TY - JOUR ID - 1561 TI - تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - زارع, حسین AU - عارضی, سوزان AD - استاد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه پیام‌نور AD - مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - 6 SP - 7 EP - 16 KW - روش تدریس پازل KW - یادگیری KW - دانش‌آموزان DO - N2 - سالهاست که ارایه دروس به شیوه متداول ادامه دارد و هر دو گروه معلم و دانش‌آموزان از کم بازدهی و کسل‌کنندگی کلاس‌ها ناراضی‌اند. روش‌های آموزش فعال، از جمله روش پازل، می‌توانند نقش مؤثری در ارتقاء کیفیت یادگیری فراگیران داشته باشند. بر این اساس این مطالعه با هدف تأثیر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش این مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه ششم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی93-92 بود. نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام گرفت و دو کلاس به عنوان نمونه تحقیق به تعداد 50 نفر انتخاب و دروس علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، هدیه‌های آسمانی و بنویسیم با روش پازل به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تحلیل داده‌های آماری جهت تعیین تفاوت و محاسبه و مقایسه نمره‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه آزمایش و گواه از آزمون مانکوا استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی معنادار است. به عبارت دیگر روش تدریس پازل بر میزان یادگیری دانش‌آموزان تأثیر گذاشته است. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1561.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1561_a05c0a982f03bc45994c608ade9fbd6c.pdf ER -