدهم، شماره 32. قاسمی، روح الله؛ محقر، علی؛ صفری، حسین؛ اکبری جوکار، محمدرضا (1395). اولویتبندی کاربردهای فناوری اینترنت اشیا در بخش بهداشت و درمان ایران: محرکی برای توسعۀ پایدار. فصلنامۀ مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 8، شماره 1، ص 155-176. مومنیراد، اکبر؛ علیآبادی، خدیجه (1391). بررسی کیفیت رشتۀ فناوری اطلاعات دورۀ آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس استانداردهای آموزش الکترونیکی. اندازهگیری تربیتی، سال سوم، شماره 7، ص 113 تا 130.
7
نصری نصرابادی، شهره؛ حسنزاده، علیرضا؛ رجبزاده قطری، علی (1395). طراحی سیستم خبره فازی برای اندازهگیری کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی. فصلنامۀ علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال پنجم، شماره اول، ص 53-88.
8
Alias Devi, P.I. & Rajagopalan, S.P. (2011). The expert system designed to improve customer satisfaction, Advanced Computing: An International Journal (ACIJ), 2(6): 69-84.
9
Andeson & Garrison (2006). E-learning from theory to practice,traslate by Bibieshrat zamani & seidamin zamani, Tehran: Publications smart schools. (in persian)
10
Arias-Aranda, D.; Castro, J.L.; Navarro, M.; Sánchez, J.M. & Zurita, J.M. (2010). A fuzzy expert system for business management. Expert Systems with Applications 37: 7570–7580.
11
Asmuni, H.B. (2008). Fuzzy Methodologies for Automated University Timetabling Solution Construction and Evaluation, thesis of Doctor of Philosophy, University of Nottingham.
12
Atack, L. & Rankin, J. (2002). A descriptive study of registered nurses experience with web-based learning. Journal of advanced nursing, 40(4): 457-465.
13
Baraldia, P.; Librizzia, M.; Zioa, E.; Podofillinib, L. & Dangb, V.N. (2009). Two techniques of sensitivity and uncertainty analysis of fuzzy expert systems. Expert Systems with Applications, 36 (10): 12461–12471.
14
Barzdeh, S.M. & Taghavi Fard, M. (2013). Design and development of a rule based fuzzy expert system to assess customer credit (Case Study: Distribution company Alborz). Business Management, 5 (2): 17-46. (in persian)
15
Boodjazyf, G. (1381). Fuzzy logic and its application in management. Tehran: Ayshyq, pp. 128. (in persian)
16
Bray, N., Harris, M. & Major, C. (2007). New verse same ald chorus? Looking holistically at distance education research. Research in higher education, 48(7): 889-908.
17
Brown, B. & Liedholm, C. (2004). Student preferences in using online Learning resources. Social science computer Review, 22(4): 479-492.
18
Bubb, Terri. E. (2009). An analyzing interactive activity communication in online courses to determine the evolution of online communities of Learning. University of Houston. Doctoral Dissertation.
19
Carboni, L.W. & Friel, S.N. (2000). The use of technology in building a learning community: Possibilities and challenges. Paper presented at the 2000 Annual meeting of the American Educational research association.New Orleans,LA.
20
Chang, D.Y. (1992). Extent Analysis and Synthetic Decision Optimization Technology and Applications, Singapore: World Scientific: 352.
21
Chang, D.Y. (1996). Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European journal of operational research, 95(3): 649-655.
22
Darlington, K. (2000). The essence of expert system. England: Prentice- Hall
23
Daugherty, M. & funke, B.L. (1998). University faculty and student perceptions of web based instruction. Journal of distance education, 3(1).
24
Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3): 318–339.
25
Elahi, SH., Rashidi, M., Sadeghi, M. (2015). Designing fuzzy expert system for chief privacy officer in government and businesses E-transactions. Journal of Information Technology Management, 7(3): 511 -530. (in persian)
26
Fedryszewski, A.Nadin. (2009). Comparison of student cognitive outcomes and satisfaction between classroom and web based sections of a phlebotomy program using a mixed pedagogy approach (PhD). United states, the university of medicine and Dentistry of New Jersey.
27
Garrison, D.R. & Anderson, T. (2006). E-learning in the 21st century, translate by Esmaeil Zarei zavaraki & Saeid safaiemovahed, Tehran: Agah publication. (in persian)
28
Ghasemi, R.; Mohagher, A.; Safari, H.; Akbari Joukar, M.R. (2016). Prioritizing the Applications of Internet of Things Technology in the Healthcare Sector in Iran: A Driver for Sustainable Development. Journal of Information Technology Management, 8(1): 155 -176. (in persian)
29
Giarratano, J. (1998). Txpert systems principles and programming. Boston, MA: PWS publishing company.
30
Haji, A., Assadi, M. (2009). Fuzzy expert systems and challenge of new product pricing. Computers & Industrial engineering, 56 (2): 616-630
31
Hakim, A. (2013). Factors affecting the satisfaction of nursing students, Nursing education, 2(2):10-20. (in persian)
32
Idrus, A.; Nuruddin, M.F.; Rohman, M.A. (2011). Development of project cost contingency estimation model using risk analysis and fuzzy expert system. Expert Systems with Applications, 38 (3): 1501-1508.
33
Jedica, J.; Brown, S.; Bunch, A. & Jafee, L. (2002). A comparison of distance education instructional methods in occupational therapy. Journal of Allied healths, 31(4):247-251.
34
Li, S.; Li, J.Z., (2009). Hybridising human judgment, AHP, simulation and a fuzzy expert system for strategy formulation under uncertainty. Expert Systems with Applications, 36 (3): 5557–5564.
35
Maria de Lourdes, Machado Virgílio Meira, Brites Rui, Soares, José Brites, Ferreira Gouveia Odília Maria Rocha. (2011). A Look to Academic Satisfaction and Motivation in Portuguese. Higher Education Institutions. Social and Behavioral Sciences, (29): 1715-1724 .
36
Matthews, C. (2003). A formal specification of a fuzzy expert system. Journal of Information and Software Technology, 45: 419-429.
37
Momenirad, A. & Aliabadi, K. (2012). Examination of the quality the IT field of e-learning courses based on e-learning standards. Journal of Educational Measurement, 7(3): 131-115. (in persian)
38
Nasri Nasr Abadi, SH., Hassanzadeh, A., Rajabzadeh Qatari, A. (2015). designing fuzzy expert system to measure the quality of e-banking services. Journal of New Marketing Research, 16(1): 53-88. (in persian)
39
Nosratabadi, H.E.; Pourdarab, S.; Abbasian, M. (2011). Evaluation of Science and Technology Parks by using Fuzzy Expert System. The Journal of Mathematics and Computer Science, 2 (4): 594-606.
40
Otarkhani, A. & Delavari, V. (2012). Satisfaction of e-learning systems From the viewpoint students. Outlook Business Administration, (10): 53-78. (in persian).
41
Pie-chen, sun-Rayj, Tsai-Glen, finger, Yueh Yangchen, dowming yeh. (2008). What drives a successful e-learning?An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computer & Education, 50(4) 1183-1202. Available: science direct.
42
Qasemnjad, N. & Narimani Rad, M. (2012). Designing a fuzzy expert system for the assessment the job satisfaction (With emphasis on the four Robbins). Journal of Future Management, 11(32): 93-104. (in persian)
43
Safaei, Z.; Emadi, A.; Taheri, M. (2012). Evaluation of satisfaction with e-learning subjects of continuing education programs. The Journal of Medical Education and Development, 7(2):13-20. (in persian)
44
Siler, W. & Buckley, J.J. (2005). Fuzzy Expert Systems and Fuzzy Reasoning. New Jersey: John Wiley & Sons, Ink.
45
Taheri, S. (2007). Defuzzification, the sixth conference of the First International Conference on Fuzzy Systems Fuzzy Systems Iran and the Muslim world: 279. (in persian)
46
Wang, LX. (1994). A course in fuzzy systems and control. England: Prentice-Hall.
47
Womble, J. (2007). E-learning:The relationship among learner satisfaction,self-efficacy,and usefulness, Sandiego Alliant international university, Doctoral Dissertation.
48
Zadeh, L.A. (1965). Fuzzy sets. Information and Control, 8(3): 338–353.
49
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بود. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. در یک طرح آزمایشی 40 دانشآموز پس از همتا شدن بر اساس جنسیت و پایۀ تحصیلی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 70 دقیقهای با روش سرزندگی تحصیلی آموزش دید. هر دو گروه پرسشنامههای معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392) را به عنوان پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش سرزندگی تحصیلی در مراحل پسآزمون و پیگیری باعث افزایش معنادار معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شد (01/0>P)؛ بنابراین پیشنهاد میشود از روش آموزش سرزندگی تحصیلی برای بهبود ویژگیهای تحصیلی به ویژه معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی استفاده شود.
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3339_f026149fb06a263dde41e2df1ff6dc84.pdf
1970-01-01
93
103
سرزندگی تحصیلی
معنای تحصیلی
عملکرد تحصیلی
دانشآموزان دختر
اسما
فولادی
asma.fooladi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
LEAD_AUTHOR
محمد باقر
کجباف
m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
2
استاد، روانشناسی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
امیر
قمرانی
a.ghamarani@yahoo.com
3
استادیار، روانشناسی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ عباسی، مسلم (1394). مقایسۀ اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجلۀ ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 38-22.
1
حسینی طباطبایی، فوزیه؛ قدیمی مقدم، ملک محمد (1386). بررسی علل پیشرفت تحصیلی دختران در مقایسه با پسران در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی. مجلۀ دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 15، 147-119.
2
رحیمی، مهدی؛ زارعی، الهام (1395). نقش ابعاد دلبستگی بزرگسالی در سرزندگی تحصیلی با واسطهگری ابعاد خودکارآمدی مقابله با مشکلات و کمالگرایی. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(12): 70-59.
3
شریعتپناه، شکوفه؛ مشهدی، علی (1393). نقش نظریههای ضمنی هوش در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(6): 90-81.
4
شریعتپناه، شکوفه؛ مشهدی، علی (1394). نقش جهتگیری اهداف در موفقیت تحصیلی دانشآموزان (مورد مطالعه: دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم). فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(11): 66-59.
5
شریفی، کبیر؛ سعیدی، حمیدرضا (1394). پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس جهتگیری زندگی و خوشبینی. مجلۀ رویش روانشناسی، 4(1)، 58-41.
6
صالحی، رضوان (1392). تدوین مدل نظری مشاوره تحصیلی بر اساس عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی. پایاننامۀ دکتری مشاوره تحصیلی شغلی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
7
عیسیزادگان، علی؛ حسنی، محمد؛ احمدیان، لیلا (1388). دانشجویان و معنای تحصیل. مجلۀ راهبرد فرهنگ، 7(3)، 165-147.
8
عیسیزادگان، علی؛ میکائیلی منیع، فرزانه؛ مروئی میلان، فیروز (1393). رابطۀ بین امید، خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی. مجلۀ روانشناسی مدرسه، 3(2)، 152-137.
9
قدمپور، عزتاله؛ فرهادی، علی؛ نقی بیرانوند، فاطمه (1395). تعیین رابطۀ بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجلۀ پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2): 68-60.
10
موسوی ونهری، فاطمهالسادات؛ ایروانی، محمدرضا (1395). بررسی رابطه بین پیوند معنوی و سرمایه روانشناختی با بهزیستی معنوی پرستاران بخش ویژه. فصلنامۀ مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(1)، 35-28.
11
میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی؛ قلیزاده، لیلا (1391). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر. مجلۀ روانشناسی مدرسه، 1(4)، 103-90.
12
Comerford, J.; Batteson, T. & Tormey, R. (2015). Academic buoyancy in second level schools: insights from Ireland. Journal of Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
13
Duijn, M.; Rosenstiel, I.V.; Schats, W.; Smallenbroek, C. & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: A lifestyle programmer for employees. European Journal of Integrative Medicine, 3, 97-10.
14
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 37(4), 97–105.
15
Henderson–King, D. & Smith, N.M. (2006). Meanings of education for university students: academic motivation and personal values as predictors. Social Psychology of Education, 9, 195-221.
16
Ho, M.Y.; Cheung, F.M. & Cheung, S.F. (2010). The Role of Meaning in Life and Optimism in Promoting Wellbeing. Personality and Individual Differences, 8, 658-663.
17
Karahoca, D.; Karahoca, A.; Karaoglu, A.; Gulluoglu, B. & Arifoglu, E. (2010). Evaluation of web based learning on student achievement and achievement motivation in primary school computer courses. Journal of Social and Behavioral Sciences, 2, 5813-5819.
18
Lester, J.; Leonard, J.B. & Mathias, D. (2013). Transfer student engagement: Blurring of social and academic engagement. Community College Review, 41(3), 202-222.
19
Li, Y.; Ren, Z.; Ren, F.; Zhu, Q.; Liu, Y. & Zhang, S. (2013). On the relationship of extraversion, vitality and meaning in life among Chinese college students. Advances in Psychology, 6(1), 85-90.
20
Malmberg, L.E.; Hall, J. & Martin, A.J. (2013). Academic buoyancy in secondary school: Exploring patterns of convergence in mathematics, science. English and physical education. Learning and Individual Differences, 23, 262-266.
21
Martin, A.J. (2014). Academic buoyancy and academic outcomes: towards a further understanding of students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), students without ADHD, and academic buoyancy itself. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 86-107.
22
Martin, A.J. & Marsh, H.W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46, 53-83.
23
Phan, H.P. & Ngu, B.H. (2014). An empirical analysis of students’ learning and achievements: A motivational approach. Educational Journal, 3(4), 203-216.
24
Putwain, D.V. & Daly, A.L. (2013). Do clusters of test anxiety and academic buoyancy differentially predict academic performance? Learning and Individual Differences, 27, 157-162.
25
Putwain, D.V.; Connors, L.; Symes, W. & Douglas-Osborn, E. (2011). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety, Stress and Coping, 3, 1-10.
26
Ryan, R.M. & Frederick, C. (1997). On energy, personality, and health: Subjective vitality as a dynamic reflection of well-being. Journal of Personality, 65(3), 529-565.
27
Sarah, M.; Paul, C. & Lisa, K.M. (2013). Well-being, academic buoyancy and educational achievement in primary school student. International Journal of Educational Research, 62, 239-248.
28
Seginer, R. & Mahajna, S. (2016). On the meaning of higher education for transition to modernity youth: Lessons from future orientation research of Muslim girls in Israel. International Journal of Educational Research, 76, 112-119.
29
Solberg, P.A.; Hopkins, W.G.; Ommundsen, Y.; & Halvari, H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13, 407-417.
30
Victoriano, J. (2016). An investigation of the generalizability of buoyancy from academics to athletics. MA Thesis, Agricultural and Mechanical College: Louisiana State University, p: 18.
31