هنجاریابی و بومیسازی ابزارهای مرتبط با یادگیری آموزشگاهی
اسماعیل سلیمانی؛ هانیه پاکروان
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۲ بودند که ۳۳۸ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به روش آنلاین جمعآوری شدند. ابزارهای بهکارگرفتهشده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش اعتبارسنجی و هنجاریابی مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۲ بودند که ۳۳۸ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به روش آنلاین جمعآوری شدند. ابزارهای بهکارگرفتهشده مقیاس کمالگرایی تحصیلی و مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS)، مقیاس خود انتقادی (LOSC) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANP) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عامل تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها نیز توسط نرمافزار ۲۳ - SPSS و Amos تحلیل شد.یافتهها: نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که مقیاس کمالگرایی تحصیلی با ۲۷ گویه دارای ۴ عامل است و پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ آن ۸۸/۰ بود. نتایج بررسی روایی همگرا نشان داد که بین مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی (CAPS) و مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS)، مقیاس خود انتقادی (LOSC) و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANP) همبستگی معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: باتوجهبه یافتههای این پژوهش، مقیاس کمالگرایی تحصیلی دانشگاهی دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب در جهت بررسی کمالگرایی تحصیلی استفاده کرد. این ابزار از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.