TY - JOUR ID - 5143 TI - طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامۀ درسی تربیت اجتماعی در دورۀ متوسطۀ اول با تاکید بر اسناد بالادستی JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - یزدانی, فتانه AU - عباسی, عفت AU - حسنی, محمد AU - علی عسگری, مجید AD - عضوهیئت علمی دانشگاه پیام نورشیراز AD - عضوهیئت علمی دانشگاه خوارزمی AD - عضوهیئت علمی پژوهشکده مطالعات برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی Y1 - 1970 PY - 1970 VL - 6 IS - 2 SP - 95 EP - 117 KW - تربیت اجتماعی KW - اسناد بالادستی KW - طراحی الگوی برنامه درسی KW - دورۀ متوسطه DO - 10.30473/etl.2018.5143 N2 - این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی بومی تربیت اجتماعی بر اساس اسناد بالادستی وزارت آموزش و پروش انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی شامل روش کیفی و کمی است. در بخش کیفی تحلیل محتوای کیفی، مبتنی بر قیاس است. و در بخش کمی نظرخواهی از متخصصان است. جامعه آماری در بخش کیفی، اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی ونمونۀ پژوهش، بخش‌های مربوط به تربیت اجتماعی در این اسناد است. و در بخش کمی متخصصان رشته برنامه‌ریزی و آشنا با اسناد بالادستی می‌باشد. داده‌ها به شیوۀ کدگذاری بر اساس الگوی تایلر بر مبنای چهار عنصر هدف (شناختی، عاطفی و روانی حرکتی)، محتوا (انتخاب و سازماندهی)، روش و ارزشیابی تحلیل شد. و با توجه به نظرات متخصصان در مرحله کمی تعدیل و اصلاح گردید. پس از اصلاح، موارد نتایج به دست آمده نشان داد که در بخش اهداف شناختی ویژگی‌ها شامل: قابلیت تجزیه و تحلیل ارزش‌ها، آشنا کردن متربی با پایگاه اجتماعی خود، شایستگی‌ها، توجه به تفاوت‌های فردی، آشنایی با ارزش‌های اجتماعی، اهمیت و جایگاه قانونمندی، پذیرش هویت اسلامی و ملی. در اهداف عاطفی ویژگی‌ها شامل قابلیت ایجاد و تقویت علاقه در متربی جهت تحقق شایستگی‌های فضیلت‌محور، مشارکت فعال، روحیه احترام‌گذاری، استدلال در حل مسائل اجتماعی و تحمل آراء دیگران است. در بخش اهداف روانی-حرکتی ویژگی‌ها شامل: قابلیت ایجاد مهارت در متربیان در جهت تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی، حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی. ویژگی‌های محتوا شامل قابلیت ایجاد شناخت و بررسی اهمیت نقش خانواده، فرایند درونی ساختن ارزش‌ها، نقد و بررسی خرده فرهنگ‌ها، تفسیر واژه‌های مشترک اجتماعی، تنظیم محتوا به صورت افقی، عمودی، تلفیقی. ویژگی‌های روش شامل قابلیت استفاده از روش‌های پرسشگری، تعقل و تفکر، استدلال، گفتمان، فضای مجازی و رسانه‌ای و ایفای نقش است و ویژگی‌های ارزشیابی شامل قابلیت استمرار ارزشیابی، سنجش عملکرد متربیدرمشارکتعملی،میزانتسلطمتربینسبتبهوظایف، ارزشیابیمشارکتیوبهکارگیریروش‌هایگوناگوناست.اعتبار الگوی طراحی شده براساس این ویژگی‌ها از نظرمتخصصان،مناسب ارزیابی شد.  UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5143.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5143_1b9d76f2b6e3f258b04d9f68af262989.pdf ER -