روح اله باقری مجد؛ حسن قلاوندی؛ علی عباس میراقایی؛ ناصر صدقی بوکانی؛ امین باقری مجد
دوره 1، شماره 3 ، بهمن 1392، ، صفحه 79-90
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت موجود و مطلوب پژوهشهای علوم انسانی در آموزش عالی از نظر اعضا هیأت علمی دانشگاه ارومیه اجرا گردید. نوع تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی، کمی بوده است جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای شهر ارومیه بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 103 نفر از آنها به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت موجود و مطلوب پژوهشهای علوم انسانی در آموزش عالی از نظر اعضا هیأت علمی دانشگاه ارومیه اجرا گردید. نوع تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی، کمی بوده است جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای شهر ارومیه بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 103 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن از نظر متخصصان و پایایی آن به وسیله آلفای کرانباخ (87/0) محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصههای آماری؛ فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t و تحلیل امتیازی (موجود، حداقل مطلوبیت و حداکثر مطلوبیت) مورد تحلیل قرار گرفت؛ که بین وضع موجود و مطلوب عوامل مدیریتی (که بین امتیازات وضع موجود 36 با حداقل مطلوب 54- و حداکثر مطلوب 64- شکاف وجود دارد)، ضوابط اداری (که بین امتیازات وضع موجود 53 با حداقل مطلوب 25- و حداکثر مطلوب 47- شکاف وجود دارد)، توانمندساز (که بین امتیازات وضع موجود 52 با حداقل مطلوب 42- و حداکثر مطلوب 48- شکاف وجود دارد)، فردی (که بین امتیازات وضع موجود 52 با حداقل مطلوب 36- و حداکثر مطلوب 48- شکاف وجود دارد)، اجتماعی و اقتصادی (که بین امتیازات وضع موجود 50 با حداقل مطلوب 32- و حداکثر مطلوب 50- شکاف وجود دارد) و امکانات پژوهشی (که امتیازات وضع موجود 40 با حداقل مطلوب 42- و حداکثر مطلوب 60- شکاف وجود دارد) در پژوهشهای علوم انسانی تفاوت وجود دارد.