مبینا ترخان
چکیده
این پژوهش به منظور اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت (CFT) بر روی تابآوری تحصیلی و امیدواری دانشآموزان پسر اهمالکار تحصیلی مقطع دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. با استفاده از پرسشنامههای تابآوری تحصیلی مارتین، امیدواری اشنایدر و همکاران، و اهمالکاری ...
بیشتر
این پژوهش به منظور اثربخشی مداخله مبتنی بر شفقت (CFT) بر روی تابآوری تحصیلی و امیدواری دانشآموزان پسر اهمالکار تحصیلی مقطع دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. با استفاده از پرسشنامههای تابآوری تحصیلی مارتین، امیدواری اشنایدر و همکاران، و اهمالکاری تحصیلی سولومون و رایتلوم، 28 نفر از دانشآموزان پسر اهمالکار تحصیلی مقطع دوم متوسطه به طور هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 14 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی هشت جلسه فنون CFT را بر اساس بسته آموزشی نف آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. پس از اجرای CFT، بار دیگر تابآوری تحصیلی، امیدواری و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان هر دو گروه مورد اندازهگیری قرار گرفت. از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تک متغیری (آنکوا) برای تحلیل دادهها استفاده شد. با توجه به نمرات پسآزمون، F محاسبه شده هم در تحلیل مانکوا و هم در تحلیل آنکوا برای متغیرهای تابآوری تحصیلی، امیدواری و اهمالکاری تحصیلی در هر دو گروه تفاوت معنادار را نشان داد. به طور کلی این پژوهش در همسویی با نتایج پژوهشهای مشابه حاکی از آن است، روش CFT در افزایش تابآوری تحصیلی، امیدواری و کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان پسر میتواند نقش موثری داشته باشد.