مهدی معینیکیا؛ عادل زاهد بابلان؛ رقیه جبارنژاد شوطی؛ احسان عظیم پور
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1396، ، صفحه 21-32
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه براساس کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از کلاس درس است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری مربوط به این تحقیق، شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان شوط در سال تحصیلی 93- 92 به تعداد کل 1750نفر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه براساس کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از کلاس درس است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری مربوط به این تحقیق، شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان شوط در سال تحصیلی 93- 92 به تعداد کل 1750نفر میباشد که تعداد 313 نفر از آنان به عنوان نمونه براساس روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامهی 39 سوالی کیفیت زندگی در مدرسه، پرسشنامهی 56 سوالی ادراک از کلاس و پرسشنامهی 35 سوالی نگرش نسبت به مدرسه استفاده شد. روایی محتوایی این پرسشنامهها، توسط صاحبنظران تایید و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار 16 SPSS انجام گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین مولفههای کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از کلاس به نگرش نسبت به مدرسه رابطه وجود دارد. 17 درصد از نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه براساس مولفههای کیفیت زندگی در مدرسه و 43 درصد از نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه براساس مولفههای ادراک از کلاس تعیین شد.