@article { author = {Zare, Hosein and baradaran, majid}, title = {Standardization parker's problem solving inventory (PPSI) among college students of Guilan PNU}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {2}, number = {5}, pages = {18-26}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {One of the fundamental human cognitive processes is problem solving. As a higher-layer cognitive process, problem solving interacts with many other cognitive processes such as learning, decision making and analysis. The purpose of  this research was to prepare norm scores and determine the validity and reliability of parker's problem solving inventory (PPSI) in B.A. college students. The samples were 360 persons that were selected in Guilan Payame Noor University by cluster random sampling method and completed PPSI and Cassidy & Long Problem Solving Style Questionnaire. The results of the factor analysis revealed that the inventory with four factor explained 59/18% of the total variance. Also, Results showed that Cronbach Alpha coefficients 0/84, test–retest reliability 0.81 and split half was 0.63 and Coefficient of correlation between with Cassidy & Long Problem Solving Style Questionnaire was 0.65. The research emphasize that PPSI is a reliable and suitable instrument for measuring problem solving among Iranians.}, keywords = {Normalization,parker's problem solving and Payame Noor University}, title_fa = {هنجاریابی پرسش‌نامه حل مسأله پارکر در دانشجویان دانشگاه پیام‌نور استان گیلان}, abstract_fa = {یکی از فرایندهای شناختی اساسی انسان، حل مسأله است که به عنوان یک فرایند شناختی سطح بالا با دیگر فرایندهای شناختی نظیر یادگیری، تصمیم‌گیری و تجزیه و تحلیل تعامل دارد. هدف اساسی پژوهش حاضر هنجاریابی، بررسی روایی و اعتبار پرسش‌نامه حل مسأله پارکر در دانشجویان دوره کارشناسی بود. نمونه پژوهش 360 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور استان گیلان بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه حل مسأله پارکر و حل مسأله کسیدی و لانگ پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این پرسش‌نامه دارای 4 عامل می‌باشد که در مجموع 18/59 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. همچنین نتایج نشان داد که اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ 84/0، به روش بازآزمایی 81/0 و به روش دونیمه کردن 63/0 و ضریب همبستگی با پرسش‌نامه حل مسأله کسیدی و لانگ 65/0 به دست آمد. این مطالعه تأیید نمود که پرسش‌نامه حل مسأله پارکر به عنوان ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش حل مسأله در جامعه ایرانی می‌باشد.}, keywords_fa = {هنجاریابی,حل مسأله پارکر و دانشگاه پیام‌نور}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1371.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1371_1a3f346d3c2b7892384e14568bbcf343.pdf} }