فتانه یزدانی؛ عفت عباسی؛ محمد حسنی؛ مجید علی عسگری
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی بومی تربیت اجتماعی بر اساس اسناد بالادستی وزارت آموزش و پروش انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی شامل روش کیفی و کمی است. در بخش کیفی تحلیل محتوای کیفی، مبتنی بر قیاس است. و در بخش کمی نظرخواهی از متخصصان است. جامعه آماری در بخش کیفی، اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی ونمونۀ ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی بومی تربیت اجتماعی بر اساس اسناد بالادستی وزارت آموزش و پروش انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی شامل روش کیفی و کمی است. در بخش کیفی تحلیل محتوای کیفی، مبتنی بر قیاس است. و در بخش کمی نظرخواهی از متخصصان است. جامعه آماری در بخش کیفی، اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی ونمونۀ پژوهش، بخشهای مربوط به تربیت اجتماعی در این اسناد است. و در بخش کمی متخصصان رشته برنامهریزی و آشنا با اسناد بالادستی میباشد. دادهها به شیوۀ کدگذاری بر اساس الگوی تایلر بر مبنای چهار عنصر هدف (شناختی، عاطفی و روانی حرکتی)، محتوا (انتخاب و سازماندهی)، روش و ارزشیابی تحلیل شد. و با توجه به نظرات متخصصان در مرحله کمی تعدیل و اصلاح گردید. پس از اصلاح، موارد نتایج به دست آمده نشان داد که در بخش اهداف شناختی ویژگیها شامل: قابلیت تجزیه و تحلیل ارزشها، آشنا کردن متربی با پایگاه اجتماعی خود، شایستگیها، توجه به تفاوتهای فردی، آشنایی با ارزشهای اجتماعی، اهمیت و جایگاه قانونمندی، پذیرش هویت اسلامی و ملی. در اهداف عاطفی ویژگیها شامل قابلیت ایجاد و تقویت علاقه در متربی جهت تحقق شایستگیهای فضیلتمحور، مشارکت فعال، روحیه احترامگذاری، استدلال در حل مسائل اجتماعی و تحمل آراء دیگران است. در بخش اهداف روانی-حرکتی ویژگیها شامل: قابلیت ایجاد مهارت در متربیان در جهت تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی، حل مسئله، مهارتهای ارتباطی. ویژگیهای محتوا شامل قابلیت ایجاد شناخت و بررسی اهمیت نقش خانواده، فرایند درونی ساختن ارزشها، نقد و بررسی خرده فرهنگها، تفسیر واژههای مشترک اجتماعی، تنظیم محتوا به صورت افقی، عمودی، تلفیقی. ویژگیهای روش شامل قابلیت استفاده از روشهای پرسشگری، تعقل و تفکر، استدلال، گفتمان، فضای مجازی و رسانهای و ایفای نقش است و ویژگیهای ارزشیابی شامل قابلیت استمرار ارزشیابی، سنجش عملکرد متربیدرمشارکتعملی،میزانتسلطمتربینسبتبهوظایف، ارزشیابیمشارکتیوبهکارگیریروشهایگوناگوناست.اعتبار الگوی طراحی شده براساس این ویژگیها از نظرمتخصصان،مناسب ارزیابی شد.