فرشته پورمحسنی کلوری؛ فاطمه قربانی آذر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سواد فضای مجازی بر میزان قربانی شدن ناشی از قلدری در فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه سوم متوسطه دوم شهر اردبیل بودند ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش سواد فضای مجازی بر میزان قربانی شدن ناشی از قلدری در فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه سوم متوسطه دوم شهر اردبیل بودند که از میان آنان30 نفر دانش-آموز با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهگونه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از آموزش برنامه سواد فضای مجازی، آزمودنیهای هر دو گروه به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪهای ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻗﻠﺪری-ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﺎﻳﺒﺮی CBVEQ))، پرسشنامه خود کنترلی تانجی و پرسشنامة تفکر انتقادی ریتکس پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه آموزش سواد فضای مجازی را دریافت نمودند و گروه کنترل در این مدت هیچمداخلهای را دریافت ننمودند. پس از اتمام برنامه آموزشی هر دو گروه مجددا به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند داده-ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیلدادهها نشان داد که آموزش سواد فضای مجازی، خودکنترلی و تفکر نقادانه دانشآموزان را بهبود بخشیده و قربانی قلدری فضای مجازی شدن را کاهش داده است (05/0>p). بنابراین آموزش سواد فضای مجازی با افزایش آگاهی کاربران در خصوص استفاده از این فضا، می-تواند پیامدهای مخرب استفاده از فضای مجازی را کاهشدهد.