TY - JOUR ID - 6946 TI - سنتزپژوهی برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی JO - فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی JA - ETL LA - fa SN - 2345-6523 AU - اژدری فام, ناصر AU - فرج اللهی, مهران AU - سرمدی, محمدرضا AU - محبوبی, طاهر AD - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - استاد، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام‌نور AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 1 SP - 55 EP - 68 KW - برنامة درسی KW - یادگیری همراه KW - آموزش عالی KW - سنتزپژوهی و الگوی اکر DO - 10.30473/etl.2020.52788.3221 N2 - پژوهش با هدف سنتزپژوهی برنامة درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر در آموزش عالی انجام پذیرفته است. بر این اساس پژوهش، از نوع سنتزپژوهی بود. بدین منظور برای بررسی پیشینة پژوهش و جمع‌آوری داده‌های متناسب با هدف پژوهش از منابع موجود در پایان‌نامه‌ها، کتابخانه، طرح‌های پژوهشی و مقالات موجود در پایگاه‌های اطلاعات داخل کشور و خارج کشور استفاده شد. کلیدواژگان مورد استفاده برای جستجو شامل برنامه درسی، یادگیری همراه، برنامه درسی مبتنی بر یادگیری همراه، آموزش از دور، آموزش مجازی، یادگیری مبتنی بر وب، آموزش برخط، الگوی اکر در آموزش عالی بود. در روند بررسی مقالات و اسناد به ترتیب، 48 مورد مطالعة مرتبط با کلیدواژه‌ها به دست آمد که پس از بررسی عناوین 9 مورد  مقالة نامرتبط حذف شد؛ بنابراین در این پژوهش 39 مورد، بررسی شد. پس از گردآوری داده‌ها، یافته‌ها و نتایج پژوهش‌ها به تفکیک استخراج و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که برنامة درسی مبتنی بر یادگیری همراه با تأکید بر الگوی اکر دارای 10 مولفه و 82 شاخص است که به ترتیب برای مؤلفه منطق و چرایی 25 شاخص، اهداف 7 شاخص، فعالیت‌های یادگیری 9 شاخص، نقش معلم 3 شاخص، مواد و منابع 13 شاخص، گروه‌بندی 3 شاخص، مکان 3 شاخص، زمان 2 شاخص و سنجش و ارزشیابی 8 شاخص استخراج شده است. براساس نتایج مؤلفه منطق و چرایی بیشترین شاخص و مؤلفه زمان کمترین شاخص را به خود اختصاص داده است. UR - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6946.html L1 - https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6946_0a460e2729f49f0d7e92921297fb01df.pdf ER -