دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235420180522Assessment of Student Achievement Through Educational Quality, Academ-ic Engagement, Peer-Assisted Learning and Academic Motivation: (A Study at Two Levels of Student and Teacher)بررسی پیشرفت تحصیلی با واسطه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی،یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه در دو سطح دانشآموز و معلم)9244749FAسیده ماهرخموسویاستادیار، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرعلیرضاکیامنشاستاد، روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانمهنازاخوان تفتیدانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهراJournal Article20180618The main objective of this study was to find out the role of student-level and teacher-level on academic achievement. Research population included students and teachers of Tehran’s vocational and technical schools. 10 regions from 5 Tehran’s educational districts and 2 schools from each region were selected, with a total of 906 third-grade students (girls and boys) from these schools and from 39 classes using multi-stage sampling. 123 teachers from the same classes and schools were also chosen for this study. Standard AMS and MSLQ questionnaires were used for academic motivation and academic engagement, respectively, as well as researcher-made questionnaires for knowledge and professional skills of teachers and professional- contextual characteristics questionnair, peer-assisted learning and quality of education. Reliability and validity of the questionnaires were assessed using Cronbach's alpha coefficient, content and construct validity (exploratory factor analysis). Academic achievement was calculated using the average of three grades including GPA (grade point average) of the previous year, GPA of three core courses and GPA of practical courses. Data was analyzed using descriptive statistics, correlation matrix, confirmatory factor analysis, and multi-level analysis. Results of multilevel analysis showed the average academic achievement of students in different classes (i.e. different teachers) was significantly different. In addition, the effect of experience, gender and education level of teachers on students’ academic achievement were insignificant. However, there was a positive and significant effect of quality of education on the academic achievement. At the whole classroom model, 7.27%, and 22.28% (nearly30%) of the variance for academic achievement were related to the student-level and teacher-level, respectively. Findings of the research show the importance of teacher level factors -at higher level- influencing other variables in predicting academic. achievement.<strong></strong> <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong><span lang="AR-SA" dir="RTL">مطالعه حاضر با هدف یافتن نقش عوامل سطح دانشآموزی و سطح معلم بر </span><strong><span lang="AR-SA" dir="RTL">پیشرفت تحصیلی</span></strong><span lang="AR-SA" dir="RTL">انجام شد</span><span>.</span><span dir="RTL"> <span lang="AR-SA">جامعه پژوهشی شامل تمامی هنرجویان و هنرآموزان (معلمان) بود. از بین نواحی پنجگانه تهران، در مجموع 906 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم و 123 نفر از معلمان آنان در نمونه حضور داشتند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد انگیزش تحصیلی </span></span><span>AMS</span><span dir="RTL"> <span lang="AR-SA">والرند و همکاران (1992) و درگیری تحصیلی </span></span><span>MSLQ</span><span dir="RTL"> <span lang="AR-SA">پینتریچ و دگروت (1994) و پرسشنامههای پژوهشگر ساخته دانش و مهارتهای حرفهای معلم و پرسشنامه ویژگیهای بافتی- حرفهای معلمی، یادگیری به کمک همسالان و کیفیت آموزشی هنرجویان همراه با مشاهده، اسناد و مدارک موجود در هنرستانها جمعآوری شد. پیشرفت تحصیلی نیز از طریق میانگین 3 نمره محاسبه گردید. روایی پرسشنامهها از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی از طریق آلفای کرانباخ مشخص شد. از روشهای ماتریس همبستگی و تحلیل چندسطحی برای پردازش دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل نشان داد در سطح کلاس (معلم)؛ متوسط پیشرفت تحصیلی هنرجویان کلاسهای مختلف به طور معناداری با هم تفاوت دارد و اثر سابقه، جنس و تحصیلات هنرآموزان بر پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار است؛ اما اثر کیفیت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی مثبت و معنادار است و 27/7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی در سطح دانشآموز و 28/22% در سطح معلم تبیین میشود. در مجموع، متغیرهای سطح دانشآموز و سطح معلم 30 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی هنرجویان را تبیین میکند. یافتهها، اهمیت سطح معلم را به عنوان سطح بالاتر بر اثرگذاری متغیرهای مورد بررسی به عنوان پیشبینیکننده پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نشان میدهد.</span></span>دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235420180522Farsi Version of the Teacher Emotion Inventory: A Psychometric Studyنسخة فارسی سیاهة هیجان معلم: یک مطالعة روانسنجی25384750FAعلیخداییگروه روانشناسی ،دانشگاه پیام نور ، تهران، ایرانJournal Article20180618The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Teacher Emotion Inventory (TEI, Chen, 2016) among Iranian teachers. In this correlation study, 329 female teachers completed the TEI and the Teacher Self-Efficacy Scale-Short Form (TSES-SF, Schwarzer, Schmitz & Daytner, 1999). The confirmatory factor analysis method and internal consistency were used to compute the TEI's factorial validity and reliability, respectively. Also, in order to examine the construct validity of the Teacher Emotion Inventory, we computed correlation between different dimensions of TEI with different dimensions of the Teacher Self-Efficacy Scale. The results of confirmatory factor analysis, based AMOS software, indicated that multidimensional structure of the TEI consisted enjoyment, love, sadness, anger and fear had acceptable fit to data in the teacher’s sample. Correlation analyses between different dimensions of TEI with different dimensions of the Teacher Self-Efficacy Scale consisted career achievement, career skills development, social interaction with students, parents and colleagues and coping with career stress provided initial evidence for the TEI construct validity. Internal consistencies for the scales measuring enjoyment, love, sadness, anger and fear were 0/77, 0/72, 0/82, 0/88 and 0/77, respectively. In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the TEI as an instrument to measure teachers’ emotional experiences in the career achievement environments among Iranian teacher’s sample.پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصههای روانسنجی سیاهة هیجان معلم (TEI؛ چن، 2016) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی، 329 معلم زن به سیاهة هیجان معلم و نسخة کوتاه مقیاس خودکارآمدی معلم (TSES-SF، شوارزر، اسچیتزر و دیتنر، 1999) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی سیاهة هیجان معلم به ترتیب از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی سازة سیاهة هیجان معلم، ضریب همبستگی بین ابعاد سیاهة هیجان معلم و مقیاس خودکارآمدی معلم گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی سیاهة هیجان معلم بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار پنج عاملی سیاهة هیجان معلم مشتمل بر پنج زیرمقیاس لذت، عشق، ناراحتی، خشم و ترس با دادهها برازش قابل قبولی دارد. نتایج مربوط به همبستگی بین زیرمقیاسهای سیاهة هیجان معلم با وجوه خودکاری معلم شامل پیشرفت کاری، بسط و توسعه مهارت در کار، تعامل اجتماعی با دانشآموزان، والدین و همکاران و مقابله با تنیدگی شغلی به طور تجربی از روایی سازة نسخة فارسی سیاهة هیجان معلم حمایت کرد. ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای لذت، عشق، ناراحتی، خشم و ترس به ترتیب برابر با 77/0، 72/0، 82/0، 88/0 و 77/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که سیاهة هیجان معلم برای سنجش تجارب هیجانی مثبت و منفی معلمان ایرانی در محیطهای پیشرفت کاری، ابزاری روا و پایا است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235420180522The Effect of Connectivism Instructional Method on Students in Compar-sion with Communicative and Grammar - Translation Methodsاثربخشی رویکرد آموزش مبتنی بر پیوندگرایی در مقایسه با رویکردهای آموزش ارتباطی و دستور - ترجمه بر درگیری تحصیلی دانشآموزان39524751FAمحمدبرنادانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز0000-0001-8252-6273محبوبهفولادچنگدانشیار، روانشناسی ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، دانشگاه شیرازبهرامجوکاراستاد، روانشناسی، دانشگاه شیرازفریدهیوسفیدانشیار، روانشناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20180618The purpose of this study was to examine the effect of connectivism instructional method in comparsion with communicative and grammar-translation on English academic engagement<strong> </strong>among students. The current study was a 3 (instructional methods) *2 (gender) factorial design with pre-post-test. Statistical population included all the high school students in grade 3 from Ramhormoz city. Participants included students in six classes that were selected by available sampling method and then completed the academic engagement<strong> </strong>questionnaire (Reeve, 2013), too. The results showed the connectivism<strong> </strong>instructional method was significantly more effective than other methods. Based on the results of this research, it is concluded that connectivism instructional method provide unique opportunities for engaging of students by managing of available khowledge. Accordingly, this research suggests the application of connectivism instructional method in order to increase English academic engagement as a foreign language for the students.هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد آموزش مبتنی بر پیوندگرایی در مقایسه با رویکردهای دستور - ترجمه و ارتباطی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی بوده است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح عاملی 3 (روش تدریس)*2 (جنسیت)، با استفاده از اجرای پیشآزمون و پسآزمون است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ دانشآموزان پسر و دختر پایۀ سوم دبیرستان مدارس دولتی شهرستان رامهرمز بوده است که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودهاند. مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر در شش کلاس حضور داشتند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامۀ درگیری تحصیلی ریو (2013) پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که رویکرد آموزش پیوندگرایی در مقایسه با دو رویکرد دیگر از اثربخشی بیشتری برخوردار است. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که پیوندگرایی از طریق مدیریت دانش در دسترس، فرصتهای کمنظیری را بهمنظور درگیر کردن فراگیران ایجاد میکند.؛ بنابراین این پژوهش حاضر استفاده از آموزههای نظریۀ پیوندگرایی را بهمنظور ارتقاء درگیری تحصیلی زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی پیشنهاد میکند.<br /> دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235420180522Identifying the Components of the Development of Talent for Nongovernmen-tal Schools, Based on a Fundamentally Based Data Approach, Providing a Modelشناسایی مولفههای توسعه مدیران با استعداد مدارس غیردولتی با رویکردی مبتنی بر نظریۀ دادهبنیاد، ارائه الگو53704752FAمیترانورادصدیقدانشجوی مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهرانعبدالرحیمنوه ابراهیمغضو هیئت علمی و راست دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمیحمید رضاآراستهرئیس و استاد دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمیحسن رضازین آبادیدانشیار دانشگاه خوارزمیJournal Article20180618<span>The purpose of the present study was to identify the components of the development of managers with a fundamentally based data approach and pattern design. The research method is descriptive survey with mixed approach. In the qualitative section, the targeted sampling approach and the use of snowball techniques and the application of theoretical saturation criterion were used in semi-structured interviews with 14 founders, famous nongovernmental schools. The reliability of the interview resulted in an agreement between the two coders, 86.9%. The interview texts were analyzed using maxqda software and open coding. A small portion of society was selected by all non-governmental high school principals in the academic year 2016-17 (510, members). With the help of Cochran formula, 218 managers were selected by random sampling method. The implementation of the quantitative part was done using a researcher made questionnaire based on the results of the qualitative section. Validity and reliability of research tools were optimum. Qualitative findings are based on data analysis in the basis of data and quantitative findings using descriptive indexes, exploratory factor analysis, and verifying structural equations. The overall results of the research indicate three sub-components that account for 49.34% of the variance of managers development. The following components of the development of managers: the creation of learning and development opportunities with coefficient of 0.53 and the separation of financial issues from education with a coefficient of 0. 56 and encouraging managers in their improvement with a coefficient of 0.48 in explaining the variance of developmental structures.</span>هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای توسعه مدیران با رویکردی مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد و طراحی الگو است. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی، از رویکرد نمونهگیری هدفمند و بهرهوری از فن گلوله برفی و به کارگیری معیار اشباع نظری، در مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 14 خبره موسس، مدارس غیردولتی معروف استفاده شد. پایایی مصاحبه، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، برابر 9/86 درصد حاصل شد. در تحلیل متون مصاحبه از نرمافزار maxqda و کدگذاری باز استفاده شد. جامعه بخش کمی، شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه غیردولتی تهران در سال تحصیلی 96- 95 (510، عضو) بود، به کمک فرمول کوکران تعداد 218 مدیر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اجرای بخش کمی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش در حد مطلوب به دست آمد. یافتههای کیفی مبتنی برتحلیل دادهها به روش داده بنیاد و یافتههای کمی با استفاده از شاخصهای توصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری است. نتایج کلی پژوهش حاکی از سه زیر مولفۀ ایجاد فرصت توسعه شغلی، ایجاد فرصت توسعه فردی و تشویق مدیران در بهسازی خود است که جمعاَ 34/49 % از واریانس توسعه مدیران را تبیین میکند و پوشش میدهد. به عبارت دیگر، مؤلفههای 11 گانه شناسایی شده در بخش کیفی میتوانند به عنوان مولفههای توسعه استعداد مدیران به کار روند. زیر مؤلفههای ایجاد فرصت توسعه شغلی با ضریب 53/0 و ایجاد فرصت توسعه فردی، با ضریب 56/0 و تشویق مدیران در بهسازی خود با ضریب 48/0 در تبیین واریانس سازه توسعه سهم دارند.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235420180522A Comparison Study of Bullying Behavior, School Bonding and Social Compe-tence in Bully and Pro-Bully Studentsمطالعه مقایسهای رفتار قلدری، پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی در دانشآموزان قلدر و طرفداران قلدری71824753FAمینامحبیدانشگاه تبریزمیرمحمودمیرنسبدانشگاه تبریزاسکندرفتحی آذردانشگاه تبریزتورجهاشمی نصرت آباددانشیار روان شناسی دانشگاه تبریزJournal Article20180618The present study aimed to compare bullying behavior, school bonding<em> </em>and<em> </em><em>social competence</em> in the bully and pro-bully students. The subjects were 80 <em>elementary</em><em> </em>school <em>boys</em><em> </em>selected by purposeful sampling, cluster random sampling and screening methods. Measurement instruments include the Illinois Bullying Scale, Peer Nomination Form, Teacher Nomination Form, Participant Role Scale, School Bonding Scale and Self-report Scale for Social Competence. The results of a Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) revealed that mean scores of bully and pro-bully students for the sub-scales of bullying behavior (bullying and fighting) were not significant. Also, no significant difference was found between the bully and pro-bully students for the sub-scales of school and teacher attachment, and school involvement of school bonding. Mean score of pro-bully students for the sub-scale of prosocial behavior of social competence was significantly higher than bully students. In addition, mean scores of the pro-bully students was significantly lower than bullies for the sub-scale of disruptive behavior of social competence. The findings indicate the importance and the role of negative perceptions of social competence have on the incidence of bullying at school. Limitations and implications are discussed.هدف پژوهش حاضر مقایسه رفتار قلدری، پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی در دانشآموزان قلدر و طرفداران قلدری بوده است آزمودنیها 80 دانشآموز پسر پایه پنجم ابتدائی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، نمونهگیری تصادفی خوشهای و روش غربالگری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش، مقیاس قلدری ایلینویز، فرم نامگذاری همسالان، فرم نامگذاری معلم، مقیاس نقش مشارکتکنندگان، مقیاس پیوند با مدرسه و مقیاس خودگزارشی شایستگی اجتماعی بوده است. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که در خرده مقیاسهای رفتار قلدری (قلدری و زد و خورد) تفاوت معناداری بین دانشآموزان قلدر و طرفدار قلدر وجود ندارد. همچنین، در خرده مقیاسهای دلبستگی به معلم و مدرسه و مشارکت تحصیلی متغیر پیوند با مدرسه، بین دانشآموزان قلدر و طرفدار قلدر نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. میانگین نمرات دانشآموزان طرفدار قلدر در خرده مقیاس رفتار جامعهپسند متغیر شایستگی اجتماعی به طور معناداری از دانشآموزان قلدر بالاتر بود. به علاوه، میانگین نمرات رفتار تکانشگرانه دانشآموزان طرفدار قلدر به طور معناداری پایینتر از دانشآموزان قلدر بود. نتایج حاصل بیانگر آن است که ادراک منفی از شایستگی اجتماعی در ظهور و بروز رفتار قلدری در مدرسه نقش دارد. محدودیتها و کاربردهای پژوهش نیز بحث شده است.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235420180522The properties of the student Engagement Multidimensional Scale in Schoolویژگیهای روانسنجی مقیاس چند بعدی درگیری دانشآموز در مدرسه83924754FAمریمصفائیبهزیستیسیاوشطالع پسنددانشگاه سمنانJournal Article20180618The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the student engagement scale in school. Population of this study were all of the students of Mahdishar city in Semnan province in 2015-2016. Participants were 502 students of 7th to 9th grades (252 male and 250 female) that were selected via stratified random sampling method. All of them completed student engagement instrument (SEI) and student engagement multidimensional scale (SES-4DS). Exploratory factor analysis, item-total correlation and reliability analysis to evaluate psychometric characteristics of this questionnaire were conducted. Confirmatory factor analysis to study the measurement model and internal structure of items was carried out. Convergent validity with student engagement instrument and criterion validity with math and discipline score was studied. Results showed that the student engagement multidimensional scale in the school is saturated with four factors. The student engagement multidimensional scale in School showed positive and significant correlation with the Student Engagement Instrument (0/67), mathematics (0/14) and discipline (0/099). Reliability of the student engagement multidimensional scale in school via Cronbach's alpha, 0/82 and reliability of cognitive, emotional, behavioral and agency subscales computed 0/65, 0/75, 0/77 and /076, respectively. The findings suggest that Persian version of the student engagement multidimensional scale in School has acceptable psychometric properties and can be used as a valid instrument in academic and educational studies.هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری دانشآموز در مدرسه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان شهرستان مهدیشهر در استان سمنان در سال تحصیلی 94-95 بودند. 502 نفر از دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم (252 پسر و 250 دختر) شهرستان مهدیشهر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها ابزار درگیری و مقیاس چند بعدی درگیری دانشآموز را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور اجرا شد. تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی مدل اندازهگیری و ساختار روابط درونی گویهها اجرا شد. روایی همگرای مقیاس با ابزار درگیری دانشآموز و روایی ملاکی آن با نمرهی ریاضی و انضباط دانشآموزان بررسی شد. نتایج نشان داد که مقیاس درگیری دانش آموز در مدرسه از چهار عامل اشباع شده است. نمرهی کل مقیاس درگیری دانشآموز در مدرسه با نمرهی ابزار درگیری دانشآموز (67/0)، نمرهی ریاضی (14/0) و نمرهی انضباط (099/0) همبستگی مثبت و معنیداری نشان داد. اعتبار کل مقیاس درگیری دانشآموز در مدرسه با روش آلفای کرنباخ 82/0 و اعتبار خرده مقیاسهای شناختی، عاطفی، رفتاری و کارگزاری به ترتیب 65/0، 75/0، 77/0 و 76/0 محاسبه شد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخهی فارسی پرسشنامه درگیری دانشآموز در مدرسه از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای آموزشی و تربیتی استفاده نمود.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235420180522The Role of Social Networks on Promoting the Environmental Culture of Teachers: A WhatsApp Case Studyنقش شبکههای اجتماعی بر ارتقای فرهنگ زیستمحیطی معلمان: مطالعه موردی واتسآپ931004428FAسیدمحمدشبیریدانشیار، گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نورJournal Article20180221The purpose of this study was to investigate the effect of WhatsApp social network on the process of improving the environmental culture of teachers. The present study was carried out from the perspective of the applied purpose and the method of collecting and analyzing the data by a descriptive survey type. The statistical population of the study is all teachers in 19 areas of education in Tehran. The sample size was calculated using Cochran's formula and 340 people were selected by stratified cluster sampling. The data gathering tool was a questionnaire. Which were provided to people through the Internet using the content provided by environmental education. To obtain the research findings, Tavolandal, Chi-Square and multivariate regression models were used. The findings of the study showed that there is a positive and significant relationship between the amount of use and the actual perception of the content of WhatsApp and the environmental culture of the teachers. But there is an inverse relationship between the amount of participation and the activity of teachers in the use of WhatsApp. Therefore, the findings point to the fact that teachers use WhatsApp according to their cultural needs.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبکه اجتماعی واتسآپ بر روند ارتقای فرهنگ محیط زیستی معلمان است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری و تحلیل دادهها به روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه شد و 340 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که به روش اینترنتی در اختیار افراد گذارده شد و افراد با استفاده از محتوای ارایه شده از آموزشهای محیط زیستی ارزیابی شدند. برای به دست آوردن یافتههای پژوهش، از آزمون تااولندال، کایاسکوئر و مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده و بین واقعی تلقی کردن محتوای واتسآپ و فرهنگ محیط زیستی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ اما بین میزان مشارکت و فعالیت معلمان در استفاده از واتسآپ، رابطه معکوس وجود دارد؛ بنابراین یافتهها براین واقعیت دلالت دارد که معلمان متناسب با نوع نیازهای فرهنگی خود از واتسآپ استفاده میکنند.دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی2345-65235420180522Epistemological analysis of existentialism and its educational implications in distant education system (With emphasis on virtual education)تحلیل معرفت شناسی اگزیستانسیالیسم و استلزامات تربیتی آن در نظام آموزش از دور (با تاکید بر آموزش مجازی)1011154840FAمحمدرضاسرمدیهیات علمی دانشگاه پیام نورمرجانمعصومی فردعضو هیات علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20180810Among many of philosophical issues, Epistemology is always one of the most important pillars of thinking about the system of education, because education always deals with the recognition and discovery of reality. The purpose of this research is to study the epistemology of existentialism school and its educational implications in the distance education system (virtual). This research uses a descriptive-analytical method to collect library information, including identifying, studying, classifying information, analyzing them and aggregating information about knowledge in the existentialism, and then introducing its educational implications in virtual education. The results of this study showed that though knowledge of existentialism does not contain one-handed thoughts, this school has implications to gain knowledge in distance education system (virtual). such a way, with the emphasis on serving human beings, it seeks to grow and expand one's consciousness and independence. Also, in educational methods, it emphasizes flexible methods in curriculum design, and also this school considers teachers as a guide and learner as an active person in virtual education and, accordingly, in evaluation of acquisition Knowledge has a qualitative approach. Therefore, it is suggested that distance education practitioners, using the considerations mentioned in this school, plan in order to create more flexibility in acquiring knowledge in virtual education.از میان مباحث فلسفی، معرفت شناسی، همواره یکی از مهم ترین ارکان اندیشیدن درخصوص نظام تعلیم و تربیت است، چراکه تربیت همواره با شناخت و کشف واقعیت سروکار دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی معرفت شناسی مکتب اگزیستانسیالیسم و استلزامات تربیتی آن در نظام آموزش از دور (مجازی) است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به گردآوری اطلاعات کتابخانه ای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقه بندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و جمع بندی اطلاعات درخصوص معرفت در دیدگاه اصالت وجود پرداخته و سپس دلالت های تربیتی آن را در آموزش مجازی مورد توجه قرار داده است. نتایج این تحقیق نشان داد اگرچه معرفت در اگزیستانسیالیسم حاوی اندیشه های یک دست نیست، اما این مکتب جهت کسب معرفت، دلالت هایی برای نظام آموزش از دور (مجازی) دارد. به گونه ای که در خصوص اهداف، با تاکید بر خدمت به انسان، به دنبال رشد و گسترش آگاهی فرد و استقلال اوست. همچنین در بحث روش های تربیتی، بر روش های انعطاف پذیر در طراحی برنامه درسی، تاکید دارد، همچنین مکتب یادشده مربی را به عنوان راهنما و یادگیرنده را به عنوان فردی فعال، در آموزش مجازی مدنظر قرار می دهد و بر این اساس در ارزیابی از کسب معرفت، رویکردی کیفی دارد. لذا پیشنهاد می شود که دست اندرکاران آموزش از دور با بهره گیری از نکات قابل تامل ذکر شده از نظر این مکتب، به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا انعطاف پذیری بیشتری در کسب معرفت در آموزش مجازی ایجاد گردد.