اسکندر فتحیآذر؛ یوسف ادیب؛ فرشته گلپرور
دوره 3، شماره 12 ، خرداد 1395، ، صفحه 47-56
چکیده
دستیابی به اهداف واقعی دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان یکی از معضلات اساسی نظامهای تربیتی است. در ایران نیز با وجود اقدامات انجام شده، شواهد مستقیم و غیرمستقیم دربارة اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت معلمان، نتایج چندان کارآمد و خشنودکنندهای را نشان نمیدهند. بهطوریکه انتظار اصلاحات و اقدامات تخصصی در این زمینه از سوی مسئولان ...
بیشتر
دستیابی به اهداف واقعی دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان یکی از معضلات اساسی نظامهای تربیتی است. در ایران نیز با وجود اقدامات انجام شده، شواهد مستقیم و غیرمستقیم دربارة اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت معلمان، نتایج چندان کارآمد و خشنودکنندهای را نشان نمیدهند. بهطوریکه انتظار اصلاحات و اقدامات تخصصی در این زمینه از سوی مسئولان و کارشناسان رو به افزایش است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب معلمان از عوامل برانگیزاننده و مؤثر در کیفیت آموزشهای ضمن خدمت است. این پژوهش به شیوة کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش بیست نفر از معلمان دورة ابتدایی شهرستان اهر به شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مشاهده، مصاحبة نیمهساختاریافته، سؤالات کتبی باز پاسخ و بررسی تحقیقات انجام شده در زمینههای مرتبط با موضوع پژوهش بودند. یافتههای حاصل از تجارب معلمان که مبتنی بر دادههای کدگذاری شده و استخراج مضامین اصلی و فرعی از آنها میباشند، نشان میدهند که عوامل برانگیزاننده و مؤثر در ارتقای کیفیت برنامههای ضمن خدمت معلمان را میتوان در چهار درونمایة اصلی انگیزش درونی، شایستگی مدرس، ویژگیهای موضوع و مشوقهای محیطی خلاصه کرد. یافتههای پژوهشی حاضر ضرورت توجه به عوامل مختلفی را که در ارزیابی دورههای ضمن خدمت از سوی معلمان به عنوان معیارهای اصلی کیفیت و کارآمدی محسوب میشود، نشان میدهد. تناسب برنامهها با انتظارات و نیازمندیهای معلمان به عنوان مخاطبان اصلی دورههای ضمن خدمت موجب بهبود کارایی کلی چنین برنامههایی خواهد شد.