الهام سیف؛ سجاد بشرپور؛ محمد نریمانی؛ فاضله حیدری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان نارساخوان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش این پژوهش آزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان نارساخوان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز نارساخوان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. بعد از اجرای پیشآزمون با استفاده از مقیاس تجدیدنظر شده کنترل هدفمند بر روی هر دو گروه، برنامه توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی در 12 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه بهصورت دو بار در هفته برای گروه آزمایش ارائه شد، ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه به مقیاس فوق بهعنوان پسآزمون پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در نارساییهای شناختی حواسپرتی، تمرکز ضعیف، تغییر دادن ضعیف توجه و تکانشوری وجود دارد. این نتایج نشان میدهد که ابزار رایانهای توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی به بهبود نارساییهای شناختی کودکان نارساخوان منجر شده لذا این مداخله میتواند برنامه توانبخشی شناختی مفیدی برای کودکان نارساخوان باشد.