دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
8
4
2021
05
22
اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت (CFT) بر روی تابآوری تحصیلی و امیدواری دانش-آموزان پسر اهمالکار تحصیلی مقطع دوم متوسطه
9
18
FA
مبینا
ترخان
استاد و مربی مشاور
tn.mobina@gmail.com
10.30473/etl.2021.57643.3435
<span lang="AR-SA" dir="RTL">این پژوهش به منظور اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت (</span><span>CFT</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">) بر روی تابآوری تحصیلی و امیدواری دانشآموزان پسر اهمالکار تحصیلی مقطع دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. با استفاده از پرسشنامههای تابآوری تحصیلی مارتین، امیدواری اشنایدر و همکاران، و اهمالکاری تحصیلی سولومون و رایتلوم، 28 نفر از دانشآموزان پسر اهمالکار تحصیلی مقطع دوم متوسطه به طور هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 14 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی هشت جلسه فنون </span><span>CFT</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> را بر اساس بسته آموزشی نف آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. پس از اجرای </span><span>CFT</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">، بار دیگر تابآوری تحصیلی، امیدواری و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان هر دو گروه مورد اندازهگیری قرار گرفت. از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تک متغیری (آنکوا) برای تحلیل دادهها استفاده شد. با توجه به نمرات پسآزمون، </span><span>F</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> محاسبه شده هم در تحلیل مانکوا و هم در تحلیل آنکوا برای متغیرهای تابآوری تحصیلی، امیدواری و اهمالکاری تحصیلی در هر دو گروه تفاوت معنادار را نشان داد. به طور کلی این پژوهش در همسویی با نتایج پژوهشهای مشابه حاکی از آن است، روش </span><span>CFT</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> در افزایش تابآوری تحصیلی، امیدواری و کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان پسر میتواند نقش موثری داشته باشد.</span>
تابآوری تحصیلی,مداخله مبتنی بر شفقت,اهمالکاری تحصیلی,امیدواری
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7766.html
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7766_787e9c6c1d908a06d414459da1ed1814.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
8
4
2021
05
22
اثربخشی آموزش راهبردهای هدفگذاری در بهبود پیشرفت تحصیلی و دقت هدفگذاری دانشآموزان متوسطه اول
19
30
FA
فرزین
حق نظری
0000-0003-1747-2453
دانشجوی دکترا، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
f_haghnazari@sbu.ac.ir
وحید
نجاتی
0000-0003-0419-5207
دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
nejati@sbu.ac.ir
حمیدرضا
پوراعتماد
پژهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
h_pouretemad@sbu.ac.ir
10.30473/etl.2021.56455.3377
در این پژوهش اثربخشی آموزش راهبردهای هدفگذاری مبتنی بر نظریۀ هدفگذاری بر بهبود هدفگذاری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه اول بررسی گردید. بدین منظور 79 دانشآموز پسر پایۀ هفتم با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در قالب دو گروه آزمایشی و گروه گواه در پژوهش شرکت کردند. بستۀ آموزش راهبردهای هدفگذاری بر اساس نظریۀ هدفگذاری به وسیلة پژوهشگران تدوین و در هفت جلسه برای دانشآموزان ارائه شد و تکالیف آن به وسیلة دانشآموزان تکمیل گردید. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از معدل نمرات پایانی امتحانات نیمسال اول به عنوان پیشآزمون و معدل نمرات پایانی نیمسال دوم به عنوان پسآزمون استفاده شد؛ نمرههای هدف تعیین شده به وسیلة دانشآموز برای نیمسال اول و دوم جهت سنجش هدفگذاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه به طور معناداری افزایش یافته است. درحالیکه نمرة هدف دانشآموزان گروه آزمایشی تغییری نکرده بود، خطای نمرة هدف آنان به طور معناداری کاهش یافت که نشانگر بهبود و افزایش دقت هدفگذاری تحصیلی دانشآموزان است. آموزش راهبردهای هدفگذاری، افزون بر بهبود کیفیت هدفگذاری دانشآموزان، میتواند پیشرفت تحصیلی آنان را نیز تقویت کند.
پیشرفت تحصیلی,دانشآموز,هدفگذاری,نمرة هدف
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7777.html
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7777_ec8638118153abef251550bc972b21bf.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
8
4
2021
05
22
تاثیر محیط یادگیری مبتنی بر مباحثه بر بهبود مهارتهای تصمیمگیری اخلاقی-اجتمایی: مقایسه دو راهبرد الگوسازی و مربیگری
31
42
FA
محسن
بیات
دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس
mohsenbayat20@gmail.com
هاشم
فردانش
دانشیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس
hfardanesh@modares.ac.ir
جواد
حاتمی
استاد، تعلیم وتربیت، دانشگاه تربیت مدرس
hatami52@gmail.com
ابراهیم
طلایی
استادیار، تعلیم وتربیت، دانشگاه تربیت مدرس
ebrahim.talaee@gmail.com
10.30473/etl.2021.56589.3382
<span lang="AR-SA" dir="RTL">این مطالعه به بررسی تأثیر محیط یادگیری مبتنی بر مباحثه تحت پشتیبانی معلم (الگوسازی و مربیگری) بر بهبود مهارتهای تصمیمگیری اخلاقی- اجتمایی دانشآموزان پرداخته است. سه کلاس پایة ششم دبستان انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایشی 1 (راهبرد الگوسازی)، آزمایش 2 (راهبرد مربیگری) و آزمایشی 3 (راهبرد ترکیبی) قرار داده شدند. سه محیط یادگیری با پشتیبانی معلم، به نام محیط یادگیری مبتنی بر مباحثه طراحی و این پشتیبانیهای آموزشی در محیطهای یادگیری اعمال شد. پس از اجرای پیشآزمون، یک واحد یادگیری ششهفتهای تصمیمگیری اخلاقی - اجتمایی مبتنی بر مباحثه در مورد داستانهای اخلاقی، با پشتیبانی آموزشی الگوسازی، مربیگری، یا ترکیبی اجرا شد. دادههای حاصل از پیشآزمون - پسآزمون و آزمون کاربرد مهارتهای تصمیمگیری با استفاده از یک طرح کدگذاری که براساس پیشینة پژوهشی مربوط طراحی شده بود، مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون آماری تحلیل واریانس برای اندازهگیری مکرر وتحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان در شرایط یادگیری مبتنی بر مباحثه با پشتیبانی ترکیبی از نظر اکتساب و کاربرد مهارتهای تصمیمگیری و رضایت از دو شرایط دیگر عملکرد بهتری داشتند. همچنین، دانشآموزانی که در فرایند مباحثه از طریق الگوسازی پشتیبانی شده بودند، نسبت به گروه مربیگری، در اکتساب و کاربرد مهارتهای تصمیمگیری، عملکرد بهتری داشت. کاربردها، محدودیتها و پیشنهادها برای پژوهشهای آینده مورد بحث قرار گرفته است.</span>
مهارتهای تصمیمگیری,محیط یادگیری مبتنی بر مباحثه,الگوسازی,مربیگری
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7795.html
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7795_90e28e6b1370f9a96ee29b29996dcd15.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
8
4
2021
05
22
تدوین مدل اندازهگیری پرسشنامة اخلاق زیست محیطی
43
52
FA
ایرج
فیروزفر
دانشجوی دکتری علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
firoozfariraj@gmail.com
علیرضا
فقیهی
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
faghihialireza@yahoo.com
نصراله
عرفانی
0000-0002-6321-8491
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
erfani@pnu.ac.ir
10.30473/etl.2021.57165.3414
<span lang="FA" dir="RTL">این پژوهش با هدف تدوین مدل اندازهگیری پرسشنامه اخلاق زیستمحیطی انجام شد. روش تحقیق همبستگی بوده و در قالب مدل اندازهگیری به انجام رسید. جامعة آماری همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان به تعداد 14391 نفر بودند. حجم نمونه که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند، 986 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اخلاق زیست محیطی محقق ساخته (1398) مشتمل بر پنج مؤلفة آب، خاک، هوا، گیاهان و جانوران بود. پرسشنامة اولیه بر اساس مبانی نظری و پیشینة پژوهشی به تعداد 130 گویه تدوین شد. روایی محتوایی پرسشنامه به روش </span><span>CVR</span><span dir="RTL"> <span lang="FA">بررسی شد و گویههایی که ضرایب نسبی روایی کمتر از 29/0 داشتند (26 گویه)، حذف گردیدند. همچنین طی یک مطالعة مقدماتی پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در اجرای اصلی پرسشنامه، نتایج نشان داد مدل اندازهگیری اخلاق زیست محیطی از برازش قوی برخوردار است (614/0=</span></span><span>GOF</span><span lang="FA" dir="RTL">). در ضمن نتایج بیانگر آن بود که تمامی سؤالات پرسشنامه اثر معناداری بر روی مؤلفه خود داشتند. همچنین نتایج مدل نشان داد مؤلفة آب بیشترین اثر را بر اخلاق زیست محیطی داشته و مؤلفة هوا کمترین اثر را بر آن دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد، میان مؤلفههای اخلاق زیست محیطی، همبستگی درونی بالایی وجود دارد. در نتیجهگیری کلی میتوان گفت پرسشنامة اخلاق زیست محیطی محقق ساخته (1398) از مشخصات روانسنجی لازم برای سنجش اخلاق زیست محیطی برخوردار است.</span>
مدل اندازهگیری,اخلاق زیست محیطی,پرسشنامه
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7778.html
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7778_7efb22cefa9f69afda777db6b79a33fc.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
8
4
2021
05
22
ارائة مدل علّی روابط جذب شناختی، نیاز به شناخت و سودمندی ادراک شده یادگیری در واقعیت افزوده: نقش واسطهای خودکارآمدی و درگیری شناختی
53
66
FA
مریم
درویشی
0000-0002-4687-7727
دانشآموخته دکتری، برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
m.darvishi61@yahoo.com
محمدحسن
صیف
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
hassanseif@gmail.com
محمدرضا
سرمدی
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
ms84sarmadi@yahoo.com
مهران
فرج اللهی
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
farajollahim@yahoo.com
10.30473/etl.2021.57812.3442
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی روابط جذب شناختی، نیاز به شناخت و سودمندی ادراک شده یادگیری از طریق واقعیت افزوده (نقش واسطهای خودکارآمدی موبایلی و درگیری شناختی) به روش توصیفی-همبستگی انجام گرفت. برای این منظور، از بین استانهای نواحی غربی ایران، سه استان (همدان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری) و تعداد 600 دانشجوی دانشگاه پیام نور، به روش خوشهای چند مرحلهای تصادفی، بر اساس فرمول کوکران انتخاب و پس از به کارگیری برنامة واقعیت افزوده، به یک پرسشنامه 52 گویهای که تلفیقی از پرسشنامههای سودمندی ادراک شده دیویس (1989)، نیاز به شناخت کاچیوپو و پتی (1982)، درگیری شناختی آلوکا و اودونگو (2018)، مقیاس خودکارآمدی موبایلی ماهات، مهد ایوب و وانگ (2012) و مقیاس جذب شناختی آگاروال و کاراهانا (2000) بود پاسخ دادند که از آن میان، 556 پرسشنامه تکمیل و به پژوهشگر بازگردانده شد. دادها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و تحلیل مسیر، به وسیلة نرمافزارهای Amos 22, Lisrel 8.50 ,Spss 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیرهای جذب شناختی و نیاز به شناخت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق واسطهگری متغیرهای خودکارآمدی موبایلی و درگیری شناختی بر سودمندی ادراک شده یادگیری از طریق واقعیت افزوده، در بین دانشجویان دورة کارشناسی اثر معنادار دارند. همچنین بررسی شاخصهای برازندگی نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش، با دادههای گردآوری شده از دانشجویان دانشگاه پیام نور، برازش مناسبی دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت این مدل میتواند اطلاعات مهم و مورد نیاز را برای همة دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت در جهت بهبود پیامدهای آموزش و یادگیری فراهم کند.
واقعیت افزوده,جذب شناختی,نیاز به شناخت,درگیری شناختی,خودکارآمدی,سودمندی ادراک شده
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7779.html
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7779_e5e50186fab1e9074547d3695f457a21.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
8
4
2021
05
22
مدل یابی روابط علّی جهت گیریهای هدفی و ارزیابیهای شناختی با بهزیستی شغلی در معلمان: نقش واسطهای راهبردهای مقابله شناختی و هیجانهای معلم
67
84
FA
سعیده
پیرحسینلو
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
pirhoseinloos@gmail.com
ولی اله
فرزاد
0000000286848648
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
vfarzad@yahoo.com
منصوره
شهریاری احمدی
استادیار، گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
man.shahriyari_ahmadi@auctb.ac.ir
10.30473/etl.2021.58320.3469
<span dir="RTL" lang="AR-SA">پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش میانجیگر راهبردهای مقابله شناختی و هیجانات معلم در رابطة ارزیابیهای شناختی و جهتگیریهای هدفی با بهزیستی شغلی در معلمان زن و مرد انجام شد. در این پژوهش همبستگی، 360 معلم (200 زن و 160 مرد) از مناطق 4 و 8 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب </span><span dir="RTL" lang="FA">شدند</span><span dir="RTL" lang="AR-SA">و به پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار (پاپایانو و چریستودولیس، 2007)، نسخة تجدیدنظرشدة مقیاس ارزیابی تنیدگی (رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005)، نسخة تجدیدنظر شده پرسشنامة نظمدهی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپیناون، 2001)، سیاهه هیجان معلم (چن، 2016) و مقیاس بهزیستی عاطفی وابسته به شغل (وتکاتویک و همکاران، 2000) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در نمونة معلمان زن و مرد مدل مفروض واسطهمندی نسبی راهبردهای مقابله و هیجانات پیشرفت در رابطة ارزیابیهای شناختی و جهتگیریهای هدفی با بهزیستی شغلی در معلمان زن و مرد با دادهها برازش مطلوبی داشت. افزون بر این، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی وزن های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و 55 درصد از پراکندگی نمرات بهزیستی شغلی از طریق جهتگیریهای هدفی، ازریابیهای شناختی، راهبردهای مقابله و هیجانهای پیشرفت تبیین شد. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر موافق با دغدغة غالب پژوهشگران تربیتی علاقهمند به تحلیل نیمرخ تجارب هیجانی و انگیزشی معلمان نشان داد که پیشبینی بهزیستی حرفهای معلمان از طریق کیفیتهایی مانند جهتگیریهای هدفی و ارزیابیهای شناختی در بستر اطلاعاتی مفاهیمی دیگر مانند راهبردهای نظمبخشی هیجانی و هیجانهای معلم محقق میشود.</span>
جهتگیریهای هدفی,ارزیابیهای شناختی,راهبردهای مقابلة شناختی,هیجانهای معلم,بهزیستی شغلی
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7780.html
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7780_8a298f85f4d7f1887b69ec6be555fb34.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
8
4
2021
05
22
مقایسة حافظة کاری، خلاقیت و انعطاف شناختی در دانشآموزان دو و تکزبانه (فارسی آذری زبان)
85
92
FA
خدیجه
زاداحمدکلاشی
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
zadahmad.kh@yahoo.com
علیرضا
پیرخائفی
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی. واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی. گرمسار، ایران
apirkhaefi@gmail.com
احمد
سوری
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
dr.sori@gmail.com
10.30473/etl.2021.54016.3272
هدف پژوهش حاضر مقایسة حافظة کاری، خلاقیت و انعطاف شناختی در دانشآموزان تکزبانه و دو زبانه فارسی آذری بود. روش پژوهش پس رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوزبانه و تکزبانه منطقه 19 شهر تهران در سال 1396 بود که از این جامعه 120 نفر با روش نمونهگیری مرحلهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه حافظة کاری (دانیمن و کارپنتر، 1980)، خلاقیت (عابدی، 1363) و انعطاف شناختی (دنیس و ندروالی، 2010) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین حافظة کاری، خلاقیت و انعطاف شناختی در گروههای تکزبانه و دوزبانه تفاوت معناداری (p < 0.05) وجود دارد. دانشآموزان دوزبانه کارکرد متفاوت و بالاتری نسبت به دانشآموزان تک زبانه در هر سه متغیر حافظة کاری، خلاقیت و انعطاف شناختی داشتند. در این زمینه تفاوت دانشآموزان دوزبانه با تک زبانه به ترتیب (7 نمره) در خلاقیت، (4 نمره) در انعطافپذیری و (2 نمره) در حافظة کاری بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش زبان دوم در روند رشدی دانشآموزان میتواند موجب ارتقای تواناییهای شناختی آنان به ویژه خلاقیت و انعطاف شناختی شده که احتمالاً در بهبود عملکرد تحصیلی مؤثر خواهد بود.
حافظة کاری,خلاقیت,انعطاف شناختی,تک زبانگی,دوزبانگی
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7781.html
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7781_22002da52717b82d987de05442d10ff5.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
2345-6523
2345-6531
8
4
2021
05
22
نقش حمایت فراشناختی در افزایش پیچیدگی، صحت، و روانی مهارت های شفاهی در زبان انگلیسی
93
103
FA
منوچهر
جعفری گهر
0000-0001-6892-3248
دانشیار، گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور
jafarigohar@yahoo.com
10.30473/etl.2021.57447.3429
<span lang="AR-SA" dir="RTL">حمایت عبارت است از ارائة کمک به فراگیران و سپس کاهش تدریجی آن. این کاهش زمانی آغاز میشود که نشانههای پیشرفت در مهارت و دانش حمایت گیرنده بروز میکند و فرد نشان میدهد که توانایی پذیرش مسئولیت بیشتر در روند فراگیری را دارد. مطالعة حاضر به بررسی تاثیر حمایتهای فراشناختی بر سه جنبة اصلی مهارت شفاهی زبانی یعنی پیچیدگی، صحت و روانی میپردازد. هدف حمایتهای فراشناختی بالا بردن سطح سه فعالیت فراشناختی اصلی یعنی برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی است. در این پژوهش، مبنای اندازهگیری پیچیدگی محاسبه نسبت تعداد بندها به واحدهای تجزیه و تحلیل گفتاری شرکتکنندگان بود. از سوی دیگر، روانی کلام با تقسیم تعداد هجاهای تولید شده بر تعداد ثانیه ضرب در60 اندازهگیری شد. بهعلاوه صحت براساس نسبت تعداد بندهای عاری از خطاهای نحوی، صرفی و واژگانی به تعداد کل بندها محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که حمایتهای فراشناختی به شکل معناداری مهارت شفاهی فراگیران را بر حسب پیچیدگی، صحت، و روانی افزایش میدهد. مفاهیم ضمنی یافتهها برای فعالیتهای آموزشی در مقاله ارائه شده است. </span>
صحت,پیچیدگی,روانی,فراشناخت,حمایت
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7782.html
https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_7782_7ba5f7a8e5e90e286a69fce75146dad3.pdf