@article { author = {Saeidipour, Bahman and Mirmoeini, Fatemeh Sadat}, title = {Studying Effectiveness of Teaching Components of Self - Directed Learning (Based on Pintrich's Model), on Intrinsic Valuation and Mathematics Mark}, journal = {Research in School and Virtual Learning}, volume = {2}, number = {7}, pages = {53-64}, year = {2015}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-6523}, eissn = {2345-6531}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to evaluate effectiveness of teaching components of self-directed learning (based on Pintrich's model), on intrinsic valuation of gifted students in Kermanshah and their final grade in mathematics. The experiment was performed using quasi-experimental method with Solomon four-group design .60 of students were randomly selected as sample, divided into groups of 15 randomly selected students. A questionnaire was used in this study: Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ); It`s reliability and predictive validity has already been confirmed. Also, in order to evaluate mathematics grades, two teacher-made tests were used which were confirmed a validated by the supervisor and consultant, in addition to chiefs of respective educational groups. Results from data analysis showed that: Teaching components of self-directed learning (based on Pintrich's model) has 17.9% positive impact on intrinsic valuation of gifted students but it had no effect on their grade in mathematics. Even though, while analyzing the averages from Solomon four group design, it was deducted that pre-test grades in mathematics had no effect on post-test grades of the same subject and the average grade of post-test for control group is more than that of pre-test for inspection group. Above results indicate necessity of paying more attention to training in components of self-directed learning, and boosting intrinsic valuation, when considering gifted students. }, keywords = {Self - Regulated Learning,Pintrich's Model,Intrinsic Value,Mathe-matics,Gifted Students}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودگردان مبتنی بر الگوی پینتریچ بر ارزش‌گذاری درونی و میزان نمرة درس ریاضی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودگردان مبتنی بر الگوی پینتریچ بر ارزش‌گذاری درونی و میزان نمرة درس ریاضی دانش‌آموزان تیزهوش شهر کرمانشاه انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح چهار گروهی سالمون است. جامعة آماری 600 نفراست. حجم نمونه 60 نفر به‌طور تصادفی انتخاب شده که در هر گروه 15 نفر به‌صورت تصادفی قرار می‌گیرد. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) است که روایی و پایایی آن قبلاً مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین به‌منظور سنجش نمرة درس ریاضی از دو آزمون معلم ساخته که روایی آن توسط دبیران این دروس و سرگروه‌های آموزشی و استاد راهنما تأیید گردیده، استفاده شد. آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودگردان مبتنی بر الگوی پینتریچ به میزان 17/9 درصد بر ارزش‌گذاری درونی دانش‌آموزان تیزهوش تاثیر دارد ولی بر میزان نمرة درس ریاضی تأثیری نداشته است. با این وجود در مقایسة میانگین گروه‌ها در طرح سالمون، مشخص شد که نمرات پیش‌آزمون درس ریاضی بر پس‌آزمون اثر نداشته و میانگین آزمون نهایی گروه تجربی بیشتر از میانگین آزمون مقدماتی گروه شاهد است. نتایج فوق بر ضرورت توجه به آموزش مؤلفه‌های یادگیری خودتنظیمی و تقویت ارزش‌گذاری درونی دانش‌آموزان تیزهوش تاکید دارد.}, keywords_fa = {یادگیری خودتنظیمی,الگوی پینتریچ,ارزش‌گذاری درونی,ریاضی,دانش‌آموزان تیزهوش}, url = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1758.html}, eprint = {https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_1758_c68653e2b210ea74bcf33be742c35489.pdf} }