@article { author = {porasghar, nasibeh and Kiamanesh, Alireza and sarmadi, Mohammadreza}, title = {The prediction model of academic performance of students of distance education based on individual variables self-regulation strategies and motivational beliefs}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {14}, pages = {7-22}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The general purpose of this paper is to present a predictive model of the academic performance of blended education students based on motivational beliefs variables and self- regulated learning strategies. The relationship among studied variables has been investigated via a proposed model. The target population included all male and female undergraduate students of Payam Noor University of Ardebil in the school year 92-93. The sample of 280 students of Payam Noor University of Ardebil were selected by using stratified random sampling method. Small scales of self-efficacy, task value, goal orientation, and regulatory learning strategies were used which were selected from the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ) By Pintich et al (1991) and the average scores of students were used as assessment instrument to assess their academic performance. Findings from data analysis showed that the data were good fitted with conceptual model. In the model, self-efficacy and self-regulation strategies mediate the effects of goal orientation (internal and external) and task value on academic performance. As a whole one can say that in case of the effects of internal and external variables on blended educational model, internal goal orientation and self-efficacy and self-regularity learning strategies have the most effect on academic performance. Therefore, intervention and help improve academic performance of students in the education system should be based on the influential variables.}, keywords = {Academic Performance,Self - Regularity Learning Strategies,Students of Blended Learning}, title_fa = {مدل پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش از دور بر اساس متغیرهای فردی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی}, abstract_fa = {هدف کلی پژوهش حاضر ارائۀ مدل پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش از دور از نوع آموزش ترکیبی بر اساس متغیرهای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است. روابط بین متغیرهای مطالعه در قالب یک مدل مفهومی پیشنهادی بررسی شده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 است. نمونۀ 280 نفری از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. خرده مقیاس‌های خودکارآمدی، ارزش تکلیف، جهت‌گیری هدفی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی از پرسش‌نامه استراتژی‌های خودانگیخته یادگیری پینتریچ و همکاران (1991) و برای سنجش عملکرد تحصیلی معدل کل دانشجویان به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که داده‌ها با مدل مفهومی خوب برازش یافت و در مدل، خودکارآمدی و راهبردهای خودتنظیمی واسطه اثر جهت‌گیری هدفی (درونی و بیرونی) و ارزش تکلیف بر عملکرد تحصیلی هستند. در یک نتیجه‌گیری کلی اثرهای متغیرهای برون‌زا و درون‌زا در مدل آموزش ترکیبی می‌توان گفت که جهت‌گیری هدف درونی، خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بیشترین تأثیر بر عملکرد تحصیلی دارد. لذا مداخله و کمک به بهبود عملکرد دانشجویان در این سیستم آموزشی باید مطابق با این متغیرهای تأثیرگذار انجام گیرد.}, keywords_fa = {عملکرد تحصیلی,باورهای انگیزشی,راهبردهای یادگیری خودتنظیمی,دانشجویان آموزش از دور}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3159.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3159_0896967d071d605bd452adcbf6cbff7d.pdf} } @article { author = {Sajjadi, Seidmehdi}, title = {Virtual Space and Reconceptualization in Religious Education Components:Challeng and Unknowen Necessirties in Educational Policy}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {14}, pages = {23-32}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {Some believe that basically «the way we think, produces the equipment/tools as well as«. The second group believe that «as we build tools, we think alike«. there is a third group who does not accept the two above views and believe that there would be created sort of convergence and coherence between the technology and thought. If we accept the assumption that the technology is generated by its own knowledge and thinking, so we have to accept the viewpoints of the second group which at first, the technology has a fundamental role in creating and revolving meaning and notion of knowledge. Secondly, virtualized technology will be uncontrollable in the future. Thirdly, conceptualization must have be done to cope with some unavoidable requirements and cyberspace in religious education components including concepts, definitions, boundaries, religious knowledge, behavior and religious practice. Fourth, rather than seeing negative effects of challengeable and unavoidable technology, to see it as a positive opportunity to presenting new attitudes of religion and religious education components. This paper is searching to explain second type relation between technology and religious education and acceptance of its logical requirements. }, keywords = {Virtual Space,conceptualization,Re-conceptualization,Religious education,Challenges,Theorizing}, title_fa = {فضای مجازی و نو مفهوم‌پردازی در مؤلفه‌های تربیت دینی:چالش و ضرورتی مغفول در نظریه‌پردازی‌های تربیتی}, abstract_fa = {عده‌ای بر‌این باورند که اساسا «خلق ابزار، تابع نوع تفکر آدمی است». عده‌ایی نیز بر‌این باورند که «فکر، تابع ابزارهایی است که آدمی خلق می‌کند» و دسته سومی نیز هستند که معتقدند بین ابزاری که آدمی تولید می‌کند و تفکر او، نوعی هم‌گرایی و سازواری می‌توان به وجود آورد. اگر این پیش‌فرض که فناوری زایندۀ تفکر و دانش مختص به خود است (دیدگاه دسته دوم) را بپذیریم؛ بنابراین باید بپذیریم که نخست اینکه فناوری در ایجاد و تحول در معنی و مفهوم دانش نقش بنیادی ایفا می‌کند. دوم اینکه فناوری مجازی در آینده غیر قابل کنترل است. سوم اینکه باید به منظور کنار آمدن با بعضی از اقتضائات غیر قابل اجتناب فناوری و فضای مجازی، در مؤلفه‌های تربیت دینی اعم از مفاهیم، تعاریف، حدود و ثغور، دانش دینی، رفتار و عمل دینی نومفهوم‌پردازی[1] اجتهادی متساهل صورت گیرد. چهارم اینکه به جای منفی دیدن اثرهای هر چند درظاهر چالشی و غیر قابل اجتناب فناوری، آن را فرصتی مثبت برای ارائۀ تلقی‌های نو از دین و مؤلفه‌های تربیت دینی بدانیم. این مقاله در پی تبیین مناسبت نوع دوم بین فناوری و تربیت دینی و الزامات منطقی پذیرش آن است که با روش مفهوم‌پردازی مفاهیم کلیدی بحث و تحلیل انتقادی (نقد گفتمان‌های حاکم بر تلقی نسبت به ابزار و رسانه)، نومفهوم‌پردازی مفاهیم اساسی بحث و همچنین استنتاج (استنتاج مدلولاتی برای تربیت دینی متناظر با ماهیت رسانه‌های مجازی) تدوین شده است. [1]. Reconceptualization}, keywords_fa = {فضای مجازی,مفهوم‌پردازی,نو مفهوم‌پردازی,تربیت دینی,چالش,نظریه‌پردازی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3160.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3160_bdcd2de9e5cdcae25b6703d61865bb67.pdf} } @article { author = {Mortazavi, Effatsadat and Bagherpoor, Masomeh}, title = {The Effect of the Problem-Solving Education based on the Spirituality on the Philosophical Mindset and the Decision- Making Styles of the Nursing Students}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {14}, pages = {33-40}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to determine the effect of the problem-solving education based on the spirituality on the philosophical mindset and the decision-making styles of the nursing students of Bandargaz Islamic Azad University in the academic year 2015. For this, 30 students were randomly selected as the sample group. This is a semi-experimental research with a pre-test, post-test plan and a control group. Questionnaire based on decision-making style Scott & Bruce (1995) and philosophical mindset Talebpour & et al (2005) were used as research tool. The program was presented to students during 8 sessions (each 90 minutes) in four weeks. The sample group was randomly divided into two 15 person groups, (an experimental group and a control group).The experimental group was taken under Emot- ional self- control training, while the control group was not. Data analysis with descriptive statistics (Mean, Standard Deviation)  and inferential statistics (Covariance Test). The results of analysis covariance showed that teaching problem solving is based on spirituality leads to an improvement of comprehensiveness, flexibility and mind pondering the philosophical and rational decision making styles, avoidant, dependent. While there was no change in styles and intuitive real-time decision after training.  }, keywords = {Problem Solving based on Spirituality,Philosophical Mentality,Styles of Decision-Making}, title_fa = {تأثیرآموزش حل مسئله مبتنی برمعنویت بر ذهنیت فلسفی و سبک‌های تصمیم‌گیری دانشجویان پرستاری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله مبتنی بر معنویت بر ذهنیت فلسفی و سبک‌های تصمیم‌گیری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز در سال تحصیلی 1394 بود. بدین منظور 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود و از مقیاس‌های سبک‌های تصمیم‌گیری اسکات وبروس (1995) و ذهنیت فلسفی طالب‌پور و همکاران (1384) به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برنامۀ آموزش حل مسئله مبتنی بر معنویت طی هشت جلسۀ نود دقیقه‌ای و در مدت چهار هفتۀ متوالی به دانشجویان ارائه گردید. بدین منظور نمونۀ تحقیق به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروه آزمایشی، تحت آموزش حل مسئله مبتنی بر معنویت قرار گرفت، درحالی‌که گروه گواه در معرض هیچ مداخله‌ای قرار نگرفتند. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حل مسئله مبتنی بر معنویت موجب بهبود ابعاد جامعیت، تعمق و انعطاف‌پذیری ذهنیت فلسفی و همچنین سبک‌های تصمیم‌گیری منطقی، اجتنابی، وابسته شده است، در حالی‌که در سبک‌های تصمیم‌گیری آنی و شهودی پس از آموزش، تغییری مشاهده نشد.}, keywords_fa = {حل مسئله مبتنی بر معنویت,ذهنت فلسفی,سبک‌های تصمیم‌گیری}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3161.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3161_8819b9c659f973f4002eb7db60965786.pdf} } @article { author = {bigdeli, Iman Allah and Mohammadifar, Mohammad Ali and Rezaei, Alimohammad and AbdolHoseinzadeh, Abbas}, title = {The effect of mathematic problem – solving training with playing – based method on attention ,problem – solving and self – efficacy in student with mathematic learning disability}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {14}, pages = {41-52}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {Problems of learning Mathematics are important because all children need to do mathematical calculations in their early years of school. The present study intends to examine the effect of mathematic problem – solving training with playing – based method on attention, problem – solving and self – efficacy in students with mathematic learning disability. In this quasi – experimental study, a pretest – posttest design with a control group was used. The population included all male and female students with mathematic Learning disability who studied in primary schools of Torbat-e-Heydarieh city in the academic year 2015-2016. The sample included 36 male and female students with mathematic Learning disability that were selected through one – stage cluster sampling and assigned randomly in to experimental group and control group. The research instruments used in this study included conners questionnaire, sherer General self – efficacy scale, teacher – made mathematic test, wechsler Intelligence scale for children and key math Diagnostic Test. Pretest and posttest were administered on both groups...}, keywords = {Mathematic Learning Disorder,problem – solving,Attention,Self – Efficacy,Playing – based Training}, title_fa = {اثر آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر توجه، حل مسئله و خودکارآمدی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {مشکلات یادگیری ریاضی از این نظر مهم‌اند که همۀ کودکان نیاز دارند تا در سال‌های نخست مدرسه محاسبات ریاضی را انجام دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش حل مسئلۀ ریاضی با روش بازی بر توجه، حل مسئله و خودکارآمدی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ این مطالعه شامل تمام دانش‌آموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 95-1394 بود. نمونه شامل 36 دانش‌آموز دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک مرحله‌ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه کانرز، پرسش‌نامۀ خودکارآمدی عمومی شرر، آزمون حل مسئلۀ ریاضی معلم ساخته، آزمون هوش وکسلر برای کودکان، آزمون تشخیصی کی‌مت بود. پیش‌آزمون و پس‌آزمون روی هر دو گروه اجرا شد...}, keywords_fa = {اختلال یادگیری ریاضی,حل مسئله,توجه,خودکار آمدی,آموزش مبتنی بر بازی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3168.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3168_70dc4f506ab0f4182aa90a02d41e565b.pdf} } @article { author = {ekrami, mahmoud and Farajpour, Adeleh}, title = {Organizational Learning Components Prospect based on Insight of Payame Noor University Employees}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {14}, pages = {53-64}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {This research was performed for the purpose of developing the organizational learning component based on Tehran Payame Noor university personnel’s insight. Research methods from the point of aim is developing and its approach for collecting data is correlative descriptive. Statistical population of 120 personnels of Tehran province Payame-Noor university (managers and experts) and after simple random sampling method using morgan table, 91 answer sheets were chosen. The tools of measurement have provided two questionnaires, namely insight questionnaire with 40 items and organizational learning questionnaire with 42 item. Reliability of tools was measured by construct validity and validity was determinded using Cronbach's alpha(0.90 and 0.96). Exploratory factor analysis results shows that insight and organizational learning of personnel each compound 6 components which respectively cover 49.1 and 63.5 percent of total variance of insight and organizational learning. The 99 percentage Confidence interval of variables show8ed that insight component in the invested population are estimated high, however organizational learning factors are evaluated average; except for strategic leadership and interpersonal skills which were both estimated high. After executing the Friedman test, the ranking of insight factors in the population respectively are communication, insight, productivity, creativity, supervisory, and freedom of action. The ranking of organizational learning components are interpersonal skills, strategic leadership, vision, empowerment, mental model and team learning. Neither of variables are connected to individual features except for supervisory. In the end, the final output of performing the canonical correlation analysis, introduced only one optimal model couple. }, keywords = {Insight,Organizational learning,Supervision,Per-spective,Canonical Correlations}, title_fa = {پیش‌بینی مؤلفه‌های یادگیری سازمانی بر پایۀ بینش کارکنان دانشگاه پیام نور}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با هدف توسعۀ مؤلفه‌های یادگیری سازمانی بر پایۀ بینش سازمانی کارکنان دانشگاه پیام نور تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف، توسعه‌ای و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان (مدیران و کارشناسان) دانشگاه پیام نور استان تهران به تعداد 120 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان، پس از نمونه‌برداری تصادفی، 91 پاسخ‌نامه انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده‌ها دو پرسش‌نامه محقق ساخته بینش با 40 و یادگیری ‌سازمانی با 42 ماده بود، روایی ابزارها به وسیلۀ روایی سازه و اعتبار آنها از طریق آلفای کرونباخ (90/0 و 96/0) به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر آن است که بینش سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان هر یک مرکب بر شش مؤلفه است که روی هم به ترتیب 1/49 و 5/63 درصد از واریانس کل بینش و یادگیری سازمانی را پوشش می‌دهند. تعیین فاصله اطمینان 99 درصدی متغیرها نشان داد که مؤلفه‌های بینش کارکنان در جامعۀ مورد مطالعۀ بالا و عوامل یادگیری سازمانی به جز رهبری راهبردی و مهارت فردی نیز بالاست اما مؤلفه‌های دیگر در سطح متوسط ارزیابی گردید. پس از اجرای آزمون فریدمن، رتبه‌بندی مؤلفه‌های بینش در جامعه به ترتیب؛ ارتباطات، نگرش، بهره‌وری، خلاقیت، سرپرستی و نظارت و آزادی عمل، اما رتبه‌بندی مؤلفه‌های یادگیری سازمانی در جامعه به ترتیب؛ مهارت فردی، رهبری راهبردی، چشم‌انداز، توانمندسازی، مدل ذهنی و یادگیری تیمی است. به استثنای سرپرستی و نظارت که با تجربه خدمتی رابطه دارد، هیچ یک از متغیرهای دیگر با ویژگی‌های فردی رابطه ندارند. در نهایت نتایج اجرای مدل همبستگی بنیادی، در برون‌داد نهایی تنها یک زوج مدل بهینه معرفی کرد. }, keywords_fa = {بینش سازمانی,یادگیری‌سازمانی,نظارت,چشم‌انداز,همبستگی بنیادی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3163.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3163_a47122f18a67ee470b71a22e1869e9e5.pdf} } @article { author = {Hoseini, Faridehsadat and Dashti, Seid bahman}, title = {The study of the role of personal, motivational/ cognitive factors of creativity in students: structural equation model}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {14}, pages = {65-80}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to survey of the role of personality in tolerance ambiguity in students of different majors. The changes that driven from globalization have been created upward spirals of novelty, complexity and change, that magnifying the experience of ambiguity by communities, groups and members. Ambiguity tolerance refers to the individual, s tendency to interpret an ambiguous situation as a threat or a source of discomfort. Based On this, this study has been examined the role of big five factor personality in predict of tolerance ambiguity in students of different majors. Sample included 340 (202 female and 138 male) students of Persian Gulf University to whom the Tolerance ambiguity scale and Big Five Factor questionnaire were given. The results of inter multiple regression showed that openness to experience positively and neuroticism negatively predict tolerance for ambiguity. The results of multiple analysis of variances of openness, neuroticism and majors, showed that the main effect of openness and majors have significant effect on tolerance of ambiguity. Furthermore, the interaction effect of openness and majors has a significant effect on tolerance of ambiguity in students.  According to the finding of this research, the ambiguity tolerance is a complex constructs that influenced by both personality traits and majors (index of environment). }, keywords = {tolerance of ambiguity,Big Five Factor Personality,Majors,students}, title_fa = {بررسی شاخص‌های شخصیتی، انگیزشی/ شناختیِ خلاقیت در دانشجویان: مدل معادلات ساختاری}, abstract_fa = {به دلیل وجود تفاوت‌های فردی زیاد در خلاقیت، حوزه خلاقیت - شخصیت همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است، خلاقیت مستلزم تعامل رگه‌های ناهمسازی است که بتوانند در رابطۀ بین خلاقیت - شخصیت نقش واسطه‌ای را ایفا می‌کنند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شاخص‌های شخصیتی و شناختی/ انگیزشی در خلاقیت دانشجویان انجام گردید. بدین منظور تعداد 364 (215دختر و 149پسر) نفر از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی مرحله‌ای انتخاب شده بودند، پرسش‌نامه  پنج عامل بزرگ شخصیتی (NEO) گلدبرگ (1999)، آزمون خلاقیت عابدی (1372)، مقیاس تحمل ابهام مک لین (1993) و مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپا و دیگران (1984) را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مدل‌یابی معادلات ساختاری (Lisrel)، مدل شاخص‌های شخصیتی و انگیزشی/ شناختی در خلاقیت دانشجویان را که تطابق مطلوبی با داده‌های تجربی داشت، تأیید نمود. بر طبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر می‌توان گفت که خلاقیت را می‌توان به صورت یک نشانگان یا مجموعه‌ای در نظر گرفت که متأثر از نقش شاخص‌های شخصیتی، انگیزشی/ شناختی است.}, keywords_fa = {خلاقیت,ویژگی‌های شخصیتی,نیاز به شناخت,تحمل ابهام,دانشجویان}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3164.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3164_a8b12000d648ed27aab831d621f247be.pdf} } @article { author = {Rastegar, Ahmad}, title = {Causal Model of the Relationship between Intelligence Beliefs and ICT Ac-ceptance: Mediating Role of Achievement Goals, Computer Anxiety, and Computer Self - Efficacy}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {4}, number = {14}, pages = {81-91}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {This research was done with the aim of preparing a causal model of the relationship between intelligence beliefs and information technology acceptance with regard to the mediating role of achievement goals, computer anxiety, and computer self-efficacy among Shiraz Payame Noor University students using path analysis. For doing so, 375 students from Shiraz Payame Noor University were selected through multistage cluster sampling and answered to a questionnaire consisted of intelligence beliefs, achievement goals, computer anxiety, computer self-efficacy, and technology acceptance scales. The results generally indicated that incremental intelligence beliefs affects technology acceptance indirectly and positively via the mediation of mastery goals, computer anxiety, and computer self-efficacy. Entity intelligence beliefs had indirect negative effects on technology acceptance via the mediation of performance-avoidance goals, performance-approach goals, and computer anxiety. Moreover, the results showed that the explained variance for technology acceptance is 36 percent in the fitted model.  }, keywords = {Intelligence Beliefs,Achievement Goals,Computer anxiety,Computer Self-Efficacy,ICT Acceptance}, title_fa = {مدل علّی روابط باورهای هوشی و پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات: نقش واسطه‌ای اهداف پیشرفت، اضطراب رایانه و خودکارآمدی رایانه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل علّی روابط باورهای هوشی و پذیرش فناوری اطلاعات با توجه به نقش واسطه‌ای اهداف پیشرفت، اضطراب رایانه و خودکارآمدی رایانه در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز به روش تحلیل مسیر انجام شده است. برای این منظور 375 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌ای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس‌های باورهای هوشی، اهداف پیشرفت، اضطراب رایانه، خودکارآمدی رایانه و پذیرش فناوری پاسخ دادند. نتایج پژوهش به‌طور کل‍‍ی نشان داد که باور هوشی افزایشی از طریق واسطه‌گری اهداف تبحری، اضطراب رایانه و خودکارآمدی رایانه مثبت بر پذیرش فناوری دارای اثر غیر مستقیم و مثبت است. باور هوشی ذاتی نیز از طریق واسطه‌گری اهداف اجتناب - عملکرد، اهداف رویکرد - عملکرد و اضطراب رایانه بر پذیرش فناوری دارای اثر غیر مستقیم و منفی است. همچنین نتایج نشان داد که میزان واریانس تبیین شدۀ پذیرش فناوری در مدل برازش شده برابر با 36 درصد است.}, keywords_fa = {باورهای هوشی,اهداف پیشرفت,اضطراب رایانه,خودکارآمدی رایانه,پدیرش فناوری}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3165.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_3165_c7d234717b4fdb49de1d17d5fa6239e1.pdf} }