روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
علی مصطفائی؛ میترا سماواتی
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر مدلیابی تبیین اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارتهای عصب روانشناسی و مشکلات یادگیری در دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال بود. طرح پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بود. به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای 300 نفر به عنوان نمونه با رعایت ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش حاضر مدلیابی تبیین اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارتهای عصب روانشناسی و مشکلات یادگیری در دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال بود. طرح پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر ۸ تا ۱۲ سال شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 بود. به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای 300 نفر به عنوان نمونه با رعایت قاعده نسبت پارامتر کلاین انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها در پژوهش از مقیاس اختلالات یادگیری غیرکلامی گلدشتاین (2000)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (2011)، و پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز (2007)، استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد. براساس یافتههای این مطالعه، مدل پیشنهادی جهت بررسی روابط علی بین متغیرهای پژوهش، از برازش قابل قبولی در سطح 09/0RAMSEA= برخوردار بود. نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی بین متغیرهای عامل (مهارتهای عصب روانشناسی با ضرایب اثر (B=-0/76) در سطح (p=0/001)، و مشکلات یادگیری (B=0/80) در سطح (p=0/001)، با اختلالات یادگیری غیرکلامی معنادار بود. بر این اساس فرضیه پژوهش مبنی بر مدلیابی اختلالات یادگیری غیرکلامی براساس مهارتهای عصب روانشناسی و مشکلات یادگیری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مدلیابی اختلالات یادگیری غیرکلامی بر اساس مهارتهای عصب روانشناسی و مشکلات یادگیری دختران از برازش مطلوبی برخوردار است.