@article { author = {GARAVAND, Yaser and «شقثسانه, Hosein and Ahanchian, MOhammad reza}, title = {Causal Model of Graduate Students of Research Engagement and Research Autonomy: the Mediating Role of Meaning of Education}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {2}, pages = {9-22}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The present study aims to provide a causal model of graduate students of Research engagement and Research Autonomy: the mediating role of Meaning of education was evaluated. This study was descriptive and correlational. The sample included all of the schools of humanities graduate students at Ferdowsi University of Mashhad to the number of 3199 people through Cochran formula 220 samples were determined and were selected via quota sampling. The data collected from questionnaires made for Research engagement, Research Autonomy and Meaning of education questionnaire Henderson-King and Smith (2006) was used. Correlation matrix, structural equation modeling and Goodness of Fit Index Lisrel 8. 5 software was used for data analysis. The results of structural equation modeling showed Research engagement has a direct effect on the Research Autonomy but has not The indirect effect is mediated by Meaning of education, The Research engagement has a direct effect on the meaning of education. The results of research support the role of Research engagement on Research Autonomy and Meaning of education graduate students.  }, keywords = {Research Engagement,Research Autonomy,Meaning of Education,Graduate students}, title_fa = {ارائه مدل عِلّی درگیری و خودمختاری پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: با نقش واسطه‌ای معنای تحصیلی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی درگیری و خودمختاری پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: نقش واسطه‌ای معنای تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به تعداد 3199 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 220 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسش‌نامه‌های محقق ساخته درگیری پژوهشی، خودمختاری پژوهشی و پرسش‌نامه معنای تحصیلی هندرسون- کینگ و اسمیت (2006) استفاده شد. ماتریس همبستگی، مدل معادلات ساختاری و شاخص‌های نکویی برازش با نرم‌افزار Lisrel 8.5 جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که مدل طراحی شده با داده‌ها برازش دارد. درگیری پژوهشی بر خودمختاری پژوهشی اثر مستقیم دارد، ولی با میانجی‌گری معنای تحصیلی اثر غیرمستقیم ندارد، همچنین درگیری پژوهشی بر معنای تحصیلی اثر مستقیم داشت. نتایج پژوهش از نقش درگیری پژوهشی بر خودمختاری پژوهشی و معنای تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی حمایت می‌کند.  }, keywords_fa = {درگیری پژوهشی,خودمختاری پژوهشی,معنای تحصیلی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4250.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4250_e4137f4ba77e9aa6427960098782ccd9.pdf} } @article { author = {Zare, Hosein and Niroomand, Azadeh}, title = {The Effect of the Method of Presenting Educational Materials in Multime-dia Learning Environment on Recalling Vocabulary with the Mediation of Verbal Fluidity}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {2}, pages = {23-32}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to investigate the effects of the type of presenting educational materials (text only and text/picture) on vocabulary retention in the multimedia learning environment with the mediation of verbal fluidity. In this study, 78 students (45 female and 33 male) were randomly distributed into 6 thirteen-member groups in a multi-group pretest-posttest plan. The tools in this study were Tehran-Stanford-Binet intelligence test (TSB-R) and the researcher-made test of recalling words. The participants were randomly divided into test groups (control, verbal and picture-text) and screen size (big and small) groups. Before and after the tests, a retention was measured. The findings indicated that the text-picture group recalled fairly more words. Also, the members of this group in comparison with each other had closer performance. In addition, results indicated that the groups with bigger screen size recalled more words than the groups with smaller screen size. The findings about the mediation of verbal fluidity showed that it doesn’t have any effect on the subjects. The positive function of the text- picture explanations and screen size should be considered in planning the multimedia environment. }, keywords = {Presenting Method,Multimedia Learning,Recalling Vocabulary,Verbal Fluidity}, title_fa = {تاثیر روش بازنمایی مواد آموزشی در محیط یادگیری چند رسانه‌ای بر یادآوری واژگان با نقش میانجی‌گری سیالی کلامی}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نوع بازنمایی و ارائه مواد آموزشی (متن و تصویر/ متن) بر یادآوری واژگان در محیط یادگیری چند رسانه‌ای با میانجی‌گری سیالی کلامی بوده است. در این پژوهش 78 دانشجو (45 زن و 33 مرد) در 6 گروه 13 نفری در یک طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون چند گروهی شرکت کردند. ابزارهای این پژوهش آزمون هوش آزمای تهران-استانفورد- بینه (TSB-R) و آزمون یادآوری لغت محقق ساخته بود. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایشی (کنترل، کلامی و متن- دیداری) و صفحه نمایش (برزگ و کوچک) تقسیم شدند. پیش و پس از کاربندی آزمایشی یادآوری لغت اندازه‌گیری شد. یافته‌ها نشان داد که گروه متن/ تصویر به طور متوسط، لغات بیشتری را یادآوری کرده است و به علاوه، افراد این گروه در مقایسه با گروه‌های دیگر عملکرد نزدیک‌تری به یکدیگر داشته‌اند. همچنین یافته‌ها حاکی از این است که یادآوری لغت در گروه با صفحه بازنمایی بزرگ‌تر بیش از صفحه بازنمایی کوچک و گروه کنترل است. یافته‌های پژوهش در زمینه میانجی‌گری سیالی کلامی نشان داده است که تاثیری در یادگیری لغت در بین آزمودنی‌ها ندارد. در طراحی محیط‌های چندرسانه‌ای باید به نقش مثبت توضیحات متن/ تصویر و همچنین اندازه صفحه نمایش چندرسانه‌ای توجه کرد. }, keywords_fa = {روش بازنمایی,یادگیری چند رسانه‌ای,یادآوری واژگان,سیالی کلامی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4251.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4251_f72c294461049088ec47318ec4567af1.pdf} } @article { author = {Sarmadi, Mohammadreza and Fadaeinezhad, Nasim}, title = {Systematic Review of Conducted Studies on Payame Noor University}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {2}, pages = {33-46}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {This Study has been done with the aim of systematic review of studies which have been done on Payame Noor University by the use of searching tools in Electronic Data Bases. In total, 160 articles which have been published during the years 1383-1394 in scientific-research valid magazines have been studied and reviewed. This reviewing study shows that most of the researches conducted on Payame Noor university field have weak writing structures and non-definitive frameworks. Moreover, because of having no efficient stability and the diversity of reviewed researches in subject area, it is not possible to present a substantive and comprehensive image of training and educating processes in Payame Noor University. This fact indicates that the university should have a comprehensive and complete plan of micro and macro projects. It is suggested that the open education research office should extract the main pivots of this comprehensive plan and by regular programming proceed the required researching plans. }, keywords = {Systematic Reviewing,Payame Noor University,Re-search}, title_fa = {مرور نظام‌مند پژوهش‌های انجام شده در زمینه دانشگاه پیام نور}, abstract_fa = {این مقاله با هدف بررسی نظام‌مند مطالعات انجام شده در زمینه دانشگاه پیام نور، با استفاده از ابزارهای جستجو، در پایگاه‌های الکترونیکی انجام شده است. در مجموع 160 مقاله که در فاصله سال‌های 1383 تا 1394 در مجلات معتبر علمی-پژوهشی داخلی منتشر شده بودند، مطالعه و بررسی شدند. این بررسی مروری نشان داد که اکثر پژوهش‌های انجام شده در زمینه دانشگاه پیام نور دارای ساختارهای نگارشی ضعیف و چارچوب‌های نظری نامشخص هستند. به علاوه به دلیل نبود انسجام کافی و پراکندگی موضوعی پژوهش‌های بررسی شده، ارایۀ تصویر جامع و دقیق از کیفیت فرآیندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه پیام نور امکان‌پذیر نیست و این مهم، نشان می‌دهد که دانشگاه برای مطالعه مسایل مربوط به خود باید یک طرح جامع مشتمل بر طرح‌های کلان و خرد پژوهشی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه با انجام طرح «نیازسنجی پژوهشی دانشگاه پیام نور»، محورهای این طرح جامع را استخراج کرده و با برنامه زمان‌بندی منظم، به انجام طرح‌های پژوهشی مورد نیاز اقدام کند.  }, keywords_fa = {مرور نظام‌مند,دانشگاه پیام نور,پژوهش}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4252.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4252_49b0f6e731942794f942a2f6e9f98087.pdf} } @article { author = {Heidari, shaban and Izadi, Samad and Salehi Omran, Ebrahim}, title = {Identifying, Compiling, and Validating the Teaching and Learning Indica-tors in Rankings of Universities}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {2}, pages = {47-56}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study is to identify, compile and validate the Teaching and learning indicators in rankings of universities from experts, students and professors point of view. Data are collected and analyzed in the quantitative and qualitative form. In the quantitative step, twenty experts of Higher education in different disciplines were interviewed individually and in focus Group. Based on the qualitative data and through the open axial and selective coding, 21 indicators of Teaching and learning criteria were identified. In the quantitative step, with the participation of 360 students and professors of Mazandaran Azad universities, a questionnaire based on Likert scale was analyzed. In order to assess tool research validity, confirmatory factor analysis was used and in order to validate internal convergent, cronbach alpha and composite reliability were used. The results of the study indicate that 19 indicators is acceptable. Also Cronbach's coefficient alpha (0/78) and composite reliability (0/89) conform the correct validity of indicators.}, keywords = {Rankings of Universities,Validating,Teaching,Learn-ing}, title_fa = {شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخص‌های آموزش و یادگیری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف شناسایی، تدوین و اعتباریابی شاخص‌های آموزش و یادگیری رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با توجه به نظرات خبرگان آموزش عالی، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان انجام شده است. داده‌ها طی دو مرحله کیفی و کمی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کیفی با 20 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی به صورت فردی و در غالب گروه‌های کانونی مصاحبه شد. طی مرحله تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی، 21 شاخص از عامل آموزش و یادگیری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شناسایی شد. در بخش کمی با مشارکت 360 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها، پرسش‌نامه‌ای که بر اساس مقیاس لیکرت از شاخص‌ها تنظیم شده بود، به اجرا گذاشته شد. از تحلیل عاملی تاییدی، برای سنجش روایی شاخص‌ها و از همگونی درونی، آلفای کرانباخ و شاخص اعتبار مرکب با هدف اعتباریابی استفاده شد. نتایج پژوهش حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که 19 شاخص از شاخص‌های به دست آمده در حوزه آموزش و یادگیری از روایی قابل قبولی برخوردار بودند، همچنین ضریب آلفای کرانباخ 78/0 و اعتبار مرکب 89/0 از مطلوب بودن اعتبار شاخص‌های به دست آمده، حکایت داشت.  }, keywords_fa = {رتبه‌بندی دانشگاه‌ها,اعتبارسنجی,آموزش,یادگیری}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4253.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4253_07339e87a6ebd528d426cab39dd3c851.pdf} } @article { author = {Rostami Abosaiedi, Ali Asghar and Karimi Firozjaei, Ali and Rezaeie Shad, Roksana}, title = {Contrastive Analysis of Language Performance between Intellectual Male Students and Normal Students in Secondary School}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {2}, pages = {57-66}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to compare the language performance of Intellectual Male Students in contrast with normal ones. The statistical population of this study consists of intellectual Male and usual students of Tehran second course of high school in year 1395-96. These students were selected among Ayatllah Saeedi and Shaid Motahari high school in region 6 and also intellectual students of Allame Heli in region 6&7 by simple sampling. Students were classified to two usual and talented group by Cattle Test, form A. Each sample size was 60 students and total samples were 120 students. In order to check the samples language performance, some linguistic characteristics like syntax, morphology and lexicon were evaluated by researcher made test related to Persian Language. Collected data were analyzed in both descriptive and inferential static level. In descriptive level, correlation test with aid of statistical indicators like mean, standard deviation and variance were used to study the relations of each skill like syntax, morphology and lexicon separately in samples of each group. Also, T test were applied to compare the mean of two groups. Results show that there is significance difference between language performance of intellectual male and usual students and the difference in syntax subtest is (p=0.001), in morphology (p=0.001) and in lexicon (p=0.001), (p˂0.05). Syntax, morphology and lexicon skills of intellectual students are superior to usual ones and their language performance is in higher level therefore.  }, keywords = {Normal Student,Intellectual Students,Language Per-formance,Intelligence}, title_fa = {مقایسه کنش زبانی دانش‌آموزان پسر استعدادهای درخشان با دانش‌آموزان عادی در دوره دوم متوسطه}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش مقایسه کنش زبانی دانش‌آموزان پسر استعدادهای درخشان با دانش‌آموزان عادی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر تیزهوش و عادی در مقطع دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. این دانش‌آموزان از طریق روش نمونه‌گیری ساده از میان دانش‌آموزان دبیرستان آیت‌الله سعیدی و دبیرستان شهید مطهری منطقه شش تهران و دانش‌آموزان مدارس استعداد درخشان علامه حلی مناطق 5 و 7 انتخاب شدند. با استفاده از آزمون هوشی کتل فرم الف، دانش‌آموزان در دو گروه تیزهوش و عادی جای داده شدند. حجم نمونه در هر گروه 60 نفر و مجموع کل نمونه‌ها 120 دانش‌آموز بود. برای بررسی کنش زبانی نمونه‌ها، مشخصه‌های زبانی از جمله نحو، صرف و واژگان به کمک آزمون محقق‌ ساخته مرتبط با زبان فارسی ارزیابی شد. داده‌های به‌دست آمده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. در سطح توصیفی از آزمون همبستگی به کمک استفاده از شاخص‌های آمار نظیر میانگین، انحراف معیار و واریانس به منظور بررسی رابطه هریک از مهارت‌های نحو، صرف و واژگان به‌طور جداگانه در نمونه‌های هر گروه استفاده ‌شد همچنین جهت مقایسه میانگین دو گروه از آزمون تی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که میان کنش‌زبانی دانش‌آموزان پسر استعدادهای درخشان با دانش‌آموزان عادی تفاوت معناداری وجود دارد که در خرده‌آزمون نحو (001/0p=)، صرف (001/0p=) و واژگان (001/0p=) این تفاوت‌ها دیده شده ‌است (فرض 05/0p }, keywords_fa = {دانش‌آموزان عادی,دانش‌آموزان استعدادهای درخشان,کنش زبانی,هوش}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4254.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4254_2aed9fb43f957fd9e44489e454743807.pdf} } @article { author = {Mazloumian, Saeid and Rastegar, Ahmad and Khazaei, Somayeh}, title = {Presenting a Causal Model of Relationship between Class Psychosocial Climate and Academic Boredom, and the Mediating Role of Task Value}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {2}, pages = {67-80}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to evaluate the effect of classroom psychosocial climate dimensions on academic boredom with regard to the mediating role of task value. To do this, 328 male and female 3rd grade high school students from Borazjan were chosen via randomized cluster sampling and answered to the scales of the study consisting Pekrun et al. (2002, 2005) boredom scale, Michaud et al. (1985) classroom psychosocial climate scale, and Pintrich (1991) task value scale. Path analysis was utilized in order to analyze the data. Results showed that student participation in classroom activities; at last, attachment dimensions of students (β=-0.33, p }, keywords = {Academic Boredom,Classroom Psychosocial Climate,Task Value}, title_fa = {ارائه مدل عِلی روابط جو روانی- اجتماعی کلاس و احساس دلزدگی تحصیلی با نقش واسطه‌ای ارزش تکلیف}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ابعاد جو روانی- اجتماعی کلاس بر احساس دلزدگی تحصیلی با نقش واسطه‌گری ارزش تکلیف، انجام شده است. برای این منظور، تعداد 328 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان‌های شهر برازجان با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه پژوهش شامل مقیاس دلزدگی پکران و همکاران (2002 و 2005)، مقیاس جو روانی- اجتماعی کلاس میشو و همکاران (1985) و مقیاس ارزش تکلیف پینتریچ (1991) پاسخ دادند. برای بررسی فرضیه‌ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که ابعاد دلبستگی بین دانش‌آموزان (013/0>P ,033/-=(β و نظم و سازماندهی کلاسی (04/0>P ,03/-=β) اثر غیرمستقیم معناداری براحساس دلزدگی تحصیلی با نقش واسطه‌ای ارزش تکلیف دارند. براساس نتایج به دست آمده می‌توان گفت دانش‌آموزانی که معتقدند کار گروهی نتایج بهتری برای آنها دارد و از حضور در جمع برای اهداف تحصیلی و شخصی بهره می‌گیرند و برای مدرسه و کلاس و درس احترام قائلند احساس دلزدگی کمتری دارند. همچنین در صورتی که مطالب درسی برای دانش‌آموزان به گونه‌ای ارائه شود که آنها بدانند قرار است چه چیزی را یاد بگیرند و در نهایت آن را سودمند قلمداد کنند، احساس دلزدگی تحصیلی در آنها کاهش می‌یابد.  }, keywords_fa = {احساس دلزدگی تحصیلی,جو روانی- اجتماعی کلاس,ارزش تکلیف}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4255.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4255_49971179ac0dcf2d25f3674aa014f09f.pdf} } @article { author = {Barat Dastjerdi, Negin and Abedini, Yasamin}, title = {A Structural Model of the Mediator of Self-Regulation, Knowledge and Aware-ness in Relationship Between of Attitude to Information Communications Technology and Empowerment to Usage with Manager in High School}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {2}, pages = {81-90}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was provide a structural model of the Mediator of Self-regulation, knowledge and awareness in relationship between of attitude to information communications technology and empowerment to usage with manager in high school. The statistical population of this study was composed of 250 girl's high school managers in Isfahan; Due to the limited availability of census method was used. The research method was descriptive-survey. The research tool was a researcher made questionnaire based on variables with five components such as empowerment to usage information communications technology, knowledge and awareness of information communications technology, self-regulation in the use of information communications technology and the use of information communications technology has been established. The content validity was used in order to check the validity and the Cranach’s alpha coefficient was used to evaluate the reliability. Later, by using path analyses statistical method, the data was analyzed with SPSS and PLS software. Findings indicated that, attitudes toward the used of information communications technology direct effect and positive on the use of them, and this variable in turn direct effect and positive in their used. In addition, it was observed that these two variables the direct effect, positive on empowerment in their use of information communications technology and communication technology. Also, it was observed that self-regulation and knowledge and awareness of information communications technology were Mediator role in the relationship between attitudes to information communications technology and empowerment in using of them.}, keywords = {Knowledge and Awareness,Self-Regulation,Use of Information and Communication Technology,Em-powerment,Structural Model}, title_fa = {الگویی ساختاری از نقش واسطه‌ای خودتنظیمی و دانش و آگاهی در ارتباط بین نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی در استفاده از آنها توسط مدیران مقطع متوسطه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی ساختاری از رابطه بین نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی در آنها با توجه به نقش واسطه‌ای خودتنظیمی، دانش و آگاهی مدیران مقطع متوسطه شهر اصفهان است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران مدارس متوسطه دخترانه شهر اصفهان، به تعداد 250 نفر تشکیل می دهد که به علت محدود بودن، از روش سرشماری استفده شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. ابزار پژوهش پرسش‌نامه محقق ساخته بر اساس متغیرهای پژوهش می‌باشد که از پنج مولفه توانمندسازی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، دانش و آگاهی از فناوری‌ها، خودتنظیمی در استفاده از فناوری‌ها و میزان استفاده از فناوری‌ها تشکیل شده است. به منظور بررسی روایی پرسش‌نامه از روایی صوری استفاده شد و به منظور بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار آماری  SPSSو PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد نگرش به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات اثری مستقیم و مثبت و معنادار بر میزان استفاده از آن‌ها دارد و این متغیر نیز به نوبه خود اثری مستقیم و مثبت و معنادار در استفاده از آنها دارد. علاوه بر این مشاهد شد که این دو متغیر نیز اثری مستقیم، مثبت و معنادار بر توانمندسازی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات دارند. همچنین مشاهده شد که خودتنظیمی و دانش و آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتباطات نقشی واسطه‌ای در ارتباط بین نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی در استفاده از آنها دارد.}, keywords_fa = {دانش و آگاهی,خودتنظیمی,استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات,توانمندسازی,مدل ساختاری}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4256.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4256_1f6da293c027da7c2d5d7a70a0763d5a.pdf} } @article { author = {Sadipour, Esmaeil}, title = {Effects of Mindfulness on Students’ Working Memory and Academic En-gagement}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {5}, number = {2}, pages = {91-99}, year = {1970}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The aim of this research was to determine the effect of mindfulness on working memory and academic engagement of 11th grade students in second district of Tehran. This research followed a practical objectives and used experimental method with pre- test, post- test and control group. The statistical society was all female students of humanities field in public school of second district in Tehran in 2016-2017 school year. By applying clustering sampling method, one high school (Hoda) was selected and two classes were chosen randomly for experimental (21) and control (20) groups. wechsler working memory and friedrich academic engagement tests were taken as pre-test in both classes. Mindfulness was instructed in 10 sessions in experimental group. Afterwards, the post test was taken from two groups. Statistical Covariance analysis test was used to analysis the data. The result showed that mindfulness instruction has effects on working memory improvement and increasing academic engagement in experimental group.  }, keywords = {Mindfulness,Working memory,Academic Engage-ment}, title_fa = {تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر حافظه کاری و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر حافظه کاری و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان بوده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش‌آموزان دختر سال دوم دبیرستان رشته علوم انسانی مدارس دولتی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 تشکیل دادند؛ بدین صورت که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از میان کلیه دبیرستان‌های این منطقه یک دبیرستان (هدی) و از این دبیرستان دو کلاس به تصادف انتخاب شدند. از این دو کلاس به تصادف یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی (21 نفر) و یک کلاس به عنوان گروه کنترل (20 نفر) تعیین گردید. آزمون حافظه کاری وکسلر و اشتیاق تحصیلی فردریکس و همکاران بر روی هر دو کلاس به عنوان پیش‌آزمون اجرا شد. ابتدا، در گروه آزمایشی، ده جلسه برنامه آموزشی ذهن آگاهی آموزش داده شد؛ سپس از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که برنامه آموزش ذهن آگاهی بر تقویت حافظه کاری و افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان نسبت به گروه کنترل تأثیر گذاشته است. با این حال، تفاوت معناداری بین حافظه کاری و اشتیاق تحصیلی از نظر اثربخشی آموزش ذهن اگاهی دیده نشد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش ذهن آگاهی بر تقویت حافظه کاری و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر معناداری دارد.}, keywords_fa = {ذهن آگاهی,حافظه کاری و اشتیاق تحصیلی}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4451.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4451_6af4ff0d4f4af58ca174da42e39a51dd.pdf} }