روانشناسی شناختی و یادگیری آموزشگاهی
مهدیه جعفری ده آبادی؛ محمدرضا تمنایی فر
چکیده
سازگاری به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای سلامت روانشناختی است که تحت تاثیر عوامل متعدد قرار دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی رابطه سبک اسناد و سازگاری با واسطهگری عزت نفس و شفقت به خود در دانشآموزان مقطع دوم متوسطه کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 327 دانشآموز (195 دختر و 132 پسر) ...
بیشتر
سازگاری به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای سلامت روانشناختی است که تحت تاثیر عوامل متعدد قرار دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی رابطه سبک اسناد و سازگاری با واسطهگری عزت نفس و شفقت به خود در دانشآموزان مقطع دوم متوسطه کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 327 دانشآموز (195 دختر و 132 پسر) انتخاب شدند. این افراد مقیاس سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993)، پرسشنامه سبک اسناد (پترسون و سلیگمن، 1984)، مقیاس شفقت به خود – فرم کوتاه (ریس و همکاران، 2011) و مقیاس عزت نفس (روزنبرگ، 1969) را تکمیل کردند. برای انجام تحلیلهای آماری از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد، سبک اسناد خوشبینانه با افزایش سازگاری رابطه دارد و شفقت به خود و عزت نفس اثر واسطهای بر رابطه سبک اسناد و سازگاری دارند.
مطهره توجهی؛ محمدرضا تمنایی فر
چکیده
اضطراب امتحان یکی از مشکلات شایع آموزشی با رشد فزاینده در بین دانشآموزان است و از اینرو شناخت عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و تابآوری تحصیلی با اضطراب امتحان انجام گرفت. روش مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطۀ ...
بیشتر
اضطراب امتحان یکی از مشکلات شایع آموزشی با رشد فزاینده در بین دانشآموزان است و از اینرو شناخت عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و تابآوری تحصیلی با اضطراب امتحان انجام گرفت. روش مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطۀ دوم شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1399-1400 بود و 316 دانشآموز با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی مارتین (2003) و پرسشنامۀ اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اضطراب امتحان با حمایت اجتماعی (01/0 ,p<23/۰- r=) و تابآوری تحصیلی (01/0 ,p<63/0- r=) رابطۀ معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین (حمایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی) توانستهاند 397/0 از واریانس متغیر ملاک (اضطراب امتحان) را پیشبینی کنند. بنابراین میتوان گفت حمایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی به عنوان متغیر پیشبین برای اضطراب امتحان عمل میکنند و با افزایش تابآوری در موقعیتهای تحصیلی و حمایت اجتماعی، میزان اضطراب امتحان در دانشآموزان کاهش مییابد. یافتههای پژوهش حاضر برای روانشناسان تربیتی و مشاوران مدرسه جهت انجام مداخلههای آموزشی- مشاورهای با هدف کنترل اضطراب امتحان دانشآموزان کاربرد مییابد.