@article { author = {ShariatPanah, Shekofeh and Mashhadi, Ali}, title = {The Role of Implicit Intelligence Theories in Educational Improvement of High School Students}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {2}, number = {6}, pages = {81-90}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present research was studying the role of implicit intelligence theories in students’ educational improve-ment. The research method was correlation and the statistical population was all female students in special high schools (state exemplary school and Shahed) in Mashhad city on academic year of 2013-2014; that 332 of them were selected by using multi-stage cluster sampling method. The used tool was implicit theories of intelligence scale (ITIS) that its reliability and validity had been confirmed. The average mark of students was regarded as mark of academic improvement. Data was analyzed by using descriptive statistic, correlation coefficient of Pearson and multiple- regression method. The results are: 1- there were negative and significant correlation between intelligence intrinsic theory and the students’ educational improvement (r=-0.56, p}, keywords = {Implicit Intelligence Theories,Educational Improvement,Intelligence Intrinsic Theory,Intelligence Incremental Theories}, title_fa = {نقش نظریه‌های ضمنی هوش در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نظریه‌های ضمنی هوش در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان صورت گرفت. روش پژوهش، همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه مدارس خاص (نمونه دولتی و شاهد) شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که تعداد 332 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس نظریه‌های ضمنی هوش (ITIS) بود که روایی و پایایی آن احراز گردیده بود. معدل کل دانش‌آموزان نیز به عنوان نمره موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده‌های پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. 1- رابطه عامل ذاتی هوش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان منفی و معنادار بود (001/0p}, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی,نظریه‌های ضمنی هوش,عامل ذاتی هوش,عامل افزایشی هوش}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1742.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1742_9ec91004ae74cd9c1e092cf27c86e290.pdf} }