محمد پورحسینی؛ سیدمهدی سجادی؛ محسن ایمانی
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1393، ، صفحه 83-100
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تعیین دیدگاه زیباییشناختی جان دیویی برای فرایند تدریس و یادگیری است. در پژوهش حاضر، ما دو سوال داشتهایم: 1) زیباییشناسی از دید جان دیویی چیست و دارای چه مؤلفههایی است؟ 2) رابطه این مؤلفهها با فرایند تدریس و یادگیری چگونه است؟ برای پاسخگویی به این سوالات تحقیق از منابع کتابخانهای متعدد بهصورت فیشبرداری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، تعیین دیدگاه زیباییشناختی جان دیویی برای فرایند تدریس و یادگیری است. در پژوهش حاضر، ما دو سوال داشتهایم: 1) زیباییشناسی از دید جان دیویی چیست و دارای چه مؤلفههایی است؟ 2) رابطه این مؤلفهها با فرایند تدریس و یادگیری چگونه است؟ برای پاسخگویی به این سوالات تحقیق از منابع کتابخانهای متعدد بهصورت فیشبرداری و از پایگاههای اطلاعاتی اینترنتی (نمایه، پایگاه مقالات خارجی دانشگاه تربیت مدرس، پایگاه پایاننامههای دانشگاههای تربیت مدرس تهران- دانشگاه تهران- علامه طباطبایی- الزهرا، بانک اطلاعات نشریات کشور و مجلات ایران، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نورمگز، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی) اطلاعات جمعآوری شده است و سپس با استفاده از روش مروری – اسنادی، بهصورت مختصر دیدگاه دیویی در خصوص هنر، زیبایی، زیباییشناسی و تدریس و یادگیری شرح داده شده است. بعد از انجام این کار، دلالتهای دیدگاه هنری دیویی برای فرایند تدریس و یادگیری را استنباط و استخراج نمودیم. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که فرایند تدریس و یادگیری، تجربهای زیباییشناختی است و باید بهصورت زیباییشناختی ارائه گردد: از دید دیویی برای اینکه فرایند تدریس و یادگیری، زیباییشناسی باشد، باید این موارد را بهکار برد: استفاده از مبانی علمی در فرایند تدریس و یادگیری؛ تدریس واحد داشتن؛ پرهیز از تقابلها در تدریس؛ اتصال یادگیری با امور روزمره و اجتماعی؛ استفاده از عوامل روانشناسی مثل تخیل و عاطفه در فرایند تدریس و یادگیری؛ نگاهی زیباییشناختی داشتن به شغل معلمی؛ استفاده از بازی در این فرایند؛ ضرورت صداقت و نظم برقرار کردن بهصورت هنرمندانه.