فناوریهای جدید و یادگیری آموزشگاهی
حسین پورسلطانی زرندی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ادراک دانشآموزان از یادگیری فعال مبتنی بر فناوری در هنرستانهای تربیت بدنی استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان هنرستانهای تربیت بدنی استان البرز تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 412 پرسشنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری شد. روش پژوهش از ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ادراک دانشآموزان از یادگیری فعال مبتنی بر فناوری در هنرستانهای تربیت بدنی استان البرز بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان هنرستانهای تربیت بدنی استان البرز تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 412 پرسشنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری شد. روش پژوهش از نوع توصیفی انتخاب شد و از آنجا که هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بود به طرحهای همبستگی تعلق دارد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری فعال مبتنی بر فناوری شروف و همکاران (2019) که مشتمل بر 20 سؤال بوده و دارای مؤلفههای مشارکت تعاملی، مهارت حل مسئله، علاقه و بازخورد است، استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ و رایکوف برای تعیین همسانی درونی و تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرمافزارهای آماری SPSS نسخه 21، LISREL نسخه 8/8 و Stata نسخه 17 استفاده شد. نتایج نشان داد همسانی درونی پرسشنامه یادگیری فعال مبتنی بر فناوری (968/0) است. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی سؤالها رابطه معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای مؤلفه خود باشند. همچنین در خصوص روابط مؤلفهها با مفهوم یادگیری فعال مبتنی بر فناوری نتایج نشان داد که تمامی چهار مؤلفه توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم یادگیری فعال مبتنی بر فناوری باشند و در نتیجه در سنجش کارکردهای استفاده از فناوری در حوزه یادگیری فعال در دانشآموزان میتوان از آن استفاده نمود