@article { author = {talebi, saeid}, title = {Structure and standardization of scale in quality of teaching and learning}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {1}, number = {3}, pages = {29-38}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {Presenting an exact and comprehensive definition of the quality of teaching and learning is not possible because the quality of a general theory or a general pattern is not accessible. For this reason, achieving a consensus on the characteristics of quality is hard. Therefore, it is better to place the emphasis on the quality, rather than on specific definition. This study aims to investigate the factors affecting the quality of teaching and learning from the viewpoints of faculty members of Fars Payame Noor University and Shiraz University of medical sciences. The research method is correlation. The statistical population of this research includes all the members of Fars Payame Noor University and University of Medical Sciences, Shiraz, Fars, and the data were assessed by the tests of exploratory and confirmatory factor analysis. The Seven factors explain 64.152 percent of the total variance in the quality of teaching and learning, and the questions loadings lower than 0/45 was excluded. The model chi-square and degrees of freedom are 306.859 and 226 and the P-value is greater than 0.05 which represent a good fit of the model. Of the ten factors, three factors were excluded and seven factors of the followings were involved: information and research, evaluation, planning, quality, university support, training, customer equipment and other components using the indexes of seven questions in the quality of education and learning.}, keywords = {Exploratory factor analysis,Confirmatory Factor Analysis,quality,Teaching,Learning}, title_fa = {ساخت و هنجاریابی مقیاس کیفیت آموزش و یادگیری}, abstract_fa = {ارائه تعریفی جامع و کامل از کیفیت آموزش و یادگیری امکان‌پذیر نیست زیرا کیفیت از یک نظریه عمومی یا یک الگوی کلی به دست نمی‌آید، همین امر موجب شد که دستیابی به یک اتفاق و اجماع بر روی ابعاد کیفیت با مشکلاتی مواجه شود لذا شاید بهتر باشد که به جای تأکید بر یک تعریف خاص، به مؤلفه‌هایی پرداخته شود که هدف کیفیت است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری از نظر اعضای علمی دانشگاه‌های پیام‌نور فارس و علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه اعضای علمی دانشگاه‌های پیام‌نور فارس و علوم پزشکی شیراز می‌باشند. داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. عامل‌های هفتگانه روی‌ هم‌ رفته، 152/64 درصد از کل واریانس کیفیت آموزش و یادگیری را تبیین می‌کند و پرسش‌هایی که بار عاملی کمتر از 45/0 داشتند، حذف شدند. مقدار کای اسکوئر و درجه آزادی مدل به ترتیب برابر 859/306 و 226 و مقدار P بزرگتر از 05/0 است که این امر نشان‌دهنده برازش خوب مدل است. از بین عوامل دهگانه، سه عامل حذف شدند و هفت عامل استفاده از اطلاعات و نتایج تحقیقات، ارزشیابی، برنامه‌ریزی کیفیت، حمایت مسؤولان دانشگاه، آموزش، بهره‌گیری از تجهیزات و مشتری‌‌مداری جز مؤلفه‌های هفتگانه پرسش‌نامه کیفیت آموزش و یادگیری است.}, keywords_fa = {تحلیل عاملی اکتشافی,تحلیل عاملی تأییدی,کیفیت,آموزش,یادگیری}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1178.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1178_f295b98f949e32fb806f64ad2313cf74.pdf} }