هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
مریم محسن پور؛ حورا الموسوی؛ ملوک خادمی اشکذری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان تدوین شده توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی میشود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سالهای 1398 تا1401 دانشکده ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان تدوین شده توسط آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، انجام شد. در این مقیاس چهار مولفه شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملیت در پنج موقعیت تحصیلی برای دانشجویان ارزیابی میشود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ورودی سالهای 1398 تا1401 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا بودند که پس از درخواست همکاری از همه انها ، 362 دانشجوی در پژوهش شرکت کردند. برای گرداوری دادهها از سه مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان آلونسو-تاپیا، مرینو-تجدور و هورتاس (2022)، مقیاس درگیری تحصیلی ریو (2013) و مقیاس اهمالکاری تاکمن (1991) استفاده شد. پس از گردآوری دادهها، سه مدل تحلیل عاملی تاییدی شامل مدل تک عاملی، مدل مرتبه دوم و مدل سلسه مراتبی چند صفتی ارزیابی شد و مدل چند صفتی در مقایسه با سایر مدلها، دارای برازش بهتری بود. به عبارت دیگر، مدل درگیری تحصیلی و مولفههایش تحت تاثیر موقعیتهای یادگیری خاصی که دانشجویان با آن مواجه میشوند، برازش بهتری با دادههای دانشجویان داشت. در بررسی روایی همگرا و واگرا، مقیاس درگیری تحصیلی (ریو، 2013) همبستگی مثبت و معنادار و مقیاس اهمال کاری (تاکمن، 1991) همبستگی منفی و معنادار با مقیاس درگیری تحصیلی فرد-موقعیت برای دانشجویان داشت. ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و امگا مکدونالد به ترتیب 871/0 و 875/0 به دست آمد. در مجموع، مدلدرگیریتحصیلی و مولفههایش تحت تاثیر موقعیتهای یادگیری خاصی که دانشجویان با آن مواجه میشوند، برازش بهتری با دادههای دانشجویان داشت
مریم صفائی؛ سیاوش طالع پسند
دوره 5، شماره 4 ، خرداد 1397، ، صفحه 83-92
چکیده
هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری دانشآموز در مدرسه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان شهرستان مهدیشهر در استان سمنان در سال تحصیلی 94-95 بودند. 502 نفر از دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم (252 پسر و 250 دختر) شهرستان مهدیشهر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها ابزار درگیری و مقیاس چند بعدی درگیری ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درگیری دانشآموز در مدرسه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان شهرستان مهدیشهر در استان سمنان در سال تحصیلی 94-95 بودند. 502 نفر از دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم (252 پسر و 250 دختر) شهرستان مهدیشهر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. همه آنها ابزار درگیری و مقیاس چند بعدی درگیری دانشآموز را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور اجرا شد. تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی مدل اندازهگیری و ساختار روابط درونی گویهها اجرا شد. روایی همگرای مقیاس با ابزار درگیری دانشآموز و روایی ملاکی آن با نمرهی ریاضی و انضباط دانشآموزان بررسی شد. نتایج نشان داد که مقیاس درگیری دانش آموز در مدرسه از چهار عامل اشباع شده است. نمرهی کل مقیاس درگیری دانشآموز در مدرسه با نمرهی ابزار درگیری دانشآموز (67/0)، نمرهی ریاضی (14/0) و نمرهی انضباط (099/0) همبستگی مثبت و معنیداری نشان داد. اعتبار کل مقیاس درگیری دانشآموز در مدرسه با روش آلفای کرنباخ 82/0 و اعتبار خرده مقیاسهای شناختی، عاطفی، رفتاری و کارگزاری به ترتیب 65/0، 75/0، 77/0 و 76/0 محاسبه شد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخهی فارسی پرسشنامه درگیری دانشآموز در مدرسه از ویژگیهای روانسنجی قابل قبولی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای آموزشی و تربیتی استفاده نمود.