TY - JOUR ID - 6347 TI - روا‌‌‌‌‌‌سازی و اعتبار‌یابی پرسش‌نامه سطوح تفکر تاملی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - عظیمی, اسماعیل AU - تقی زاده, عباس AD - دانش آموخته دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران AD - دکتری تخصصی، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 2 SP - 43 EP - 54 KW - تامل KW - سطوح تامل KW - پایایی KW - روایی عاملی KW - پرسش‌نامه تفکر تاملی DO - 10.30473/etl.2019.46589.2977 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسش‌نامه سنجش سطح تفکر تاملی انجام گرفت. این پژوهش در زمره تحقیقات غیر‌آزمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی و مقطعی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان ثبت نام کرده در دوره‌های کارورزی تربیت معلم شهر تهران که در سال تحصیلی 1396-1395 به تحصیل اشتغال داشتند، بودند که حجم نمونه‌ایی به تعداد 680 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ایی، انتخاب شدند و به پرسش‌نامه تفکر تاملی کمبر و همکاران (2000) پاسخ دادند که از آن‌ میان 636 پرسش‌نامه قابل تحلیل بود. داده‌ها با نرم‌افزار spss21 و Lisrel8.8 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که پرسش‌نامه سنجش سطح تفکر تاملی از روایی صوری و محتوایی قابل قبولی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه‌های اصلی علاوه بر عامل کلی تفکر تاملی، چهار مولفه تحت عناوین، سطح عمل عادتمند (بدون تامل)، مفهومی، تامل و تامل انتقادی، را تایید نمود که این 4 عامل 59/51 درصد از واریانس کلی را تبیین می‌کنند. نتایج بررسی روایی عاملی پرسش‌نامه با روش تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ساختار پرسش‌نامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد و کلیه شاخص‌های نیکویی برازش، مدل را تایید می‌کنند (χ2/df=1/855 در نتیجه می‌توان گفت نسخه ترجمه شده پرسش‌نامه تفکر تاملی برای‌ استفاده در پژوهش‌های مربوط به توسعه حرفه‌ای، در بین فراگیران ایرانی، مقیاس قابل قبولی است. از این پرسش‌نامه به عنوان ابزار سنجش و یادگیری هم می‌توان استفاده کرد. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6347.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6347_65d783cdf934e96524e288b1eceaf3bc.pdf ER -