روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
سیده مولود سالاری پور؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ مرتضی امیدیان؛ ناصر بهروزی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رنگآمیزی مندلا بر حافظة کاری و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر و پیگیری یکماهه بود. جامعة آماری پژوهش شامل، کلیة دانشآموزان دختر پایة دوازدهم سال تحصیلی 1402-1401 شهر اهواز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای بر اساس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر رنگآمیزی مندلا بر حافظة کاری و اضطراب امتحان دانشآموزان دختر سال دوازدهم شهر اهواز انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی از نوع گروه کنترل نابرابر و پیگیری یکماهه بود. جامعة آماری پژوهش شامل، کلیة دانشآموزان دختر پایة دوازدهم سال تحصیلی 1402-1401 شهر اهواز بودند که با روش نمونهگیری خوشهای بر اساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب گردیدند. از بین دانشآموزان30 نفر از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به همین روش در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با استفاده از آزمون حافظة کاری فراخنای اعداد (وکسلر، 2009) و اضطراب امتحان (فریدمن، 1997) ارزیابی شدند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسة 45 دقیقهای تحت مداخله رنگآمیزی طرحهای مندلا قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS23 و روش اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. نتایج بهدستآمده نشان داد رنگآمیزی مندلا بر افزایش حافظة کاری و کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان در مرحلة پسآزمون مؤثر بوده است و اثرات آن در مرحلة پیگیری نیز باقی مانده است (05/0>p). بنابر یافتههای پژوهش میتوان برای افزایش حافظة کاری و کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر از مداخلة رنگآمیزی طرحهای مندلا استفاده کرد.