@article { author = {alizadeh, sima and Sarmadi, MohammadReza and Seif, Mohammad Hassan and Mazloumian, Saeid}, title = {Standardizing Pedagogical Content Knowledge Scale of Digital Games Among High School Teachers}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {7}, number = {4}, pages = {9-20}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2020.52198.3197}, abstract = {This study was conducted with the aim of standardizing the Pedagogical content knowledge scale of high school teachers in using digital games.The present study is a correlational study with the statistical population including all high school teachers in Urmia. In this study, two areas were selected randomly from education districts and then Questionnaires were distributed among high school teachers in district 2 using the relative stratified sampling method.To assess the Pedagogical content knowledge of digital games the questionnaire of Sue et al (2013) was used. Finally, the data were analyzed through confirmatory factor analysis statistical test. In confirmatory factor analysis, the goodness of fit indices showed good fit of the model. The results also showed that all items of Urmia High School Teachers' Pedagogical Content Knowledge Scale were acceptable in using factor loaded digital games.And none of the items were removed from the Sue et al.Questionnaire (2013). It should be noted that in the subscale of game knowledge, item 1 with factor loadings (0/779) , in the subscale of Pedagogical game knowledge, item 9 with factor loadings (0/745) , in the subscale of game content knowledge, factor 12 with operating load (0/761) is considered to be the most relevant items for each component of game knowledge, Pedagogical game knowledge, and game content knowledge. The Pedagogical content knowledge of high school teachers in the city of Urmia in using digital games has a good content and structural validity and can be used to evaluate the Pedagogical content knowledge of other high schools in using digital games.}, keywords = {Standardization,Game Pedagogical Content Knowledge,Game Knowledge,Game Pedagogical Knowledge,Game Content Knowledge}, title_fa = {هنجاریابی مقیاس دانش محتوایی تربیتی بازی‌های دیجیتال در بین دبیران مدارس متوسطه}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف هنجاریابی مقیاس دانش محتوای تربیتی معلمان مدارس متوسطه ارومیه در استفاده از بازی‌های دیجیتال انجام شد. پژوهش حاضر از نظر روش، همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر ارومیه است. در این پژوهش، از بین نواحی آموزش و پرورش، به صورت تصادفی، ناحیه دو انتخاب و سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی، پرسش‌نامه‌ها بین معلمان مدارس متوسطه ناحیه 2 توزیع شد. برای سنجش دانش محتوای تربیتی در استفاده از بازی‌های دیجیتال از پرسش‌نامه سو و همکاران (۲۰۱۳) استفاده و در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده از طریق آزمون‌ آماری تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. در تحلیل عاملی تاییدی، مقادیر شاخص‌های نیکویی برازش، بیانگر برازش خوب مدل بود؛ همچنین نتایج نشان داد که همه گویه‌های مقیاس دانش محتوای تربیتی معلمان مدارس متوسطه ارومیه در استفاده از بازی‌های دیجیتال بار عاملی مورد قبول داشتند و هیچکدام از گویه‌ها از پرسش‌نامه سو و همکاران (۲۰۱۳) حذف نشد؛ لازم به ذکر است که در خرده مقیاس دانش بازی، گویه ۱ با بار عاملی (۷۷۹/0)، در خرده مقیاس دانش تربیتی بازی، گویه ۹ با بار عاملی (۷۴۵/0) و در خرده مقیاس دانش محتوایی بازی، گویه ۱۲ با بار عاملی (۷۶۱/0)، به عنوان مهم‌ترین گویه‌های مربوط به هریک از مولفه‌های دانش بازی، دانش تربیتی بازی و دانش محتوایی بازی به حساب می‌آید.مقیاس دانش محتوای تربیتی معلمان مدارس متوسطه شهرستان ارومیه در استفاده از بازی‌های دیجیتالی از روایی محتوایی و سازه‌ای مطلوب برخوردار است و می‌توان از آن برای ارزیابی دانش محتوایی تربیتی سایر مدارس متوسطه در استفاده از بازی‌های دیجیتالی استفاده کرد.}, keywords_fa = {هنجاریابی,دانش محتوایی تربیتی بازی,دانش بازی,دانش تربیتی بازی,دانش محتوایی بازی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6746.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6746_65d52e75b494c6e5fcbbc30ad25942bc.pdf} } @article { author = {Saeidei, Elahe and Pirkhaefi, Alireza}, title = {Comparison of Creativity and Memory of Students with and without Mathe-matical Ability Learning}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {7}, number = {4}, pages = {21-30}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2020.46367.2962}, abstract = {The purpose of this study was to compare the creativity and memory of students with dyscalculia. The causal-comparative study design was selected. The statistical population included the students with dyscalculia who were studying in region 3 of Tehran. The sample included 30 students with dyscalculia and 30 normal students. The Kim Karrad visual memory test and creative thinking of Torrance was used for measurement. Data were analyzed by using Anova variance. The research findings showed that the scores of creativity, immediate memory, complete memory and memory accuracy in students with dyscalculia were significantly lower (p <0.05) than normal students. In the field of creativity, the most difference was seen in the scores of originality and elaboration, and in the field of memory, the difference was seen in the scores of immediate and complete memory. However, there was no significant difference between male and female students with dyscalculia in the fluency and flexibility, immediate memory, complete memory, and memory accuracy. In general, the results of the study showed that students with dyscalculia regardless of their gender have a malfunctioning in creativity and visual memory which necessitates cognitive rehabilitation.}, keywords = {mathematical disability learning,Creativity,memory}, title_fa = {مقایسه خلاقیت و حافظه دانش‌آموزان دارا و بدون ناتوانی یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه خلاقیت و حافظه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی انجام شد. طرح پژوهش از نوع علی – مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی مشغول به تحصیل در مدارس منطقه 3 شهر تهران بود. نمونه شامل 30 دانش‌آموز دارای اختلال ریاضی و 30 دانش‌آموز عادی ‌شد. برای اندازه‌گیری خلاقیت، از آزمون تفکر خلاق تورنس و برای اندازه‌گیری حافظه بصری از آزمون حافظه بصری کیم کاراد استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد، نمرات خلاقیت، حافظه فوری، حافظه کامل و صحت حافظه در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی به طور معناداری (p<0.05) پایین‌تر از دانش‌آموزان عادی است. در حوزه خلاقیت، بیشترین تفاوت در نمرات ابتکار و بسط ذهنی و در حوزه حافظه، در نمرات حافظه فوری و کامل دیده شد؛ با این وجود، میان دانش‌آموزان دختر و پسر دارای اختلال ریاضی، در سیالی و انعطاف‌پذیری، حافظه فوری، حافظه کامل و صحت حافظه اختلاف معناداری دیده نشد. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی صرف نظر از جنسیت، بدکارکردهایی در خلاقیت و حافظه بصری دارند که لزوم توان‌بخشی شناختی را برای آنان اجتناب‌ناپذیر می‌کند.}, keywords_fa = {ناتوانی یادگیری ریاضی,خلاقیت,حافظه}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6748.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6748_79c141267505f669335935bfe0806cb2.pdf} } @article { author = {farajzadeh, parvin and Ghazanfari, Ahmad and choramy, maryam and Sharifi, Tayebeh}, title = {The Effectiveness of Training Psychological Capitals on Academic Procrastination of Female Teacher-Students with Low Academic Engagement}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {7}, number = {4}, pages = {31-42}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2020.50537.3144}, abstract = {The present study was conducted with the purpose of investigating the effectiveness of training psychological capitals on academic engagement of teacher-students with low academic engagement. The present study was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the study included female teacher-students at the teachers’ university in the city of Shahr-e-kord in academic year 2018-19. 30 female teacher-students with low academic engagement were selected through purposeful sampling method and randomly placed into experimental and control group (15 students in the experimental group and 15 students in the control group). The experimental group received psychological capitals training (Akhoondi, 2017) during two-and-a-half months in ten ninety-minute sessions. The applied questionnaires in this study included academic engagement questionnaire (Fredricks, Bloomenfield, and Paris, 2004) and academic procrastination (Talkman, 1991). The data of the study were analyzed by repeated measurement ANOVA. The results showed that psychological capital training has a significant effect on the academic procrastination of teacher-students with low academic engagement (p˂0.001). The findings of the present study showed that psychological capitals training by applying the concepts such as hope, self-efficacy conception, resilience, and optimism can be used as an efficient training to decrease academic procrastination of teacher-students with low academic engagement. Key words: Training psychological capitals, academic procrastination, academic engagement, teacher student}, keywords = {Psychological Capitals Training,Academic Procrastination,Academic Engagement,Teacher-Students}, title_fa = {اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجومعلممان دختر با اشتیاق تحصیلی پایین}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر اشتیاق تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایینانجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشجومعلم دختر، با اشتیاق تحصیلی پایین، در دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دانشجو در گروه آزمایش و 15 دانشجو در گروه گواه). گروه آزمایش، آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی (آخوندی، 1396) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. برای اندازه‌گیری از پرسش‌نامه‌های اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد و پاریس، 2004) و اهمال‌کاری تحصیلی (تاکمن، 1991) استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش، به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد.نتایج نشان داد که آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی بر اهمال‌کاری تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایین تأثیر معنادار دارد (p<0/001). یافته‌های پژوهش نیز بیانگر آن بود که آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی با بهره‌گیری از مفاهیمی چون امید، خودکارآمدپنداری، تاب‌آوری و خوش‌بینی می‌تواند به عنوان یک آموزش کارآمد برای کاهش اهمال‌کاری تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایین استفاده شود.}, keywords_fa = {آموزش سرمایه‌های روان‌شناختی,اهمال‌کاری تحصیلی,اشتیاق تحصیلی,دانشجومعلمان}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6752.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6752_5b80654995210d04eda63fb721ab1af1.pdf} } @article { author = {karimiargini, ali and Mirzaei, Noureddine and Entesarfoumeni, Gholamhossein}, title = {Identifying Factors Affecting the Quality Improvement Model of School Management in Elementary Schools}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {7}, number = {4}, pages = {43-54}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2020.49923.3119}, abstract = {This study aimed to dentify the factors affecting the quality improvement model of school management in primary schools in Zanjan province. This research with a socialist interpretive approach seeks to examine the factors, criteria and indicators of improving school management quality from the viewpoints of experts, the school management experts, and operating educational leaders? Sample size and sampling method was Purposeful and semi-structured interviews were conducted with 25 elementary school principals. The measuring tools were designed in the form of a 107-question questionnaire based on the identified components. Its face and content validity were confirmed by experts and finally the reliability coefficient was (0. 95). The data from these sources have been converted into textual data and have been categorized by the underlying method. After open coding, axial and selective coding were performed. Accordingly, 8 factors, 26 criteria, and 107 indicators were obtained. The findings of the study showed that all of 8 factors (planning, training and learning, educational and extracurricular activities, physical education and health, participation, human relations, supervision and assessment, administrative and financial affairs management), criteria, and indicators should be considered in order to provide an appropriate model of school management quality.}, keywords = {model Providing,improving the quality of school management,Primary Schools}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر الگوی ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مناسب برای ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی استان زنجان انجام شد. این پژوهش با رویکرد تفسیرگرایانه اجتماعی به دنبال بررسی این مسئله است که از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران مدیریت مدارس و راهبران آموزشی، عوامل، ملاک‌ها و نشانگر‌های ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی کدامند؟ بر این اساس، ابتدا حجم نمونه و روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با تعداد 25 نفر از مدیران مدارس دورۀ ابتدایی انجام شد؛ سپس ابزار اندازه‌گیری براساس مؤلفه‌های شناسایی شده در قالب پرسش‌نامه 107سؤالی طراحی گردید و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد و در نهایت ضریب پایایی(95/0) به دست آمد. داده‌های حاصل از منابع یادشده به داده‌های متنی تبدیل شد و از طریق روش زمینه‌ای به مقوله‌بندی داده‌های گردآوری شده اقدام گردید. پس از کدگذاری، باز، کدگذاری محوری و انتخابی انجام شد و بر این اساس 8 عامل، 26 ملاک و 107 نشانگر به دست آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد برای ارائه الگوی مناسب ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی مجموعه عوامل 8 گانه (برنامه‌ریزی، آموزش و یادگیری، فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه، تربیت بدنی و سلامت، مشارکت، برقرای روابط انسانی، نظارت و راهنمایی، مدیریت امور اداری و مالی)، ملاک‌ها و نشانگر‌ها باید مورد توجه قرار گیرند. }, keywords_fa = {ارائه الگو,ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی,مدارس ابتدایی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6745.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6745_86f1cb06adab29058187b840c77fd1d8.pdf} } @article { author = {Izadi, Mehdi and Reyhani, Ebrahim}, title = {Using An Unusual Task to Investigate Elementary School Teachers’ Mathe-matical -Task Knowledge and ‎Common Content Knowledge of Fraction Con-cept in Tehran Province}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {7}, number = {4}, pages = {55-70}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2020.49091.3079}, abstract = {This research was conducted with the aim of ‎investigating ‎Mathematical-Task Knowledge and Common Content Knowledge ‎of ‎elementary School teachers of fraction concept in Tehran province. The method of this study was ‎descriptive-survey method, its ‎statistical ‎population included the elementary School teachers in Tehran province ‎in the academic year 1397-‎‎1398 and its sample were 137 ‎people ‎selected by multi-stage cluster sampling method. In this study, a researcher-made test consisting of an unusual two-part task was used to examine the Mathematical-Task Knowledge and Common Content Knowledge ‎of ‎elementary teachers regarding the fraction concept.‎ The results of the study revealed that teachers do not have ‎suitable Mathematical-Task Knowledge and Common Content Knowledge of the fraction concept (part-whole sub-construct). ‎The overemphasis on part-whole sub-construct, lack of attention ‎to all aspects of part-whole sub-construct of fraction, and lack of ‎balanced attention to other sub-constructs of fraction concept in the ‎educational content of teachers and students can be part of the ‎possible causes of this weakness. Therefore, balancing the various ‎sub-constructs of fraction concept and disengagement from the part-whole approach in the educational content of teachers and students and improving elementary teachers' Common Content Knowledge and Mathematical-Task Knowledge through courses and workshops are the suggestions of this study.}, keywords = {Mathematical-task knowledge,Common content knowledge,Elementary teachers,Fraction concept,Unusual task}, title_fa = {استفاده از یک تکلیف غیرمعمول برای بررسی دانش تکلیف -ریاضی و دانش محتوایی عمومی ‏معلمان دوره ابتدایی استان تهران از مفهوم کسر}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف بررسی دانش تکلیف ریاضی و دانش محتوایی عمومی معلمان دوره ابتدایی استان تهران درباره مفهوم کسر انجام شد. روش تحقیق، روش ‏توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل معلمان دوره ابتدایی استان تهران در سال تحصیلی 1398- ‏‏1397 بود که نمونه مورد مطالعه شامل 137 نفر از آن‌ها، به روش نمونه‌گیری ‏خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شد. برای انجام این مطالعه، از یک آزمون محقق ساخته متشکل از یک تکلیف غیرمعمول دو قسمتی برای بررسی دانش ‏تکلیف ریاضی و دانش محتوایی عمومی معلمان دوره ابتدایی درباره مفهوم کسر استفاده شد. نتایج ‏بررسی‌ها، نشان داد که معلمان از دانش تکلیف ریاضی و دانش محتوایی عمومی مناسبی درباره مفهوم کسر (زیرساختار جزء به کل) برخوردار نیستند. تأکید بیش‌ازحد بر زیرساختار ‏جزء به کل، توجه نکردن به همه ابعاد زیرساختار جزء به کل و نپرداختن متوازن به سایر ‏زیرساختارهای مفهوم کسر در محتواهای آموزشی معلمان و دانش‌آموزان می‌تواند بخشی از ‏دلایل احتمالی این ضعف باشد؛ بر همین اساس، پیشنهاد این تحقیق، پرداختن متوازن به همه زیرساختارهای مفهوم کسر و تسلط‌زدایی از رویکرد جزء به کل در محتواهای آموزشی معلمان و دانش‌آموزان و ارتقاء دانش محتوایی عمومی و دانش تکلیف ریاضی معلمان دوره ابتدایی از طریق برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی است.‏}, keywords_fa = {دانش تکلیف ریاضی,دانش محتوایی عمومی,معلمان دوره ابتدایی,مفهوم کسر,تکلیف غیر‌معمول}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6744.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6744_00721196522ccfacad76b5110a269e78.pdf} } @article { author = {Mahdian, Maryam and Karami Baghteyfouni, Zahra}, title = {The Efficacy of Extracurricular Educations of The Pishtazan Organization on Increasing the Creativity and Happiness of Secondary High School Female Students in Jovein City}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {7}, number = {4}, pages = {71-78}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2020.46327.2959}, abstract = {  The purpose of this study was to investigate  the effectiveness of extracurricular educations of the pishtazan organization on increasing the students’ creativity and happiness. The research method was semi-experimental by pretest-post test with unequal control group design. The statistical population lincluded all Joveinian female students in secondary high school in 97-98 educational year. A sample of 30 students were randomly assigned to experimental and control groups. The treatment phase was planned in ten 90-minute sessions that wes given to experimental group. To gather data, the researcher used Torrance’s creativity and Oxford’s happiness questionaire. The results showed that there is a significant difference between two groups in creativity and happiness based on co-variance analysis. Finally, results indicated the role and importance of extracurricular educations of the pishtazan organization in increasing the students’ creativity and happiness.}, keywords = {Extracurricular Educations of the Pishtazan Organiza-tion,Creacgtivity,happiness}, title_fa = {بررسی اثر بخشی آموزشهای فوق برنامه پیشتازان در افزایش خلاقیت وشادکامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان جوین}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش‌های فوق برنامه پیشتازان بر افزایش خلاقیت و شادکامی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه پایه دوم شهرستان جوین در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند و سپس به گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای، فوق برنامه پیشتازان آموزش داده شد. ابزار گردآوری اطللاعات، پرسش‌نامه‌های خلاقیت تورنس و شادکامی اکسفورد بود. یافته‌های حاصل از تحلیل کوواریانس حاکی از تفاوت معنادار بین گروه آزمایش وکنترل به لحاظ خلاقیت و شادکامی است. نتایج پژوهش نیز نقش و اهمیت آموزش‌های فوق برنامه پیشتازان را در افزایش خلاقیت و شادکامی دانش‌آموزان نشان داد. }, keywords_fa = {آموزش‌های فوق برنامه پیشتازان,خلاقیت,شادکامی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6749.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6749_b31f43398f95ebb3b8d17882007e3c2d.pdf} } @article { author = {Haddadi, Samanerh and zare, hossein and Alizadehfard, Sosan}, title = {The Effect of Learning a Second Language on Problem-Solving Skills and Decision-Making Styles}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {7}, number = {4}, pages = {79-89}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {10.30473/etl.2020.52876.3225}, abstract = {This study was done to compare problem-solving skills and decision-making methods between the intermediate and advanced second language learners (English, French, German) and non-learners. The present study was carried out on the basis of the casual-comparative method. The statistical population of this research contained two groups in which the first group included all learners who participated in the English Language Institutes in Tehran in the first half of the year (2019) to learn English, French and German, whereas the second group included ordinary people who live in Tehran. All the participants were in the range of 18-40 years old. After eliminating scratched questionnaires, 120 subjects were assigned in each group on the basis of multi-stage clustering. Data collection was done by Cassidy and Long problem-solving questionnaire (1996) and Scott and Bruce Decision-making Methods (1995), but due to the lack of normality of data distribution for analyzing data, U Man-Whitney test was used. The results showed that there is no difference in problem-solving skills between Second Language Learners (English, French, German) and non-learners. However, in decision-making methods, dependent decision-making method was significantly lower in second language learners than non-learners (P<0. 01). Difference among other methods was rejected due to higher significance level than assumed 0. 05. Research has shown that people who have learned a second language have the ability to process higher information and learn more quickly, making it more accurate and faster than those who know only one language. Collect and summarize.}, keywords = {Problem-Solving Skills,Decision - Making Methods,Learners,Learning a second language}, title_fa = {تاثیر یادگیری زبان دوم بر مهارت‌های حل مسئله و سبک‌های تصمیم‌گیری}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف مقایسه مهارت‌های حل مسئله و سبک‌های تصمیم‌گیری در زبان‌آموزان سطح متوسط و پیشرفته زبان دوم (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) با غیر زبان‌آموزان انجام شد و با روش علی- مقایسه‌ای اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش متشکل از دو گروه بود؛ گروه اول شامل کلیه افرادی که در نیمه اول سال ٩٨، در موسسات آموزش زبان شهر تهران به یادگیری زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی مشغول بودند و گروه دوم افراد تک‌زبانه (فارسی زبان) ساکن در شهر تهران بود. محدوده سنی دو گروه نیز بین 18 تا 40 سال بود. نمونه آماری بعد از حذف پرسش‌نامه‌های مخدوش برای هر گروه تعداد 120 نفر درنظر گرفته شد که به صورت خوشه‌ای چند مرحله‌ای برای هر دو گروه انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسش‌نامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) و پرسش‌نامه سبک‌های تصمیم‌گیری اسکات و بروس (۱۹۹۵) گردآوری شد؛ امّا به دلیل نرمال نبودن توزیع داده‌ها از آزمون یو مان-ویتنی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که بین مهارت‌های حل مسئله در زبان‌آموزان زبان دوم (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) با غیر زبان‌آموزان تفاوت وجود ندارد؛ اما درباره سبک‌های تصمیم‌گیری، سبک تصمیم‌گیری وابسته، در زبان‌آموزان زبان دوم، به طور معناداری پایین‌تر از غیر زبان‌آموزان است (01/0P<). درباره مابقی سبک‌ها به دلیل بالاتر بودن میزان معناداری از میزان 05/0 فرضی، وجود تفاوت رد می‌شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که افرادی که زبان دوم را یاد گرفته‌اند با قدرت پردازش اطلاعات بالاتر و سرعت یادگیری بیشتر این توانمندی را دارند که اطلاعات مربوط به موضوع مورد تصمیم‌گیری را دقیق‌تر و سریع‌تر از افرادی که تنها یک زبان می‌دانند گردآوری و جمع‌بندی کنند.}, keywords_fa = {مهارت‌های حل مسئله,سبک‌های تصمیم‌گیری,زبان‌آموزان,یادگیری زبان دوم}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6754.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_6754_869a22d7c871a9b5e40921549a4ebaec.pdf} }