TY - JOUR ID - 5792 TI - طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی در فراگیران پایه سوم ابتدایی JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - حسین بگلو, کوروش AU - پیری, موسی AU - یاری, جهانگیر AU - رضایی, اکبر AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،‌ تبریز، ایران AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران AD - دانشیار، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 4 SP - 31 EP - 44 KW - طراحی آموزشی چندرسانه‌ای KW - نظریۀ بار شناختی سوئلر KW - درگیری تحصیلی KW - انتقال یادگیری DO - 10.30473/etl.2019.5792 N2 - این پژوهش با هدف طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر و تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی فراگیران پایۀ سوم ابتدایی انجام شده است. در این پژوهش، از طرح شبه آزمایشی «پیش - پس‌آزمون با گروه گواه» استفاده شد. جامعۀ آماری در این تحقیق، دانش‌آموزان پسر پایۀ سوم ابتدایی شهرستان چایپاره (502 نفر) در سال تحصیلی 1397- 1396بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 2 کلاس از دو مدرسه و از هر کلاس به صورت تصادفی 15 نفر انتخاب شد که به صورت تصادفی به گروه‌های آزمایش و کنترل منتسب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های درگیری تحصیلی شوفلی و بکر (2006) و آزمون انتقال یادگیری ریاضی (محقق ساخته) گردآوری شدند. برای تحلیل فرضیۀ 1، تحلیل کوواریانس چند متغیره و فرضیۀ 2 آزمون t مستقل به کار رفت. نتایج نشان داد که به کارگیری طراحی آموزش چندرسانه‌ای مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر بر درگیری تحصیلی، شامل مؤلفه‌های توانمندی، تعهد، جذب و انتقال یادگیری فراگیران در درس ریاضی تأثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر نظریۀ بار شناختی سوئلر یکی از راه‌های افزایش میزان درگیری فراگیران در یادگیری کلاسی و انتقال آن به موقعیت‌های جدید می‌تواند به کار رود. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5792.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_5792_c09ba4c717f3240f63d4a29fb7ed356e.pdf ER -