محمد خالقی؛ نادر نادری؛ بیژن رضایی؛ حبیب جعفری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی مدرسه با انگیزش شغلی معلمان با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شاغل در شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 98-1397 با حجم 513 نفر بود و 219 نفر نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی مدرسه با انگیزش شغلی معلمان با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شاغل در شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 98-1397 با حجم 513 نفر بود و 219 نفر نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش، پرسشنامه فرهنگ مدرسه گرونرت (2005)، پرسشنامۀ انگیزش شغلی بخشی و همکاران (1386) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1997) بود. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها توسط نرم افزارهای Spss 25 و Smart PLS 3 و با استفاده از آزمونهای همبستگی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. رابطه توانمندسازی روانشناختی با انگیزش شغلی معلمان مثبت و معنادار است. رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه با توانمندسازی روانشناختی معلمان مثبت و معنادار است و در نهایت رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه با انگیزش شغلی با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی مثبت و معنادار است. با توجه به نتایج، میتوان اظهار داشت اگر فرهنگ سازمانی مدرسه و توانمندسازی روانشناختی معلمان بالا باشد، انگیزش شغلی معلمان هم بالا خواهد بود.